IPTPP4/443-481/13-2/UNR - Obowiązek instalacji kasy fiskalnej w lokalu będącym przedmiotem najmu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 września 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-481/13-2/UNR Obowiązek instalacji kasy fiskalnej w lokalu będącym przedmiotem najmu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2013 r. (data wpływu 8 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku instalacji kasy fiskalnej w lokalu będącym przedmiotem najmu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku instalacji kasy fiskalnej w lokalu będącym przedmiotem najmu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Pani prowadzi działalność gospodarczą pod nazwa Przedsiębiorstwo "..." z siedziba w G. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej podatniczka świadczy regularne usługi wynajmu lokalu znajdującego się w miejscowości S. w celu organizowania imprez weselnych - dom weselny. W siedzibie prowadzonej działalności gospodarczej z wynajmującymi, osobami fizycznymi zawierane są pisemne umowy, określające termin rezerwacji obiektu oraz ustalana jest wysokość kwoty za najem i zadatek Obroty z tytułu ww. usług najmu i przyjmowanych zadatków są ewidencjonowane za pomocą kasy fiskalnej zainstalowanej na stałe w siedzibie prowadzonej działalności gospodarczej, gdzie prowadzona jest sprzedaż materiałów budowlanych, mieszczącej się w G. W związku z powyższym podatniczka nie widzi potrzeby instalowania kolejnej kasy fiskalnej w lokalu wynajmowanym w celu organizowania imprez weselnych, mieszczącym się w miejscowości S. Należy zaznaczyć, że organizowane imprezy mają charakter zamknięty, dlatego też ich uczestnicy nie dokonują żadnych płatności. Wszystkie świadczone przez najemcę czynności mają miejsce w siedzibie firmy. Zakres tych czynności obejmuje: zawarcie umowy najmu z klientem, przyjmowanie wszelkich zadatków związanych z zawartą umową oraz dokonanie końcowego rozliczenia z tytułu wynajmu sali weselnej. Zawarte umowy dotyczą jedynie wynajmu lokalu położonego w miejscowości S. W związku z powyższym kasa fiskalna rejestrująca uzyskane przychody znajduje się w siedzibie prowadzonej działalności gospodarczej. Dlatego też, w ocenie podatniczki nie ma przesłanek wskazujących na zainstalowanie kasy fiskalnej w miejscu odbioru świadczenia przez klienta, tj. w miejscowości S., gdzie znajduje się wynajmowany lokal.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje obowiązek instalacji kasy fiskalnej w lokalu, gdzie klient odbiera świadczenie w postaci usług najmu lokalu domu weselnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, kasa fiskalna powinna znajdować się tylko tam, gdzie klient rozlicza świadczenie lub dokonuje płatności, nie w miejscu gdzie klient odbiera to świadczenie.

Siedzibą prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej jest G. W tym miejscu jest zawierana umowa najmu z klientem i także przyjmowane zadatki oraz dokonywane jest rozliczenie wynajmu sali weselnej. Dlatego też, w miejscu siedziby firmy znajduje się kasa fiskalna, na której Wnioskodawca rejestruje uzyskane przychody. Według Zainteresowanego w miejscu gdzie odbierane jest świadczenie nie musi być zainstalowana kasa fiskalna. Przyjęta praktyka także nie potwierdza istnienia takiego obowiązku. Jeśli jest organizowana zamknięta impreza, gdzie uczestnicy nie dokonują żadnych płatności, to w miejscu organizacji tej imprezy nie znajduje się kasa fiskalna. Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Przepisy prawa podatkowego nie określają szczegółowo miejsca, w którym dana transakcja powinna być zarejestrowana za pomocą kasy rejestrującej. Jednakże z uwagi na fakt, iż przedmiotem ewidencji jest kwota obrotu i podatku należnego oraz, że na podatniku ciąży obowiązek ewidencji każdej dokonanej sprzedaży i uwzględnienie jej w fiskalnym raporcie dobowym, moment rejestracji powinien nastąpić po dokonaniu sprzedaży, czyli wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu, skutkującej powstaniem obowiązku podatkowego w podatku VAT. Dla usług związanych z wynajmem lokalu w celu organizacji imprez weselnych obowiązek podatkowy z tytułu ich wykonania powstanie według art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2001 r. o podatku od towarów i usług z chwilą wykonania usługi. Termin rozliczeniowy wykonanej usługi najmu, w którym klient powinien się rozliczyć określony jest w zawartej umowie.

W związku z powyższym w ocenie Wnioskodawczyni nie jest błędem zaewidencjonowanie usługi za pomocą kasy fiskalnej w miejscu siedziby działalności gospodarczej, a nie w miejscu najmu lokalu. Z przepisów podatkowych jednoznacznie nie wynika, że w miejscu, gdzie odbierane jest świadczenie musi być zainstalowana kasa fiskalna. Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, jedynie wskazuje, że podatnicy dokonujący sprzedaży towarów lub usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej są obowiązani dokonywać ewidencji tej sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Według Wnioskodawcy, podatnik obowiązany do ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących winien zakupić i zainstalować kasy rejestrujące w takiej ilości, aby cała sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub prowadzących ją w formie indywidualnych gospodarstw rolnych mogła być ewidencjonowana przy zastosowaniu kas. W związku z powyższym w sytuacji, gdy istnieją dwa lub więcej miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, a tylko w jednym z nich podatnik dokonuje sprzedaży (dokonuje rozliczeń gotówkowych), o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 1 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, winien on zakupić jedną kasę rejestrującą i zainstalować ją w punkcie sprzedaży usługi. W związku z powyższym Zainteresowany wnosi o zajęcie stanowiska w przedmiotowej kwestii.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Obowiązek stosowania kasy rejestrującej w celu ewidencjonowania sprzedaży towarów lub usług wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy. W ust. 1 powołanego artykułu postanowiono, iż podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Przez sprzedaż rozumie się, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Wymóg stosowania przez określone grupy podatników kas rejestrujących został wprowadzony przede wszystkim ze względu na potrzebę zapewnienia kontroli nad rzetelnością deklarowanych przez pewne grupy podatników podstaw opodatkowania. Obowiązek ewidencjonowania w kasie dotyczy bowiem tych transakcji, w przypadku których nie ma bezwzględnego obowiązku wystawiania faktur je dokumentujących (faktury wystawiane są wyłącznie na żądanie nabywców - osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej). W tym przypadku, przy braku innych form dokumentowania transakcji (utrwalania tego, że miały one miejsce), istniałoby realne niebezpieczeństwo zaniżania obrotów (podstawy opodatkowania). Ewentualne wykrycie tego faktu byłoby znacznie utrudnione w przypadku, gdyby sprzedaż bezfakturowa nie została udokumentowana w żaden inny sposób. Obowiązek ewidencjonowania sprzedaży w kasie rejestrującej ma dyscyplinować podatników i przeciwdziałać przypadkom zaniżana obrotów.

Należy zatem uznać, iż celem wprowadzenia obowiązku ewidencjowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących było zobowiązanie podatników do ewidencjonowania tej sprzedaży, która nie jest dokumentowana w żaden inny sposób, a więc nie ma możliwości sprawdzenia, czy dana transakcja faktycznie miała miejsce.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą z siedzibą w G. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy regularne usługi wynajmu lokalu znajdującego się w miejscowości S., w celu organizowania imprez weselnych - dom weselny. W siedzibie prowadzonej działalności gospodarczej z wynajmującymi, osobami fizycznymi zawierane są pisemne umowy, określające termin rezerwacji obiektu oraz ustalana jest wysokość kwoty za najem i zadatek. Obroty z tytułu ww. usług najmu i przyjmowanych zadatków są ewidencjonowane za pomocą kasy fiskalnej zainstalowanej na stałe w siedzibie prowadzonej działalności gospodarczej, gdzie prowadzona jest sprzedaż materiałów budowlanych, mieszczącej się w G. Organizowane imprezy maja charakter zamknięty, dlatego też ich uczestnicy nie dokonują żadnych płatności. Wszystkie świadczone przez najemcę czynności mają miejsce w siedzibie firmy. Zakres tych czynności obejmuje: zawarcie umowy najmu z klientem, przyjmowanie wszelkich zadatków związanych z zawartą umową oraz dokonanie końcowego rozliczenia z tytułu wynajmu sali weselnej. Zawarte umowy dotyczą jedynie wynajmu lokalu położonego w miejscowości S.

Zasady prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących określono w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338, z późn. zm.), zwanym dalej rozporządzeniem.

W myśl § 5 ust. 1 pkt 6 ww. rozporządzenia, kasy, z zastrzeżeniem ust. 2-5, muszą odpowiadać następującym warunkom technicznym: paragon fiskalny drukowany przez kasę musi zawierać następujące informacje:

a.

imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika,

b.

numer identyfikacji podatkowej podatnika (NIP),

c.

numer kolejny wydruku,

d.

datę i czas (godzinę i minutę) sprzedaży,

e.

nazwę towaru lub usługi i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy,

f.

cenę jednostkową towaru lub usługi,

g.

ilość i wartość sprzedaży,

h.

wartość sprzedaży i kwoty podatku według poszczególnych stawek podatku,

i.

wartość sprzedaży zwolnionej od podatku,

j.

łączną kwotę podatku,

k.

łączną kwotę należności,

I.

kolejny numer paragonu fiskalnego,

m.

kolejny numer kasy i oznaczenie kasjera - przy więcej niż jednym stanowisku kasowym,

n.

logo fiskalne, zgodnie z załącznikiem nr 2 do rozporządzenia, oraz numer unikatowy kasy,

o.

oznaczenie waluty przynajmniej przy łącznej kwocie należności, o której mowa w lit. k, w której dokonywana jest rejestracja sprzedaży.

Mając powyższe na uwadze, wskazać należy, iż podstawowym wymogiem dotyczącym ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej jest obowiązek rejestrowania na kasie każdej sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1 ww. ustawy. O liczbie kas niezbędnych do prawidłowego prowadzenia ewidencji decyduje sam podatnik. W przedmiotowej sprawie Wnioskodawczyni w siedzibie prowadzonej działalności dokonuje sprzedaży materiałów budowlanych oraz dokonuje rozliczeń z tytułu wynajmu lokalu, tj. zawiera pisemne umowy, przyjmuje zadatki oraz dokonuje końcowego rozliczenia z najemcą. Z przytoczonych wyżej przepisów nie wynika aby rejestracja na kasie zapłaty za wyświadczoną usługę winna odbywać się w miejscu wykonania/odbioru usługi. Wobec powyższego wskazać należy, iż skoro Zainteresowana dokonuje sprzedaży wyłącznie w siedzibie prowadzonej działalności, tym samym wydrukowany paragon, dokumentujący sprzedaż usług najmu spełniać będzie wymóg przepisu § 5 ust. 1 pkt 6 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania.

Zatem, biorąc pod uwagę opisany stan faktyczny oraz analizę powyższych przepisów stwierdzić należy, iż Wnioskodawczyni może ewidencjonować sprzedaż na jednej kasie fiskalnej, zainstalowanej w siedzibie prowadzonej działalności.

Reasumując, biorąc pod uwagę fakt, że dokonywana przez Wnioskodawczynię sprzedaż usług najmu lokalu (domu weselnego) następuje wyłącznie w siedzibie prowadzonej działalności, gdzie jest ewidencjonowana na kasie fiskalnej, zatem Zainteresowana nie ma obowiązku instalacji dodatkowej kasy fiskalnej w ww. lokalu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl