IPTPP4/443-25/11-4/BM - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego dotyczącego budowy kasztelanii, oddanej następnie w dzierżawę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-25/11-4/BM Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego dotyczącego budowy kasztelanii, oddanej następnie w dzierżawę.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2011 r. (data wpływu 7 października 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 grudnia 2011 r. (data wpływu 27 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..."

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 grudnia 2011 r. o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Gmina aktualnie realizuje zadanie inwestycyjne pn.:.

Inwestycja obejmuje obszar o powierzchni 2,75 ha i polega na przywróceniu dawnej kasztelanii.

W ramach zamówienia przewiduje się budowę:

* amfiteatru z ruchomą ścianą oraz zapleczem o powierzchni wraz ze sceną 375 m 3, kubatura 1500 m 3,

* ścieżki widokowo-edukacyjnej - nawierzchnia utwardzona o powierzchni 1500 m 3 i długości ok. 600 m,

* fosy większej - o powierzchni 1800 m 2, głębokość średnia 1,5 m,

* fosy mniejszej - o powierzchni 900 m 2,

* placu do pokazów i turniejów rycerskich - nawierzchnia naturalna trawiasta o powierzchni 6100 m 2,

* urządzeń związanych z funkcją placu - bieżnia czterotorowa i zeskocznia w dal - nawierzchnia ceglasta o długości 120 m,

* placu zabaw dla małych dzieci,

* ogrodzenia całego terenu,

* odwodnienia istniejącego terenu - kanalizacja deszczowa - o długości 241 mb,

* oświetlenia terenu,

* boiska wielofunkcyjnego wraz z ogrodzeniem - o powierzchni 392,0 m 2,

* rzutni lekkoatletycznej - o powierzchni 250,0 m 2,

* trybun wzdłuż palcu turniejów rycerskich o długości 100,0 m,

* boiska do siatkówki plażowej - o powierzchni 420,0 m 2,

* parkingu wraz z drogą dojazdową - o powierzchni 1290,0 m 2.

Wszystkie faktury w ramach powyższej inwestycji wystawiane będą na Wnioskodawcę. Właścicielem wytworzonych środków trwałych będzie Gmina.

Wnioskodawca zamierza zarejestrować się jako podatnik VAT czynny.

Gmina wskazała, iż zamierza utworzyć jednostkę organizacyjną - samorządową instytucję kultury (osobę prawną), stosownie do postanowień art. 9 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.).

Wnioskodawca zamierza cały ww. obszar o powierzchni 2.7500 ha wraz z wytworzoną infrastrukturą techniczną, wydzierżawić na podstawie stosownej umowy, wspomnianej wyżej samorządowej instytucji kultury. Czynsz dzierżawny stanowić będzie tym samym przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Gmina będzie zobowiązana do odprowadzania należnego podatku.

Powyższe spowoduje, iż mienie powstałe w wyniku realizacji inwestycji będzie związane z wykonywaniem przez Gminę tylko i wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Będzie ono tym samym dla Gminy źródłem przychodów, generujących podatek należny.

W piśmie z dnia 22 grudnia 2011 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż: Realizacja zadania inwestycyjnego pn.: "..." następuje w ramach katalogu zadań własnych gminy, określonych w przepisie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

Są to zadania w zakresie:

1.

ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej - art. 7 ust. 1 pkt 1;

2.

gminnych dróg, placów - art. 7 ust. 1 pkt 2;

3.

edukacji publicznej - art. 7 ust. 1 pkt 8;

4.

kultury - art. 7 ust. 1 pkt 9;

5.

kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych - art. 7 ust. 1 pkt 10.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina, po zarejestrowaniu jako podatnik VAT - czynny i zawarciu umowy dzierżawy gruntu i środków trwałych wytworzonych w ramach realizacji inwestycji pn.:.., z samorządową instytucją kultury, będzie mogła odliczyć podatek VAT od nabytych towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji, mających wpływ na wartość początkową wytworzonych środków trwałych.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina po zarejestrowaniu jako podatnik VAT czynny i zawarciu umowy dzierżawy gruntu i środków trwałych wytworzonych w ramach realizacji inwestycji pn.:.., z samorządową instytucją kultury, będzie mogła odliczyć podatek VAT od nabytych towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji, mających wpływ na wartość początkową wytworzonych środków trwałych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 cyt. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.).), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Wskazać należy, iż zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Tak więc dzierżawa nieruchomości jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

Wobec powyższego oddanie przez Wnioskodawcę w ramach umowy dzierżawy, tj. czynności cywilnoprawnej innemu podmiotowi nieruchomości skutkuje uzyskiwaniem korzyści majątkowej po stronie Wnioskodawcy.

W konsekwencji dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca aktualnie realizuje zadanie inwestycyjne pn.:.

Wszystkie faktury w ramach powyższej inwestycji wystawiane będą na Wnioskodawcę. Właścicielem wytworzonych środków trwałych będzie Gmina. Wnioskodawca zamierza zarejestrować się jako podatnik VAT czynny. Wnioskodawca wskazał, iż zamierza utworzyć jednostkę organizacyjną - samorządową instytucję kultury (osobę prawną), stosownie do postanowień art. 9 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.).

Wnioskodawca zamierza cały ww. obszar o powierzchni 2.7500 ha wraz z wytworzoną infrastrukturą techniczną, wydzierżawić na podstawie stosownej umowy, wspomnianej wyżej samorządowej instytucji kultury. Czynsz dzierżawny stanowić będzie tym samym przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Gmina będzie zobowiązana do odprowadzania należnego podatku.

Powyższe spowoduje, iż mienie powstałe w wyniku realizacji inwestycji będzie związane z wykonywaniem przez Gminę tylko i wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Będzie ono tym samym dla Gminy źródłem przychodów, generujących podatek należny.

Wnioskodawca podał, iż realizacja zadania inwestycyjnego pn.: "..." następuje w ramach katalogu zadań własnych gminy, określonych w przepisie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

W świetle powyższego, Wnioskodawca, po zarejestrowaniu się jako podatnik VAT czynny i zawarciu umowy dzierżawy gruntu i środków trwałych wytworzonych w ramach realizacji inwestycji pn.: "..." będzie mógł odliczyć podatek VAT od nabytych towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji, gdyż jak wskazano we wniosku - mienie powstałe w wyniku realizacji inwestycji będzie związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę tylko i wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo należy zauważyć, iż Wnioskodawca wskazał, iż wniosek dotyczy dwóch zdarzeń przyszłych, natomiast analiza wniosku tj. opisanego stanu faktycznego oraz zadanego pytania, wskazuje, iż w sprawa dotyczy jednego zdarzenia.

Zatem, w związku z tym, że złożony wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji dotyczy jednego zdarzenia przyszłego, natomiast Wnioskodawca wniósł opłatę w wysokości 80 zł, tut. Organ informuje, że kwota 40 zł, wniesiona przez Wnioskodawcę w dniu...2011 r., na podstawie art. 14f § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, będzie zwrócona na rachunek bankowy wskazany we wniosku ORD-IN, zgodnie z art. 14f § 2a ww. ustawy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl