IPTPP4/443-233/13-6/BM - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z budową platformy internetowej zawierającej informacje o gminie, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-233/13-6/BM Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z budową platformy internetowej zawierającej informacje o gminie, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 kwietnia 2013 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Łodzi 8 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.....- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "....".

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 maja 2013 r. (data wpływu 20 maja 2013 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Przedmiotem projektu pn..... wraz z utworzeniem metadanych dla zbiorów i usług danych przestrzennych z tematu "zagospodarowanie przestrzenne" jest budowa i wdrażanie systemu informacji Przestrzennej obejmującego teren całej Gminy. System stosować będzie internetową interaktywną platformę umożliwiającą uruchomienie kilkunastu e-usług ułatwiających dostęp do wybranych rejestrów publicznych mieszkańcom i pracownikom urzędu, stanowiąc jednocześnie źródło dużej ilości kompleksowych informacji dotyczących terenu gminy dla osób spoza jej terenu, dostępnych za pośrednictwem sieci Internet.

Polega on na stworzeniu funkcjonującej w Internecie, platformy mapowej, umożliwiającej wyświetlanie wybranych przez użytkownika informacji dotyczącej terenu Gminy. System Informacji Przestrzennej tworzony i wdrażany w ramach projektu, zawierał będzie internetową platformę mapową umożliwiającą prezentację i wyszukiwanie różnorodnych informacji generowanych w oparciu o następujący zestaw danych:

* granice działek geodezyjnych wraz z numerami,

* granice użytków gruntowych wraz z opisem,

* granice obrębów geodezyjnych wraz z numerami i nazwami

* granicę Gminy,

* granice budynków wraz z dodatkowymi informacjami ich dotyczącymi,

* obszary objęte obowiązującymi miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego,

* przeznaczenie terenów w ramach obowiązujących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

* przeznaczenie terenów w ramach obowiązującego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego,

* zwektoryzowane dokumenty planistyczne wraz z metadanymi zbudowane zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej,

* możliwość wykonywania automatycznych wypisów i wyrysów z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego,

* granice obszarów ochronnych (parki narodowe, krajobrazowe, obszary chronionego krajobrazu, obszary Natura 2000, rezerwaty itp.),

* gminna ewidencja zabytków wraz z materiałami multimedialnymi,

* tereny inwestycyjne wraz z materiałami multimedialnymi,

* nieruchomości na sprzedaż wraz z materiałami multimedialnymi,

* baza przedsiębiorstw działających na terenie gminy wraz z materiałami multimedialnymi,

* nazwy ulic,

* przebieg sieci infrastruktury technicznej - punkty adresowe.

Długotrwałymi efektami, których osiągnięcie będzie możliwe dzięki realizacji projektu są;

* Podniesienie konkurencyjności Gminy wśród innych jednostek poprzez podniesienie standardu oferowanych usług, a także wzrost konkurencyjności regionu poprzez nowoczesne usługi, z których korzystać będą odbiorcy z całego kraju i z zagranicy.

* Podniesienie efektywności funkcjonowania jednostki realizującej projekt.

* Pozytywne oddziaływanie na sytuacje podmiotów gospodarczych - darmowa prezentacja oferty przedsiębiorców działających na terenie Gminy wraz z możliwością ich wyszukiwania pozwoli im na dotarcie do większej liczby odbiorców, wzmacniając jednocześnie rynek wewnętrzny Gminy.

* Pozytywne oddziaływanie na rynek pracy - usprawniona promocja terenów inwestycyjnych Gminy może przyczynić się do wzrostu zainteresowania inwestorów ofertą Gminy, co w następnej kolejności prowadzić będzie do wzrostu zatrudnienia.

* Pozytywne oddziaływanie na procesy inwestycyjno-budowlane, które dzięki zgromadzeniu informacji w jednym miejscu i nowoczesnym usługom umożliwiającym ich przetwarzanie przyśpieszą podejmowanie decyzji dotyczącej lokalizacji inwestycji oraz jej możliwych parametrów.

System zostanie uruchomiony w gminie...,jednakże korzystanie z niego będzie możliwe za pośrednictwem sieci Internet w dowolnym miejscu na świecie. Gmina zamierza wystąpić o dofinansowanie z regionalnego Programu Operacyjnego Województwa...na lata..., Oś Priorytetowa IV, działanie 2 - E-usługi Publiczne.

Realizowane w ramach projektu zadanie należy do zadań własnych Gminy. W zakresie projektu polegającym na prezentacji i wyszukiwaniu przeznaczeń terenów oraz ustaleń dokumentów planistycznych takich jak studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego i miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz możliwości wykonania automatycznego wypisu i wyrysu z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego działanie opiera się na ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z dnia 10 maja 2003 r. z późn. zm.) oraz uchwał będących aktami prawa miejscowego: -,

Uruchomienie systemu na platformie internetowej determinowane jest ustawą o dostępie do informacji publicznej z dnia 6 września 2001 r. (Dz. U. z 2001 r. poz. 112 z późn. zm.), która to definiuje informacje publiczną oraz reguluje tryb dostępu do nich i wskazuje, iż prawo do informacji publicznej obejmuje uprawnienie do niezwłocznego uzyskania informacji publicznej zawierającej aktualną wiedzę o sprawach publicznych oraz ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne z dnia 17 lutego 2005 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 64, poz. 565). Ustawa ta - jak wskazuje uzasadnienie do projektu ustawy - zakłada osiągnięcie minimalnego stanu zgodności technicznej komponentów sprzętowych i programowych systemów teleinformatycznych - takiego, który umożliwi współpracę systemów teleinformatycznych używanych przez różne podmioty publiczne do realizacji właściwych im zadań publicznych.

Obowiązkiem dla Gminy wynikającym z budowy Systemu Informacji Przestrzennej będzie udostępnianie danych zbieranych w różnorodnych rejestrach przy użyciu standardowych formatów danych, które będą mogły być w dalszej kolejności wykorzystane przez inne podmioty np. w celu budowy systemów informacji przestrzennej o zasięgu powiatowym lub regionalnym. Ponadto, sposób świadczenia e-usług w ramach Systemu Informacji Przestrzennej musi być zgodny z zapisami Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 r. (Dz. U. z 2002 r. Nr 144, poz. 1204 z późn. zm.).

Przede wszystkim jednak realizacja projektu jest realizacją zapisów ustawy z 4 marca 2010 o infrastrukturze informacji przestrzennej (Dz. U. 76 z 2010 r. poz. 489) - weszła w życie 7 czerwca 2010 r., która stanowi transpozycję dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2007/2/WE z 14 marca 2007 r. ustanawiającej infrastrukturę informacji przestrzennej we Wspólnocie Europejskiej - INSPIRE (Dz. Urz. UE L 108 z 25.04.2007). Ustawa określa zasady tworzenia oraz użytkowania:

* infrastruktury informacji przestrzennej, dotycząc w tym względzie:

* danych przestrzennych i metadanych infrastruktury informacji przestrzennej;

* usług danych przestrzennych;

* interoperacyjności

* zbiorów danych przestrzennych i usług danych przestrzennych;

* wspólnego korzystania z danych przestrzennych;

* współdziałania i koordynacji w zakresie infrastruktury informacji przestrzennej.

Ustawa określa następujące zadania związane infrastrukturą informacji przestrzennej:

* tworzenie, aktualizacja i udostępnianie zbiorów metadanych infrastruktury, jest zadaniem organów administracji, w tym gmin, odpowiedzialnych w zakresie swojej właściwości za prowadzenie rejestrów publicznych zawierających zbiory związane z tematami danych przestrzennych, oraz osób trzecich, których zbiory włączane są do infrastruktury;

* gminy więc, wprowadzają, w zakresie swojej właściwości, rozwiązania techniczne zapewniające interoperacyjność zbiorów i usług danych przestrzennych oraz harmonizację tych zbiorów;

* gminy tworzą i obsługują, w zakresie swojej właściwości, sieć usług dotyczących zbiorów i usług danych przestrzennych.

Wszystkie te wymagania, należące do Gminy jako jednostki samorządu terytorialnego, zostaną spełnione poprzez realizację wymienionego na wstępie projektu.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca powtórzył część informacji zawartych we wniosku z dnia 3 kwietnia 2013 r. oraz wskazał ponadto, że ustawa o infrastrukturze informacji przestrzennej wskazuje na konieczność wykonania niezbędnych danych cyfrowych w tym metadanych dla danych z zakresu "zagospodarowanie przestrzenne" oraz definiuje udostępnianie rejestrów publicznych, w tym ustaleń dokumentów planistycznych jako zadanie własne gminy.

Gmina...jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina....zamierza przystąpić do realizacji projektu pn....., w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa....na lata.... Związane z projektem faktury wystawiane będą na Gminę.....

Realizacja projektu nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu posłużą do uruchomienia e-usług publicznych, do których dostęp będzie całkowicie bezpłatny oraz dostępny dla wszystkich obywateli. Nie będą pobierane żadne opłaty za korzystanie z Systemu zbudowanego i wdrożonego w ramach projektu.

Realizacja projektu należy do zadań własnych gminy, w zakresie projektu polegającego m.in. na prezentacji i wyszukiwaniu przeznaczeń terenów oraz ustaleń dokumentów planistycznych takich jak studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego i miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz możliwości wykonania automatycznego wypisu i wyrysu z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z Ustawą z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2013 r. Nr 0, poz. 405).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina przy wydatkach na realizację projektu pod nazwą "..." będzie mogła skorzystać z odliczeń podatku naliczonego od towarów i usług - VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie będzie miała prawa odliczenia podatku VAT. Realizacja projektu nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Faktury będą wystawiane na gminę..., NIP:.... Gmina....jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca, będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, realizuje projekt pn. ".....".

Gmina zamierza wystąpić o dofinansowanie z regionalnego Programu Operacyjnego Województwa...na lata...., Oś Priorytetowa IV, działanie 2 - E-usługi Publiczne.

Związane z projektem faktury wystawiane będą na Gminę..... Realizacja projektu nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu posłużą do uruchomienia e-usług publicznych, do których dostęp będzie całkowicie bezpłatny oraz dostępny dla wszystkich obywateli. Nie będą pobierane żadne opłaty za korzystanie z Systemu zbudowanego i wdrożonego w ramach projektu. Realizacja projektu należy do zadań własnych gminy, w zakresie projektu polegającego m.in. na prezentacji i wyszukiwaniu przeznaczeń terenów oraz ustaleń dokumentów planistycznych takich jak studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego i miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz możliwości wykonania automatycznego wypisu i wyrysu z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z Ustawą z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2013 r. Nr 0, poz. 405).

W myśl powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie więc zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie będzie spełniony, gdyż towary i usługi nabyte w ramach jego realizacji nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym z tego tytułu Wnioskodawca nie będzie miał prawa do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług - VAT w związku z realizacją projektu pn. "....", ponieważ poniesione wydatki nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Ponadto, w zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w....., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl