IPTPP4/443-274/13-6/MK - Prawo jednostki samorządu terytorialnego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na nabycie usług zarządzania cmentarzem komunalnym oraz w związku z przyszłymi wydatkami inwestycyjnymi.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-274/13-6/MK Prawo jednostki samorządu terytorialnego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na nabycie usług zarządzania cmentarzem komunalnym oraz w związku z przyszłymi wydatkami inwestycyjnymi.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2013 r. (data wpływu 24 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 lipca 2013 r. (data wpływu 11 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków na cmentarz komunalny oraz od przyszłych wydatków inwestycyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* podlegania opodatkowaniu i braku zwolnienia dla usług będących przedmiotem wniosku;

* prawa do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków na cmentarz komunalny oraz od przyszłych wydatków inwestycyjnych.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 lipca 2013 r. w zakresie doprecyzowania stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku)

Miasto (dalej: Miasto) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Miasto jest właścicielem cmentarza komunalnego. Miasto świadczy na jego terenie odpłatne usługi (dalej: usługi cmentarne).

Należą do nich w szczególności:

* udostępnianie miejsca grzebalnego,

* przedłużenie udostępniania miejsca grzebalnego,

* udostępnienie domu pogrzebowego,

* zezwolenie na ustawienie nagrobka,

* zezwolenie na wjazd na teren cmentarza.

Miasto dokumentuje powyższe czynności fakturami VAT, wykazuje je w rejestrach sprzedaży i w deklaracjach VAT oraz rozlicza z tego tytułu podatek należny. Pobrane opłaty stanowią dochód własny Miasta.

Od 1 stycznia 2012 r., świadcząc powyższe usługi Miasto zleca "techniczną" obsługę wybranych obowiązków wybranemu przez Miasto zarządcy (dalej: Zarządca) na podstawie zawartej z nim umowy o zarządzanie cmentarzem komunalnym (dalej: Umowa). Zarządca jest zobowiązany m.in. do:

* właściwej obsługi cmentarnej zgodnie z ustawą o cmentarzach i chowaniu zmarłych,

* utrzymania czystości i porządku na terenie cmentarza (w szczególności powierzchniowego oczyszczania terenu, zamiatania, usuwania opadłych liści, odśnieżania, posypywania piaskiem),

* wywozu odpadów stałych z terenu cmentarza oraz prowadzenia ich ewidencji zgodnie z ustawą o odpadach,

* pielęgnacji zieleni wysokiej i niskiej na terenie cmentarza (koszenie trawy, odchwaszczanie, przycinanie drzew i krzewów),

* utrzymania infrastruktury cmentarza (wodno-kanalizacyjnej, oświetlenia, ogrodzenia, bram i dróg wewnętrznych) we właściwym stanie technicznym i estetycznym,

* prowadzenia książki obiektu budowlanego zlokalizowanego na terenie cmentarza,

* wykonania przeglądów technicznych obiektów budowlanych i instalacji na terenie cmentarza,

* utrzymania bieżącej czystości chłodni, ze szczególnym uwzględnieniem wymogów sanitarno - epidemiologicznych,

* prowadzenia racjonalnej gospodarki miejscami grzebalnymi,

* wskazywania miejsc i terminów pogrzebów,

* otwierania i zamykania bram cmentarza, udostępniania kaplicy i chłodni,

* kontroli pod względem prawidłowej wysokości uiszczanych na rzecz Miasta opłat za miejsca grzebalne i usługi pogrzebowe na cmentarzu, a także prowadzenie ewidencji czynności wykonywanych w oparciu o uiszczane opłaty, w sposób umożliwiający Miastu weryfikację tych czynności,

* prowadzenia dokumentacji cmentarnej, zgodnie z odpowiednim rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie sposobu prowadzenia ewidencji grobów,

* udostępniania wszelkich dokumentów źródłowych i informacji związanych z zarządzanym zasobem na żądanie Miasta,

* zawierania i realizacji na własny rachunek umów w zakresie dostawy mediów (wody, ścieków), odbioru odpadów, ochrony oraz innych usług niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania cmentarza,

* kontroli i wdrażania programów oszczędnościowych w zakresie zużycia energii oraz mediów.

Mając na uwadze powyższe, Zarządca jest m.in. zobowiązany do pokrycia we własnym zakresie kosztów związanych z opłatami za media niezbędne do funkcjonowania cmentarza, m.in. woda, energia elektryczna, odbiór ścieków i wywóz nieczystości.

Stosownie do Umowy, wszelkie podejmowane przez Zarządcę czynności w zakresie usług cmentarnych są wykonywane w imieniu Miasta i na jego rzecz, wskutek czego na wystawianych fakturach VAT za świadczenie usług cmentarnych jako sprzedawca wskazane jest Miasto. "Technicznie" faktury VAT z tytułu świadczenia usług cmentarnych wystawiane są przez pracownika jednego z referatów Urzędu Miasta.

W związku z wykonywaniem przez Zarządcę wskazanych powyżej usług, Miasto, na podstawie Umowy, jest zobowiązane do zapłaty wynagrodzenia należnego Zarządcy z tego tytułu. Zarządca wystawia na rzecz Miasta faktury VAT, na których wykazywane są kwoty podatku. Miasto pragnie podkreślić, iż przedmiotowe wydatki dotyczą tylko i wyłącznie zarządzania cmentarzem komunalnym i działalności cmentarnej. W szczególności nie są to wydatki o charakterze ogólnym, które dotyczyłyby np. wszystkich nieruchomości gminnych.

Oprócz powyższych kosztów Zarządcy, w przyszłości Miasto może ponosić kolejne wydatki na cmentarze, w tym wydatki o charakterze inwestycyjnym, np. na rozbudowę, modernizację cmentarza, etc.

Przedmiotowy wniosek dotyczy okresu od 1 stycznia 2012 r., tj. okresu, od momentu, w którym Miasto zawarło Umowę z Zarządcą w obecnym kształcie.

Świadczenie usług cmentarnych należy do zadań własnych Miasta, określonych w art. 7 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594), tj. będzie służyć zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie szeroko rozumianych spraw cmentarnych (cmentarzy gminnych).

Przedmiotowe usługi cmentarne są świadczone na podstawie umów cywilnoprawnych pomiędzy Miastem a odbiorcami usług.

Zdaniem Miasta, wskazane we wniosku przedmiotowe usługi cmentarne, zostały sklasyfikowane w dziale 96.03.1 - usługi pogrzebowe i pokrewne. Miasto pragnie zaznaczyć, iż Miasto nie dysponuje indywidualną opinią GUS w zakresie klasyfikacji przedmiotowych usług cmentarnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Miasto ma prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków na cmentarz komunalny, tj. w szczególności od nabywanych usług zarządzania cmentarzem komunalnym oraz od przyszłych wydatków inwestycyjnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, Miasto ma prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków na cmentarz komunalny tj. w szczególności od nabywanych usług zarządzania cmentarzem komunalnym oraz od przyszłych wydatków inwestycyjnych.

UZASADNIENIE stanowiska Miasta.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, iż prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

* nabywcą towarów/usług jest podatnik VAT, oraz

* nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W ocenie Miasta (i) w ramach świadczonych przez Miasto usług, powinno być ono uznawane za podatnika VAT oraz (ii) świadczone przez Miasto usługi stanowią czynności podlegające opodatkowaniu VAT. Jednocześnie, w ocenie Miasta, ani ustawa o VAT, ani też wydane na jej podstawie rozporządzenie, nie przewidują zwolnienia z VAT dla przedstawionych usług.

Konsekwentnie, zdaniem Miasta, wskazane powyżej przesłanki są w analizowanym przypadku spełnione. Tym samym, stosownie do przytoczonego powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Miastu przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od ponoszonych przez nie wydatków związanych ze świadczeniem usług cmentarnych.

Miasto pragnie przy tym podkreślić, iż w jego opinii za bezsporny należy uznać fakt, iż ponoszenie wydatków związanych z zarządzaniem cmentarzem (a także przyszłych wydatków inwestycyjnych) jest konieczne i bezpośrednio związane ze świadczeniem przez Miasto usług cmentarnych. Zdaniem Miasta bowiem, bez ich poniesienia, świadczenie przedmiotowych usług byłoby bardzo utrudnione. Zarządca udziela bowiem Miastu kompleksowego wsparcia w zakresie świadczenie usług cmentarnych. Jak wskazano powyżej, polega ono w szczególności na utrzymaniu ładu i czystości, konserwacji urządzeń, etc. W opinii Miasta, specyficzny charakter usług Zarządcy powoduje, że są one wykorzystywane przez Miasto tylko i wyłącznie w związku ze świadczeniem przedmiotowych usług cmentarnych. W konsekwencji, zdaniem Miasta, przesłanka przywołanego art. 86 ust. 1 ustawy o VAT jest w analizowanym przypadku spełniona.

Stanowisko Miasta znajduje potwierdzenie także w interpretacjach indywidualnych, przykładowo w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 18 marca 2011 r., sygn. ILPP1/443-1328/10-2/MP, w której Dyrektor, odnosząc się do wynagrodzenia wypłacanego przez gminę na rzecz zarządcy cmentarza, stwierdził, iż: "Wynagrodzenie Wykonawcy z tytułu administrowania zarządzania cmentarzem ustalone zostało na kwotę ryczałtu miesięcznego, płatne po przedłożeniu u Wnioskodawcy faktury, w treści faktury Wykonawca w nazwie usługi podaje: "Administrowanie i utrzymanie cmentarza komunalnego - PKWiU 93.30" (stawka podatku VAT 7%). Opłaty za usługi cmentarne stanowią obrót Wnioskodawcy wykazywany w deklaracji VAT-7 jako sprzedaż opodatkowaną 7% (PKWiU 93.03). Co miesiąc Wnioskodawca otrzymuje od Wykonawcy fakturę za wykonane usługi administrowania i zarządzania cmentarzem. Z powyższego wynika, że uzyskiwane od Wykonawcy opłaty za usługi cmentarne, stanowią u Wnioskodawcy sprzedaż opodatkowaną, natomiast za administrowanie i zarządzanie cmentarzem Wykonawca obciąża Wnioskodawcę wystawiając fakturę za świadczenie usługi. Zatem istnieje uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z powyższym usługami. Reasumując, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego zawartego w opłacie za usługi cmentarne o kwotę podatku naliczonego z tytułu usługi administrowania i zarządzania cmentarzem komunalnym pod warunkiem nie zaistnienia zawartych w art. 88 ustawy przesłanek negatywnych".

Stanowisko to zostało również potwierdzone przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 12 grudnia 2011 r., sygn. IPTPP1/443-796/11-5/MS, w której organ podatkowy stwierdził, że "Gmina planuje zlecić obsługę techniczną wybranych obowiązków zarządcy, na podstawie umowy. Wszystkie wykonywane czynności przez zarządcę będą wykonywane w imieniu i na rzecz Gminy. (...) Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz ww. przepisy stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie zostanie spełniona przesłanka, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, bowiem nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi będą służyły wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym. Reasumując, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach prowadzonej działalności usług cmentarzy, pod warunkiem niezaistnienia zawartych w art. 88 ustawy przesłanek negatywnych".

Podobne stanowisko zaprezentowano w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 5 marca 2012 r., sygn. IPTPP2/443-828/11-7/PR, w której organ podatkowy odniósł się do przypadku wykonywania usług cmentarnych przy pomocy zarządcy "Gmina wykonując usługi cmentarzy dokumentuje je fakturami lub/i paragonami, wykazuje je w deklaracji VAT oraz odprowadza od otrzymywanego wynagrodzenia VAT należny.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz ww. przepisy stwierdzić należy, że Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z usługami cmentarza komunalnego o ile usługi te będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz nie wystąpią negatywne przesłanki zawarte w art. 88 ustawy".

Przedstawione przez Miasto stanowisko w zakresie prawa do odliczenia VAT naliczonego w analizowanej sytuacji zostało również potwierdzone w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 3 listopada 2009 r., sygn. IPPP1/443-908/09-2/AP, Dyrektor stwierdził, iż: "Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Od 2007 r. prowadzi budowę cmentarza komunalnego. Prace budowlane polegały na przystosowaniu istniejącego obiektu do aktualnych potrzeb. Wydatki na realizację tej inwestycji pokryto w całości środkami gminnego budżetu. W chwili obecnej oddano do użytku część cmentarza. Za udostępnienie miejsca do pochówku i grobowca pobierana jest opłata objęta podatkiem VAT. Wnioskodawca wskazuje, iż wszystkie działania związane z budową cmentarza miały na celu prowadzenie przez gminę sprzedaży opodatkowanej, konkretnie udostępnianie miejsc do pochówku zmarłych, która to usługa sklasyfikowana w dziale PKWiU 93.03 podlega opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT. Reasumując, odnosząc przedstawiony stan faktyczny do zacytowanych powyżej przepisów stwierdzić należy, iż skoro przedmiotowa inwestycja będzie w przyszłości wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT - zakupy związane z przedmiotową inwestycją będą związane z czynnościami opodatkowanymi Gminy. Mając na uwadze powyższe należy uznać, że Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakupy związane z przedmiotową inwestycją".

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi potwierdził również identyczne stanowisko w interpretacjach indywidualnych z dnia 13 listopada 2012 r" sygn. IPTPP4/443-537/12-8/BM oraz z dnia 12 lipca 2012 r., sygn. IPTPP4/443-272/12-9/BM.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Artykuł 88 ust. 4 ustawy stanowi dopełnienie art. 86 i określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego. Stosownie bowiem do tego przepisu obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy cmentarzy gminnych (art. 7 ust. 1 pkt 13 ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej.

Stosownie do treści § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Miasto jest właścicielem cmentarza komunalnego, na terenie którego świadczy odpłatne usługi cmentarne. Należą do nich w szczególności: udostępnianie miejsca grzebalnego, przedłużenie miejsca grzebalnego, udostępnianie domu pogrzebowego, zezwolenie na ustawienie nagrobka, zezwolenie na wjazd na teren cmentarza. Świadczenie usług cmentarnych należy do zadań własnych Miasta, określonych w art. 7 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Świadczenie usług cmentarnych odbywa się na podstawie umów cywilnoprawnych pomiędzy Miastem a odbiorcami przedmiotowych usług. Świadcząc powyższe usługi Miasto zleca zarządcy, na podstawie stosownej umowy, "techniczną" obsługę wybranych obowiązków, tj. m.in. właściwej obsługi cmentarnej zgodnie z ustawą o cmentarzach i chowaniu zmarłych, utrzymania czystości i porządku na terenie cmentarza (w szczególności powierzchniowego oczyszczania terenu, zamiatania, usuwania opadłych liści, odśnieżania, posypywania piaskiem), wywozu odpadów stałych z terenu cmentarza oraz prowadzenia ich ewidencji zgodnie z ustawą o odpadach, pielęgnacji zieleni wysokiej i niskiej na terenie cmentarza (koszenie trawy, odchwaszczanie, przycinanie drzew i krzewów), utrzymania infrastruktury cmentarza (wodno-kanalizacyjnej, oświetlenia, ogrodzenia, bram i dróg wewnętrznych) we właściwym stanie technicznym i estetycznym, prowadzenia książki obiektu budowlanego zlokalizowanego na terenie cmentarza, wykonania przeglądów technicznych obiektów budowlanych i instalacji na terenie cmentarza, utrzymania bieżącej czystości chłodni, ze szczególnym uwzględnieniem wymogów sanitarno - epidemiologicznych, prowadzenia racjonalnej gospodarki miejscami grzebalnymi, wskazywania miejsc i terminów pogrzebów, otwierania i zamykania bram cmentarza, udostępniania kaplicy i chłodni, kontroli pod względem prawidłowej wysokości uiszczanych na rzecz Miasta opłat za miejsca grzebalne i usługi pogrzebowe na cmentarzu, a także prowadzenie ewidencji czynności wykonywanych w oparciu o uiszczane opłaty, w sposób umożliwiający Miastu weryfikację tych czynności, prowadzenia dokumentacji cmentarnej, zgodnie z odpowiednim rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie sposobu prowadzenia ewidencji grobów, udostępniania wszelkich dokumentów źródłowych i informacji związanych z zarządzanym zasobem na żądanie Miasta, zawierania i realizacji na własny rachunek umów w zakresie dostawy mediów (wody, ścieków), odbioru odpadów, ochrony oraz innych usług niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania cmentarza, kontroli i wdrażania programów oszczędnościowych w zakresie zużycia energii oraz mediów. Stosownie do umowy, wszelkie podejmowane przez zarządcę czynności w zakresie usług cmentarnych są wykonywane w imieniu i na rzecz Miasta, wskutek czego na fakturach VAT dokumentujących świadczenie usług cmentarnych jako sprzedawca wskazane jest Miasto. Zdaniem Miasta, przedmiotowe usługi cmentarne, zostały sklasyfikowane w dziale 96.03.1 - usługi pogrzebowe i pokrewne.

Interpretacją nr IPTPP4/443-274/13-4/MK tut. Organ potwierdził, iż świadczone przez Gminę usługi cmentarne stanowią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Należy zauważyć, iż usługi cmentarne, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 96.03.01 - "Usługi pogrzebowe i pokrewne", na podstawie art. 41 ust. 2 oraz art. 146a pkt 2 w związku z poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy, podlegają opodatkowaniu obniżoną do 8% stawką podatku od towarów i usług. W związku z powyższym dla przedmiotowych usług cmentarnych ustawodawca nie przewidział zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zatem istnieje uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy związane z cmentarzem komunalnym, na którym Gmina świadczy odpłatnie usługi cmentarne, niekorzystające ze zwolnienia.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy, stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie zostanie spełniona przesłanka, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, bowiem nabywane towary i usługi służą wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym.

Reasumując, Wnioskodawca ma prawo do pełnego odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego od wydatków na cmentarz komunalny, w tym od nabywanych usług zarządzania cmentarzem komunalnym oraz od przyszłych wydatków inwestycyjnych, pod warunkiem niezaistnienia negatywnych przesłanek zawartych w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie należy zauważyć, że powołane przez Wnioskodawcę interpretacje zostały wydane w indywidualnych sprawach, w których indywidualnie oceniano opis zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i stanowisko Wnioskodawcy. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa i tut. Organ nie jest nimi związany.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości klasyfikacji towarów i usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem ww. art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. Zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej towarów będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie prawa do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków na cmentarz komunalny oraz od przyszłych wydatków inwestycyjnych.

Natomiast wniosek w części dotyczącej:

* zaistniałego stanu faktycznego w zakresie podlegania opodatkowaniu i braku zwolnienia dla usług będących przedmiotem wniosku został rozpatrzony interpretacją nr IPTPP4/443-274/13-4/MK,

* zdarzenia przyszłego w zakresie podlegania opodatkowaniu i braku zwolnienia dla usług będących przedmiotem wniosku został rozpatrzony interpretacją nr IPTPP4/443-274/13-5/MK,

* zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków na cmentarz komunalny oraz od przyszłych wydatków inwestycyjnych został rozpatrzony interpretacją nr IPTPP4/443-274/13-7/MK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl