IPTPP4/443-33/14-4/ALN - Określenie stawki VAT właściwej dla usług budowlanych prowadzonych w obiekcie budowlanym sklasyfikowanym zgodnie z PKOB pod symbolem 1130.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-33/14-4/ALN Określenie stawki VAT właściwej dla usług budowlanych prowadzonych w obiekcie budowlanym sklasyfikowanym zgodnie z PKOB pod symbolem 1130.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia z dnia 14 stycznia 2014 r. (data wpływu 17 stycznia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 kwietnia 2014 r. (data wpływu 9 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług budowlanych prowadzonych w obiekcie budowlanym sklasyfikowanym zgodnie z PKOB pod symbolem 1130 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług budowlanych prowadzonych w obiekcie budowlanym sklasyfikowanym zgodnie z PKOB pod symbolem 1130.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 7 kwietnia 2014 r. (data wpływu 9 kwietnia 2014 r.) w zakresie doprecyzowania stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny. (ostatecznie doprecyzowany w uzupełnieniu)

Zgromadzenie jest w trakcie budowy Ośrodka Wychowawczego katolickiej placówki, w której dom mogą znaleźć chłopcy (w wieku 3-21 lat) z upośledzeniem umysłowym oraz pozbawieni na trwałe lub okresowo własnej rodziny. Inwestycja jest dofinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Ośrodek Wychowawczy Zgromadzenia zaprojektowano jako budynek z wewnętrznym patio, o trzech kondygnacjach naziemnych: parter, piętro I i II oraz strych.

Budynek został zaprojektowany z przeznaczeniem do pełnienia funkcji:

* domu rodzinnego pobytowo-mieszkalnego dla około 65 stałych wychowanków pozbawionych podstawowej opieki materialnej i wychowawczej, z pełną stałą opieką wychowawczo szkoleniowa pełnioną przez siostry zakonne,

* domu pobytowo-mieszkalnego dla młodzieży szkolnej oraz oazowej, na czas określony, z pełną stałą opieką wychowawczo-szkoleniową.

Ośrodek składa się z zespołu lokali podzielonych na segmenty A,B,C,D,E:

* A - część mieszkalna dla Sióstr,

* B,C,D - część mieszkalna dla podopiecznych, część szkolna, rehabilitacyjna,

* E- Kaplica

W dniu 29 października 2012 r. Dom Zakonny Zgromadzenia zawarł z Wnioskodawcą umowę o wykonanie robót budowlanych i elektrycznych na segmencie B,C,D. Roboty ziemne i sanitarne na tych segmentach zostały powierzone kontrahentowi. Segment B,C,D jest finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Dodatkowo, odrębną urnową, w dniu 30 stycznia 2013 r. zawarto umowę z Wnioskodawcą na roboty budowlane: roboty ziemne i fundamenty segmentów A i E. Segmenty A i E są finansowane ze środków własnych Zgromadzenia Sióstr.

Zgodnie z pismem Domu Zakonnego do Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 28.11.2013 -złożonego jako uzupełnienie wniosku z dnia 13 listopada 2013 r. (w sprawie wydano w dniu 7 stycznia 2014 r. postanowienie IPTPP4/443-818/13-3/MK) - Dom Zakonny Zgromadzenia Sióstr podnosi, iż: "wyłoniony został generalny wykonawca (E.) jednak nie jest to podmiot odpowiedzialny za realizacje całej inwestycji współfinansowanej ze środków UE (czyli budowy segmentów BCD), nie wykonuje on prac ziemnych i sanitarnych (X) - role w ramach budowy zostały rozdzielone m.in. ze względu na to, że korzystanie ze środków unijnych obliguje do stosowania postępowań zmierzających do wyłonienia najbardziej konkurencyjnego podmiotu, zaś szeroki zakres prac (czyli objęcie wykonawstwem całej budowy) spowodowałoby konieczność wyboru największych "uniwersalnych", ale również kosztownych wykonawców-segmenty AE są wykonywane przez inny podmiot tj. X (firma E., czyli generalny wykonawca BCD wykonywała w obrębie tych segmentów wyłącznie prace konieczne wynikające i zdefiniowane w protokole konieczności z dnia 20 grudnia 2012 r.) Wynika to z faktu, iż ze względu na bardzo ograniczone środki finansowe Sióstr segmenty AE będą wykonywane w miarę dostępności środków, priorytetem bowiem jest ukończenie - w terminie wskazanym w umowie o dofinansowanie - segmentów BCD, co powoduje konieczność zgromadzenia wkładu własnego przez Siostry w wysokości min. 5.309.209,23 zł. W ramach segmentów A i E wykonywane są prace konieczne (ze względu np. na technologię - ławy fundamentowe, ze względu na warunki atmosferyczne i konieczność przykrycia inwestycji, itp.) jednak nie wiadomo w jakim czasie inwestycja ta zostanie ukończona. W odróżnieniu od części BCD (która musi zostać ukończona w zaplanowanym terminie) prace będą tam prowadzone w miarę dostępności środków. Siostry - właśnie ze względu na trudności finansowe - zdecydowały o budowie segmentów AE tzw. "metodą gospodarczą" czyli rezygnując z generalnego wykonawstwa i powierzając kolejne prace podmiotom, które same wyłaniają. One również (nie wykonawcy) angażują kierownika budowy i inspektora nadzoru inwestorskiego w ramach tej części. Takie jednak rozwiązanie powoduje wielość podmiotów wśród wykonawców prac angażowanych do części AE..".

W dniu 22 listopada 2013 r. Dom Zakonny Zgromadzenia otrzymał klasyfikację statystyczną, zgodnie z którą budynek specjalnego ośrodka wychowawczego, którego przeważająca część powierzchni użytkowej przeznaczona jest na cele mieszkalne dla wychowanków i sióstr zakonnych pełniących opiekę wychowawczo szkoleniową, mieści się w grupowaniu: PKOB grupa 113 klasa 1130 "Budynki zbiorowego zamieszkania" (znak:..).

Powyższa klasyfikacja została wydana w oparciu o następujące dane techniczne całego obiektu (Segmenty ABCDE):

1. pow. mieszkalna 2708,89 m2 - 46,87%

w tym pom. mieszkalne 2201,31 m2

pom. pomocnicze 202,31 m2

pom. ogólnego użytkowania 305,58 m2

2.

kuchnia ze zmywalnią i rozdzielnią posiłków 83,96 m2 - 1,45%

3.

jadalnia ogólna 154,76 m2 - 2,68%

4.

powierzchnia biurowo-administracyjna 365,43 m2 - 6,32%

5.

powierzchnia szkoły 537,33 m2 - 9,30%

6.

powierzchnie wspólne (sale rehabilitacyjne, korytarze i sanitariaty ogólnodostępne) 1929,49 m2 - 33,38%

* całkowita powierzchnia użytkowa: 5779,86 m2 - 100%

* powierzchnia komunikacji i pom. techniczne 521,15 m2 - wg. GUS poza bilansem.

Do czasu przedstawienia powyższej klasyfikacji uzyskanej w dniu 22 listopada 2013 r. przez Dom Zakonny - E. Sp. z o.o. wystawiała wszelkie faktury ze stawką podatku VAT 23%, uznając, iż budynki ośrodków szkolno-wychowawczych mieszczą się w dziale 12, grupie 126, klasie 1263.

W związku z uzyskaną klasyfikacją grupującą Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w PKOB 11, grupa 113, klasa 1130 - Dom Zakonny zwrócił się do E. o korektę dotychczas wystawionych faktur i zastosowanie stawki VAT 8% do całości wykonywanych prac - w miejsce dotychczasowej 23% stawki.

Spółka jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Posiada NIP "...".

Przedmiotem wniosku są usługi - roboty budowlane zgodnie z dokumentacją projektową dotyczącą zadnia "Budowa Ośrodka Wychowawczego Zgromadzenia (umowa z dnia 29 października 2012 r. dotyczy segmentu B,C,D) określone jako zadania:

* budowlanka,

* instalacja elektryczna, oraz

* roboty ziemne: fundamentowe segmentów A i E (umowa z dnia 30 stycznia 2013 r.)

Usługi wykonywane przez E. - w ramach powierzonego zakresu prac (2 umowy) będą wykonywane w częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, w części zaś wykonywane będą w lokalach użytkowych nieobjętych społecznym programem mieszkaniowym.

Zgodnie z oświadczeniem Inwestora budynek w którym spółka E. świadczy usługi budowlane - należy do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym; jednocześnie Inwestor podnosi, iż "nie sposób uznać, że obiekt ten jest objęty dyspozycją art. 41 ust. 12b. Oświadczenia powyższego dokonano w oparciu o uzyskaną w dniu 14 listopada 2013 r. Interpretację z Urzędu Statystycznego X klasyfikującą Ośrodek w grupowaniu: PKOB grupa 113 klasa 1133 "Budynki zbiorowego zamieszkania".

Spółka nie będzie wykonywała robót poza bryłą budynku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Jakie stawki VAT powinna stosować Wnioskodawca wystawiając częściowe faktury na zlecone prace w świetle przedstawionego stanu faktycznego.

Zdaniem Wnioskodawcy, w zaistniałym stanie faktycznym, dla ww. usług wykonywanych przez Spółkę w "budynkach zbiorowego zamieszkania" PKOB 1130 może być zastosowana preferencyjna stawka podatku VAT 8% - jedynie w części dotyczącej powierzchni mieszkalnej przeznaczonej do stałego zamieszkiwania - wyliczona udziałem procentowym części mieszkalnej w całości obiektu.

Z uwagi na powyższe, faktury wystawione już w całości ze stawka 23% powinny zostać skorygowane w ten sposób, że zastosowane powinny być dwie stawki: 8% wg udziału powierzchni mieszkalnej w całości obiektu, oraz 23% na pozostałą powierzchnię niemieszkalną.

Zgodnie ze stanem faktycznym Dom Zakonny Zgromadzenia prowadzi budowę Ośrodka Wychowawczego (segmenty ABCDE). Do realizacji tego zadania Dom Zakonny zawarł szereg umów z wykonawcami - miedzy innymi z E. Sp. z o.o.

E. wykonuje część robót - budowlane i elektryczne w segmentach BCD, oraz roboty ziemne w segmentach AE (na podstawie odrębnej umowy). Względy finansowe spowodowały, że prace - na segmentach AE wykonywane są w części "sposobem gospodarczym" i E. nie ma kompleksowej umowy na wykonanie ani całości obiektu, ani nawet na wykonanie całości robót na poszczególnych segmentach.

Dom Zakonny powierzył spółce E. - co widać w § 1 pkt 2 umowy z dnia 29 października 2012 r.- rolę "generalnego wykonawcy". Działanie Spółki sprowadza się jedynie do roli koordynatora wielości podmiotów zaangażowanych w budowę segmentów ABCDE.

Z uwagi na to, że przedmiotem umowy z Wnioskodawcą nie jest kompleksowa realizacja inwestycji - nie można zastosować preferencyjnej stawki podatku w stosunku do całości wykonanych prac - a jedynie do tej części - która dotyczy części mieszkalnej.

Nadto, jak wynika ze stanu faktycznego budynek został zaprojektowany z przeznaczeniem do pełnienia funkcji:

* domu rodzinnego pobytowo-mieszkalnego dla około 65 stałych wychowanków pozbawionych podstawowej opieki materialnej: wychowawczej, z pełną stała opieką wychowawczo szkoleniowa pełnioną przez siostry zakonne,

* domu pobytowo-mieszkalnego dla młodzieży szkolnej oraz oazowej, na czas określony, z pełną stałą opieką wychowawczo-szkoleniową.

Artykuł 2 pkt 12 ustawy wskazuje, ze przez obiekty budownictwa mieszkaniowego - rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 - stąd też gdy budynek (PKOB 1130) jest w części budynkiem przeznaczonym na pobyt stały - a w części na pobyt czasowy zastosowanie obniżonej stawki do całości nie będzie miało zastosowania.

W wyniku uzupełnienia stanu faktycznego - nie zmieniło się stanowisko wnioskodawcy z uwagi na brzmienie art. 12a ustawy z dnia 11 marca 2004 r., który wskazuje, że "przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz z uwagi na fakt, że Spółka wykonuje jedynie część obiektu i jest tylko jednym z wielu podmiotów z którymi Zgromadzenie Sióstr podpisało umowę. Nadto, w art. 2 ust. 12 stwierdza się, że przez obiekty budownictwa mieszkaniowego - rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Przedmiotowy obiekt - będzie służył nie tylko potrzebom stałego zamieszkania - ale także na pobyt czasowy "młodzieży szkolnej oraz oazowej" zgodnie z przeznaczeniem podanym przez Zgromadzenie Sióstr i w tej również części powinna mieć zastosowanie stawka podstawowa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z brzmieniem art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Podstawowa stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku - stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy - wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, stosuje się - w myśl ust. 12 wskazanego artykułu - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tego artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W myśl ust. 12c powołanego artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Powołany przepis (art. 41 ust. 12 ustawy) stanowi implementację art. 98 ust. 1 i ust. 2 zdanie pierwsze Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347, str. 1 z późn. zm.). Zgodnie z art. 98 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, państwa członkowskie mogą stosować jedną lub dwie stawki obniżone. W myśl art. 98 ust. 2 zdanie pierwsze Dyrektywy 2006/112/WE, stawki obniżone mają zastosowanie wyłącznie do dostaw towarów i świadczenia usług, których kategorie są określone w załączniku III. W załączniku tym, zatytułowanym: "Wykaz dostaw towarów i świadczenia usług, do których można zastosować stawki obniżone, o których mowa w art. 98", w poz. 10 wskazano na dostawę, budowę, remont i przebudowę budynków mieszkalnych w ramach polityki społecznej.

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Należy w tym miejscu wskazać, że dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.), która to klasyfikacja stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Natomiast budynki mieszkalne to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Wg podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne.

Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy:

* Budynki mieszkalne jednorodzinne - 111,

* Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112,

* Budynki zbiorowego zamieszkania - 113.

W tym klasa 1130 - Budynki zbiorowego zamieszkania - obejmuje m.in.: budynki zbiorowego zamieszkania w tym domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych, np.: domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych itp.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Z uregulowań zawartych w art. 3 pkt 1a i pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r. poz. 1049, z późn. zm.), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

W myśl art. 3 ww. ustawy - Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o:

* budowie - należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego (pkt 6),

* robotach budowlanych - należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7).

Odwołując się natomiast do słownikowego zakresu pojęcia "roboty budowlane" należy wskazać, że zgodnie z definicją zawartą w "Uniwersalnym słowniku języka polskiego" Wydawnictwo Naukowe PWN, określenie "robota" oznacza "zespół czynności podejmowanych w celu wykonania, wyprodukowania, wytworzenia, dokonania czegoś, praca, działanie, działalność, robienie czegoś".

Analiza powołanych wyżej przepisów prowadzi do wniosku, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy budynków lub ich części. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Natomiast w przypadku budownictwa nieobjętego społecznym programem mieszkaniowym (budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2 oraz lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2), preferencyjną stawkę VAT w wysokości 8% stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej te obiekty do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Z opisu sprawy wnika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca zawarł umowę o wykonanie robót budowlanych i elektrycznych na segmencie B,C,D oraz na robót ziemnych i fundamenty segmentów A i E Ośrodka Wychowawczego. Inwestorem jest Zgromadzenie Sióstr. Roboty ziemne i sanitarne na tych segmentach zostały powierzone kontrahentowi. Przedmiotem umowy z Zgromadzeniem Sióstr nie jest kompleksowa realizacja inwestycji.

Przedmiotem wniosku są usługi - roboty budowlane zgodnie z dokumentacją projektową dotyczącą budowy Ośrodka Wychowawczego Zgromadzenia Sióstr określone jako zadania:

* budowlanka,

* instalacja elektryczna, oraz

* roboty ziemne: fundamentowe segmentów A i E.

Spółka nie będzie wykonywała robót poza bryłą budynku.

W dniu 22 listopada 2013 r. Dom Zakonny Zgromadzenia otrzymał klasyfikację statystyczną, zgodnie z którą budynek specjalnego ośrodka wychowawczego, którego przeważająca część powierzchni użytkowej przeznaczona jest na cele mieszkalne dla wychowanków i sióstr zakonnych pełniących opiekę wychowawczo szkoleniową, mieści się w grupowaniu: PKOB grupa 113 klasa 1130 "Budynki zbiorowego zamieszkania".

W kontekście powyższego stwierdzić należy, iż w opisanej we wniosku sytuacji, gdy Wnioskodawca zawiera umowę tylko na wykonanie robót budowlanych i elektrycznych na segmencie B,C,D oraz na robót ziemnych i fundamenty segmentów A i E Ośrodka Wychowawczego, bez kontynuowania dalszych prac związanych z budową, nie sposób pominąć informacji, iż ww. roboty będą pozostawały w bezpośrednim związku z budową budynku zbiorowego zamieszkania, spełniającego definicję budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Prace dotyczące robót budowlanych i elektrycznych na segmencie B,C,D oraz na robót ziemnych i fundamentów segmentów A i E stanowią jeden z etapów budowy.

Zatem roboty budowlane i elektryczne na segmencie B,C,D oraz na roboty ziemne i fundamenty segmentów A i E są ściśle powiązane z budową budynku zbiorowego zamieszkania PKOB 1130, więc powinny podzielić los prawny czynności budowy.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż ww. roboty związane są z budową budynku zbiorowego zamieszkania objętego społecznym programem mieszkaniowym - sklasyfikowanym w PKOB 1130 - zatem roboty te winny zostać opodatkowane stawką 8% podatku VAT.

Wykonywane w tym przypadku roboty budowlane i elektryczne na segmencie B,C,D oraz na roboty ziemne i fundamenty segmentów A i E Ośrodka Wychowawczego stanowią elementy czynności wykonywanych w ramach całościowej budowy budynku zbiorowego zamieszkania objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Wobec powyższego oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy organ wyjaśnia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl