IPTPP4/443-259/14-4/JM - Prawo do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-259/14-4/JM Prawo do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2014 r. (data wpływu 7 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn.: "" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn.: "".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Uniwersytet jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym pod nr NIP.

Podstawowe zadania realizowane w Uczelni to:

1. Kształcenie na poziomie wyższym, nieobjęte regulacją Ustawy, prowadzone w systemie studiów stacjonarnych;

2. Kształcenie na poziomie wyższym, usługi zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - dalej jako Ustawa. W zakres tych usług wchodzi: kształcenie na studiach niestacjonarnych, podyplomowych, organizacja konferencji;

3. Prowadzenie badań naukowych, działalność nieobjęta regulacją Ustawy, statutowa działalność badawcza;

4. Wykonywanie badań na zlecenie, działalność objęta regulacją Ustawy i podlegająca opodatkowaniu podstawową stawką podatku od towarów i usług.

Uniwersytet złożył wniosek o finansowanie z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, działanie 4.3 Ochrona powietrza, odnawialne źródła energii projektu pod nazwą: (dalej jako Projekt).

W ramach Projektu wykonana będzie termomodernizacja i montaż alternatywnych źródeł energii (ogniw fotowoltaicznych) w istniejącym budynku dydaktycznym, będącym własnością Uczelni.

W ramach realizacji Projektu przewiduje się:

1. Sporządzenie dokumentacji projektowej;

2. Uzyskanie wymaganych prawem zezwoleń i uzgodnień;

3. Wykonanie na podstawie opracowanej i uzgodnionej z U dokumentacji projektowej niezbędnych robót budowlanych i instalacyjnych wraz z montażem i włączeniem w system zasilania instalacji elektrycznych budynku modułów ogniw solarnych;

4. Ocieplenie budynku;

5. Wymianę instalacji wodno-kanalizacyjnej z dostosowaniem węzła cieplnego;

6. Wykonanie akumulatorowni z bateriami żelowymi;

7. Utworzenie rozdzielacza ciepła;

8. Dostosowanie połaci dachowej do zamontowania hybrydowych paneli fotowoltaicznych;

9. Dostawa i montaż hybrydowych paneli ogniw fotowoltaicznych;

10. Przeprowadzenie kompleksowego rozruchu modernizowanych i nowych instalacji i urządzeń z kompleksowym przeszkoleniem obsługi w trakcie prac rozruchowych.

Rezultatem realizacji Projektu będzie poprawa jakości powietrza poprzez ograniczenie zużycia energii i zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery.

Nakłady na realizację Projektu będą stanowić wytworzenie nieruchomości, zdefiniowane art. 2 ust. 14a Ustawy.

Obiekt, na który będą oddziaływać zadania realizowane w Projekcie, będzie wykorzystywany do zadań obejmujących:

1. Kształcenie na poziomie wyższym, nieobjęte regulacją Ustawy, prowadzone w systemie studiów stacjonarnych;

2. Kształcenie na poziomie wyższym, usługi zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b Ustawy, w zakres tych usług wejdzie: kształcenie na studiach niestacjonarnych, podyplomowych, organizacja konferencji;

3. Prowadzenie badań naukowych, działalność nieobjęta regulacją Ustawy, statutowa działalność badawcza.

Wydatki na rzecz projektu będą dokumentowane fakturami VAT lub rachunkami wystawionymi na Wnioskodawcę.

Towary i usługi zakupione w ramach projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych (studia niestacjonarne, podyplomowe), jak i czynności wykraczających poza zakres regulacji ustawy o podatku VAT (działalność nieodpłatna związana z realizacją zadań statutowych Uczelni, m.in. kształcenie na studiach stacjonarnych).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przy zakresie działalności opisanej w pkt 68 wniosku, Uniwersytet będzie miał prawo do odliczania podatku VAT, naliczonego w związku z nabywaniem towarów i usług w związku z realizacją Projektu w jakimkolwiek zakresie.

Zdaniem Wnioskodawcy usługi i towary nabywane w związku z realizacją Projektu będą przeznaczone, jak szczegółowo opisano w pkt 68, do czynności zwolnionych, czynności wykraczających poza zakres regulacji Ustawy (realizacja zadań własnych Wnioskodawcy).

Zdaniem Wnioskodawcy Uczelni nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ponieważ opodatkowane podatkiem od towarów i usług towary i usługi planowane do zakupu w ramach realizacji Projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Będą natomiast służyły działalności zwolnionej z opodatkowania takiej jak: kształcenie studentów na studiach licencjackich i magisterskich (art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług) oraz niezależnej zgodnej ze statusem Uczelni działalności naukowo-badawczej nieobjętej regulacjami Ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca złożył wniosek o finansowanie z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, działanie 4.3 Ochrona powietrza, odnawialne źródła energii projektu pod nazwą: Wydatki na rzecz projektu będą dokumentowane fakturami VAT lub rachunkami wystawionymi na Wnioskodawcę. Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Towary i usługi zakupione w ramach projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych i czynności wykraczających poza zakres regulacji ustawy o podatku VAT.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wynika z wniosku - dokonane zakupy towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, lecz do czynności zwolnionych i czynności wykraczających poza zakres regulacji ustawy o podatku VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn.: "", ponieważ towary i usługi zakupione w ramach projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych i czynności wykraczających poza zakres regulacji ustawy o podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Dodatkowo tut. Organ zauważa, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Wnioskodawcę, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, z którego wynika, że towary i usługi zakupione w ramach projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych, jak i czynności wykraczających poza zakres regulacji ustawy o podatku VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy i nie było przedmiotem oceny.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl