IPTPP4/443-371/14-4/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 września 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-371/14-4/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2014 r. (data wpływu 23 maja 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 sierpnia 2014 r. (data wpływu 21 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* obowiązku ujęcia w deklaracji VAT-7 usługi tytułem najmu,

* ustalenia stawki podatku VAT dla usługi najmu na cele krótkotrwałego zamieszkania, sklasyfikowanej w grupowaniu PKWiU 55.20.19.0

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług w zakresie:

* obowiązku ujęcia w deklaracji VAT-7 usługi tytułem najmu,

* ustalenia stawki podatku VAT dla usługi najmu na cele krótkotrwałego zamieszkania, sklasyfikowanej w grupowaniu PKWiU 55.20.19.0.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 sierpnia 2014 r. w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujący zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji części i usług remontowych maszyn i urządzeń dla przemysłu (PKD 2899 Z), jest czynnym podatnikiem VAT, składa comiesięczne deklaracje VAT-7.

Wnioskodawca jest też właścicielem lokalu mieszkalnego w nowo wybudowanym budynku. Lokal Wnioskodawca zamierza wynajmować na cele krótkotrwałego zamieszkania (kilka dni, kilka tygodni lub kilka miesięcy w zależności od potrzeb rynku) bądź na cele biurowe za pośrednictwem specjalistycznej firmy zajmującej się wynajmem. Przy czym umowę o zarządzanie lokalem Wnioskodawca będzie miał zawartą z firmą której będzie wystawiał co miesiąc faktury VAT. Przychody z najmu będą znacznie niższe od przychodów z działalności gospodarczej.

W piśmie z dnia 18 sierpnia 2014 r. Wnioskodawca wskazał, że lokal, który zamierza wynajmować stanowi wyłączną własność Wnioskodawcy, kupioną z majątku oddzielnego (Wnioskodawca ma rozdzielność majątkową z żoną). Przedmiotowy lokal ma powierzchnię użytkową 56 m2.

Na pytanie postawione w wezwaniu: "Czy czynności, które zamierza podejmować Wnioskodawca związane z najmem lokalu będą podejmowane w sposób ciągły, czyli w sposób stały, czy też okazjonalny", Wnioskodawca odpowiedział, że czynności związane z lokalem będą podejmowane w sposób ciągły.

Lokal będzie wynajmowany wyłącznie w celach mieszkalnych.

Umowa związana z najmem lokalu będzie zawarta poza prowadzoną działalnością. W zakresie prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca nie ma wynajmowania mieszkań, obecnie wynajmuje w ramach działalności gospodarczej część biura i hali firmie obcej w zakładzie - przychody z tego tytułu są wliczane do przychodów z działalności gospodarczej.

Wnioskodawca nie będzie zawierał umowy najmu bezpośrednio z najemcą lokalu, umowę będzie zawierać firma pośrednicząca. Cel najmu będzie określony - najem na cele krótkotrwałego zamieszkania najemcom obcym.

Wnioskodawca nie zamierza rozpoczynać działalności gospodarczej w zakresie najmu mieszkań. Lokal, o którym mowa we wniosku nie stanowi środka trwałego w prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

Umowy z najemcą lokalu będzie zawierała firma pośrednicząca. Umowy będą zawierane przez firmę pośredniczącą w jej własnym imieniu i na jej własny rachunek.

Faktury za najem lokalu będzie wystawiała firma pośrednicząca.

W umowie o zarządzanie lokalem będzie określony cel - najem na cele krótkotrwałego zamieszkania najemcom obcym, będzie wskazanie, że najem ma służyć wyłącznie celom mieszkalnym.

W umowie z firmą pośredniczącą będzie zastrzeżenie, że lokal może być oddany wyłącznie na cele najmu krótkotrwałego.

Z tytułu podpisanej umowy z firmą pośredniczącą Wnioskodawca będzie otrzymywał wynagrodzenie z tytułu dysponowania przez nią lokalem.

Przedmiotem sprzedaży na fakturach wystawianych firmie pośredniczącej będzie "udostępnienie lokalu na cele krótkotrwałego zamieszkania".

Usługa najmu na cele krótkotrwałego zamieszkania należy do grupowania PKWiU 55.20.19.0 - pozostałe usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania bez obsługi. Zdaniem Wnioskodawcy nie ma znaczenia, czy faktura będzie wystawiona bezpośrednio najemcy, czy firmie pośredniczącej w najmie, w obydwu przypadkach usługa mieści się w tym. samym grupowaniu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

1. Czy prowadząc najem "prywatny" i nie wliczając go do działalności gospodarczej Wnioskodawca powinien przychód z najmu ujmować w deklaracji VAT-7 dodając go do przychodów z działalności gospodarczej... (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 2)

2. Czy prawidłowe jest opodatkowanie wynajmu opisanego wyżej stawką 8% jako usługi związanej z zakwaterowaniem (PKWiU 55) zgodnie z poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług... (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 3)

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku)

Ad. 1 (oznaczone jako odnośnie pytania nr 2)

Dla celów podatku od towarów i usług najem lokalu stanowi usługę i zgodnie z art. 5 ust. 1p. l) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Pomimo, że przychody z najmu nie przekroczą w skali roku 150.000 zł - progu określonego w art. 113 ust. 1 ustawy to Wnioskodawca nie będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z podatku z tytułu najmu lokalu, gdyż jest podatnikiem z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej; zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług najem lokalu jako wykonywany w sposób ciągły dla celów zarobkowych będzie czynił z Wnioskodawcy podatnika podatku od towarów i usług również z tego tytułu.

Wnioskodawca uważa, że przychody z najmu powinien ujmować w ewidencji sprzedaży, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług i wykazywać je razem z przychodami z działalności gospodarczej w składanych deklaracjach VAT-7.

Ad. 2 (oznaczone jako odnośnie pytania nr 3)

Ponieważ lokal mieszkalny będzie oddany na cele wynajmu krótkotrwałego a nie na cele mieszkaniowe charakteryzujące się zamieszkaniem długotrwałym Wnioskodawca uważa, że prawidłowe jest opodatkowanie usługi udostępnienia lokalu firmie pośredniczącej na cele krótkotrwałego zamieszkania stawką 8% podatku od towarów i usług jako usługi mieszczącej się w grupowaniu 55.20.19.0 PKWiU, zgodnie z art. 41 ust. 2 (poz. 163 załącznika nr 5) ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 5a ustawy - towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Świadczeniem usług - w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy - jest natomiast każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia niejednokrotnie odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od 1 stycznia 2011 r., jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl natomiast przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. Niewymienienie danego towaru lub usługi w ustawie lub przepisach wykonawczych jako czynności opodatkowanych stawką obniżoną lub zwolnionych od podatku jest jednoznaczne z obowiązkiem zastosowania stawki podstawowej.

W załączniku Nr 3 do ustawy stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod poz. 163 wymieniono "usługi związane z zakwaterowaniem" (PKWiU 55).

Jednocześnie z objaśnienia 1) do ww. załącznika Nr 3 do ustawy wynika, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Powyższe oznacza, że jeżeli dany towar (lub usługa) wymieniony w załączniku Nr 3, na podstawie innych regulacji podlega opodatkowaniu niższą stawką podatku VAT lub zwolnieniu od podatku - zastosowanie ma ta niższa stawka podatku lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Na podstawie art. 99 ust. 14 ustawy o VAT minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, 8 i 9, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia oraz terminu i miejsca ich składania, w celu umożliwienia rozliczenia podatku.

Aktualny wzór deklaracji VAT-7 został wprowadzony rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 18 marca 2013 r. w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 394).

W poz. 17 formularza VAT-7 podatnicy obowiązani są wykazać dostawę towarów oraz świadczenie usług na terytorium kraju opodatkowane stawką 8%.

Zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Ustawodawca nie określił formy w jakiej ewidencja, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy, powinna być prowadzona, istotne jest aby zawierała wszystkie wymienione w powyższym przepisie elementy. Ewidencja jest odzwierciedleniem stanu rzeczywistego, winna zatem obejmować wszystkie dokonane przez podatnika czynności podlegające opodatkowaniu. Dane, które podatnik wpisuje do deklaracji podatkowej składanej w urzędzie skarbowym stanowią odzwierciedlenie danych wynikających z prowadzonej przez niego ewidencji sprzedaży i ewidencji zakupów VAT.

W przypadku nieprowadzenia takiej ewidencji, Podatnik w większości przypadków nie byłby w stanie prawidłowo i kompletnie wypełnić deklaracji VAT.

Zauważyć należy również, że nierzetelności deklaracji zazwyczaj są pochodną tego, że ewidencja, na podstawie której sporządzana jest deklaracja, jest niezgodna ze stanem rzeczywistym.

Jak wynika z powołanych przepisów, w zakresie rozliczania podatku od towarów i usług znajduje zastosowanie mechanizm samoobliczenia podatku, co następuje poprzez wypełnienie i złożenie deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy.

Obliczenie i zadeklarowanie podatku za dany okres rozliczeniowy dokonywane jest na podstawie ewidencji prowadzonej przez Podatnika.

Zgodnie z art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

W kontekście niniejszej sprawy należy zwrócić uwagę na treść zdania drugiego definicji pojęcia "działalność gospodarcza", w której mówi się o wykorzystywaniu m.in. towarów w sposób ciągły do celów zarobkowych.

Takie wykorzystywanie towarów ma miejsce przede wszystkim poprzez oddanie ich w stosunki obligacyjne (najem, dzierżawa, leasing, itp.). Przez ciągłe wykorzystywanie składników majątku należy rozumieć takie wykorzystanie majątku, które charakteryzuje się powtarzalnością lub długim okresem trwania.

Sam charakter stosunku prawnego, jaki kształtuje umowa najmu wskazuje, iż ma ona charakter długotrwały, a uzyskiwane korzyści z tego tytułu są w zasadzie stałe. W konsekwencji najem lokalu mieszkalnego stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji części i usług remontowych maszyn i urządzeń dla przemysłu. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i składa comiesięczne deklaracje VAT-7. Wnioskodawca posiada lokal mieszkalny, który zamierza wynajmować za pośrednictwem firmy na cele krótkotrwałego zamieszkania. Umowy na najem lokalu będzie zawierała firma pośrednicząca. Umowy firma pośrednicząca będzie zawierała w swoim imieniu i na własny rachunek. Faktury za najem będzie wystawiała firma pośrednicząca. W umowie o zarządzanie lokalem będzie określony cel na cele krótkotrwałego zamieszkania najemcom obcym oraz wskazanie, że najem ma służyć wyłącznie celom mieszkalnym. W umowie z firmą pośredniczącą będzie zastrzeżenie, że lokal może być oddany wyłącznie na cele najmu krótkotrwałego. Z tytułu podpisanej umowy z firmą pośredniczącą Wnioskodawca będzie otrzymywał wynagrodzenie z tytułu dysponowania przez nią lokalem. Przedmiotem sprzedaży na fakturach wystawianych firmie pośredniczącej będzie "udostępnienie lokalu na cele krótkotrwałego zamieszkania". Usługa najmu na cele krótkotrwałego zamieszkania należy do grupowania PKWiU 55.20.19.0 - pozostałe usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania bez obsługi.

Biorąc powyższe pod uwagę na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, z tytułu usług najmu lokalu mieszkalnego, Wnioskodawca jest uważany za podatnika podatku od towarów i usług.

Wskazać należy, iż skoro Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, to wszystkie wykonywane czynności mieszczące się w zakresie przedmiotowym opodatkowania tym podatkiem, będą podlegały opodatkowaniu. Brak jest bowiem podstaw prawnych do uznania, iż opodatkowanie podatkiem od towarów i usług następuje w sposób wybiórczy, tzn. niektóre czynności objęte zakresem przedmiotowym realizowane przez podatnika podatku od towarów i usług są opodatkowane, a niektóre nie. Charakter usług najmu wyczerpuje znamiona działalności gospodarczej, o której mowa w ww. art. 15 ust. 2 ustawy, podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług bez względu na to, czy przedmiot najmu stanowi własność prywatną.

Wskazać należy również, że w okolicznościach, w których właściciel majątku wykorzystuje go w sposób ciągły do celów zarobkowych przesądza o tym, iż majątek nie jest majątkiem prywatnym. Zatem, nie można uznać aby świadczenie usług najmu było czynnością z zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.

Wobec powyższego, Wnioskodawca wynajmując lokal działa w charakterze podatnika podatku VAT, gdyż czynność ta wyczerpuje znamiona działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Wobec powyższego, pobierana należność od nabywcy tej usługi stanowi podstawę opodatkowania w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaną stawką właściwą dla świadczonej usługi.

W świetle przywołanych przepisów oraz przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy, w szczególności zaklasyfikowania przez Wnioskodawcę ww. usług do grupowania PKWiU 55.20.19.0 - "pozostałe usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania bez obsługi" należy stwierdzić, że tak zaklasyfikowane usługi winny być opodatkowane stawką podatku w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 oraz poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy, a Wnioskodawca winien w ewidencji VAT oraz w deklaracji VAT-7 jako sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT w wysokości 8%, wykazać kwotę należną od firmy pośredniczącej za świadczone usługi.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie:

* obowiązku ujęcia w deklaracji VAT-7 usługi tytułem najmu,

* ustalenia stawki podatku VAT dla usługi najmu na cele krótkotrwałego zamieszkania, sklasyfikowanej w grupowaniu PKWiU 55.20.19.0.

Natomiast wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych został załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Należy podkreślić, że analiza prawidłowości klasyfikacji towarów i usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem ww. art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa,zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. Zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej towarów będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl