IPTPP4/443-287/14-6/OS - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem motocykla będącego w przyszłości wyłącznie przedmiotem umowy najmu bądź dzierżawy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-287/14-6/OS Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem motocykla będącego w przyszłości wyłącznie przedmiotem umowy najmu bądź dzierżawy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2014 r. (data wpływu) uzupełnionym pismami z dnia 25 czerwca 2014 r. (data wpływu) oraz z dnia 14 lipca 2014 r. (data wpływu 15 lipca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego od zakupionego motocykla przeznaczonego wyłącznie na wynajem lub dzierżawę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego od zakupionego motocykla przeznaczonego wyłącznie na wynajem lub dzierżawę.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismami z dnia 25 czerwca 2014 r. (data wpływu) oraz z dnia 14 lipca 2014 r. (data wpływu 15 lipca 2014 r.) w zakresie doprecyzowania opisu sprawy oraz o podpis Wnioskodawcy (data złożenia podpisu 25 czerwca 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe. (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na zasadach ogólnych. Od miesiąca kwietnia bieżącego roku rozszerzył działalność o wynajem motocykli o numerze PKD 77.39.Z. Jeszcze w bieżącym roku chciałby zakupić motocykl, który będzie służył do wynajmu i dzierżawy. Zainteresowany jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktura zakupu motocykla będzie wystawiona na firmę A. czyli na czynnego podatnika podatku od towarów i usług.

Oddanie motocykla w najem będzie czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Zakupiony motocykl będzie od chwili zakupu przeznaczony wyłącznie na wynajem.

Przedmiotowy motocykl zostanie oddany w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu/dzierżawy.

Z uwagi na wskazanie przez Wnioskodawcę w opisie zdarzenia przyszłego, że: "(...) Zakupiony motocykl będzie od chwili zakupu przeznaczony wyłącznie na wynajem (...)",pismem z dnia 18 czerwca 2014 r. wezwano Wnioskodawcę do wskazania: "czy z posiadanych przez Wnioskodawcę dokumentów będzie obiektywnie wynikało, że pojazd ten będzie wykorzystywany wyłącznie do celów działalności gospodarczej i wykluczone będzie wykorzystanie tego samochodu do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą...". W odpowiedzi Wnioskodawca wskazał, że zakupiony motocykl będzie od chwili zakupu przeznaczony na wynajem. Wynajem będzie stanowił przedmiot działalności Firmy A. Zakupiony motocykl nie będzie wykorzystywany do innych celów firmowych tylko wyłącznie do wynajmu i wykluczone będzie jego wykorzystanie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

Ponadto, pismem z dnia 4 lipca 2014 r. wezwano Wnioskodawcę do wskazania: "Czy Zainteresowany ustalił reguły wykluczające wykorzystanie samochodów do celów prywatnych. Jeśli tak, to należy wskazać jakie to są reguły i jakie zostały podjęte działania zabezpieczające ich wykonanie...". W odpowiedzi Wnioskodawca wskazał, że zakupiony motocykl będzie oddany do używania na podstawie umowy najmu. Zasady wynajmowania motocykli zostaną uregulowane w Regulaminie wynajmowania motocykli. Motocykle będą wynajmowane tylko osobom dorosłym powyżej 25 roku życia. Wynajmujący musi okazać się prawem jazdy kategorii A i dowodem osobistym. Z wynajmującym będzie zawarta umowa najmu, w której będą określone szczegółowe warunki najmu. Zostały wprowadzone w firmie reguły dotyczące wykluczenia użycia motocykla do celu prywatnego. Reguły zostaną zawarte w regulaminie użytkowania motocykla. Kluczki od motocykla będą w posiadaniu właściciela prowadzącego działalność i pod jego kontrolą. W regulaminie opisane będzie wykluczenie korzystania z motocykla przez pracowników. Wykluczone jest też korzystanie z motocykla przez Wnioskodawcę. Do celu prywatnego - osobistego Wnioskodawca posiada samochód osobowy. Motocykl będzie przeznaczony do celu najmu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy jest możliwe odliczenie naliczonego podatku VAT w całości od zakupionego motocykla przeznaczonego na wynajem lub dzierżawę.

Zdaniem Wnioskodawcy odliczenie podatku VAT w całości od zakupionego motocykla przeznaczonego na wynajem i dzierżawę jest możliwe ponieważ pozwala na to art. 86a ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W myśl art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.

Zgodnie z art. 86a ust. 2 ustawy o VAT do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1.

nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2.

używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3.

nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych

Stosownie do art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy o VAT przepis ust. 1 nie ma zastosowania w przypadku gdy pojazdy samochodowe są wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Na podstawie art. 86a ust. 4 ustawy pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1.

sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2.

konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Na podstawie art. 86a ust. 5, warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:

1.

przeznaczonych wyłącznie do:

a.

odprzedaży,

b.

sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,

c.

oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze #8722; jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;

2.

w odniesieniu do których:

a.

kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub

b.

podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.

W powołanych wyżej przepisach art. 86a ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca zawarł szczególne uregulowania dotyczące określenia wysokości przysługującej do odliczenia kwoty podatku naliczonego. Taka konstrukcja oznacza, że w sytuacji, gdy znajdzie zastosowanie szczególne uregulowanie zawarte w art. 86a ust. 1, wówczas podatnik może skorzystać jedynie z ograniczonego prawa do odliczenia podatku naliczonego (w 50%). Jeżeli jednak przepis art. 86a ust. 1 ustawy nie znajdzie zastosowania (vide: art. 86a ust. 3 ustawy), wówczas znajdą zastosowanie ogólne uregulowania zawarte w art. 86 ww. ustawy.

Na podstawie obowiązującego od dnia 1 kwietnia 2014 r. art. 2 pkt 34 ww. ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pojazdach samochodowych - rozumie się przez to pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Artykuł 2 pkt 40 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.) stanowi, że użyte w ustawie określenie samochód osobowy oznacza #8722; pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą oraz ich bagażu.

Zgodnie z art. 2 pkt 31 i pkt 33 ustawy - Prawo o ruchu drogowym, "pojazd" oznacza środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszynę lub urządzenie do tego przystosowane, zaś "pojazd samochodowy" - pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego.

Motocykl natomiast, zgodnie z art. 2 pkt 45 cyt. wyżej ustawy, jest to pojazd samochodowy jednośladowy lub z bocznym wózkiem - wielośladowy.

Na podstawie art. 125 pkt 3 lit. e ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. Nr 30, poz. 151) wprowadzającej zmiany w ustawie - Prawo o ruchu drogowym, motocyklem jest pojazd samochodowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej przekraczającej 50 cm3, dwukołowy lub z bocznym wózkiem - wielośladowy; określenie to obejmuje również pojazd trójkołowy o symetrycznym rozmieszczeniu kół.

W związku z faktem, że motocykle uznane są za pojazdy samochodowe, to ograniczenia dotyczące odliczenia podatku naliczonego wynikające z ustawy dotyczą również motocykli.

Ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności (art. 86a ust. 6 ustawy).

Użycie wyrazu "wyłącznie" w art. 86a ust. 5 ustawy, obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2014 r., wskazuje, że zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji nie obejmuje sytuacji, gdy pojazdy są wykorzystywane - choćby przejściowo - do innych celów (np. jazda próbna, użytek służbowy podatnika). Zatem w odniesieniu do pojazdu, który jest przeznaczony do oddania w odpłatny najem, ale jest wykorzystywany także przez podatnika do innych celów swojej działalności gospodarczej, nie może być zastosowane zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji. Ewidencja dla tego rodzaju pojazdów (jeśli jest to pojazd obiektywnie wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej) musi być prowadzona zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca od miesiąca kwietnia bieżącego roku rozszerzył działalność o wynajem motocykli o numerze PKD 77.39.Z. Jeszcze w bieżącym roku chciałby zakupić motocykl, który będzie służył do wynajmu i dzierżawy. Zainteresowany jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktura zakupu motocykla będzie wystawiona na firmę A. Oddanie motocykla w najem będzie czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Zakupiony motocykl będzie od chwili zakupu przeznaczony wyłącznie na wynajem. Przedmiotowy motocykl zostanie oddany w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu/dzierżawy. Wynajem będzie stanowił przedmiot działalności Firmy A. Zakupiony motocykl nie będzie wykorzystywany do innych celów firmowych tylko wyłącznie do wynajmu i wykluczone będzie jego wykorzystanie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Zakupiony motocykl będzie oddany do używania na podstawie umowy najmu. Zasady wynajmowania motocykli zostaną uregulowane w Regulaminie wynajmowania motocykli. Motocykle będą wynajmowane tylko osobom dorosłym powyżej 25 roku życia. Wynajmujący musi okazać się prawem jazdy kategorii A i dowodem osobistym. Z wynajmującym będzie zawarta umowa najmu, w której będą określone szczegółowe warunki najmu. Zostały wprowadzone w firmie reguły dotyczące wykluczenia użycia motocykla do celu prywatnego. Reguły zostaną zawarte w regulaminie użytkowania motocykla. Kluczki od motocykla będą w posiadaniu właściciela prowadzącego działalność i pod jego kontrolą. W regulaminie opisane będzie wykluczenie korzystania z motocykla przez pracowników. Wykluczenie jest też korzystanie z motocykla przez Wnioskodawcę. Do celu prywatnego - osobistego Wnioskodawca posiada samochód osobowy. Motocykl będzie przeznaczony do celu najmu.

Z postanowień art. 86a ust. 1 ustawy w związku z art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2014 r. - wynika, że ograniczenie do odliczenia podatku naliczonego do wysokości 50% przy nabyciu pojazdów samochodowych, nie ma zastosowania w przypadku gdy nabyte pojazdy wykorzystywane są wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika. Zatem, w przypadku gdy nabyte pojazdy są wykorzystywane wyłącznie do wynajmu/dzierżawy oraz przedmiotem działalności nabywcy jest oddanie tych pojazdów w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, wówczas ograniczenie odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia tych pojazdów nie będzie miało zastosowania.

Podkreślić należy, że dla celów pełnego odliczania VAT - fakt wykorzystywania pojazdów wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych, w szczególności sposób wykorzystania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza w ustalonych przez niego zasadach ich używania, winien wykluczać ich użycie do celów prywatnych.

Wskazać należy, że działania mające na celu wyeliminowanie użytku prywatnego muszą być dostosowane do specyfiki działalności podatnika. Jak wskazano we wniosku, Wnioskodawca wyklucza użytek prywatny przedmiotowego motocykla, przez siebie jak i pracowników, ponadto Zainteresowany w firmie wprowadził reguły wykluczające użycie motocykla do celów prywatnych, które zostaną zawarte w regulaminie użytkowania motocykla. Zakupiony motocykl będzie użytkowany wyłącznie przez najemców.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że Wnioskodawcy, stosownie do art. 86 ust. 1 w związku z art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a i ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, będzie przysługiwać prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego, wynikającej z otrzymanej faktury dokumentującej nabycie motocykla, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - motocykl będzie przeznaczony wyłącznie na cele wynajmu/dzierżawy, a ustalone reguły korzystania z tego pojazdu wykluczają jego użytek do celów prywatnych. Prawo to będzie Wnioskodawcy przysługiwało pod warunkiem niewystąpienia negatywnych przesłanek, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

Podkreślić zatem należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku przez Wnioskodawcę, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl