IPTPP4/443-294/13-4/ALN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-294/13-4/ALN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2013 r. (data wpływu 2 maja 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 lipca 2013 r. (data wpływu 25 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu ewidencjonowania sprzedaży opodatkowanej w systemie VAT - marża na kasie rejestrującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu ewidencjonowania sprzedaży opodatkowanej w systemie VAT - marża na kasie rejestrującej.

Wniosek został uzupełniony w dniu 25 lipca 2013 r. w zakresie uzupełnienia zdarzenia przyszłego, postawienia pytania i przedstawienia stanowiska.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w prowadzonej działalności gospodarczej jest płatnikiem podatku VAT. Zajmuje się sprzedażą aut używanych. Dokonuje zakupu aut od osób prywatnych oraz firm - dokumentem zakupu jest:

1.

Faktura VAT 23%

2.

Faktura VAT - Marża

3.

Umowa kupna - sprzedaży

4.

Umowa komisowa

Sprzedając samochód z narzuconą marżą Wnioskodawca musi zarejestrować ten fakt na kasie fiskalnej, którą posiada zgodnie z zarządzeniem Ministra Finansów.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 23 lipca 2013 r. Wnioskodawca wskazał, że: Wnioskodawca rozpoczął ewidencjonowanie wykonywanych czynności przy użyciu kasy rejestrującej. Wnioskodawca dokonuje sprzedaży samochodów nabywanych zgodnie z art. 120 ust. 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.). Wnioskodawca korzysta ze szczególnej procedury dla towarów używanych zgodnie z art. 120 ust. 4 ww. ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Wnioskodawca kupuje pojazd używany od osoby prywatnej na umowę kupna-sprzedaży lub umowę komisową i sprzedaje ten pojazd wystawiając fakturę VAT-MARŻA (procedura VAT-Marży towary używane). Jak powinien być wystawiony paragon fiskalny dołączony do faktury. Jakie powinny być pozycje i z jakimi stawkami podatku VAT... (Wnioskodawca zakłada, że pojazd sprzedawany jest osobie prywatnej nieprowadzącej działalności gospodarczej i Wnioskodawca musi wystawić paragon fiskalny.)

2.

Analogiczna sytuacja, tylko Wnioskodawca kupuje pojazd nie od osoby prywatnej, tylko od firmy, która wystawia dokument faktura VAT-MARŻA. Wnioskodawca sprzedając auto osobie prywatnej wystawia fakturę VAT-MARŻA i załącza paragon fiskalny.

Jakie powinny być pozycje i z jakimi stawkami na paragonie.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.

Wnioskodawca kupuje pojazd używany od osoby prywatnej nie będącej płatnikiem VAT (umowa kupna-sprzedaży) lub umowa komisowa). Auto zostaje sprzedane osobie prywatnej nieprowadzącej działalności gospodarczej. Wnioskodawca wystawia fakturę VAT-MARŻA (procedura VAT-MARŻA towary używane) i załącza paragon z pozycją "samochód" w stawce 0% z kwotą zakupu plus druga pozycja na paragonie "prowizja" w stawce 23% z kwotą narzuconej marży. Obydwie pozycje dają sumarycznie wartość sprzedaży zgodnie z fakturą.

2.

Wnioskodawca kupuje pojazd używany od firmy będącej płatnikiem VAT (dokument zakupu faktura VAT-MARŻA). Pojazd zostaje sprzedażny osobie prywatnej na fakturę VAT-MARŻA i do faktury załączany jest paragon fiskalny z pozycjami: "samochód" w stawce 0% plus pozycja "prowizja" w stawce 23%. Pozycja "samochód" równa cenie zakupu i pozycja "prowizja" równa kwocie narzuconej marży.

Wnioskodawca zaznaczył, iż zgodnie z informacją z serwisu kas fiskalnych nie ma możliwości zaprogramowania kasy na ten sposób, aby można było wystawić pozycję ze stawką NP (nie podlega podatkowi).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z regulacji zawartej w art. 111 ustawy. Zgodnie z ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Z powyższego można wywieść, iż obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy tych transakcji, w przypadku których nie ma bezwzględnego obowiązku wystawiania faktur je dokumentujących (faktury wystawiane są wyłącznie na żądanie nabywców - osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej).

Stosownie do art. 111 ust. 3b ustawy, podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.

Jak wynika z treści art. 29 ust. 1 ustawy, obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej.

Rozdział 4 działu XII ustawy o VAT określa szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków.

Przez towary używane, zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy, rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 24.41.10.0, 24.41.20.0, ex 24.41.30.0, ex 32.12.11.0, ex 32.12.12.0 i 38.11.58.0).

Z kolei z zapisu art. 120 ust. 4 ww. ustawy wynika, iż w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Norma zawarta w art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług dotyczy - zgodnie z ust. 10 powołanego artykułu - dostawy m.in. towarów używanych, które podatnik nabył od:

1.

osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

2.

podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

3.

podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;

4.

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

5.

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Wspólną cechą wszystkich przedstawionych wyżej przypadków warunkujących zastosowanie szczególnej procedury opodatkowania marży, jest to, że we wcześniejszej fazie obrotu podmiot sprzedający używany towar pośrednikowi pozbawiony był prawa do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego przy jego nabyciu. Dotyczy to zarówno osób, które nie są podatnikami tego podatku i już z tego powodu pozbawione są możliwości obniżenia podatku należnego, jak i osób, które wprawdzie są podatnikami tego podatku, ale prawo do odliczenia im nie przysługiwało z tego tytułu, że korzystają ze zwolnień podmiotowych lub przedmiotowych albo też dokonali dostawy towaru w szczególnej procedurze opodatkowania marży.

Jeżeli zakup towaru został udokumentowany fakturą VAT marża, to dokument ten nie uprawniał do odliczenia podatku naliczonego, bowiem podatek ten w fakturze nie jest w ogóle uwidoczniany, co wynika z brzmienia art. 120 ust. 16, zgodnie z którym podatnik, o którym mowa w ust. 4 i 5, nie może oddzielnie wykazywać na wystawianych przez siebie fakturach podatku od dostawy towarów, w przypadku gdy opodatkowaniu podlega marża.

W związku z powyższym odsprzedaż towarów używanych może być dokonywana w systemie marży, w sytuacji gdy podatnik nabył towary używane od podmiotów wskazanych w art. 120 ust. 10 ustawy o VAT i w związku z tym nie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu ww. towarów i towary te nie były przez podatnika używane dla celów prowadzonej działalności, ich zakup dokonywany był w celach handlowych.

Zasady ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. , poz. 363).

Zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 5 ww. rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, podatnicy prowadząc ewidencję stosują oznaczenia literowe od "A" do "G" do przyporządkowania stawki podatku do nazw towarów i usług, przy czym:

a.

literze "A" jest przyporządkowana stawka podstawowa podatku,

b.

literom od "B" do "G" odpowiadają pozostałe stawki podatku stosowane na poszczególne towary i usługi oraz zwolnienie od podatku.

Podatnicy prowadząc ewidencję przyporządkowują dowolną wolną literę, z wyjątkiem litery "A", wartości 0% (tzw. zero techniczne) w przypadku sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 119 ust. 1 lub 120 ust. 4 ustawy; przyporządkowanie odpowiedniej litery dla tego rodzaju sprzedaży odnotowuje serwisant w książce kasy (§ 6 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących).

Stosownie do § 14 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, podatnicy stosujący kasy dokonują weryfikacji poprawności pracy kasy, ze szczególnym uwzględnieniem prawidłowego zaprogramowania nazw towarów i usług, wartości stawek podatkowych, waluty ewidencyjnej wraz z jej symbolem i wartością przelicznika, wskazań daty i czasu oraz właściwego przyporządkowania nazw towarów do stawek podatku.

Zgodnie z § 25 ust. 3 wpisy w książkę kasy muszą być dokonywane czytelnie, a wpisy o dokonanym serwisie kas muszą być podpisane przez serwisanta kas i ostemplowane jego pieczęcią.

W myśl § 37 ww. rozporządzenia, do dnia 30 września 2013 r. podatnicy mogą prowadzić ewidencję oraz zapewnić spełnienie warunków używania kas zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 111 ust. 9 ustawy obowiązującymi na dzień 31 marca 2013 r.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w prowadzonej działalności gospodarczej jest płatnikiem podatku VAT. Zajmuje się sprzedażą aut używanych. Dokonuje zakupu aut od osób prywatnych oraz firm. Sprzedając samochód z narzuconą marżą Wnioskodawca musi zarejestrować ten fakt na kasie fiskalnej, którą posiada zgodnie z zarządzeniem Ministra Finansów.

Wnioskodawca dokonuje sprzedaży samochodów nabywanych zgodnie z art. 120 ust. 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.). Wnioskodawca korzysta ze szczególnej procedury dla towarów używanych zgodnie z art. 120 ust. 4 ww. ustawy.

Wnioskodawcy ma wątpliwości jak powinien być wystawiony paragon fiskalny w przypadku sprzedaży na Fakturę VAT-MARŻA dla osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż w przypadku dostawy towarów używanych, nabytych od podmiotów wymienionych w art. 120 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług tj. na umowę kupna-sprzedaży, umowę komisową, rachunek czy fakturę VAT- Marża, opodatkowaniu podlega wyłącznie marża ustalona w sposób wskazany w art. 120 ust. 4 ustawy, natomiast zaewidencjonowaniu za pomocą kasy rejestrującej podlega cała kwota należna z tytułu sprzedaży towaru, stanowiąca kwotę nabycia towaru powiększoną o kwotę marży, w jednej pozycji. Zatem w przypadku stosowania procedury opodatkowania marży, dostawca zobowiązany jest za pomocą kas rejestrujących ewidencjonować całą kwotę, którą nabywca jest zobowiązany zapłacić. W kasie zostanie więc zaewidencjonowana wartość sprzedaży brutto (tekst jedn.: łącznie z opodatkowaną marżą) i nie zostanie wykazany należny podatek VAT.

Natomiast podatek VAT winien wynikać z odrębnie prowadzonej ewidencji.

W związku z tym, że kasy rejestrujące nie mają możliwości odrębnego zidentyfikowania sprzedaży towarów opodatkowanych tylko od marży (dla których nie wyodrębnia się kwoty VAT), należy wykorzystać aktualne możliwości kas. Jak wskazano wyżej w stawkach oznaczonych literowo występują stałe pozycje mianowicie literze "A" jest przyporządkowana podstawowa stawka podatku, zaś literom od "B" do "G" odpowiadają pozostałe stawki podatku wprowadzane na poszczególne towary i usługi oraz zwolnienie od podatku. Dla sprzedaży opodatkowanej od marży można przyporządkować kolejną wolną literę przypisując jej wartość "0%" (nie jest to stawka podatku VAT, lecz tzw. "zero techniczne").

Zatem stanowisko Wnioskodawcy dotyczące pytania nr 1 i 2 należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl