IPTPP4/443-485/14-3/OS - Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacja projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-485/14-3/OS Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacja projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2014 r. (data wpływu 1 lipca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 lipca 2014 r. (data wpływu 10 lipca 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacja projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacja projektu pn. "...".

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 lipca 2014 r. w zakresie przeformułowania pytania oraz stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie podpisało w dniu 25 czerwca 2014 r. umowę z Samorządem Województwa o przyznanie pomocy nr XXX na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013, dzięki czemu miało możliwość zorganizowania festynu wiejskiego pn. "....". Stowarzyszenie w ramach tego działania finansuje koszty: nagród na konkurs na "...", nagród za udział w konkurencjach sportowych, ubezpieczenia festynu, wynajmu przenośnych toalet, opłaty ZAiKS, występu iluzjonisty, zakupu sztucznych ogni oraz produktów spożywczych do przygotowania potraw regionalnych przeznaczonych na poczęstunek dla uczestników festynu. Faktury VAT, związane z realizacją projektu, będą każdorazowo wystawiane na Wnioskodawcę tj. Stowarzyszenie.

Stowarzyszenie nie jest i nigdy nie było czynnikiem VAT, co wynika z art. 113 ust. 1 ustawy PTU (zwolnienie podmiotowe), nie prowadzi działalności gospodarczej, a rozmiar działalności statutowej jest nieznaczny i nie przekracza kwoty określonej w przepisie ustawy o PTU. Wnioskodawca nie składał i nie składa deklaracji VAT-7. Celem operacji jest integracja społeczności lokalnej, łączenie więzi rodzinnych, międzypokoleniowych i społecznych, upowszechnianie dziedzictwa kulturowego i tradycji regionu, propagowanie zdrowego trybu życia oraz promowanie Gminy i jej mieszkańców poprzez organizowanie festynu wiejskiego pn. "...". Cel operacji wpisuje się w cele statutowe Stowarzyszenia, wśród których najważniejsze to: integracja mieszkańców wsi, inspirowanie ich do wspólnego działania dla dobra i pożytku wszystkich oraz promowanie swojej miejscowości i gminy, celem także jest promowanie zdrowego stylu życia, aktywowanie młodzieży, zagospodarowanie pozaszkolnego czasu dzieci i młodzieży, kultywowanie tradycji i ochrona dziedzictwa kulturowego. Jednym ze sposobów realizacji celów statutowych jest organizacja festynu wiejskiego, w którym uczestniczą mieszkańcy sołectwa, gminy i ościennych gmin. Organizowanie festynu jest odpowiedzią na potrzebę animowania działań umożliwiających integrację i aktywizację mieszkańców. Festyn jest wspaniałą imprezą środowiskową integrującą dzieci, rodziców i osoby starsze. Jest doskonałą formą spędzenia wolnego czasu w gronie rodziny i znajomych.

Operacja wpisuje się w Lokalną Strategię Rozwoju LGD "...". Rozliczenia finansowe ww. projektu będą prowadzone przez Samorząd Województwa i Biuro Rozwoju Regionalnego w ramach działania 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013. Udział w festynie jest nieodpłatny, a koszt jego organizacji nie przekroczy 50 tys. zł. W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągnie żadnych przychodów i nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie ustawy PTU.

Stowarzyszenie nie stanie się czynnym podatnikiem VAT, a efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą związane z czynnikami opodatkowanymi PTU (VAT), jako że Wnioskodawca nie stanie się czynnym podatnikiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie. (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu współfinansowanego że środków Funduszy Strukturalnych Unii Europejskiej (Działanie 413 PROW 2007-2013).

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełniniu wniosku), Stowarzyszenie nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Funduszy Strukturalnych Unii Europejskiej (Działanie 4.1 PROW 2007-2013).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie podpisało umowę z Samorządem Województwa, o przyznanie pomocy na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013, dzięki czemu miało możliwość zorganizowania festynu wiejskiego pn. "...". Stowarzyszenie nie jest i nigdy nie było podatnikiem VAT, co wynika z art. 113 ust. 1 ustawy PTU (zwolnienie podmiotowe), nie prowadzi działalności gospodarczej, a rozmiar działalności statutowej jest nieznaczny i nie przekracza kwoty określonej w przepisie ustawy o PTU. Wnioskodawca nie składał i nie składa deklaracji VAT-7. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą związane z czynnikami opodatkowanymi PTU (VAT), jako że Wnioskodawca nie stanie się czynnym podatnikiem VAT.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, gdyż efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy stwierdzić należy, iż Wnioskodawca nie będzie miał możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "....", ponieważ efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku do towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl