IPTPP4/443-372/13-4/ALN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 września 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-372/13-4/ALN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2013 r. (data wpływu 6 czerwca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 sierpnia 2013 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania przesyłki za sprzedaż w systemie wysyłkowym oraz braku obowiązku ewidencji tej sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania przesyłki za sprzedaż w systemie wysyłkowym oraz braku obowiązku ewidencji tej sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 29 sierpnia 2013 r. (data wpływu) w zakresie doprecyzowania zaistniałego stanu faktycznego, pytania oraz własnego stanowiska.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka się sprzedażą ciągników i maszyn rolniczych oraz ich naprawą. Firma reklamuje swój towar poprzez aukcje internetowe np. X, prezentuje swój towar na targach np. w oraz różnych ogłoszeniach prasowych. Firma sprzedała 2 ciągniki i maszynę rolniczą dla 3 rolników ryczałtowych. Zamówienie było dokonane drogą telefoniczną lub mailową. Zapłatę dokonano przelewem na konto w dniu dostarczenia towaru lub w terminie płatności podanym na fakturze. Zamówiony towar dostarczono do klientów korzystając z usług firmy transportowej (było wystawione zlecenie transportowe) z uwagi na gabaryty towaru. Odbiór towaru dokumentuje podpis na WZ. Wnioskodawca potraktował te transakcje jako sprzedaż wysyłkową i uznał, że jest zwolniony z obowiązku wystawienia paragonu fiskalnego. Sprzedaż jest udokumentowana fakturą VAT w każdym przypadku. Firma prowadzi ewidencję zapłat, na podstawie której da się jednoznacznie zidentyfikować dokonaną wpłatę na konto bankowe z dostawą towaru i jego odbiorcą.

W piśmie uzupełniającym z dnia 29 sierpnia 2013 r. (data wpływu) Wnioskodawca wskazał, że:

Firma przedstawia zdarzenie przeszłe, które miało miejsce w miesiącu wrześniu 2012 r.

Firma nie rozpoczęła ewidencjonowania tych czynności przed dniem 1 stycznia 2012. Wnioskodawca dokonał sprzedaży ciągnika po wcześniejszym zamówieniu telefonicznym i wpłaceniu zaliczki w kwocie 500,00 zł udokumentowanej fakturą: faktura zaliczkowa z dnia 8 września 2012 r. na kwotę netto 406,50 zł VAT 93,50 zł.; brutto 500,00 zł. (zaliczka na ciągnik; nabywca: NIP).

W dniu 24 października 2012 r. została wystawiona faktura rozliczająca transakcję: faktura z dnia 24 października 2012 r. na kwotę netto 60731,71 zł.; VAT 13968,29 zł.; brutto 74700,00 zł. (nabywca: NIP).

Towar został dostarczony do klienta w dniu 25 października 2012 r. dokumentem potwierdzającym dostarczenie towaru jest:

* WZ nr z datą i podpisem Pana;

* Zlecenie transportowe.

Firma z uwagi na gabaryty towaru korzystała z usług firmy transportowej, która zajęła się dostarczeniem towaru bezpośrednio do adresata obciążając kosztami na podstawie faktury firmę Wnioskodawcy.

Firma prowadzi ewidencję zapłat, na podstawie której da się jednoznacznie zidentyfikować dokonaną wpłatę na konto bankowe z dostawą towaru i odbiorcą:

* wpłata z dnia 12.09.2012;

* wpłata z dnia 26.10.2012;

* ewidencja zapłat.

Firma potraktowała tą transakcję jako sprzedaż wysyłkową na mocy sprzedaży w systemie wysyłkowym wykazanej w pkt 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących i uznała, że jest zwolniona z obowiązku wystawienia paragonu fiskalnego (później pkt 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382).

W przepisach nie jest jasno podana definicja usługi kurierskiej. Dlatego Wnioskodawca skorzystał z pracy: Analiza współpracy sklepów internetowych z przedsiębiorstwami kurierskimi i innym dostwcą - wyniki badań, w celu sprecyzowania definicji.

"Usługa kurierska, polegająca na przyśpieszonym przewozie rzeczy z jednego miejsca w drugie podlega różnym regulacjom prawnym, a to, jakie przepisy znajdą zastosowanie dla konkretnej usługi uzależnione jest od tego, co zawiera przesyłka. Jeżeli przesyłka wręczona kurierowi zawiera korespondencję, nadawca staje się stroną umowy na świadczenie usługi dostarczenia. W przypadku, gdy zawartością przesyłki są przedmioty inne niż korespondencja (np. książka, sprzęt AGD), nadawca staje się stroną umowy przewozu rzeczy".

W przypadku Wnioskodawcy zawartość przesyłki jest przedmiotem o dużych gabarytach i dotyczy przewozu rzeczy. Firma transportowa, z której usług Wnioskodawca skorzystał zajmuje się właśnie przewozem rzeczy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie. (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Czy słusznie Wnioskodawca potraktował tą przesyłkę jako sprzedaż wysyłkową w systemie wysyłkowym wykazaną w pkt 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (później pkt 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382).

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku)

W rozumieniu Wnioskodawcy sprzedaż miała charakter wysyłkowy i wszystkie przesłanki zwolnienia z rejestracji sprzedaży za pomocą kasy zostały spełnione zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem (pkt 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o VAT. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonego w nim kręgu odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Oznacza to, że nie podlega obowiązkowi prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dostawa towarów/świadczenie usług w części, w jakiej te czynności są opłacane przez inne podmioty niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych.

Jak wynika z art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Od dnia 1 stycznia 2013 r. kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382), zwanym dalej rozporządzeniem.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz wysokość obrotu - do określonej wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 36 rozporządzenia wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (dostawcą lub przesyłkami kurierskimi), pod warunkiem, że zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem dostawcy, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Aby zatem Wnioskodawca miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

* dostawa towarów następuje w systemie wysyłkowym (dostawcą lub przesyłkami kurierskimi),

* zapłata za towar w całości następuje za pośrednictwem dostawcy lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),

* Spółka nie dokonuje dostaw towarów usług określonych w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z ww. warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 ww. załącznika do rozporządzenia, przysługuje w sytuacji, gdy zapłata za świadczone usługi w całości następuje za pośrednictwem dostwcy lub banku na rachunek bankowy podatnika. Wyrażenie "w całości" odnosi się do poszczególnych transakcji świadczonych przez podatnika. Taka konstrukcja przepisu powoduje, że zwolnieniu nie podlega dostawa towarów oraz świadczenie usługi, za którą zapłacono częściowo gotówką, a częściowo za pośrednictwem banku lub dostawcy. Warunkiem zwolnienia jest bowiem to, aby konkretna transakcja została w całości zapłacona za pośrednictwem banku lub dostwcy oraz by było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zajmuje się sprzedażą ciągników i maszyn rolniczych oraz ich naprawą. Firma reklamuje swój towar poprzez aukcje internetowe np. X, prezentuje swój towar na targach oraz różnych ogłoszeniach prasowych. Firma sprzedała 2 ciągniki i maszynę rolniczą dla 3 rolników ryczałtowych. Zamówienie było dokonane drogą telefoniczną lub mailową. Zapłatę dokonano przelewem na konto w dniu dostarczenia towaru lub w terminie płatności podanym na fakturze. Zamówiony towar dostarczono do klientów korzystając z usług firmy transportowej (było wystawione zlecenie transportowe) z uwagi na gabaryty towaru. Odbiór towaru dokumentuje podpis na WZ. Sprzedaż jest udokumentowana fakturą VAT w każdym przypadku. Firma prowadzi ewidencję zapłat, na podstawie której da się jednoznacznie zidentyfikować dokonaną wpłatę na konto bankowe z dostawą towaru i jego odbiorcą.

Transakcja miała miejsce w miesiącu wrześniu 2012 r.

Firma nie rozpoczęła ewidencjonowania tych czynności przed dniem 1 stycznia 2012 r.

Firma prowadzi ewidencję zapłat na podstawie, której da się jednoznacznie zidentyfikować dokonaną wpłatę na konto bankowe z dostawą towaru i odbiorcą:

* wpłata z dnia 12.09.2012;

* wpłata za dnia 26.10.2012;

* ewidencja zapłat.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż z ewidencji i dowodów jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy w tym jego adres). Firma potraktowała tą transakcję jako sprzedaż w systemie wysyłkowym wykazaną w pkt 36 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących i uznała, że jest zwolniona z obowiązku wystawienia paragonu fiskalnego.

W przypadku Wnioskodawcy zawartość przesyłki jest przedmiotem o dużych gabarytach i dotyczy przewozu rzeczy. Firma transportowa, z której usług Wnioskodawca skorzystał zajmuje się właśnie przewozem rzeczy.

Analizując okoliczności przedstawione w złożonym wniosku stwierdzić należy, że sprzedaż ciągników i maszyn rolniczych nie została wymieniona w § 4 ust. 1 rozporządzenia, jako podlegająca bezwzględnej ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Ponadto, we wniosku wskazano, iż z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na jaką rzecz została dokonana.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, iż Wnioskodawca dokonuje sprzedaży w systemie wysyłkowym, a przyjęty przez Wnioskodawcę sposób dokumentacji tej sprzedaży, dokonywanej na rzecz rolników ryczałtowych, w przypadku, gdy zapłata w całości nastąpiła za pośrednictwem banku, spełnia przesłanki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących, wynikające z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 ww. załącznika do rozporządzenia.

Zatem w powyższym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo należy podkreślić, że kwestia zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących została uregulowana w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. , poz. 1382).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl