IPTPP4/443-274/13-5/MK - Możliwość opodatkowania podatkiem od towarów i usług odpłatnych usług wykonywanych przez jednostkę samorządu terytorialnego na cmentarzu komunalnym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-274/13-5/MK Możliwość opodatkowania podatkiem od towarów i usług odpłatnych usług wykonywanych przez jednostkę samorządu terytorialnego na cmentarzu komunalnym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2013 r. (data wpływu 24 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 lipca 2013 r. (data wpływu 11 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podlegania opodatkowaniu i braku zwolnienia dla usług będących przedmiotem wniosku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* podlegania opodatkowaniu i braku zwolnienia dla usług będących przedmiotem wniosku;

* prawa do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków na cmentarz komunalny oraz od przyszłych wydatków inwestycyjnych.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 lipca 2013 r. w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Miasto (dalej: Miasto) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Miasto jest właścicielem cmentarza komunalnego. Miasto świadczy na jego terenie odpłatne usługi (dalej: usługi cmentarne).

Należą do nich w szczególności:

* udostępnianie miejsca grzebalnego,

* przedłużenie udostępniania miejsca grzebalnego,

* udostępnienie domu pogrzebowego,

* zezwolenie na ustawienie nagrobka,

* zezwolenie na wjazd na teren cmentarza.

Miasto dokumentuje powyższe czynności fakturami VAT, wykazuje je w rejestrach sprzedaży i w deklaracjach VAT oraz rozlicza z tego tytułu podatek należny. Pobrane opłaty stanowią dochód własny Miasta.

Od 1 stycznia 2012 r., świadcząc powyższe usługi Miasto zleca "techniczną" obsługę wybranych obowiązków wybranemu przez Miasto zarządcy (dalej: Zarządca) na podstawie zawartej z nim umowy o zarządzanie cmentarzem komunalnym (dalej: Umowa).

Zarządca jest zobowiązany m.in. do:

* właściwej obsługi cmentarnej zgodnie z ustawą o cmentarzach i chowaniu zmarłych,

* utrzymania czystości i porządku na terenie cmentarza (w szczególności powierzchniowego oczyszczania terenu, zamiatania, usuwania opadłych liści, odśnieżania, posypywania piaskiem),

* wywozu odpadów stałych z terenu cmentarza oraz prowadzenia ich ewidencji zgodnie z ustawą o odpadach,

* pielęgnacji zieleni wysokiej i niskiej na terenie cmentarza (koszenie trawy, odchwaszczanie, przycinanie drzew i krzewów),

* utrzymania infrastruktury cmentarza (wodno-kanalizacyjnej, oświetlenia, ogrodzenia, bram i dróg wewnętrznych) we właściwym stanie technicznym i estetycznym,

* prowadzenia książki obiektu budowlanego zlokalizowanego na terenie cmentarza,

* wykonania przeglądów technicznych obiektów budowlanych i instalacji na terenie cmentarza,

* utrzymania bieżącej czystości chłodni, ze szczególnym uwzględnieniem wymogów sanitarno - epidemiologicznych,

* prowadzenia racjonalnej gospodarki miejscami grzebalnymi,

* wskazywania miejsc i terminów pogrzebów,

* otwierania i zamykania bram cmentarza, udostępniania kaplicy i chłodni,

* kontroli pod względem prawidłowej wysokości uiszczanych na rzecz Miasta opłat za miejsca grzebalne i usługi pogrzebowe na cmentarzu, a także prowadzenie ewidencji czynności wykonywanych w oparciu o uiszczane opłaty, w sposób umożliwiający Miastu weryfikację tych czynności,

* prowadzenia dokumentacji cmentarnej, zgodnie z odpowiednim rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie sposobu prowadzenia ewidencji grobów,

* udostępniania wszelkich dokumentów źródłowych i informacji związanych z zarządzanym zasobem na żądanie Miasta,

* zawierania i realizacji na własny rachunek umów w zakresie dostawy mediów (wody, ścieków), odbioru odpadów, ochrony oraz innych usług niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania cmentarza,

* kontroli i wdrażania programów oszczędnościowych w zakresie zużycia energii oraz mediów.

Mając na uwadze powyższe, Zarządca jest m.in. zobowiązany do pokrycia we własnym zakresie kosztów związanych z opłatami za media niezbędne do funkcjonowania cmentarza, m.in. woda, energia elektryczna, odbiór ścieków i wywóz nieczystości.

Stosownie do Umowy, wszelkie podejmowane przez Zarządcę czynności w zakresie usług cmentarnych są wykonywane w imieniu Miasta i na jego rzecz, wskutek czego na wystawianych fakturach VAT za świadczenie usług cmentarnych jako sprzedawca wskazane jest Miasto. "Technicznie" faktury VAT z tytułu świadczenia usług cmentarnych wystawiane są przez pracownika jednego z referatów Urzędu Miasta.

W związku z wykonywaniem przez Zarządcę wskazanych powyżej usług, Miasto, na podstawie Umowy, jest zobowiązane do zapłaty wynagrodzenia należnego Zarządcy z tego tytułu. Zarządca wystawia na rzecz Miasta faktury VAT, na których wykazywane są kwoty podatku. Miasto pragnie podkreślić, iż przedmiotowe wydatki dotyczą tylko i wyłącznie zarządzania cmentarzem komunalnym i działalności cmentarnej. W szczególności nie są to wydatki o charakterze ogólnym, które dotyczyłyby np. wszystkich nieruchomości gminnych.

Oprócz powyższych kosztów Zarządcy, w przyszłości Miasto może ponosić kolejne wydatki na cmentarze, w tym wydatki o charakterze inwestycyjnym, np. na rozbudowę, modernizację cmentarza, etc.

Przedmiotowy wniosek dotyczy okresu od 1 stycznia 2012 r., tj. okresu, od momentu, w którym Miasto zawarło Umowę z Zarządcą w obecnym kształcie.

Świadczenie usług cmentarnych należy do zadań własnych Miasta, określonych w art. 7 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594), tj. będzie służyć zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie szeroko rozumianych spraw cmentarnych (cmentarzy gminnych).

Przedmiotowe usługi cmentarne są świadczone na podstawie umów cywilnoprawnych pomiędzy Miastem a odbiorcami usług.

Zdaniem Miasta, wskazane we wniosku przedmiotowe usługi cmentarne, zostały sklasyfikowane w dziale 96.03.1 - usługi pogrzebowe i pokrewne. Miasto pragnie zaznaczyć, iż Miasto nie dysponuje indywidualną opinią GUS w zakresie klasyfikacji przedmiotowych usług cmentarnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wykonywane przez Miasto na cmentarzu komunalnym odpłatne usługi stanowią czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niepodlegające zwolnieniu z VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, wykonywane przez Miasto na cmentarzu komunalnym odpłatne usługi, stanowią czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niepodlegające zwolnieniu z VAT.

UZASADNIENIE stanowiska Miasta.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Zatem w przypadku, gdy Miasto wykonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - Miasto powinno być traktowane jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Mając na uwadze fakt. iż dokonywane przez Miasto czynności, o których mowa w opisie stanu faktycznego nie stanowią dostawy towarów, należy wnioskować, iż na gruncie analizowanej ustawy powinny być one traktowane jako odpłatne świadczenie usług.

Miasto pragnie przy tym podkreślić, iż wskazany powyżej sposób traktowania usług cmentarnych, jako czynności podlegających opodatkowaniu VAT, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidulnych wydawanych w imieniu Ministra Finansów.

Przykładowo, w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 11 sierpnia 2009 r., sygn. IBPP1/443-510/09/ES, stwierdzono, że "jeżeli wszystkie usługi, wskazane we wniosku, świadczone przez Wnioskodawcę (zarówno sprzedaż grobowców w ramach usługi pogrzebowej jak i wyprzedzająco za życia kupującego, z terminem wykupu pochówku bliżej nieokreślonym) zostały prawidłowo zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 93.03.1, to podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z poz. 160 załącznika Nr 3 do ustawy o VAT". Podobne stanowisko ten sam Dyrektor zaprezentował w interpretacji indywidualnej z dnia 14 sierpnia 2008 r., sygn. IBPP1/443-873/08/ES, w myśl której "prawidłowe będzie zastosowanie stawki 7%, przy czynności sprzedaży piwnic pod grób podwójny lub pojedynczy w ramach usługi pogrzebowej, a także wyprzedzająco za życia kupującego z terminem pochówku bliżej nieokreślonym, sklasyfikowanej do PKWiU 93.03.1".

Takie stanowisko wyraził również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 11 maja 2012 r., sygn. ILPP1/443-166/12-2/AWa.

Zdaniem Miasta, na powyższy wniosek nie wpływa również fakt, że obsługę wybranych obowiązków związanych ze świadczeniem usług cmentarnych zlecono Zarządcy. Zgodnie bowiem z zawartą Umową, działa w tym zakresie w imieniu i na rzecz Miasta.

Jednocześnie, w ocenie Miasta, ani ustawa o VAT, ani też wydane na jej podstawie rozporządzenie, nie przewidują zwolnienia z VAT dla przedstawionych usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Nie każda jednak czynność stanowiąca świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy cmentarzy gminnych (art. 7 ust. 1 pkt 13 ustawy o samorządzie gminnym).

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz. U. z 2011 r. Nr 118, poz. 687), utrzymanie cmentarzy komunalnych i zarządzanie nimi należy do właściwych wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), na których terenie cmentarz jest położony.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej.

Stosownie do treści § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Miasto jest właścicielem cmentarza komunalnego, na terenie którego świadczy odpłatne usługi cmentarne. Należą do nich w szczególności: udostępnianie miejsca grzebalnego, przedłużenie miejsca grzebalnego, udostępnianie domu pogrzebowego, zezwolenie na ustawienie nagrobka, zezwolenie na wjazd na teren cmentarza. Świadczenie usług cmentarnych należy do zadań własnych Miasta. Świadczenie usług cmentarnych odbywa się na podstawie umów cywilnoprawnych pomiędzy Miastem a odbiorcami przedmiotowych usług. Świadcząc powyższe usługi Miasto zleca zarządcy na podstawie stosownej umowy "techniczną" obsługę wybranych obowiązków, tj. m.in. właściwej obsługi cmentarnej zgodnie z ustawą o cmentarzach i chowaniu zmarłych, utrzymania czystości i porządku na terenie cmentarza (w szczególności powierzchniowego oczyszczania terenu, zamiatania, usuwania opadłych liści, odśnieżania, posypywania piaskiem), wywozu odpadów stałych z terenu cmentarza oraz prowadzenia ich ewidencji zgodnie z ustawą o odpadach, pielęgnacji zieleni wysokiej i niskiej na terenie cmentarza (koszenie trawy, odchwaszczanie, przycinanie drzew i krzewów), utrzymania infrastruktury cmentarza (wodno-kanalizacyjnej, oświetlenia, ogrodzenia, bram i dróg wewnętrznych) we właściwym stanie technicznym i estetycznym, prowadzenia książki obiektu budowlanego zlokalizowanego na terenie cmentarza, wykonania przeglądów technicznych obiektów budowlanych i instalacji na terenie cmentarza, utrzymania bieżącej czystości chłodni, ze szczególnym uwzględnieniem wymogów sanitarno - epidemiologicznych, prowadzenia racjonalnej gospodarki miejscami grzebalnymi, wskazywania miejsc i terminów pogrzebów, otwierania i zamykania bram cmentarza, udostępniania kaplicy i chłodni, kontroli pod względem prawidłowej wysokości uiszczanych na rzecz Miasta opłat za miejsca grzebalne i usługi pogrzebowe na cmentarzu, a także prowadzenie ewidencji czynności wykonywanych w oparciu o uiszczane opłaty, w sposób umożliwiający Miastu weryfikację tych czynności, prowadzenia dokumentacji cmentarnej, zgodnie z odpowiednim rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie sposobu prowadzenia ewidencji grobów, udostępniania wszelkich dokumentów źródłowych i informacji związanych z zarządzanym zasobem na żądanie Miasta, zawierania i realizacji na własny rachunek umów w zakresie dostawy mediów (wody, ścieków), odbioru odpadów, ochrony oraz innych usług niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania cmentarza, kontroli i wdrażania programów oszczędnościowych w zakresie zużycia energii oraz mediów. Stosownie do umowy, wszelkie podejmowane przez zarządcę czynności w zakresie usług cmentarnych są wykonywane w imieniu na rzecz Miasta, wskutek czego na fakturach VAT dokumentujących świadczenie usług cmentarnych jako sprzedawca wskazane jest Miasto. Zdaniem Miasta, przedmiotowe usługi cmentarne, zostały sklasyfikowane w dziale 96.03.1 - usługi pogrzebowe i pokrewne.

Należy zauważyć, iż usługi cmentarne, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 96.03.01 - "Usługi pogrzebowe i pokrewne", na podstawie art. 41 ust. 2 oraz art. 146a pkt 2 w związku z poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy, podlegają opodatkowaniu obniżoną do 8% stawką podatku od towarów i usług. Dla przedmiotowych usług cmentarnych ustawodawca nie przewidział zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze powyższe przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca w ramach wykonywanych czynności będzie działał jako podatnik podatku VAT, a wykonywane przez niego czynności będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT.

Reasumując, wykonywane przez Miasto na cmentarzu komunalnym odpłatne usługi cmentarne sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 96.03.01 - "Usługi pogrzebowe i pokrewne" będą stanowiły czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie korzystające ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie należy zauważyć, że powołane przez Wnioskodawcę interpretacje zostały wydane w indywidualnych sprawach, w których indywidualnie oceniano opis zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i stanowisko Wnioskodawcy. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa i tut. Organ nie jest nimi związany.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości klasyfikacji towarów i usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem ww. art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. Zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej towarów będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie podlegania opodatkowaniu i braku zwolnienia dla usług będących przedmiotem wniosku.

Natomiast wniosek w części dotyczącej:

* zaistniałego stanu faktycznego w zakresie podlegania opodatkowaniu i braku zwolnienia dla usług będących przedmiotem wniosku został rozpatrzony interpretacją nr IPTPP4/443-274/13-4/MK,

* stanu faktycznego w zakresie prawa do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków na cmentarz komunalny oraz od przyszłych wydatków inwestycyjnych został rozpatrzony interpretacją nr IPTPP4/443-274/13-6/MK,

* zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków na cmentarz komunalny oraz od przyszłych wydatków inwestycyjnych został rozpatrzony interpretacją nr IPTPP4/443-274/13-7/MK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl