IPTPP4/443-361/12-5/BM - Możliwość anulowania faktury.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-361/12-5/BM Możliwość anulowania faktury.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2012 r. (data wpływu do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim 24 maja 2012 r.), uzupełnionym pismami z dnia 6 czerwca 2012 r. (data wpływu 8 czerwca 2012 r.) oraz z dnia 27 lipca 2012 r. (data wpływu 31 lipca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości anulowania faktur i sporządzenia korekt deklaracji VAT-7K - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 maja 2012 r. do Izby Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości anulowania faktur i sporządzenia korekt deklaracji VAT-7K oraz podatku dochodowego od osób fizycznych. Pismem z dnia 22 maja 2012 r., Nr IBPP2/443-432/12/WN oraz IBPBI/1/415-533/12/AB, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - działając na podstawie art. 170 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego, przekazał wniosek...do rozpatrzenia przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim (data wpływu 24 maja 2012 r.).

Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 6 czerwca 2012 r. (data wpływu 8 czerwca 2012 r.) oraz z dnia 27 lipca 2012 r. (data wpływu 31 lipca 2012 r.) w zakresie doprecyzowania stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 5 października 2011 r. Wnioskodawczyni zawarła z firmą....z siedzibą:...umowy:

* nr 01/10/2011 na wynajem koparko-ładowarki JCB 3 CX CONTRACTOR

* nr 02/10/2011 na wynajem koparko-ładowarki JCB 3 CX SITEMASTER.

Obie koparko-ładowarki zostały przekazane do użytkowania Najemcy protokółem zdawczym w dniu 5 października 2011 r.

W dniu 31 października 2011 r. została wystawiona faktura VAT nr FV/1/10/2011 na kwotę 11.217,60 brutto i została opłacona w całości.

W dniu 30.11.2011 została wystawiona faktura VAT nr FV/4/11/2011 na kwotę 14.760,00 brutto z terminem płatności 14 grudnia 2011 r. za okres wynajmu w miesiącu listopad 2011 r.

W dniu 27 grudnia 2011 r. Wnioskodawczyni została powiadomiona przez Wydział do Zwalczania Zorganizowanej Przestępczości Ekonomicznej Zarządu w...Centralnego Biura Śledczego KGP o prowadzonym przeciwko firmie...postępowaniu o zabór mienia. W dniu 28 grudnia 2011 r. upoważniony przedstawiciel Wnioskodawczyni złożył w Centralnym Biurze Śledczym KGP Zarząd w...zawiadomienie o przestępstwie dotyczącym przywłaszczenia przez firmę.... powierzonego mienia (potwierdzenie w załączeniu).

Po złożeniu zawiadomienia o przestępstwie w dniu 29 grudnia 2011 r. Wnioskodawczyni wysłała za potwierdzeniem odbioru do siedziby firmy....w...: wypowiedzenie umów, wezwanie do zapłaty oraz fakturę VAT nr FV/7/12/2011 na kwotę 13.330,74 brutto z terminem płatności 12 stycznia 2012 r. za okres wynajmu w miesiącu grudniu 2011 r. (wszystkie dokumenty w załączeniu). Przedmiotowe dokumenty nie zostały odebrane i zwrócone Wnioskodawczyni przez Pocztę Polską.

Centralne Biuro Śledcze udzieliło Wnioskodawcy informacji, że właściciel firmy....został zatrzymany do dyspozycji CBŚ i Prokuratury.

Faktury nie zostały opłacone a zgodnie z procedurą zaksięgowane i uwzględnione w KPiR oraz deklaracji VAT-7K za IV kwartał 2011 r.

W chwili obecnej z uwagi na zatrzymanie przez CBŚ właściciela firmy Wnioskodawczyni nie jest w stanie odzyskać utraconego dochodu. Ponadto z uwagi na to, że firma...wypożyczyła koparko-ładowarki z jednoznacznym zamiarem ich zawłaszczenia usługa nie została wykonana.

Wnioskodawczyni wskazała, że jest czynnym podatnikiem od towarów i usług.

Umowy najmu koparko-ładowarek JCB3CX CONTRACTOR oraz JCB3CX SITEMASTER zostały zawarte na okres 4 października 2011 r. do 4 sierpnia 2012 r.

Wnioskodawczyni jest w posiadaniu oryginałów i kopii faktur VAT nr...z dnia 30 listopada 2011 r. i nr...z dnia 29 grudnia 2011 r.

Wnioskodawczyni wskazała, iż rozliczenie w deklaracji VAT-7K za IV kwartał 2011 r. miało wpływ na rozliczenie w deklaracji VAT-7K za I kwartał 2012 r.

Przedmiotowe faktury zostały zaksięgowane w Książce Przychodów i Rozchodów oraz Ewidencji Sprzedaży VAT w miesiącach listopadzie i grudniu 2011 r. oraz uwzględnione w rozliczeniu deklaracji VAT-7K za IV kwartał 2011 (wystąpiła kwota do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy w wysokości 12 zł). Nadwyżka ta została uwzględniona w rozliczeniu deklaracji VAT-7K za I kwartał 2012 r. Wynikająca z tej deklaracji kwota podatku podlegającego wpłacie do Urzędu Skarbowego w wysokości 1119 zł została wpłacona w dniu 16 kwietnia 2012 r. Zatem sporządzenie korekt deklaracji VAT-7K za IV kwartał 2011 r. i deklaracji VAT-7K za I kwartał 2012 r. jest uzależnione od możliwości anulowania faktur VAT nr...z dnia 30 listopada 2011 r. i nr FV/7/12/2011 z dnia 29 grudnia 2011 r.

Także sporządzenie korekty zeznania PIT-36 za 2011 rok jest uzależnione od anulowania ww. faktur. Korekta dotyczy jedynie przychodów uzyskanych z pozarolniczej działalności gospodarczej wykazanych w zeznaniu PIT-36 za 2011 rok.

Wnioskodawczyni podała, że jeżeli w wyniku rozstrzygnięcia okaże się, że anulowanie przedmiotowych faktur nie będzie możliwe, to oczekuję wydania interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości sporządzenia korekty zeznania PIT-36 za 2011 rok.

Faktury VAT nr...z dnia 30 listopada 2011 r. z terminem płatności 14 dni i nr... z dnia 29.12.2011 z terminem płatności 14 dni byty księgowane w dniu wstawienia faktury.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sprecyzowane w piśmie z dnia 27 lipca 2012 r.).

Czy jest zasadnym:

* anulowanie faktury VAT nr...z dnia 30 listopada 2011 r. i nr...z dnia 29 grudnia 2011 r.

* sporządzenie korekty deklaracji VAT-7K za IV kwartał 2011 r. i w konsekwencji korekty deklaracji VAT-7K za I kwartał 2012.

Zdaniem Wnioskodawczyni (uzupełnionym w piśmie z dnia 27 lipca 2012 r.), z uwagi na wyjątkową sytuację spowodowaną zatrzymaniem osoby która jest odpowiedzialna za powstanie opisanego zdarzenia anulowanie przedmiotowych faktur jest zasadne i zgodne w świetle obowiązujących w tym zakresie przepisów podatkowych.

Faktury VAT nr...z dnia 30 listopada 2011 r. i nr...z dnia 29 grudnia 2011 r. zostały po sporządzeniu przekazane za pośrednictwem Poczty Polskiej nabywcy. Oryginały faktur nie zostały odebrane przez nabywcę i zwrócone do adresata przez Pocztę Polską. Ponieważ nie nastąpiło faktyczne przekazanie faktur do ich nabywcy nie zostały one wprowadzone do obiegu prawnego. Nabywca nie będąc w posiadaniu oryginałów nie mógł wprowadzić faktur do ewidencji księgowej i odliczyć z tego tytułu podatku naliczonego. W rozumieniu art. 106 ustawy od podatku i usług faktura nie wprowadzona do obiegu prawnego nie jest fakturą i nie stanowi podstawy do zapłaty podatku od towarów i usług w niej wykazanego w trybie art. 108 ust. 1 tej ustawy.

W zaistniałej sytuacji anulowanie faktur choć przepisy podatkowe nie przewidują takiej możliwości, lecz wymuszone przez sytuacje gospodarcze jest zasadne. Zostało to potwierdzone i zaakceptowane przez Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 8 czerwca 1996 r. (nr PP1-7201-220/95/ER) oraz Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 19 grudnia 2000 r. (III SA 171/99).

W związku z powyższym Wnioskodawczyni uważa, że zasadne jest

* anulowanie faktury VAT nr...z dnia 30 listopada 2011 r. poprzez trwałe przekreślenie oryginału i kopii oraz naniesienie adnotacji "anulowano" z podaniem przyczyny anulowania

* anulowanie faktury VAT nr... z dnia 29 grudnia 2011 r. poprzez trwałe przekreślenie oryginału i kopii oraz naniesienie adnotacji "anulowano" z podaniem przyczyny anulowania

* trwałe przekreślenie oryginału i kopii faktur ma na celu zapobieżenie ich powtórnego wykorzystania. Dokumenty te będą przechowywane w aktach

* dokonanie storno faktur w Podatkowej Książce Przychodów i Rozchodów oraz w Ewidencji Sprzedaży VAT w miesiącach listopad i grudzień 2011 rok

* dokonanie korekty deklaracji VAT-7K za IV kwartał 2011 r. wynikającej z korekty Ewidencji Sprzedaży VAT

* dokonanie korekty deklaracji VAT-7K za I kwartał 2012 r. będącej konsekwencją korekty deklaracji VAT-7K za IV kwartał 2011 r.

* na podstawie art. 81 ustawy z dnia 29.08.1977 - Ordynacja podatkowa dokonanie korekty zeznania podatkowego PIT-36 w części dotyczącej przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, gdyż anulowanie faktur pomniejsza przychód uzyskany z pozarolniczej działalności gospodarczej w 2011 r. Ponieważ wykonywanie działalności gospodarczej Wnioskodawczyni rozpoczęła w dniu 27 września 2011 r. i w początkowym okresie jej prowadzenia poniosła koszty zakupu środków trwałych niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej i uzyskiwania z tego tytułu przychodów w roku 2011 z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej w zeznaniu PIT-36 za 2011 rok w części dotyczącej pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni wykazała stratę w wysokości 5.519,14 zł. Dlatego korekta zeznania PIT-36 za 2011 rok nie spowoduje powstania nadwyżki należnych zaliczek za rok podatkowy nad podatkiem należnym i tym samym powstania nadpłaty. Korekta będzie skutkowała powstaniem wyższej straty w części dotyczącej przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, którą można uwzględnić w zeznaniach rocznych w ciągu kolejnych pięciu lat.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2012 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumnie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...) - art. 8 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Przepis ten stosuje się odpowiednio do części należności otrzymywanych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi (art. 106 ust. 3 ustawy).

W myśl art. 108 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty.

Faktura VAT jest dokumentem sformalizowanym (potwierdzającym zaistnienie określonego zdarzenia gospodarczego), który powinien spełniać szereg wymogów przewidzianych przepisami prawa.

Zakres i sposób, w jaki czynności dokonywane przez podmioty winny być udokumentowane za pomocą faktur VAT, zawarty jest w ustawie o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeniu wydanym na jej podstawie. Katalog czynności dokumentowanych fakturami VAT, w myśl cyt. wyżej art. 106 obejmuje w szczególności dokonanie sprzedaży. Za sprzedaż zaś - stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy o VAT - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Prawidłowość materialno-prawna faktury VAT zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt nabycia określonych towarów lub usług.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy o VAT, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360). Z przepisów tego rozporządzenia wynika, że podstawową formą korygowania faktury jest - w myśl § 13 i § 14 - wystawienie faktury korygującej, a w niektórych przypadkach zgodnie z § 15 ww. rozporządzenia - noty korygującej.

Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. Podkreślić należy, iż dokonanie korekty faktury jest możliwe jedynie w przypadku, gdy pierwotna faktura została wprowadzona do obrotu prawnego, tzn. została przyjęta (odebrana) przez nabywcę towaru lub usługi oraz ujęta w jego rozliczeniach. Natomiast nie ma możliwości dokonywania korekty faktury w sytuacji, gdy pierwotna faktura została wystawiona ale nie weszła do obrotu prawnego (z uwagi na to, iż nie została przekazana adresatowi), bowiem nie wywołuje wówczas żadnych skutków prawnych.

A zatem, co do zasady, korygowanie treści pierwotnie wystawionej faktury VAT powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej.

Jednakże w sytuacji, gdy wystawiona faktura nie została wprowadzona do obrotu prawnego poprzez jej przekazanie kontrahentowi - nie ma podstaw do poprawienia błędów poprzez wystawienie faktury korygującej - wówczas istnieje możliwość anulowania tej faktury.

Należy zauważyć, że ani przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, ani przepisy rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, nie regulują kwestii dotyczącej anulowania wystawionych faktur. W praktyce jednak - w drodze wyjątku - jest dopuszczalne anulowanie faktury. Należy jednak w tym miejscu podkreślić, iż anulowanie faktur VAT jest możliwe pod warunkiem, że spełnione zostaną ściśle określone przesłanki. Otóż anulowanie faktury VAT dopuszczalne jest w sytuacji, gdy faktura wystawiona została w związku z transakcją, która faktycznie nie miała miejsca (czyli faktura taka nie dokumentuje sprzedaży) oraz faktury tej nie wprowadzono do obrotu (czyli nie wręczono jej skutecznie nabywcy).

Anulowanie faktury VAT powinno być traktowane w sposób wyjątkowy i wykorzystywane tylko w przypadku zaistnienia takich okoliczności. Ponadto, podatnik powinien dołożyć należytej staranności przy dokumentowaniu zaistniałych zdarzeń gospodarczych. W przypadku anulowania faktury VAT sprzedawca (wystawca faktury) winien posiadać w swojej dokumentacji zarówno kopię, jak i oryginał dokumentu sprzedaży z dokonaną na nich adnotacją unieważniającą fakturę, która uniemożliwi ich powtórne wydanie i wykorzystanie.

Zatem anulowanie faktury VAT dopuszczalne jest przy zachowaniu łącznie dwóch warunków:

* anulować można jedynie fakturę wystawioną w związku z transakcją, która faktycznie nie miała miejsca (czyli faktura taka nie dokumentuje sprzedaży),

* można anulować tylko taką fakturę, której nie wprowadzono do obrotu, czyli nie wręczono jej skutecznie nabywcy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w dniu 5 października 2011 r. Wnioskodawczyni, będąca zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zawarła z firmą......umowy:

* nr 01/10/2011 na wynajem koparko-ładowarki JCB 3 CX CONTRACTOR

* nr 02/10/2011 na wynajem koparko-ładowarki JCB 3 CX SITEMASTER.

Obie koparko-ładowarki zostały przekazane do użytkowania Najemcy protokółem zdawczym w dniu 5 października 2011 r.

Umowy najmu koparko-ładowarek JCB3CX CONTRACTOR oraz JCB3CX SITEMASTER zostały zawarte na okres 4 października 2011 r. do 4 sierpnia 2012 r.

W dniu 30 listopada 2011 r. została wystawiona faktura VAT nr...za okres wynajmu w miesiącu listopadzie 2011 r.

W dniu 27 grudnia 2011 r. Wnioskodawczyni została powiadomiona przez Wydział do Zwalczania Zorganizowanej Przestępczości Ekonomicznej Zarządu w.... Centralnego Biura Śledczego KGP o prowadzonym przeciwko firmie.....postępowaniu o zabór mienia. W dniu 28 grudnia 2011 r. upoważniony przedstawiciel Wnioskodawczyni złożył w Centralnym Biurze Śledczym KGP Zarząd w....zawiadomienie o przestępstwie dotyczącym przywłaszczenia przez firmę.......powierzonego mienia.

Po złożeniu zawiadomienia o przestępstwie w dniu 29 grudnia 2011 r. Wnioskodawczyni wysłała za potwierdzeniem odbioru do siedziby firmy....w....: wypowiedzenie umów, wezwanie do zapłaty oraz fakturę VAT nr...za okres wynajmu w miesiącu grudniu 2011 r.

Przedmiotowe dokumenty nie zostały odebrane i zwrócono je Wnioskodawczyni. Wnioskodawczyni jest w posiadaniu oryginałów i kopii faktur VAT nr... z dnia 30 listopada 2011 r. i nr... z dnia 29 grudnia 2011 r.

Na tym tle Wnioskodawczyni ma wątpliwości, czy może anulować faktury VAT nr FV/4/11/2011 z dnia 30 listopada 2011 r. (najem za listopad 2011 r.) i nr FV/7/12/2011 z dnia 29 grudnia 2011 r. (najem za grudzień 2011 r.) oraz czy w związku z tym ma możliwość korekty deklaracji VAT, w których rozliczyła podatek.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że przedmiotowych faktur nie wprowadzono do obrotu prawnego - jak wskazała Wnioskodawczyni, jest Ona w posiadaniu zarówno oryginału jak i kopii przedmiotowych faktur VAT. Z wniosku nie wynika natomiast, aby nie doszło do zrealizowania transakcji. Stosownie do art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz. Najem jest więc umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie najemcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Z powyższego wynika, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie - w tym przypadku - koparko-ładowarek przez najemcę. Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że usługi najmu zostały zrealizowane. Obie koparko-ładowarki zostały przekazane do użytkowania Najemcy protokółem zdawczym w dniu 5 października 2011 r. Wypowiedzenie umów natomiast Wnioskodawczyni wysłała, wraz z fakturą za grudzień 2011 r., w dniu 29 grudnia 2011 r. Zatem fakt ten pozostaje bez wpływu na transakcje - usługi najmu koparko-ładowarek za listopad i grudzień 2011 r.

W związku z powyższym, w sytuacji przedstawionej we wniosku nie zostały spełnione warunki umożliwiające anulowanie faktur. Jakkolwiek bowiem faktury nie zostały wprowadzone do obrotu prawnego, to jednak dokumentują one faktycznie zaistniałe transakcje - usługi najmu.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawczyni nie ma możliwości anulowania faktur nr... z dnia 30 listopada 2011 r. (najem za listopad 2011 r.) i nr... z dnia 29 grudnia 2011 r. (najem za grudzień 2011 r.).

Zatem stanowisko Wnioskodawczyni, że zasadne jest anulowanie faktury VAT nr... z dnia 30 listopada 2011 r. i nr... z dnia 29 grudnia 2011 r., należało uznać za nieprawidłowe.

Wobec stwierdzenia, że anulowanie ww. faktur nie jest możliwe, odpowiedź na pytanie dotyczące możliwości dokonania korekty deklaracji VAT-7K za IV kwartał 2011 r. i w konsekwencji korekty deklaracji VAT-7K za I kwartał 2012 r. jest bezprzedmiotowa, bowiem w rozpatrywanej sprawie sporządzenie korekt deklaracji uzależnione jest od możliwości anulowania ww. faktur VAT nr...z dnia 30 listopada 2011 r. i nr... z dnia 29 grudnia 2011 r.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto należy wskazać, iż analiza załączników dołączonych do wniosku o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem tut. Organ w związku z § 2 i § 5a ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest uprawniony do oceny załączników dołączonych do wniosku, a niniejszą interpretację wydano jedynie w oparciu o stan faktyczny w nim przedstawiony.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Informuje się, że niniejsza interpretacja dotyczy wniosku w zakresie podatku od towarów i usług, w przedmiocie możliwości anulowania faktur VAT nr z dnia 30 listopada 2011 r. i nr... z dnia 29 grudnia 2011 r. i sporządzenia korekt deklaracji VAT-7K. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl