IPTPP4/443-519/14-2/MK - Możliwość opodatkowania podatkiem od towarów i usług odpłatnego udostępniania przez gminę budynku kaplicy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 września 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-519/14-2/MK Możliwość opodatkowania podatkiem od towarów i usług odpłatnego udostępniania przez gminę budynku kaplicy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2014 r. (data wpływu 14 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania odpłatnego udostępniania przez Gminę Kaplicy na rzecz osób zainteresowanych jako czynności podlegającej opodatkowaniu, niekorzystającej ze zwolnienia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* uznania odpłatnego udostępniania przez Gminę Kaplicy na rzecz osób zainteresowanych jako czynności podlegającej opodatkowaniu, niekorzystającej ze zwolnienia,

* prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki bieżące oraz ewentualne wydatki inwestycyjne związane z Kaplicą.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

Gmina jest właścicielem Kaplicy (dalej: Kaplica), znajdującego się w pobliżu zlokalizowanego na terenie Gminy cmentarza parafialnego.

Gmina pobiera na podstawie umów cywilnoprawnych opłaty od osób zainteresowanych za korzystanie z przedmiotowej Kaplicy, w tym za korzystanie z pomieszczenia kaplicy oraz za korzystanie z chłodni znajdującej się w przedmiotowym obiekcie.

Kaplica jest przez Gminę udostępniana wyłącznie odpłatnie.

Pobierane opłaty za korzystanie z Kaplicy Gmina ujmuje w ewidencji sprzedaży i składanych deklaracjach VAT-7 oraz rozlicza VAT należny z tego tytułu.

Gmina ponosi bieżące wydatki związane z utrzymaniem i funkcjonowaniem Kaplicy, tj. w szczególności wydatki związane ze zużyciem mediów, utrzymaniem czystości, drobnymi remontami, etc. (dalej: wydatki bieżące).

Ponoszone w tym zakresie wydatki są dokumentowane wystawianymi na Gminę (względnie na Urząd Gminy) fakturami VAT z wykazanymi kwotami VAT naliczonego.

W przyszłości Gmina może ponosić również wydatki inwestycyjne związane w szczególności z modernizacją przedmiotowej Kaplicy (dalej: wydatki inwestycyjne).

Dotychczas Gmina nie dokonywała odliczeń VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki bieżące związane utrzymaniem i funkcjonowaniem Kaplicy, bowiem nie była pewna, czy takie prawo jej przysługuje. Kwestię tę, w pierwszej kolejności Gmina zamierza potwierdzić w drodze interpretacji indywidualnej.

Gmina pragnie wskazać, iż, jej zdaniem, właściwym grupowaniem, do którego możliwe jest przypisanie przedmiotowych czynności udostępniania Kaplicy jest grupowanie 96.03 PKWiU "Usługi pogrzebowe i pokrewne".

Gmina pragnie przy tym podkreślić, iż nie dysponuje wydaną w jej sprawie interpretacją Głównego Urzędu Statystycznego dotyczącą klasyfikacji przedmiotowych usług.

Udostępnianie, utrzymanie oraz modernizacja Kaplicy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), należy do zadań własnych Gminy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie szeroko rozumianych spraw cmentarnych (cmentarzy gminnych).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku jako pytanie nr 1).

Czy odpłatne udostępnianie przez Gminę Kaplicy na rzecz osób zainteresowanych stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, odpłatne udostępnianie przez Gminę Kaplicy na rzecz osób zainteresowanych, stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z VAT.

UZASADNIENIE

Ad.1

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity z dnia 29 lipca 2011 r., Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, dalej: ustawa o VAT), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako, że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Zatem w przypadku, gdy Gmina realizuje należące do niej zadania na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - powinna być ona traktowana jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa ona de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Mając na uwadze fakt, iż udostępnianie Kaplicy nie stanowi dostawy towarów, należy wnioskować, iż na gruncie analizowanej ustawy powinno być ono traktowane jako świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu VAT.

Mając na uwadze powyższe, jako że Gmina udostępnia przedmiotową Kaplicę wyłącznie odpłatnie, czynności udostępniania Kaplicy, w opinii Gminy, stanowią na gruncie ustawy o VAT odpłatne świadczenie usług.

Jednocześnie, zdaniem Gminy, transakcje te nie będą również zwolnione od VAT, gdyż ani ustawa o VAT, ani też rozporządzenia wykonawcze nie przewidują w takim przypadku zwolnienia od podatku.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Ministra Finansów z dnia 4 grudnia 2013 r., sygn. IBPP2/443-803/13/AB, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, w której Organ w odniesieniu do usług cmentarnych, do których należało m.in. udostępnianie kaplicy celem przeprowadzenia ceremonii pogrzebowych oraz udostępnianie chłodni celem przechowywania zwłok, stwierdził, iż "Wnioskodawca w ramach wykonywanych ww. czynności będzie działał jako podatnik podatku VAT, a wykonywane przez niego czynności będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT. Reasumując, świadczone przez Gminę usługi cmentarne będą stanowiły czynności opodatkowanie podatkiem od towarów i usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Analogiczne stanowisko zostało również potwierdzone w interpretacji indywidualnej z dnia 16 maja 2014 r., sygn. IBPP3/443-179/14/EJ, wydanej przez tego samego Dyrektora Izby Skarbowej oraz w interpretacji indywidualnej z dnia 17 października 2013 r., sygn. IPTPP4/443-498/13-4/MK, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi.

Reasumując, zdaniem Gminy, odpłatne udostępnianie przez Gminę Kaplicy na rzecz osób zainteresowanych stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Nie każda jednak czynność stanowiąca świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest właścicielem Kaplicy. Gmina pobiera na podstawie umów cywilnoprawnych opłaty od osób zainteresowanych za korzystanie z Kaplicy. Kaplica jest wynajmowana przez Gminę wyłącznie odpłatnie. Pobierane opłaty za korzystanie z Kaplicy Gmina ujmuje w ewidencji sprzedaży i składanych deklaracjach VAT-7 oraz rozlicza VAT należny z tego tytułu. Gmina ponosi bieżące wydatki związane z utrzymaniem i funkcjonowaniem Kaplicy, tj. w szczególności wydatki związane ze zużyciem mediów, utrzymaniem czystości, drobnymi remontami, etc. (dalej: wydatki bieżące). Ponoszone w tym zakresie wydatki są dokumentowane wystawianymi na Gminę (względnie na Urząd Gminy) fakturami VAT z wykazanymi kwotami VAT naliczonego. W przyszłości Gmina może ponosić również wydatki inwestycyjne związane w szczególności z modernizacją przedmiotowej Kaplicy (dalej: wydatki inwestycyjne). Gmina klasyfikuje czynność odpłatnego udostępniania Kaplicy do grupowania 96.03 PKWiU "Usługi pogrzebowe i pokrewne". Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

Mając zatem na uwadze powyższe przepisy oraz opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca w ramach wykonywanych czynności działa/będzie działał jako podatnik podatku VAT, a wykonywane przez niego czynności, na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych, będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT.

Należy zauważyć, iż dla usług odpłatnego udostępniania Kaplicy, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 96.03. - "usługi pogrzebowe i pokrewne", ustawodawca nie przewidział zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze opis sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, że odpłatne udostępnianie przez Gminę Kaplicy sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 96.03. - "usługi pogrzebowe i pokrewne" stanowią/będą stanowiły czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, niekorzystające ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym;

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w części dotyczącej uznania odpłatnego udostępniania przez Gminę Kaplicy na rzecz osób zainteresowanych jako czynności podlegającej opodatkowaniu, niekorzystającej ze zwolnienia. Natomiast w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki bieżące oraz ewentualne wydatki inwestycyjne związane z Kaplicą została wydana interpretacja nr IPTPP4/443-519/14-3/MK.

Jednocześnie należy zauważyć, że powołane przez Wnioskodawcę interpretacje zostały wydane w indywidualnych sprawach, w których indywidualnie oceniano opis zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i stanowisko Wnioskodawcy. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa i tut. Organ nie jest nimi związany.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości klasyfikacji towarów i usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem ww. art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego. Zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej usług będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl