IPTPP4/443-444/13-5/JM - Prawo parafii do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 września 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-444/13-5/JM Prawo parafii do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2013 r. (data wpływu 27 czerwca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 sierpnia 2013 r. (data wpływu 19 sierpnia 2013 r.) oraz pismem z dnia 12 września 2013 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 sierpnia 2013 r. (data wpływu 19 sierpnia 2013 r.) oraz pismem z dnia 12 września 2013 r. (data wpływu) w zakresie doprecyzowania opisu stanu faktycznego, postawienia pytania oraz przedstawienia stanowiska Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku).

W dniu 24 IV 2013 r. Wnioskodawca złożył wniosek do Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013" i decyzją Stowarzyszenia z dnia 28 V 2013 r. został rozpatrzony pozytywnie. Parafia planuje w ramach dofinansowania założyć nową posadzkę w zabytkowym XVI w. kościele. Od Samorządu Województwa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Departamentu Rolnictwa i Ochrony Środowiska Wnioskodawca dostał pismo wzywające do usunięcia braków. W tym jeden z punktów o nast. treści: "Do wniosku o dofinansowanie należy dostarczyć czy Wnioskodawca jest lub nie jest podatnikiem podatku VAT". Oświadczenie o przykładowej treści "Oświadczam, ze podmiot (nazwa podmiotu), który reprezentuje jest podatnikiem podatku VAT/nie jest podatnikiem podatku VAT oraz figuruje w ewidencji podatników podatku VAT (nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT) i realizując operacje (nazwa operacji) może odzyskać uiszczony podatek VAT (nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT). Jednocześnie Wnioskodawca oświadcza, że zobowiązuje się do zwrotu zrefundowanego w ramach operacji podatku VAT, jeśli zaistnieją przesłanki umożlwiające odzyskanie tego podatku. W przypadku oświadczenia, iż Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT należy dostarczyć indywidualną interpretację podatkową Izby Skarbowej najpóźniej na etapie składania wniosku o płatność". Brak indywidualnej interpretacji Izby Skarbowej będzie skutkował pomniejszeniem kosztów związanych z podatkiem VAT.

O taką indywidualną interpretację Wnioskodawca serdecznie prosi Izbę Skarbową w Łodzi.

W związku z tym, że Parafia Rzymskokatolicka nie jest płatnikiem podatku VAT Wnioskodawca serdecznie prosi Izbę Skarbowa w Łodzi o wydanie indywidualnej interpretacji potwierdzającej ten zaistniały fakt.

W piśmie uzupełniającym z dnia 13 sierpnia 2013 r. (data wpływu 19 sierpnia 2013 r.) Wnioskodawca podał następujące informacje:

Parafia Rzymsko-Katolicka została zakwalifikowana do udzielenia pomocy na wymianę posadzki w zabytkowym XVI-wiecznym kościele. Środki te zostały zagwarantowane przez: Samorząd Województwa Departament Rozwoju i Ochrony Środowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa w ramach Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013".

8 lipca Wnioskodawca otrzymał wezwanie od Samorządu Województwa pt.: "Wezwanie do usunięcia braków/złożenia wyjaśnień" w tym punkt mówiący, że: "W przypadku oświadczenia, iż wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku VAT należy dostarczyć indywidualną interpretację podatkową Izby Skarbowej, najpóźniej na etapie składania wniosku o płatność. Brak indywidualnej interpretacji Izby Skarbowej będzie skutkował pomniejszeniem kosztów związanych z podatkiem VAT. Wnioskodawca oświadcza, że Parafia nigdy nie była, nie jest i nie będzie z całą pewnością płatnikiem podatku VAT. W związku z tym, Wnioskodawca serdecznie prosi o jak najszybsze wydanie stosownego zaświadczenia: czy Parafia jest czy nie jest płatnikiem podatku VAT.

Parafia nie figuruje jako płatnik podatku VAT w żadnym urzędzie czy instytucji, ponieważ nim nie jest. Utrudnienia, które spotykają Wnioskodawcę są dla Wnioskodawcy niezrozumiałe i niepojęte.

Ponadto w piśmie uzupełniającym z dnia 13 sierpnia 2013 r. (data wpływu 19 sierpnia 2013 r.) Wnioskodawca podał następujące informacje:

Nazwa projektu: "";

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wydatki poniesione na realizację projektu zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy, związanymi z przygotowaniem dokumentacji.

Natomiast sama inwestycja jeszcze się nie rozpoczęła, ponieważ jest na etapie składania wniosku o płatność.

Towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

W piśmie uzupełniającym z dnia 12 września 2013 r. (data wpływu) Wnioskodawca wskazał, że towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu "" nie będą wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy Parafia Rzym.-Kat. ma prawo do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), Parafia Rzym.-Kat. nie ma prawa do odzyskania podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymywanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Artykuł 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, że zasadniczymi warunkami umożliwiającymi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest dokonanie odliczenia przez czynnego, zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług oraz niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji odliczyć można jedynie podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest powstanie zobowiązania podatkowego i określenie podatku należnego.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych (wykorzystanie do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi). Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, że w dniu 24 IV 2013 r. Wnioskodawca złożył wniosek do Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013", który decyzją Stowarzyszenia z dnia 28 V 2013 r. został rozpatrzony pozytywnie. Parafia planuje w ramach dofinansowania założyć nową posadzkę w zabytkowym XVI w. kościele. Nazwa projektu: "". Wydatki poniesione na realizację projektu zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę o podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem. Tym samym z tego tytułu Wnioskodawca nie ma prawa do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "", ponieważ towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem, a ponadto Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy organ wyjaśnia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl