IPTPP4/443-459/13-5/OS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 października 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-459/13-5/OS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2013 r. (data wpływu 2 lipca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 września 2013 r. (data wpływu 24 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej:

* w przypadku, gdy zapłata zostaje pobrana przez Wnioskodawcę z Wirtualnego Portfela zleceniodawcy - Użytkownika - jest nieprawidłowe;

* w pozostałym zakresie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 20 września 2013 r. (data wpływu 24 września 2013 r.)

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie świadczenia usług, polegających na zakupie na rzecz użytkowników serwisu internetowego kuponów gier liczbowych.

Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT, prowadzi ewidencję rachunkową w postaci ksiąg handlowych. Spółka świadczy usługi jedynie w ramach serwisu (nie prowadzi żadnej innej działalności, niż opisana poniżej), a usługi świadczone są na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej - użytkowników serwisu.

Opis świadczonej usługi i serwisu:

1. Zakup kuponu na rzecz użytkownika: Poprzez serwis internetowy, użytkownik, po wcześniejszym zarejestrowaniu się w serwisie, ma możliwość zlecenia zakupu w jego imieniu kuponu wybranej gry liczbowej. Do rejestracji wymagane jest podanie adresu mailowego oraz ustanowienie hasła Użytkownika. Po zalogowaniu do indywidualnego panelu, Użytkownik dokonuje skreślenia wybranych przez siebie liczb na formularzu gry - następnie, na podstawie formularza gry, Wnioskodawca drukuje blankiet gry, który zanoszony jest do kolektury, gdzie następuje zakup kuponu gry liczbowej dla użytkownika. Opłata, jaką musi uiścić użytkownik, obejmuje cenę kuponu wybranej gry liczbowej oraz opłatę serwisową, naliczoną zgodnie z Tabelą opłat. Opłata naliczana jest w momencie złożenia zlecenia zakupu kuponu, a brak jej uiszczenia uniemożliwa Użytkownikowi zakończenie złożenia zlecenia. Opłata dokonywana jest za pośrednictwem Wirtualnego Portfela - narzędzia w panelu Użytkownika, służącego ewidencjonowaniu posiadanych przez Użytkownika środków pieniężnych. Zasilenie Wirtualnego Portfela odbywa się z konta bankowego (a w przyszłości - karty kredytowej), za pośrednictwem serwisu. Zalogowany w serwisie Użytkownik jest automatycznie przekierowywany do strony swojego banku i dokonuje on płatności, bez wylogowywania się z serwisu, a płatności nadawany jest numer referencyjny, pozwalający niemal w czasie rzeczywistym zaksięgować wpłatę danego użytkownika do jego Wirtualnego Portfela, Po dokonaniu płatności, Użytkownikowi udostępniany jest w pliku pdf dokument "wewnętrzny", dokumentujący naliczoną opłatę serwisową, ze wskazaniem stawki PTU oraz kwotę podatku. Dokument ten nie zawiera żadnych danych Użytkownika, jednak zawiera numer zlecenia zakupu kuponu, analogiczny z numerem, który jest nadawany zleceniu przy jego składaniu, i który jest widoczny dla Użytkownika przy danym zleceniu - można zatem jednoznacznie przyporządkować wniesioną opłatę serwisową do danego zlecenia. Dokument jest cały czas dostępny dla Użytkownika w jego profilu.

2. Odbiór wygranych: W serwisie można grać zarówno indywidualnie, jak i w grupie (gra ze znajomymi lub gra w grupie, gdzie system losowo dobiera użytkowników).

a. W przypadku, gdy Użytkownik gra indywidualnie, a wygrana nie przekroczy 20 000 złotych, Wnioskodawca odbiera wygraną dla Użytkownika i dokonuje podwyższenia środków w Wirtualnym Portfelu o kwotę wygranej. Kwota ta jest dostępna dla Użytkownika w jego panelu Użytkownika w Wirtualnym Portfelu i może zostać wypłacona z Wirtualnego portfela bezpośrednio na wskazany w zleceniu przelewu rachunek bankowy Użytkownika lub przeznaczona na składanie kolejnych zleceń. W przypadku, gdy Użytkownik gra indywidualnie, a wygrana przekroczy 20 000 zł, Zainteresowany przekazuje w Kancelarii Notarialnej wygrany kupon, w celu osobistego odbioru wygranej przez Użytkownika - nie następuje podwyższenie środków w Wirtualnym Portfelu Użytkownika.

b. W przypadku gry grupowej, jeśli wygrana z jednego zakładu wniesionego do grupy wyniesie do 20 000 zł - przekazanie wygranych Użytkownikom grupy następuje analogicznie jak przy grze indywidualnej - Wnioskodawca odbiera wygraną, a następnie doładowuje Wirtualne Portfele Użytkowników grupy o wartość ich wygranych (wygrana każdego Użytkownika jest proporcjonalna do wniesionych przez niego zakładów, w stosunku do łącznej ilości zakładów wniesionych do danej grupy). Środki mogą zostać wypłacone przez Użytkownika lub przeznaczone na dalsze gry. W przypadku gry grupowej, jeśli wygrana z pojedynczego zakładu wyniesie minimum 20 000 złotych - Zainteresowany nadzoruje sporządzenie aktu notarialnego, w którym wskazane są kwoty wygranych każdego uczestnika grupy i numery kont bankowych użytkowników, na które mają zostać wypłacone wygrane. Wypłaty wygranych dokonuje - nie zasilają one zatem Wirtualnego Portfela Użytkownika.

W związku z powyższym, że opłata za kupon oraz opłata serwisowa pobierane są ze środków Użytkownika, zgromadzonych w Wirtualnym Portfelu, możliwe są sytuacje, że środki te nie pochodzą bezpośrednio z przelewu dokonanego przez Użytkownika, a z wygranej, zaksięgowanej na jego indywidulanym koncie po odbiorze z kolektury. Jednakże wszelkie przepływy środków finansowych Użytkowników są dokładnie ewidencjonowane przez system informatyczny, co zostanie opisane w dalszej części.

3. Ewidencja środków pieniężnych w Wirtualnym Portfelu: wszystkie operacje związane z przepływem środków pieniężnych są ewidencjonowane chronologicznie w Wirtualnym Portfelu, z oznaczeniem rodzaju operacji, np. "Doładowanie podczas gry" (wpłata Użytkownika z konta na WP), "Wygrana" "Zapłata za kupon". Każda transakcja ma swój numer, opatrzona jest także datą i godziną jej dokonania w Wirtualnym Portfelu następuje także aktualizacja salda dostępnych środków, która jest widoczna dla Użytkownika w historii Wirtualnego Portfela. Dodatkowo, przy pozycjach dokumentujących zapłatę za kupon, dostępne są pliki pdf z naliczoną opłatą serwisową, opisane w pkt 1.

4. Ewidencja przychodów: na dzień dzisiejszy Spółka dokumentuje przychody paragonami fiskalnymi. W dniu, w którym dokonywane są zakupy kuponów dla Użytkowników, z systemu informatycznego serwisu generowany jest plik zbierający wszystkie opłaty serwisowe, zapłacone przez Użytkowników od czasu ostatniego losowania. Następnie plik przenoszony jest do programu, który przetwarza dane zawarte w pliku na paragony, które następnie są drukowane na drukarce fiskalnej. Następnie, na koniec każdego dnia, w którym następowała sprzedaż usług, generowany jest raport dobowy, a na koniec miesiąca - raport miesięczny, na podstawie którego przychody firmy są ujmowane w księgach handlowych. Wszystkie dane o pobranych opłatach serwisowych, na podstawie których wystawiane są paragony fiskalne, są dostępne na bieżąco w systemie informatycznym, obsługującym serwis.

5. Rejestry: dane po wygenerowaniu pliku z systemu informatycznego, trafiają do programu, mogą być grupowane w rejestrach, które umożliwiają ustalenie obrotu Spółki w danym okresie, a także ewidencjonowanie należnego podatku VAT, co niezbędne jest to prawidłowego sporządzenia deklaracji VAT-7.

Jedynymi opłatami, które są naliczane Użytkownikom serwisu są opłaty serwisowe, określone w regulaminie portalu. Opłaty te zostają naliczone w momencie składania przez Użytkownika zlecenia zakupu, określonego przez niego kuponu gry na jedną z gier liczbowych, organizowanych przez, Jak wskazano w przedmiotowym wniosku, opłata serwisowa może zostać uiszczona przez Użytkownika na dwa sposoby:

1.

z konta bankowego - w momencie zatwierdzenia zlecenia, a przy braku środków w Wirtualnym Portfelu, Użytkownik zostaje przekierowany do serwisu, za pośrednictwem którego dokonuje przelewu na pokrycie kosztu kuponu oraz opłaty serwisowej,

2.

z Wirtualnego Portfela - jeśli Użytkownik posiada wystarczającą ilość środków na pokrycie kosztu kuponu oraz opłaty serwisowej, po zaakceptowaniu zlecenia zakupu kuponu, saldo Wirtualnego Portfela zostaje obniżone o sumę ww. kwot.

Niezależnie od tego, którą ścieżką dokonywana jest zapłata, transakcja znajduje odzwierciedlenie w historii transakcji Wirtualnego Portfela - Załącznik nr 1: Transakcje w Wirtualnym Portfelu w panelu Użytkownika serwisu (print screen). Po prawej stronie każdej transakcji, która dotyczyła zapłaty za złożone zlecenie, znajduje się plik pdf, potwierdzający wniesienie przez Użytkownika opłaty serwisowej za kupon - Załącznik nr 2 - Dowód zlecenia nr: (plik wygenerowany z panelu Użytkownika serwisu). Na dowodzie zapłaty widnieje numer kuponu, którego dotyczy opłata, a który jest tożsamy z numerem zlecenia, nadawanym w momencie składania przez Użytkownika zlecenia zakupu kuponu - Załącznik nr 3: Dane zlecenia zakupu kuponu przez Użytkownika serwisu (print screen).

Za pośrednictwem serwisu Użytkownicy mogą składać zlecenia na zakup kuponów gry. W związku z tym, że dla każdej z tych gier serwis nakłada inną stawkę opłaty serwisowej, w celu zachowania przejrzystości rozliczeń finansowych z Użytkownikami, nie ma możliwości składania w ramach jednego zlecenia zakupu kuponów na różne rodzaje gier, tzn. jeśli Użytkownik chciałby złożyć zlecenie zarówno na zakup kuponu, dokonuje tego w ramach dwóch oddzielnych operacji. Każda z tych operacji otrzymuje odrębny numer zlecenia, jest opłacana osobno i ewidencjonowana osobno w historii transakcji w Wirtualnym Portfelu.

W związku opisanym powyżej stanem faktycznym oraz przedstawioną w formie załączników dokumentacją, zdaniem Wnioskodawcy, z ewidencji oraz dowodów dokumentujących zapłatę wynika jednoznacznie, jakiej czynności zapłata ta dotyczy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca, w związku z prowadzeniem pełnej ewidencji przepływów pieniężnych Użytkowników serwisu internetowego w wewnętrznym systemie informatycznym, może korzystać ze zwolnienia z obowiązku stosowania kasy rejestrującej, na podstawie poz. 37 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością może korzystać ze zwolnienia z obowiązku stosowania kasy rejestrującej, na podstawie poz. 37 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnie 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Poz. 37 załącznika reguluje możliwość zwolnienia przedmiotowego z ewidencji przy użyciu kasy rejestrującej, w przypadku świadczenia usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowe;, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła. Użytkownicy serwisu uiszczają opłatę za świadczenie usług pośrednictwa w zakupie kuponów gier losowych (opłatę serwisową) w formie bezgotówkowej - realizują przelew z konta bankowego na konto Spółki w serwisie. Każdemu zakupowi kuponu przez użytkownika nadawany jest indywidualny numer transakcji, który dodatkowo generowany jest na wewnętrznym dokumencie, dostępnym online dla Użytkownika serwisu, w jego indywidualnym profilu Użytkownika. Ponadto, Wnioskodawca na podstawie danych, pochodzących z systemu informatycznego serwisu, jest w stanie szczegółowo ewidencjonować pobierane opłaty serwisowe. Dane, pochodzące z serwisu, a przeniesione do programu, pozwalają na dokładne ustalenie przychodu spółki w związku z prowadzoną działalnością, a także ustalenie należnego podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, spełnia on warunki do przedmiotowego zwolnienia z posiadania kasy rejestrującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego:

* w przypadku, gdy zapłata zostaje pobrana przez Wnioskodawcę z Wirtualnego Portfela zleceniodawcy - Użytkownika - uznaje się za nieprawidłowe;

* w pozostałym zakresie - uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek podatkowy, w myśl art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jednakże, od tej zasady ustawodawca określił szereg wyjątków, ustalających w sposób odmienny moment powstania obowiązku podatkowego (uzależniony np.: od formy wydania towaru, rodzaju transakcji, otrzymania zapłaty itp.).

I tak, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części (art. 19 ust. 11 ustawy).

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Oznacza to, że nie podlega obowiązkowi prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej świadczenie usług w części, w jakiej te czynności są opłacane przez inne podmioty niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

Jak wynika z art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.

Przy wydawaniu rozporządzenia minister właściwy do spraw finansów publicznych uwzględnia:

1.

wielkość i proporcje sprzedaży zwolnionej od podatku w danej grupie podatników;

2.

stosowane przez podatników zasady dokumentowania obrotu;

3.

możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących;

4.

konieczność zapewnienia realizacji obowiązku, o którym mowa w ust. 1, przy uwzględnieniu korzyści wynikających z ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz faktu zwrotu podatnikom przez budżet państwa części wydatków na zakup tych kas;

5.

konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczania podatku, w tym właściwego ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego;

6.

konieczność zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku;

7.

konieczność przeciwdziałania nadużyciom związanym z nieewidencjonowaniem obrotu przez podatników.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w tym zakresie.

W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2013 r. kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382), zwanym dalej rozporządzeniem.

Z treści § 2 ust. 1 rozporządzenia wynika, iż zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. Zwolnienie to jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym niektórych czynności wykonywanych przez podatnika.

W poz. 37 ww. załącznika wymienione zostało świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła.

Korzystanie ze zwolnienia określonego w poz. 37 wymaga spełnienia określonych warunków wynikających wprost z zapisu tej regulacji. Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy można zatem stosować jeżeli:

* zapłata za świadczoną usługę w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła.

Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Zasady prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących określono w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. poz. 363).

Stosownie do § 3 ust. 2 ww. rozporządzenia, otrzymanie przed dokonaniem sprzedaży całości lub części należności (zapłaty) podlega ewidencjonowaniu z chwilą jej otrzymania.

Z przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie świadczenia usług, polegających na zakupie na rzecz użytkowników serwisu internetowego kuponów gier liczbowych. Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT, prowadzi ewidencję rachunkową w postaci ksiąg handlowych. Spółka świadczy usługi jedynie w ramach serwisu (nie prowadzi żadnej innej działalności, niż opisana poniżej), a usługi świadczone są na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej - użytkowników serwisu. Jedynymi opłatami, które są naliczane Użytkownikom serwisu są opłaty serwisowe, określone w regulaminie portalu. Opłaty te zostają naliczone w momencie składania przez Użytkownika zlecenia zakupu, określonego przez niego kuponu gry na jedną z gier liczbowych, organizowanych przez, Jak wskazano w przedmiotowym wniosku, opłata serwisowa może zostać uiszczona przez Użytkownika na dwa sposoby:

1.

z konta bankowego - w momencie zatwierdzenia zlecenia, a przy braku środków w Wirtualnym Portfelu, Użytkownik zostaje przekierowany do serwisu, za pośrednictwem którego dokonuje przelewu na pokrycie kosztu kuponu oraz opłaty serwisowej,

2.

z Wirtualnego Portfela - jeśli Użytkownik posiada wystarczającą ilość środków na pokrycie kosztu kuponu oraz opłaty serwisowej, po zaakceptowaniu zlecenia zakupu kuponu, saldo Wirtualnego Portfela zostaje obniżone o sumę ww. kwot.

Niezależnie od tego, którą ścieżką dokonywana jest zapłata, transakcja znajduje odzwierciedlenie w historii transakcji Wirtualnego Portfela. Po prawej stronie każdej transakcji, która dotyczyła zapłaty za złożone zlecenie, znajduje się plik pdf, potwierdzający wniesienie przez Użytkownika opłaty serwisowej za kupon - Dowód zlecenia (plik wygenerowany z panelu Użytkownika serwisu). Na dowodzie zapłaty widnieje numer kuponu, którego dotyczy opłata, a który jest tożsamy z numerem zlecenia, nadawanym w momencie składania przez Użytkownika zlecenia zakupu kuponu - dane zlecenia zakupu kuponu przez Użytkownika serwisu. Za pośrednictwem serwisu Użytkownicy mogą składać zlecenia na zakup kuponów gry. W związku z tym, że dla każdej z tych gier serwis nakłada inną stawkę opłaty serwisowej, w celu zachowania przejrzystości rozliczeń finansowych z Użytkownikami, nie ma możliwości składania w ramach jednego zlecenia zakupu kuponów na różne rodzaje gier, tzn. jeśli Użytkownik chciałby złożyć zlecenie zarówno na zakup kuponu, dokonuje tego w ramach dwóch oddzielnych operacji. Każda z tych operacji otrzymuje odrębny numer zlecenia, jest opłacana osobno i ewidencjonowana osobno w historii transakcji w Wirtualnym Portfelu. Zdaniem Wnioskodawcy, z ewidencji oraz dowodów dokumentujących zapłatę wynika jednoznacznie, jakiej czynności zapłata ta dotyczy.

Mając na uwadze przedstawione opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawcy w odniesieniu do usług świadczonych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, za które zapłata całości należności będzie następowała na rachunek Wnioskodawcy za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej oraz - o ile - z ewidencji i dowodów dokumentujących te transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczy, to na podstawie § 2 ust. 1 w związku z pozycją 37 załącznika do rozporządzenia, Zainteresowanemu przysługuje prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2014 r., pod warunkiem spełniania wszystkich warunków określonych w tym przepisie.

Natomiast w odniesieniu do sytuacji, gdy zapłata zostaje pobrana przez Wnioskodawcę z Wirtualnego Portfela zleceniodawcy - Użytkownika, nie można uznać, iż zapłata została dokonana za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika. Środki przeznaczone na zapłatę za wykonaną usługę znajdują się bowiem cały czas na koncie bankowym należącym do Wnioskodawcy i tylko wirtualnie są przypisane do poszczególnych nabywców usług - Użytkowników. Nie można zatem uznać, że zapłata nastąpiła z konta bankowego zleceniodawcy - nabywcy usługi. Zatem, w takim przypadku Wnioskodawcy nie przysługuje zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, o którym mowa w § 2 ust. 1 w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Końcowo należy wskazać, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie kwestii zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, nie rozstrzyga natomiast innych kwestii związanych z opisanym w złożonym wniosku zagadnieniem, w tym w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, w przypadku, gdy zasilenie Wirtualnego Portfela odbywa się z karty kredytowej, bowiem powyższy sposób zasilania konta Wnioskodawca ma dopiero zamiar stosować, a niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zaistniałego stanu faktycznego.

Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy organ wyjaśnia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl