IPTPP4/443-339/14-4/ALN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-339/14-4/ALN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2014 r. (data wpływu 12 maja 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 lipca 2014 r. (data wpływu 16 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizacją projektu pod nazwą "...":

* zgodnie z art. 86 ust. 7b i związanym z nim art. 90a ustawy;

* na podstawie art. 90 ust. 3 w związku z art. 90 ust. 2 ustawy

* jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizacją projektu pod nazwą "...":

* zgodnie z art. 86 ust. 7b i związanym z nim art. 90a ustawy,

* na podstawie art. 90 ust. 3 w związku z art. 90 ust. 2 ustawy.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 11 lipca 2014 r. (data wpływu 16 lipca 2014 r.) poprzez wskazanie zakresu wniosku, doprecyzowanie opisu sprawy, opłatę.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe. (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

Politechnika (dalej: Politechnika/Uczelnia) jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

Politechnika w świetle art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r.- Prawo o szkolnictwie wyższym (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 572, z późn. zm.) - dalej Pr.sz.w., jest uczelnią, tzn. szkołą prowadzącą studia wyższe, utworzoną w sposób określony w ustawie. Przepis art. 2 ust. 1 pkt 5 Pr.sz.w. zastrzega zaś, że studia wyższe to studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie, prowadzone przez uczelnię uprawnioną do ich prowadzenia.

Uczelnia ma możliwość podejmowania różnego rodzaju aktywności przy tym, w myśl przepisów art. 4 Pr.sz.w., jest autonomiczna we wszystkich obszarach swojego działania na zasadach określonych w ustawie. Uczelnie współpracują z otoczeniem społeczno-gospodarczym, w szczególności w zakresie prowadzenia badań naukowych i prac rozwojowych na rzecz podmiotów gospodarczych, w wyodrębnionych formach działalności, w tym w drodze utworzenia spółki celowej, a także przez udział przedstawicieli pracodawców w opracowywaniu programów kształcenia i w procesie dydaktycznym.

Na podstawie art. 7 Pr.sz.w. uczelnia może prowadzić działalność gospodarczą wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo od działalności podstawowej (edukacyjno-wychowawczej oraz badawczo-rozwojowej, szczegółowo wskazanej w art. 13 i art. 14 Pr.sz.w.), w zakresie i formach określonych w statucie. Granicą podejmowania działalności gospodarczej przez szkoły wyższe powinno być tylko zachowanie wykonywania szeroko rozumianych ustawowych i statutowych zadań, których wyłącznie finansowym wsparciem ma być ta działalność. Przepisy Pr.sz.w. odróżniają działalność podstawową uczelni oraz dodatkową działalność gospodarczą. Ustawa zastrzega także, iż (w ramach swojej działalności podstawowej) uczelnia może prowadzić domy studenckie i stołówki studenckie.

Politechnika prowadzi inwestycję polegającą na termomodernizacji w budynku, zlokalizowanym przy ul....., stanowiących własność Politechniki. Inwestycja jest dofinansowywana w ramach projektu pt. "...".

Faktury VAT dokumentujące nabycie usług i towarów związanych z realizacją ww. inwestycji wystawiane są i będą na Politechnikę. Przeprowadzona modernizacja stanowić będzie ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych. W zakres prac termomodernizacyjnych planowane jest m.in.:

* ocieplenie ścian zewnętrznych styropianem;

* ocieplenie ściany przy gruncie;

* ocieplenie cokołu do wysokości 1.1 m styropianem;

* całkowita wymiana stolarki otworowej na okna wykonane z PVC;

* przebudowa poddasza z ociepleniem części dachu wełną mineralną;

* ocieplenie stropu monolitycznego nad przebudowaną częścią poddasza twardą wełną mineralną;

* wykonanie posadzki w piwnicy i ocieplenie;

* całkowita wymiana instalacji wewnętrznej co.;

* wykonanie niezbędnych obróbek blacharskich;

* montaż instalacji do produkcji energii odnawialnej z OZE, tj. kolektorów słonecznych.

Budynek będący przedmiotem termomodernizacji wykorzystywany będzie przez Politechnikę zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, czynności zwolnionych z opodatkowania VAT oraz czynności niepodlegających VAT.

W szczególności w ramach czynności:

* opodatkowanych VAT świadczone będą przez Politechnikę usługi najmu pomieszczeń, usługi reklamowe, dzierżawy urządzeń itp.

* zwolnionych z VAT świadczone będą przez Politechnikę usługi edukacyjne związane z działalnością stricte dydaktyczną;

* niepodlegających VAT wykonywane będą działania związane z działalnością statutową Politechniki np. działalność naukowo-badawcza, działalność dydaktyczna prowadzona w systemie studiów dziennych.

W odniesieniu do przedstawionego wyżej stanu faktycznego Uczelnia powzięła wątpliwości w zakresie wskazanym w poniższych zapytaniach.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 11 lipca 2014 r. Wnioskodawca wskazał, że: Zgodnie z umieszczonym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wyjaśnił, że faktury VAT dokumentujące nabycie usług i towarów związanych z realizacją ww. inwestycji wystawiane będą na Politechnikę.

Wnioskodawca nie ma obiektywnej możliwości wyodrębnienia kwot podatku VAT naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Powyższe uzasadnione jest specyfiką funkcjonowania uczelni wyższych i harmonogram realizowanych zajęć (wykładów, konwersatoriów, seminariów, spotkań kół naukowych, konferencji, meetingów, badań naukowych, etc.) Uczelnia nie ma faktycznej i rzeczywistej możliwości jednoznacznego wyodrębnienia kwot podatku VAT przypadających na dany rodzaj działalności (opodatkowanej, zwolnionej, niepodlegającej).

W ciągu 120 miesięcy licząc od miesiąca, w którym budynek nr 2, stanowiący część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy został przez niego oddany w użytkowanie, nie nastąpiła w ocenie Wnioskodawcy zmiana w stopniu wykorzystania tej nieruchomości do celów działalności gospodarczej.

Wnioskodawca ponownie wyjaśnia, iż działalność uczelni wyższych, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, generalnie w całości jest działalnością gospodarczą. W związku z tym Politechnika nie będzie znajdować się w sytuacji, w której nieruchomość będzie używana na cele działalności gospodarczej oraz na inne cele. Dlatego też w ocenie Wnioskodawcy w zakresie rozliczenia podatku VAT naliczonego dotyczącego zdarzenia przyszłego wskazanego we wniosku o interpretację indywidualną nie znajdą zastosowania przepisy dotyczące odliczeń częściowych na zasadach, określonych w art. 86 ust. 7b ustawy o VAT i związany z nim art. 90a ustawy.

Zatem, nabywane towary i usługi do celów realizacji inwestycji (przebudowa budynku) będą wykorzystywane jednocześnie do czynności, w związku z którymi przysługuje i nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.

Wnioskodawca nie ma możliwości wyodrębnienia objętych termomodernizacją powierzchni, które będą wykorzystywane tylko do jednego rodzaju czynności (opodatkowanej lub zwolnionej). Wyliczenie w oparciu o metraż jest zatem niemożliwe.

Uwzględniając powyższe oraz fakt, że Politechnika nie realizuje celów prywatnych, czy innych niemogących dać się zakwalifikować jako działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy o VAT, w ocenie Wnioskodawcy, przepis art. 86 ust. 7b ustawy o VAT w ogóle nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie, ponieważ nie materializuje się norma prawa z niego wynikająca.

Biorąc powyższe pod uwagę, zdaniem Wnioskodawcy nie znajdzie zastosowanie art. 86 ust. 7b ustawy o VAT i związany z nim art. 90a ustawy o VAT, a w konsekwencji znajdzie zastosowanie przepis ogólny, tj. art. 90 ust. 3 w związku z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy w przedmiotowym stanie faktycznym znajdzie zastosowanie art. 86 ust. 7b i związany z nim art. 90a ustawy o VAT.

2. Jeśli odpowiedź na pierwsze pytanie jest negatywna, to czy zastosowanie ma przepis art. 90 ust. 3 w związku z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT i w konsekwencji nie znajdą zastosowania art. 86 ust. 7b ustawy o VAT.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 11 lipca 2014 r. Wnioskodawca wskazał, że oczekuje odpowiedzi na pyt. Nr 2 również w przypadku pozytywnej odpowiedzi na pyt. Nr 1

Zdaniem Wnioskodawcy:

W ocenie Wnioskodawcy działalność, którą wykonuje Uczelnia stanowi działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, w związku z którą posiada on status podatnika VAT czynnego.

Zgodnie z przywołanym wyżej artykułem pod pojęciem działalności gospodarczej ustawa o VAT rozumie "wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody."

Ponadto w świetle ww. przepisu działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W kontekście realizowanej przez Uczelnię działalności zarówno podstawowej oraz dodatkowej działalności gospodarczej, uznać należy, że w całym zakresie swojej aktywności działalność wykonywana przez Uczelnię spełnia dyspozycję pojęcia działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Wykonywanie działalności zarówno podstawowej, statutowej, nieodpłatnej oraz działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT wykonywane będzie w nieruchomościach, stanowiących przedmiot inwestycji opisanej wyżej.

W związku z tym Uczelnia jest podatnikiem VAT (prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT), to prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w takim zakresie, w jakim czynności są związane ze sprzedażą opodatkowaną (czynnościami dającymi prawo do odliczenia podatku naliczonego).

W przedmiotowej sprawie w ramach działalności Uczelni wykonywanej w modernizowanym budynku, Uczelnia realizować będzie jednocześnie: obrót opodatkowany VAT, obrót zwolniony od VAT oraz obrót niedający się zakwalifikować pod regulację ustawy o VAT.

Z uwagi na specyfikę funkcjonowania uczelni wyższych i harmonogram realizowanych zajęć (wykładów, konwersatoriów, seminariów, spotkań kół naukowych, konferencji, meetingów, badań naukowych, etc.) Uczelnia nie ma faktycznej i rzeczywistej możliwości jednoznacznego wyodrębnienia kwot podatku VAT przypadających na dany rodzaj działalności (opodatkowanej, zwolnionej, niepodlegającej).

Uwzględniając konieczność regulacji w zakresie podatku VAT kwestii rozliczeń z tytułu nakładów na nieruchomości, stanowiącej własność podatników, związanych z prowadzeniem przez nich tzw. mieszanej działalności, z dniem 1 stycznia 2011 r. ustawą z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. z 2010.247.1652) ustawodawca do art. 86 ustawy o VAT dodał ust. 7b.

Zgodnie z dyspozycją przepisu art. 86 ust. 7b ustawy o VAT w przypadku nakładów ponoszonych na nabycie, w tym na nabycie praw wieczystego użytkowania gruntów, oraz wytworzenie nieruchomości stanowiącej majątek przedsiębiorstwa danego podatnika, wykorzystywanej zarówno do celów prowadzonej przez tego podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, których nie da się w całości przypisać działalności gospodarczej, podatek naliczony oblicza się według udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość wykorzystywana jest do celów działalności gospodarczej.

Z regulacją taką jest spójny przepis art. 90a ustawy o VAT, w myśl którego, w przypadku gdy w ciągu 120 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym nieruchomość stanowiąca część przedsiębiorstwa podatnika została przez niego oddana w użytkowanie, nastąpi zmiana w stopniu wykorzystania tej nieruchomości do celów działalności gospodarczej, dokonuje się korekty podatku naliczonego odliczonego przy jej nabyciu lub wytworzeniu.

Z przywołanego wyżej art. 86 ust. 7b ustawy o VAT wyraźnie wynika, iż ma on zastosowanie w przypadkach, w których poza działalnością gospodarczą podatnik prowadzi inną działalność, w szczególności do celów osobistych podatnika lub innych osób w nim wymienionych.

Wnioskodawca zauważa jednak, że działalność uczelni wyższych, co już wcześniej wskazywano, generalnie w całości jest działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. W związku z tym Politechnika nie będzie znajdować się w sytuacji, w której nieruchomość będzie używana na cele działalności oraz na inne cele. W związku z tym nie będą jej dotyczyć przepisy dotyczące odliczeń częściowych na zasadach, o których mowa. Zatem, nabywane towary i usługi do celów realizacji inwestycji (modernizacji budynku) będą wykorzystywane jednocześnie do czynności, w związku z którymi przysługuje i nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego. Wnioskodawca nie ma możliwości wyodrębnienia kwot podatku przypadających na poszczególny rodzaj działalności, co uzasadnione jest specyfiką inwestycji, dotyczącej modernizacji zewnętrznej bryły nieruchomości, a nie poszczególnych pomieszczeń. Wyliczenie w oparciu o metraż jest zatem niemożliwe.

Uwzględniając powyższe oraz fakt, że Politechnika nie realizuje celów prywatnych, czy innych niemogących dać się zakwalifikować jako działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy o VAT, w ocenie Wnioskodawcy, przepis art. 86 ust. 7b ustawy o VAT w ogóle nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie, ponieważ nie materializuje się norma prawna z niego wynikająca.

Biorąc powyższe pod uwagę fakt, zdaniem Wnioskodawcy nie znajdzie zastosowanie art. 86 ust. 7b ustawy o VAT i związany z nim art. 90a ustawy o VAT, a w konsekwencji znajdzie zastosowanie przepis ogólny, tj. art. 90 ust. 3 w związku z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT.

Reasumując, Uczelnia w związku z brakiem możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot podatku naliczonego, w związku z którymi przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo jej nie przysługuje, będzie mogła pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których Uczelni przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (tzw. metodą struktury). Ustalenie ww. proporcji odbędzie się zaś zgodnie z art. 90 ust. 3, tj. jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi Uczelni przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 86 ust. 7b ustawy, w przypadku nakładów ponoszonych na nabycie, w tym na nabycie praw wieczystego użytkowania gruntów, oraz wytworzenie nieruchomości, stanowiącej majątek przedsiębiorstwa danego podatnika, wykorzystywanej zarówno do celów prowadzonej przez tego podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, których nie da się w całości przypisać działalności gospodarczej, podatek naliczony oblicza się według udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość wykorzystywana jest do celów działalności gospodarczej.

Przy czym przez wytworzenie nieruchomości, stosownie do art. 2 pkt 14a ustawy, rozumieć należy wybudowanie budynku, budowli lub ich części, lub ich ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym.

Cytowany wyżej przepis art. 86 ust. 7b ustawy, wprowadza szczególny tryb obliczania podatku naliczonego od nabycia bądź wytworzenia nieruchomości (w tym ponoszonych nakładów) w sytuacji, w której dana nieruchomość ma być używana zarówno na cele działalności, jak i na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością. Niniejsza regulacja ma zastosowanie wówczas, gdy dana nieruchomość, (której dotyczy podatek naliczony) nie jest wykorzystywana wyłącznie w prowadzonej działalności. Obejmuje ona sytuacje, w których nieruchomość ma przeznaczenie mieszane, to znaczy jest wykorzystywana w działalności, jak i na inne cele.

Zatem powyższy przepis nakłada obowiązek określenia wysokości udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość została lub zostanie wykorzystana do celów prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

Unormowanie to ma charakter doprecyzowujący ogólną zasadę w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z nieruchomością stanowiącą majątek przedsiębiorstwa podatnika, wykorzystywaną zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż prowadzona działalność, i jest zgodne z normą prawną wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy.

W świetle tego przepisu Wnioskodawca zobowiązany jest do wyodrębnienia takiej części podatku naliczonego, którą można przypisać prowadzonej działalności gospodarczej. W związku z tym, iż ani przepisy ustawy, ani przepisy wykonawcze do ustawy nie zawierają zapisu dotyczącego sposobu wyliczenia tych części, to można przyjąć różne rozwiązania. Warto nadmienić, iż zastosowane przez Wnioskodawcę metody, czy też sposoby, na podstawie których dokona on wydzielenia odpowiedniej kwoty podatku naliczonego muszą odpowiadać wartościom faktycznym i rzeczywistym. Ciężar rzetelnego ustalenia jaka część realizowanej inwestycji związana będzie z prowadzoną działalnością gospodarczą, a jaka część wykorzystywana będzie dla potrzeb innych niż prowadzona działalność gospodarcza, spoczywa zawsze na Wnioskodawcy.

Zaznaczenia wymaga, że regulacje art. 86 ust. 7b ustawy są odrębne od przepisów dotyczących odliczeń częściowych w myśl art. 90 ustawy. Przepis ten służy bowiem do określania jaka część podatku naliczonego z faktury stanowi podatek naliczony związany z działalnością gospodarczą i ma zastosowanie wówczas, gdy dana część nieruchomości (której dotyczy podatek naliczony) nie jest wykorzystywana wyłącznie na cele działalności gospodarczej podatnika. Wskazany przepis nie dotyczy sytuacji, gdy dana nieruchomość służy działalności opodatkowanej i zwolnionej, gdzie zastosowanie znajdują przepisy art. 90 i 91 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (art. 90 ust. 3 ustawy).

W myśl art. 90 ust. 4 ustawy proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalona proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W świetle art. 90 ust. 5 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Natomiast stosownie do art. 90 ust. 6 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu z tytułu transakcji dotyczących:

a.

pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;

b.

usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Zgodnie z art. 90 ust. 8 ustawy, podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

Stosownie do przepisu art. 90 ust. 9 ustawy, przepis art. 90 ust. 8, stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna.

Według art. 90 ust. 9a ustawy, przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6 do obrotu nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Ponadto zgodnie z art. 90a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy w ciągu 120 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym nieruchomość stanowiąca część przedsiębiorstwa podatnika została przez niego oddana w użytkowanie, nastąpi zmiana w stopniu wykorzystania tej nieruchomości do celów działalności gospodarczej, dokonuje się korekty podatku naliczonego odliczonego przy jej nabyciu lub wytworzeniu. Korekty, o której mowa w zdaniu pierwszym, dokonuje się w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła ta zmiana, w kwocie proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty. Jeżeli podatnik wykorzystuje tę nieruchomość w działalności gospodarczej również do czynności zwolnionych od podatku bez prawa do odliczeń, korekta powinna uwzględniać proporcję określoną w art. 90 ust. 3-10, zastosowaną przy odliczeniu. Stosownie natomiast do art. 90a ust. 2 ustawy, w przypadku, o którym mowa w ust. 1, przepisu art. 8 ust. 2 nie stosuje się.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca, jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

Politechnika w świetle art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r.- Prawo o szkolnictwie wyższym jest uczelnią, tzn. szkołą prowadzącą studia wyższe, utworzoną w sposób określony w ustawie. Politechnika prowadzi inwestycję polegającą na termomodernizacji w budynku, zlokalizowanym przy ul...., stanowiącym własność Politechniki. Inwestycja jest dofinansowywana w ramach projektu pt. "...".

Faktury VAT dokumentujące nabycie usług i towarów związanych z realizacją ww. inwestycji wystawiane są i będą na Politechnikę. Przeprowadzona modernizacja stanowić będzie ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych. Budynek będący przedmiotem termomodernizacji wykorzystywany będzie przez Politechnikę zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, czynności zwolnionych z opodatkowania VAT oraz czynności niepodlegających VAT.

W szczególności w ramach czynności:

* opodatkowanych VAT świadczone będą przez Politechnikę usługi najmu pomieszczeń, usługi reklamowe, dzierżawy urządzeń itp.

* zwolnionych z VAT świadczone będą przez Politechnikę usługi edukacyjne związane z działalnością stricte dydaktyczną;

* niepodlegających VAT wykonywane będą działania związane z działalnością statutową Politechniki np. działalność naukowo-badawcza, działalność dydaktyczna prowadzona w systemie studiów dziennych.

Wnioskodawca nie ma obiektywnej możliwości wyodrębnienia kwot podatku VAT naliczonego związanego z czynnościami w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

W ciągu 120 miesięcy licząc od miesiąca, w którym budynek nr 2, stanowiący część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy został przez niego oddany w użytkowanie, nie nastąpiła w ocenie Wnioskodawcy zmiana w stopniu wykorzystania tej nieruchomości do celów działalności gospodarczej.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, iż nie sposób zgodzić się z Wnioskodawcą, że Jego działalność generalnie w całości jest działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Wnioskodawca bowiem, w zakresie czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie będzie działał w charakterze podatnika na podstawie art. 15 ust. 1 w związku z ust. 2 ustawy. W konsekwencji, czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie będą wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. W związku z tym, skoro - jak wynika z okoliczności sprawy - wydatki na termomodernizację przedmiotowego budynku będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej, zwolnionej z opodatkowania i niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to oznacza, że będą wykorzystywane do celów działalności gospodarczej i do celów innych niż działalność gospodarcza.

Stosownie zatem do treści przepisu art. 86 ust. 7b ustawy, w związku z art. 2 pkt 14a ustawy Wnioskodawca winien określić udział procentowy, w jakim ww. wydatki będą wykorzystywane na potrzeby prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

Jednakże należy zauważyć, że w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca, oprócz czynności opodatkowanych, dokonuje także czynności zwolnionych z opodatkowania. Jeżeli zatem w stosunku do podatku naliczonego przyporządkowanego działalności gospodarczej istnieje możliwość odrębnego określenia tego podatku do poszczególnych rodzajów działalności tj. opodatkowanej i zwolnionej, to Wnioskodawcy, zgodnie z cytowanym wyżej przepisem art. 86 ust. 1 ustawy, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przyporządkowanego działalności gospodarczej i związanego z nabyciem towarów i usług wykorzystywanych do czynności opodatkowanych, natomiast nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przyporządkowanego działalności gospodarczej i związanego z nabyciem towarów i usług wykorzystywanych do czynności zwolnionych z opodatkowania.

Z kolei w przypadku, gdy w stosunku do podatku naliczonego przyporządkowanego działalności gospodarczej nie istnieje możliwość odrębnego określenia tego podatku do poszczególnych rodzajów działalności tj. opodatkowanej i zwolnionej, to Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przyporządkowanego działalności gospodarczej, z uwzględnieniem zasad wynikających z przepisów art. 90 ust. 2 i następne ustawy.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy wskazać należy, iż w odniesieniu do wydatków związanych z termomodernizacją, stanowiących wytworzenie nieruchomości, Wnioskodawca winien zgodnie z art. 86 ust. 7b, dokonać wydzielenia (alokacji) procentowego udziału wydatków ponoszonych w związku z prowadzoną działalności gospodarczą. Następnie, w odniesieniu do wydatków przyporządkowanych do działalności gospodarczej, wykorzystywanych do czynności zarówno opodatkowanych jak i zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT, w przypadku braku obiektywnej możliwości przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, Zainteresowany ma prawo zastosować proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 1 i 2 ustawy. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie natomiast zastosowania art. 90a ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - w ciągu 120 miesięcy licząc od miesiąca, w którym budynek nr 2, stanowiący część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy został przez niego oddany w użytkowanie, nie nastąpiła zmiana w stopniu wykorzystania tej nieruchomości do celów działalności gospodarczej.

Z uwagi na fakt, iż w odniesieniu do wydatków związanych z pracami termomodernizacyjnymi stanowiącymi wytworzenie nieruchomości w rozumieniu art. 2 pkt 14a ustawy, Wnioskodawca jest zobowiązany w pierwszej kolejności dokonać wydzielenia procentowego udziału wydatków ponoszonych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zgodnie z art. 86 ust. 7b ustawy, to oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym przepis art. 86 ust. 7b nie znajdzie zastosowania i podatek podlega odliczeniu na podstawie art. 90 ust. 2 w związku z art. 90 ust. 3 należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym;

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, wynikające z opisu sprawy bądź własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl