IPTPP4/443-300/13-2/MK - Prawo do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-300/13-2/MK Prawo do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2013 r. (data wpływu 9 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT świadczącym do tej pory wyłącznie usługi zwolnione z podatku VAT na podstawie artykułu 43 ust. 1 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług (usługi w zakresie opieki medycznej - lekarz stomatolog). Nie składał deklaracji VAT-7 i nie dokonywał odliczeń podatku VAT zawartego w zakupach, ponieważ w całości służyły sprzedaży zwolnionej z podatku VAT. Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie projektu "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Oś priorytetowa III; Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość, Działanie III.6 Rozwój mikro - i małych przedsiębiorstw.

Projekt jest w trakcie realizacji. W grudniu 2012 r. Wnioskodawca zakupił parawan jezdny RTG oraz radiowizjografię bezprzewodową. W roku 2013 planuje zakup mikrosilnika implantologicznego, urządzenia do irygacji kanałów korzeniowych oraz lampy B... do wybielania zębów.

Zakupione w ramach realizacji projektu urządzenia:

* parawan jezdny RTG,

* radiowizjografia bezprzewodowa,

* mikrosilnik implantologiczny,

* urządzenie do irygacji kanałów korzeniowych

będą wykorzystywane do świadczenia usług stomatologicznych zwolnionych z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 Ustawy o podatku VAT.

Natomiast lampa B... do wybielania zębów służyć będzie do wykonywania usług traktowanych jako usługi kosmetyczne, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 23%. Wszystkie zakupy na realizację przedmiotowego projektu zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawionymi dla gabinetu stomatologicznego X.

Po wprowadzeniu nowego rodzaju usług wybielania zębów, oprócz usług zwolnionych z VAT Wnioskodawca będzie świadczył również usługi opodatkowane podatkiem VAT i będzie czynnym podatnikiem podatku VAT.

Ponieważ podatek VAT jest zdaniem Wnioskodawcy wydatkiem kwalifikowalnym projektu, pytanie Wnioskodawcy dotyczy możliwości odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących zakup ww. sprzętu.

W powyższej sprawie Wnioskodawca składał już wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, którą otrzymał (interpretacja IPTPP4/443-106/13-4/JM z dn. 18 kwietnia 2013 r.). Jednak z uwagi na fakt, że błędnie wskazał, że wszystkie zakupione urządzenia będą służyły wykonywaniu usług opodatkowanych podatkiem VAT, co nie jest zgodne ze stanem faktycznym, prosi o ponowną interpretację.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Pytanie Wnioskodawcy dotyczy możliwości prawnej odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach dokumentujących zakupy związane z ww. projektem.

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie mógł w całości odliczyć podatek VAT wynikający z faktury dokumentującej zakup lampy B... do wybielania zębów, ponieważ ww. zakup będzie służył wykonywaniu usług opodatkowanych podatkiem VAT (art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT). Natomiast Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących zakupy pozostałych urządzeń (parawan jezdny RTG, radiowizjografia bezprzewodowa, mikrosilnik implantologiczny, urządzenie do irygacji kanałów korzeniowych) ponieważ nie będą one służyć sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Podatek VAT zawarty w ww. zakupach zwiększy wartość początkową zakupionych środków trwałych zgodnie z art. 22f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy (art. 87 ust. 1 ustawy).

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest wykorzystywanie zakupionych towarów lub usług do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie projektu "...". Wydatki poniesione na realizację przedmiotowego projektu zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy. Zakupione w ramach projektu urządzenia: parawan jezdny RTG, radiowizjografia bezprzewodowa, mikrosilnik implantologiczny, urządzenie do irygacji kanałów korzeniowych będą wykorzystywane do usług stomatologicznych zwolnionych z podatku od towarów i usług. Natomiast lampa B... do wybielania zębów będzie służyć do wykonywania usług traktowanych jako usługi kosmetyczne, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Po wprowadzeniu nowego rodzaju usług wybielania zębów, oprócz usług zwolnionych z podatku od towarów i usług Wnioskodawca będzie świadczył usługi opodatkowane tym podatkiem i będzie czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Reasumując, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej zakup lampy B... w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, zakupione urządzenie będzie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych oraz w ramach świadczenia tych czynności Wnioskodawca będzie czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Natomiast w odniesieniu do pozostałych zakupów związanych z realizacją ww. projektu Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku od towarów i usług, ponieważ jak zaznaczył Wnioskodawca, będą one wykorzystywane do czynności zwolnionych z podatku od towarów i usług.

Ponadto, w odniesieniu do pozostałych zakupów związanych z realizacją przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, należy zwrócić uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Nadto należy zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl