IPTPP4/443-257/13-2/MK - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach związanych z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-257/13-2/MK Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach związanych z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 kwietnia 2013 r. (data wpływu 16 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach związanych z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach związanych z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina realizując zadania nałożone przepisami ustawy o samorządzie gminnym o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 6, 8, 9 ustawy o samorządzie gminnym planuje wykonać inwestycję pn. "...".

W celu realizacji inwestycji Gmina ubiega się o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (POIG) na lata 2007-2013. Zadanie planowane jest do realizacji na lata 2013 - 2015.

Tworząc projekt wniosku gmina w budżecie tego projektu planuje uwzględnić jako koszty kwalifikowane koszty podatku VAT.

Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do projektu realizowanej inwestycji, ponieważ nie będzie dokonywać w tym zakresie sprzedaży i nie będzie osiągać z tego tytułu żadnych dochodów.

Głównym celem inwestycji jest zmniejszenie ryzyka wystąpienia wykluczenia cyfrowego wśród mieszkańców miasta i gminy z grup docelowych. Uczestnikami projektu będą osoby pochodzące z gosp. domowych spełniające kryterium dochodowe upoważniające do otrzymania wsparcia w ramach systemu pomocy społecznej i rodzinnej oraz dzieci i młodzież ucząca się z rodzin w trudnej sytuacji materialnej i społecznej korzystająca z stypendiów socjalnych. Poprzez wsparcie grupy mieszkańców, zwiększą się ich szanse na pełniejsze uczestnictwo w życiu społecznym i gospodarczym. Realizacja projektu pozwoli na osiągniecie celów jakościowych, do których należą między innymi: 1. Zwiększenie wiedzy w zakresie korzystania z technologii informacyjnych poprzez szkolenia z obsługi komputera, korzystania z zasobów i możliwości szerokopasmowego Internetu; 2. Podniesienie wiedzy mieszkańców na temat funduszy UE.

Cele szczegółowe: Zakup sprzętu komputerowego i dostarczenie Internetu do: -I00 gosp. domowych; 15 jedn. podległych, w tym 93 komputery; Dostarczenie komputerów i oprogramowania do 100 gosp. domowych objętych projektem; Dostarczenie sprzętu komputerowego i oprogramowania do 15 jedn. podległych. Planowane jest utworzenie szkieletu sieci z 16 masztów (30-40m) na terenie Gminy, aby pokryć zasięgiem obszar zamieszkiwany przez odbiorców projektu. Przy budowie sieci szkieletowej wykorzystane będą istniejące budynki należące do Gminy.

Dzięki realizacji projektu wzmocnieniu ulegnie idea społeczeństwa informacyjnego, a także zmniejszą się bariery w dostępie do nowoczesnej technologii informacyjnej. Przewidywane jest również osiągnięcie pewnych celów dodatkowych, niemierzalnych. Zaliczyć do nich można: zwiększenie aktywności społecznej uczestników projektu, wzrost atrakcyjności Gminy, jako miejsca do zamieszkania i inwestycji, rozwój społeczeństwa informacyjnego oraz gospodarki opartej na wykorzystaniu nowoczesnych technik informacyjnych, zwiększenie mobilności społeczeństwa w zakresie poszukiwania pracy.

Po zakończeniu inwestycji sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem, infrastruktura sieciowa i dostępowa, serwer oraz zaadoptowane pomieszczenie na serwerownię będą stanowiły majątek Gminy. Gmina dodatkowo będzie ponosiła koszty konserwacji sprzętu, koszty konserwacji urządzeń, koszty dostępu do Internetu.

Gmina nie będzie z tego tytułu osiągała żadnych przychodów generujących podatek VAT - należny.

Inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przez gminę.

Faktury za wykonanie inwestycji będą wystawiane na Gminę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach wystawionych za realizację przedmiotowej inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne Gminy w zakresie art. 7 ust. 1 pkt 6,8,9 cytowanej ustawy obejmują sprawy pomocy społecznej, edukacji publicznej, kultury. Zakupiony sprzęt komputerowy, infrastruktura sieciowa i dostępowa, serwer oraz zaadoptowane pomieszczenie na serwerownię w ramach projektu będzie stanowił majątek Gminy. Gmina X nie będzie z tego tytułu osiągała żadnych przychodów generujących podatek VAT - należny.

Gmina nie będzie mogła odliczyć podatku VAT od otrzymanych faktur, ponieważ zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnik nie ma prawa do pomniejszenia należnego podatku VAT o kwotę podatku naliczonego dla inwestycji, która nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W oparciu o art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594.), gmina posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Natomiast, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym), w tym działalności w zakresie telekomunikacji (art. 7 ust. 1 pkt 3a), pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych (art. 7 ust. 1 pkt 6), edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8), kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina w ramach zadań własnych planuje realizację projektu pn. "...". W ramach projektu zostanie zakupiony sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem oraz zostanie utworzona infrastruktura sieciowa z dostępem do Internetu. Gmina ubiega się o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (POIG) na lata 2007-2013. Po zakończeniu inwestycji sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem, infrastruktura sieciowa i dostępowa, serwer oraz zaadaptowane pomieszczenie na serwerownię będą stanowiły majątek Gminy. Wnioskodawca nie będzie z tego tytułu osiągał żadnych przychodów generujących podatek VAT - należny. Gmina będzie ponosiła wszelkie koszty związane z konserwacją sprzętu i urządzeń oraz koszty dostępu do Internetu. W ramach realizacji projektu wszystkie faktury będą wystawiane na Wnioskodawcę. Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego, nie będą spełnione, gdyż - jak wskazał Wnioskodawca - realizowany projekt nie będzie miał związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ realizowany projekt nie będzie miał związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Ponadto, w zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto należy zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl