IPTPP4/443-427/13-4/UNR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 września 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-427/13-4/UNR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2013 r. (data wpływu 21 czerwca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 sierpnia 2013 r. (data wpływu 29 sierpnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." oraz 5 lat po jego realizacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "....." oraz 5 lat po jego realizacji.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 sierpnia 2013 r. w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

(ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Miasto, miasto na prawach powiatu, w okresie 09.2013 -12.2014 będzie realizatorem projektu "..." dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania III.2 Podnoszenie innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw Oś Priorytetowa III: Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013. Zadania objęte projektem należą do zadań własnych gminy i są uregulowane w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Realizacja projektu wynika wprost z zapisów Strategii Zintegrowanego Rozwoju Miasta: Społeczeństwo i kultura, wpisując się w następujące cele strategiczne: X ucząca się - utworzenie wysokiej rangi centrum działalności akademickiej i badawczo - rozwojowej kształcącego i doskonalącego kadry dla Inwestorów w nowoczesnych branżach kluczowych dla rozwoju X, w tym wspieranie szkolnictwa zawodowego oraz stałe powiększanie zasobów utalentowanych mieszkańców Miasta.

W ramach projektu, cel będzie realizowany zgodnie z metodami przewidzianymi w owej Strategii, w tym: poprzez aktywizację zawodową mieszkańców i zapewnienie pracodawcom odpowiednio przygotowanych kadr, wszechstronną pomoc w integrowaniu się szkolnictwa wyższego; pozyskiwanie dla Miasta unikalnych fachowców, ludzi twórczych, ważnych dla przyszłości aglomeracji, budujących kapitał społeczny, poszukiwanych przez pracodawców a zwłaszcza przez zapewnienie studentom i absolwentom szkół i uczelni szeroko rozumianej wysokiej jakości życia poprzez konsekwentny rozwój programu "...." (ułatwienie absolwentom szkół i uczelni zawodowego startu i rozwoju).

Zakres projektu zaplanowany do realizacji jest zgodny z Zasadami kwalifikowalności wydatków w ramach RPO. Wydatki przewidziane w ramach przedsięwzięcia wynikają wprost z celów projektu, czyli zachęcenia do studiowania w X i do wiązania swojej przyszłości z X oraz budowanie pozytywnego wizerunku miasta, sprzyjającego rozwojowi zawodowemu, a także wzmocnienie wizerunku X jako silnego ośrodka akademickiego.

Przedmiotem projektu są zdywersyfikowane działania marketingowe, umożliwiające zrealizowanie powyższych celów. W ramach przedsięwzięcia są zaplanowane następujące działania związane z ponoszeniem wydatków w ramach projektu:

* Przygotowanie Studium Wykonalności. W celu sprawdzenia możliwości i opłacalności realizacji projektu.

* Realizacja aplikacji internetowej - Test kompetencyjny pracowany test pomoże wybrać kierunek studiów najbardziej zgodny z profilem osobowościowym osoby wypełniającej,

* Realizacja gry komputerowej Gra pod roboczym tytułem "...", będzie zapoznawała z historią, zabytkami, atrakcjami kulturalnymi i rekreacyjnymi, uczelniami, pracodawcami itp.). Grafika gry będzie w atrakcyjny sposób prezentować charakterystyczne miejsca.

* Realizacja spotu zachęcającego do studiowania w X 30-sekundowy spot reklamowy będzie zachęcał do studiowania w X, prezentując lokalne uczelnie, możliwości pracy i kariery oraz ofertę kulturalno-rekreacyjną. Spot ten będzie prezentowany podczas wyżej wymienionych eventów, zamieszczony na stronie internetowej XXX oraz stronach internetowych uczelni, a także wykorzystany w ogólnopolskiej kampanii promocyjnej zachęcającej do studiowania w X.

* Ogólnopolska kampania wizerunkowa programu "...." Kampania będzie zachęcała do studiowania w X poprzez prezentację inicjatyw programu (wiosna i jesień 2014), Obejmie 300 billboardów w X, miastach szeroko rozumianego obszaru oddziaływania ośrodka akademickiego (...) oraz największych ośrodkach akademickich w Polsce (...) - Przewiduje się również umieszczenie unilightów i ekranów LED w szkołach ponadgimnazjalnych.

* Przeprowadzenie kampanii internetowej, zakładającej promocję programu "...." na stronach dedykowanych grupie docelowej oraz szeroką kampanię wizerunkową w najbardziej popularnych portalach ogólnopolskich i społecznościowych, obejmującą emisję spotu zachęcającego do studiowania X, zamieszczenie banerów, artykułów sponsorowanych, linków do strony programu.

* Zamieszczenie informacji w prasie reklamy lub artykuły sponsorowane umieszczone będą w dodatkach edukacyjnych najpopularniejszych ogólnopolskich dzienników.

* Opracowanie i druk planera akademickiego. Opisywany gadżet marketingowy będzie w zasadzie kalendarzem studenckim obejmującym rok akademicki.

* Opracowanie i druk informatora. Wydanie informatora prezentującego inicjatywy programu ".." oraz zachęcającego do studiowania w X poprzez prezentację uczelni, pracodawców oraz oferty kulturalnej, rozrywkowej i sportowej Miasta.

* Wykonanie gadżetów reklamowych. Planuje się opracowanie i nabycie następujących przedmiotów: długopisy - 5 000 szt., ołówki - 3 000 szt., kołonotatniki - 1 000 szt., plecaki - 100 szt., breloki/zawieszki do telefonu komórkowego 1000 - szt., cukierki krówki - 50 kg. napój energetyczny X napełnia energią - 5 000 sztuk. Wymienione wyżej materiały informacyjno - promocyjne (planer akademicki, informator, gadżety reklamowe), stanowiące koszt kwalifikowalny projektu zostaną bezpłatnie rozpowszechniane wśród beneficjentów projektu.

* Eventy promocyjne zachęcające do studiowania w X. Eventy zorganizowane będą dla maturzystów w X oraz miastach szeroko rozumianego regionu X (...). Będą polegać na wizytowaniu wymienionych miejscowości obrandowanym i specjalnie wyposażonym autokarem, w którym przedstawiane będą prezentacje multimedialne oraz spoty zachęcające do studiowania w X, a także użyte zostaną wszystkie wymienione wyżej środki marketingowe.

* Realizacja badania postrzeganie marki "...." wśród grupy docelowej. Badanie przeprowadzone zostanie na reprezentatywnej grupie studentów, niepochodzących z X. Posłuży weryfikacji dotychczasowych działań prowadzonych w ramach programu "....." oraz wytyczenia nowych działań. Projekt ubiega się o dofinansowanie 85% kosztów kwalifikowalnych jego realizacji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w postaci dotacji bezzwrotnej udzielanej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007 - 2013. Szacunkowy koszt całkowity realizacji projektu wynosi 919 880,00 złotych.

W piśmie z dnia 1 sierpnia 2013 r. Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury VAT dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją projektu będą wystawiane na Miasto. Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu będą należały do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Beneficjent środków ubiegający się o uzyskanie dofinansowania projektu: "...." ze środków UE ma prawną możliwość odliczenia w całości lub części podatku VAT w trakcie realizacji projektu oraz 5 lat po jego zakończeniu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z opisanym zdarzeniem przyszłym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Miastu nie będzie przysługiwało przewidziane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług prawo do odliczenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż towary i usługi, jakie zostaną nabyte w związku z planowaną realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Miasto czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347, s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo-przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

1.

dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,

2.

odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594), zwanej dalej ustawą o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy (...). (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca, miasto na prawach powiatu, będący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, w okresie 09.2013 -12.2014 będzie realizatorem projektu "....." dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania III.2 Podnoszenie innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw Oś Priorytetowa III: Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013. Zadania objęte projektem należą do zadań własnych gminy i są uregulowane w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Projekt ubiega się o dofinansowanie 85% kosztów kwalifikowalnych jego realizacji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w postaci dotacji bezzwrotnej udzielanej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007 - 2013. Faktury VAT dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę. Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu będą należały do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponadto, z wniosku wynika, że towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ Wnioskodawca wskazał, iż projekt nie będzie związany z czynnościami opodatkowanymi. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie z tego tytułu przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia w całości lub w części podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "...." oraz 5 lat po jego realizacji, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego - projekt po jego realizacji nie będzie związany z czynnościami opodatkowanymi.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Należy zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl