IPTPP4/443-55/14-4/JM - Określenie stawki VAT właściwej dla wykonywania robót budowlanych dotyczących instalacji sanitarnych w bryle budynku oraz poza bryłą budynku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-55/14-4/JM Określenie stawki VAT właściwej dla wykonywania robót budowlanych dotyczących instalacji sanitarnych w bryle budynku oraz poza bryłą budynku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2014 r. (data wpływu 27 stycznia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 kwietnia 2014 r. (data wpływu 8 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* stawki podatku VAT dla prac sanitarnych wykonanych w bryle budynku - jest prawidłowe;

* stawki podatku VAT dla prac sanitarnych wykonanych poza bryłą budynku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla prac sanitarnych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 kwietnia 2014 r. (data wpływu 8 kwietnia 2014 r.) w zakresie doprecyzowania opisu stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawca jest wykonawcą prac sanitarnych w segmentach B, C, D oraz wykonał niezbędną przed wylaniem fundamentów instalację kanalizacji sanitarnej w segmentach A i E Ośrodka Wychowawczego Zgromadzenia Prace sanitarne na segmentach B, C, D są wykonywane na podstawie łączącej Wnioskodawcę z Zamawiającym - Domem Zakonnym Zgromadzenia Sióstr, umowy o wykonanie robót budowlanych z dnia 17 grudnia 2012 r., natomiast prace sanitarne na segmentach A, E zostały wykonane na podstawie umowy o wykonanie robót budowlanych z dnia 20 lutego 2013 r.

Zakres robót - segmenty B,C,D:

* roboty sanitarne: przyłącze wodociągowe, przyłącze kanalizacji sanitarnej, odwierty pionowych kolektorów i roboty ziemne, zewnętrzna instalacja geotermalna, instalacja solarna, technologia kotłowni i pomp ciepła, instalacja ogrzewania podłogowego, instalacja centralnego ogrzewania (grzejnikowego), instalacja wodno-kanalizacyjna, instalacja gazowa, montaż urządzeń i osprzętu sanitarnego, dostawa i montaż dźwigu towarowego technologii kuchni, pozostałe roboty sanitarne towarzyszące.

* przygotowanie i zabezpieczenie terenu: roboty w zakresie przygotowania terenu pod budowę i roboty ziemne, wznoszenie ogrodzeń.

Zakres robót - segmenty A,E:

* wykonanie poziomego odcinka kanalizacji sanitarnej wraz z podejściami do pionów w rejonie os C-I, 1-4.

Inwestycja segmenty (B, C, D) jest dofinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Budowany Ośrodek Wychowawczy ma być placówką katolicką, w której dom mogą znaleźć chłopcy (w wieku od 3 do 21 lat) z upośledzeniem umysłowym oraz pozbawieni na trwałe lub okresowo własnej rodziny.

Ośrodek Wychowawczy Zgromadzenia Sióstr zaprojektowano jako budynek z wewnętrznym patio, o trzech kondygnacjach nadziemnych: parter, piętro I, piętro II i strych. Budynek został zaprojektowany z przeznaczeniem do pełnienia funkcji:

* domu rodzinnego pobytowo-mieszkalnego dla około 65 stałych wychowanków pozbawionych podstawowej opieki materialnej i wychowawczej, z pełną stałą opieką wychowawczo - szkoleniową pełnioną przez siostry zakonne,

* domu pobytowo-mieszkalnego dla młodzieży szkolnej oraz oazowej, na czas określony, z pełną stałą opieką wychowawczo-szkoleniową. Inwestycja jest w trakcie realizacji.

Ośrodek składa się z zespołu lokali podzielonych na segmenty A, B, C, D, E:

* A - część mieszkalna dla Sióstr,

* B, C, D - cześć mieszkalna podopiecznych, część szkolna, rehabilitacyjna,

* E - kaplica.

Ponieważ część mieszkalna stanowi więcej niż 50% powierzchni budynku Wnioskodawca zaklasyfikował budynek do działu PKOB 11, tj. jako budynek mieszkalny. Potwierdza to również, otrzymana przez Inwestora, a wydana przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Głównego Urzędu Statystycznego, interpretacja (znak... z dnia 12.1 1.2013 r.), zgodnie z którą Ośrodek Wychowawczy Zgromadzenia otrzymał następującą klasyfikację: PKOB grupa 113 klasa 1130 "Budynki zbiorowego zamieszkania".

Powyższa klasyfikacja została nadana w oparciu o następujące dane techniczne (segmenty A, B, C, D, E):

powierzchnia mieszkalna 2708,89 m2 - 46,87%

* pomieszczenia mieszkalne (podstawowe) 2201,31 m2

* pomieszczenia pomocnicze 202,00 m2

* pomieszczenia ogólnego użytkowania 305,58 m2

* kuchnia ze zmywalnią i rozdzielnią posiłków 83,96 m2 - 1,45%

* jadalnia ogólna 154,76 m2 - 2,68%

* powierzchnia biurowo-administracyjna 365,43 m2 - 6,32%

* powierzchnia szkoły 537,33 m2 - 9,30%

* powierzchnie wspólne (sale rehabilitacyjne, korytarze i sanitariaty ogólnodostępne) 1929,49 m2 - 33,38%

* całkowita powierzchnia użytkowa: 5779,86 m2 - 100%

* powierzchnia komunikacji i pomieszczenie techniczne 521,15 m2 wg GUS poza bilansem

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż w dniu 17 grudnia 2012 r. podpisał z Inwestorem: Domem Zakonnym Zgromadzenia Sióstr, umowę o wykonanie robót budowlanych (prace sanitarne) w budynku Ośrodka Wychowawczego. Umowa dotyczy wykonania kompleksowych robót sanitarnych dla potrzeb segmentu B, C, D ww. budynku, których zakończenie planowane jest na 30 czerwca 2014 r.

W dniu 20 lutego 2013 r. Wnioskodawcy zostały zlecone przez Dom Zakonny Zgromadzenia Sióstr, kolejne prace sanitarne w budynku Ośrodka Wychowawczego Zgromadzenia Sióstr. Podpisana umowa o wykonanie robót budowlanych dotyczyła wykonania jedynie instalacji kanalizacji sanitarnej podposadzkowej w segmencie A i E ww. budynku.

Roboty zostały zakończone 4 kwietnia 2013 r.

Prace sanitarne w przypadku obydwu umów dotyczą budowy nowych instalacji i są wykonywane dla potrzeb nowobudowanego budynku Ośrodka Wychowawczego Zgromadzenia Sióstr.

Budynek Ośrodka Wychowawczego Zgromadzenia Wnioskodawca zaklasyfikował do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 41 ust. 12a i 12b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) na podstawie oświadczenia od Inwestora, przedstawionego przez Inwestora przeznaczenia Ośrodka (funkcja domu rodzinnego pobytowo-mieszkalnego dla ok. 65 stałych wychowanków oraz funkcja domu pobytowo-mieszkalnego dla młodzieży szkolnej oraz oazowej), jego danych technicznych oraz udostępnionej Wnioskodawcy przez Inwestora, Dom Zakonny Zgromadzenia Sióstr, interpretacji nr... dotyczącej klasyfikacji obiektu budowlanego wydanej przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Głównego Urzędu Statystycznego zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. Zgodnie z tą interpretacją budowany Ośrodek Wychowawczy Zgromadzenia otrzymał klasyfikację: PKOB dział 11 grupa 113 klasa 1130 "Budynki zbiorowego zamieszkania" i należy go traktować jako budynek mieszkalny.

Interpretacja stanowi załącznik do uzupełnienia wniosku.

Zgodnie z umową o wykonanie robót budowlanych z dnia 17 grudnia 2012 r. Wnioskodawca ma za zadanie wykonać kompleksowe prace sanitarne (zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne) dla potrzeb segmentu B, C, D budynku Ośrodka Wychowawczego Zgromadzenia. Część prac będzie prowadzona zatem poza bryłą budynku.

Należą do nich:

1.

w ramach robót sanitarnych:

* przyłącze wodociągowe,

* przyłącze kanalizacji sanitarnej,

* odwierty pionowych kolektorów i roboty ziemne,

* zewnętrzna instalacja geotermalna,

2.

w ramach przygotowania i zabezpieczenia terenu:

* roboty w zakresie przygotowania terenu pod budowę i roboty ziemne,

* wznoszenie ogrodzeń.

Natomiast zgodnie z umową o wykonanie robót budowlanych z dnia 20 lutego 2013 r. Wnioskodawca wykonał prace sanitarne polegające na wykonaniu instalacji kanalizacji sanitarnej tzw. roboty podposadzkowe, które prowadzone były tylko wewnątrz budynku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Jakie stawki podatku VAT powinny być zastosowane dla prac sanitarnych prowadzonych na budynku w przedstawionym stanie faktycznym.

Zdaniem Wnioskodawcy dla ww. usług wykonanych na budynku mieszkalnym PKOB w kategorii 11 (dział 11), zastosowanie ma preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy. Stawka podatku VAT, o której mowa powyżej, ma zastosowanie do całości wykonanych robót, zarówno związanych z częścią mieszkalną, jak i częścią użytkową, bez konieczności wyliczania proporcji udziału powierzchni użytkowej w ogólnej powierzchni budynku i stosowania różnych stawek.

UZASADNIENIE

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca dla niektórych czynności przewiduje obniżone stawki podatku. Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

I tak, stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art, 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W myśl art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy tj. 8%, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ustawy - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b ustawy.

Natomiast zgodnie z brzmieniem art. 2 pkt 12 przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11, a zatem ww. warunki zostały spełnione. Nie będzie miało tutaj zastosowane wyłączenie z definicji budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określne w art. 41 ust. 12b, ponieważ przedmiotowy budynek nie jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym ani lokalem mieszkalnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego:

* jest prawidłowe w zakresie stawki podatku VAT dla prac sanitarnych wykonanych w bryle budynku;

* jest nieprawidłowe w zakresie stawki podatku VAT dla prac sanitarnych wykonanych poza bryłą budynku.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 2 pkt 6 ustawy stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) (art. 7 ust. 1 ustawy).

Natomiast przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi - preferencyjnymi lub zwolnienia od podatku. I tak, zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Jak stanowi art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W myśl art. 41 ust. 12a i 12b ustawy, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego powyżej nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej - art. 41 ust. 12c ustawy.

Z treści art. 2 pkt 12 ustawy wynika, iż przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Należy w tym miejscu wskazać, że dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.), która to klasyfikacja stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Natomiast budynki mieszkalne to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Wg podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne.

Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy:

* Budynki mieszkalne jednorodzinne - 111,

* Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112,

* Budynki zbiorowego zamieszkania - 113.

W tym klasa 1130 - Budynki zbiorowego zamieszkania - obejmuje m.in.: budynki zbiorowego zamieszkania w tym domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych, np.: domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych itp.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Z uregulowań zawartych w art. 3 pkt 1a i pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r. poz. 1049, z późn. zm.), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

W myśl art. 3 ww. ustawy - Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o:

* budowie - należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego (pkt 6),

* robotach budowlanych - należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7).

Odwołując się natomiast do słownikowego zakresu pojęcia "roboty budowlane" należy wskazać, że zgodnie z definicją zawartą w "Uniwersalnym słowniku języka polskiego" Wydawnictwo Naukowe PWN, określenie "robota" oznacza "zespół czynności podejmowanych w celu wykonania, wyprodukowania, wytworzenia, dokonania czegoś, praca, działanie, działalność, robienie czegoś".

Analiza powołanych wyżej przepisów prowadzi do wniosku, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy budynków lub ich części. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Natomiast w przypadku budownictwa nieobjętego społecznym programem mieszkaniowym (budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2 oraz lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2), preferencyjną stawkę VAT w wysokości 8% stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej te obiekty do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Należy podkreślić, że zgodnie z obowiązującym do dnia 31 grudnia 2007 r. art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę w wysokości 7% VAT stosowało się m.in. w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Ustawodawca nie zrezygnował z posługiwania się w przepisach dotyczących podatku od towarów i usług pojęciem infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, gdyż art. 146 ustawy nie został uchylony, a zawarte w nim definicje stanowią nadal obowiązujący tekst ustawy. Jednakże przewidziana na jego podstawie możliwość stosowania obniżonej do 7% stawki dla tego typu robót, ustała z dniem 1 stycznia 2008 r.

W myśl art. 146 ust. 2 ustawy, przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu, stosownie do zapisu art. 146 ust. 3 ustawy obejmuje:

1.

sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

2.

urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,

3.

urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

- jeżeli były one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że od dnia 1 stycznia 2008 r. nastąpiła zmiana przepisów prawa w zakresie opodatkowania infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Zmieniono stan prawny wynikający z art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w ramach którego budownictwo mieszkaniowe wraz z infrastrukturą towarzyszącą podlegało opodatkowaniu obniżoną stawką w wysokości 7% VAT.

Aktualnie, obniżoną stawkę w wysokości 8% VAT stosuje się do czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, wykonywanych w obiektach budowlanych lub w ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Nadmienić należy, że również w ww. definicji budynku nie mieszczą się elementy infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Oznacza to, że ze stawki preferencyjnej korzystają wyłącznie usługi budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy budynków, rozumianych jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi w bryle budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi. Obniżona stawka podatku nie obejmuje więc elementów towarzyszącej infrastruktury budowlanej. Natomiast infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu opodatkowana jest podstawową stawką podatku w wysokości 23% VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest wykonawcą prac sanitarnych w segmentach B, C, D oraz wykonał niezbędną przed wylaniem fundamentów instalację kanalizacji sanitarnej w segmentach A i E Ośrodka Wychowawczego. Prace sanitarne na segmentach B, C, D są wykonywane na podstawie łączącej Wnioskodawcę z Zamawiającym, umowy o wykonanie robót budowlanych z dnia 17 grudnia 2012 r., natomiast prace sanitarne na segmentach A, E zostały wykonane na podstawie umowy o wykonanie robót budowlanych z dnia 20 lutego 2013 r. W dniu 17 grudnia 2012 r. Wnioskodawca podpisał z Inwestorem: Domem Zakonnym, umowę o wykonanie robót budowlanych (prace sanitarne) w budynku Ośrodka Wychowawczego. Umowa dotyczy wykonania kompleksowych robót sanitarnych dla potrzeb segmentu B, C, D ww. budynku, których zakończenie planowane jest na 30 czerwca 2014 r. W dniu 20 lutego 2013 r. Wnioskodawcy zostały zlecone przez Dom Zakonny, kolejne prace sanitarne w budynku Ośrodka Wychowawczego. Podpisana umowa o wykonanie robót budowlanych dotyczyła wykonania jedynie instalacji kanalizacji sanitarnej podposadzkowej w segmencie A i E ww. budynku. Roboty zostały zakończone 4 kwietnia 2013 r. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Zgodnie z umową o wykonanie robót budowlanych z dnia 20 lutego 2013 r. Wnioskodawca wykonał prace sanitarne polegające na wykonaniu instalacji kanalizacji sanitarnej tzw. roboty podposadzkowe, które prowadzone były tylko wewnątrz budynku.

Zakres robót - segmenty B,C,D:

* roboty sanitarne: przyłącze wodociągowe, przyłącze kanalizacji sanitarnej, odwierty pionowych kolektorów i roboty ziemne, zewnętrzna instalacja geotermalna, instalacja solarna, technologia kotłowni i pomp ciepła, instalacja ogrzewania podłogowego, instalacja centralnego ogrzewania (grzejnikowego), instalacja wodno-kanalizacyjna, instalacja gazowa, montaż urządzeń i osprzętu sanitarnego, dostawa i montaż dźwigu towarowego technologii kuchni, pozostałe roboty sanitarne towarzyszące.

* przygotowanie i zabezpieczenie terenu: roboty w zakresie przygotowania terenu pod budowę i roboty ziemne, wznoszenie ogrodzeń.

Zakres robót - segmenty A,E:

* wykonanie poziomego odcinka kanalizacji sanitarnej wraz z podejściami do pionów w rejonie os C-I, 1-4.

Ośrodek Wychowawczy Zgromadzenia zaprojektowano jako budynek z wewnętrznym patio, o trzech kondygnacjach nadziemnych: parter, piętro I, piętro II i strych. Budynek został zaprojektowany z przeznaczeniem do pełnienia funkcji:

* domu rodzinnego pobytowo-mieszkalnego dla około 65 stałych wychowanków pozbawionych podstawowej opieki materialnej i wychowawczej, z pełną stałą opieką wychowawczo - szkoleniową pełnioną przez siostry zakonne,

* domu pobytowo-mieszkalnego dla młodzieży szkolnej oraz oazowej, na czas określony, z pełną stałą opieką wychowawczo-szkoleniową. Inwestycja jest w trakcie realizacji.

Ośrodek składa się z zespołu lokali podzielonych na segmenty A, B, C, D, E:

* A - część mieszkalna dla Sióstr,

* B, C, D - cześć mieszkalna podopiecznych, część szkolna, rehabilitacyjna,

* E - kaplica.

Część mieszkalna stanowi więcej niż 50% powierzchni budynku Wnioskodawca zaklasyfikował budynek do działu PKOB 11, tj. jako budynek mieszkalny. Potwierdza to również, otrzymana przez Inwestora, a wydana przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Głównego Urzędu Statystycznego interpretacja, zgodnie z którą Ośrodek otrzymał następującą klasyfikację: PKOB grupa 113 klasa 1130 "Budynki zbiorowego zamieszkania".

Jak wskazano we wniosku prace sanitarne w przypadku obydwu umów dotyczą budowy nowych instalacji i są wykonywane dla potrzeb nowobudowanego budynku Ośrodka Wychowawczego.

Uwzględniając powołane przepisy, od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawodawca przewidział możliwość zastosowania preferencyjnej 8% stawki podatku od towarów i usług w odniesieniu do wyszczególnionych w ustawie i przepisach wykonawczych usług budowlanych. Należy jednakże zwrócić uwagę, że preferencyjna 8% stawka przewidziana jest dla budownictwa mieszkaniowego i lokali mieszkalnych, czyli obiektów sklasyfikowanych w dziale PKOB 11.

Z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy i nie podlegają ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, zaś możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna, uznać należy, iż stawki te winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Skoro zatem preferencyjna, 8% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, a nie do wszystkich czynności dotyczących obiektu (infrastruktura towarzysząca).

Mając na uwadze powyższe należy uznać, że do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu zalicza się zewnętrzne (względem budynku) sieci rozprowadzające i inne elementy. Natomiast jedynie sieci znajdujące się wewnątrz budynku (w jego bryle) są elementem tego budynku.

Ponadto mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 8% uzależnione jest m.in. od klasyfikacji budynków oraz od powierzchni użytkowej obiektów mieszkalnych. Wskazać należy, że z uwagi na to, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym - objętym społecznym programem mieszkaniowym.

Zatem, w sytuacji gdy ww. czynności wykonane zostały w bryle budynku w segmentach A, E Ośrodka, i umowa jest zawarta na wykonanie prac sanitarnych w budynku mieszkalnym objętym społecznym programem mieszkaniowym jako całości, to obniżona stawka podatku w wysokości 8% ma zastosowanie do całości usługi. Obniżona stawka podatku w wysokości 8% ma również zastosowanie dla czynności wykonanych w segmentach B, C, D, ponieważ w tym przypadku umowa jest również zawarta na wykonanie prac sanitarnych w budynku mieszkalnym objętym społecznym programem mieszkaniowym jako całości. Przy wykonywaniu instalacji w całym budynku sklasyfikowanym w PKOB 113 bez znaczenia pozostaje struktura procentowo-powierzchniowa znajdujących się w nim części mieszkalnej i użytkowej, istotnym jest bowiem sklasyfikowanie budynku wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych do odpowiedniego grupowania.

Wnioskodawca, w opisie stanu faktycznego wskazał, że ma za zadanie wykonać prace sanitarne zewnętrzne dla potrzeb segmentu B, C, D budynku Ośrodka. Część prac będzie prowadzona zatem poza bryłą budynku.

Należą do nich:

1.

w ramach robót sanitarnych:

* przyłącze wodociągowe,

* przyłącze kanalizacji sanitarnej,

* odwierty pionowych kolektorów i roboty ziemne,

* zewnętrzna instalacja geotermalna,

2.

w ramach przygotowania i zabezpieczenia terenu:

* roboty w zakresie przygotowania terenu pod budowę i roboty ziemne,

* wznoszenie ogrodzeń.

Do prac sanitarnych, wykonywanych przez Wnioskodawcę poza bryłą budynku Ośrodka, nie można stosować preferencyjnej VAT 8%, ponieważ nie zostały one wymienione jako korzystające z preferencyjnej stawki podatku. Czynności tych nie można zaliczyć do czynności wykonywanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego. Byłoby to niedopuszczalne stosowanie wykładni rozszerzającej, która jest wyłączona w odniesieniu do przepisów mających charakter wyjątkowy, a takimi są właśnie normy statuujące możliwość skorzystania z preferencyjnej stawki podatkowej. Ww. usługi dotyczące infrastruktury towarzyszącej znajdującej się poza bryłą budynku są opodatkowane stawką podstawową 23%.

Mając na uwadze opis sprawy oraz przytoczone przepisy prawa należy stwierdzić, że:

* prace, będące przedmiotem zapytania Wnioskodawcy wykonane w bryle budynku w segmentach A, E Ośrodka w ramach jednej umowy oraz prace, będące przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, wykonane w segmentach B, C, D, w ramach jednej umowy, które odnoszą się do budowy nowych instalacji dla potrzeb nowobudowanego ośrodka, podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT 8%, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy w związku z art. 146a pkt 2 ustawy,

* prace, będące przedmiotem zapytania Wnioskodawcy wykonane poza bryłą budynku podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wskazać przy tym należy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisanym stanie faktycznym, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl