IPTPP4/443-228/13-7/UNR - Obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących przez podatnika prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług telewizji kablowej, usług zapewnienia dostępu do sieci Internet oraz usług emitowania ogłoszeń w telewizji kablowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-228/13-7/UNR Obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących przez podatnika prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług telewizji kablowej, usług zapewnienia dostępu do sieci Internet oraz usług emitowania ogłoszeń w telewizji kablowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2013 r. (data wpływu 8 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym pismami z dnia 24 czerwca 2013 r. (data wpływu 27 czerwca 2013 r.) oraz z dnia 24 czerwca 2013 r. (data wpływu 18 lipca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku zainstalowania kasy fiskalnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku zainstalowania kasy fiskalnej.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 24 czerwca 2013 r. (data wpływu 27 czerwca 2013 r.) oraz z dnia 24 czerwca 2013 r. (data wpływu 18 lipca 2013 r.), w zakresie uzupełnienia opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku)

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna i czynny podatnik podatku VAT. Zainteresowany świadczy usługi telewizji kablowej mieszczące się w grupowaniu PKWiU 61.10.5. Wnioskodawca dostarcza także internet przez telekomunikację stacjonarną dla odbiorców indywidualnych i firm. Usługi te sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 61.10.4, na co Zainteresowany posiada pisemną odpowiedź z Urzędu Statystycznego w X nr "..." z dnia 5 marca 2013 r. Przeważającą ilość klientów stanowią klienci indywidualni, powyżej 98%. Z każdym z klientów Wnioskodawca ma podpisaną umowę. Zainteresowany nie pobiera opłat za instalowane urządzenia, przewody i inne części umożliwiające odbiór telewizji kablowej, jak też Internetu. Wyżej wymienione urządzenia pozostają własnością firmy.

Dla klientów indywidualnych korzystających z internetu Wnioskodawca wystawia imienne faktury. Umowa określa jednorazową opłatę aktywacyjną w momencie podpisania umowy z nowym abonentem oraz comiesięczny abonament za dostarczenie internetu. W 2012 r. kwota z tytułu jednorazowej opłaty aktywacyjnej pobieranej od klientów indywidualnych nie przekroczyła 20 tys. złotych.

W przypadku telewizji kablowej comiesięczny abonament od klientów indywidualnych przyjmowany jest na podstawie dowodów k.p., które zsumowywane są w zestawieniach dziennych i miesięcznych. Wnioskodawca nie pobiera żadnych opłat aktywacyjnych od nowych klientów przy pierwszym podłączeniu telewizji kablowej.

Zainteresowany świadczy też usługi emitowania ogłoszeń na jednym z kanałów telewizji kablowej. Są to pojedyncze ogłoszenia i w ogóle świadczonych przez Wnioskodawcę usług mają znikomy udział. Klienci mają możliwość zapłaty za usługi poprzez konto bankowe przelewem bankowym albo w kasie firmy gotówką. Wnioskodawca nie posiada kasy fiskalnej.

W piśmie z dnia 24 czerwca 2013 r. Wnioskodawca wskazał, że działalność gospodarczą prowadzi od września 2006 r. Przed dniem 1 stycznia 2013 r. Zainteresowany nie ewidencjonował wykonywanych czynności przy użyciu kasy fiskalnej.

Łączna kwota z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) tj. z tytułu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w miesiącu listopad 2006 r. (w pierwszym roku działalności) przekroczyła kwotę 20.000 zł W pierwszym roku działalności Wnioskodawca świadczył tylko usługi telewizji kablowej.

Łączna kwota z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) tj. z tytułu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła kwotę 40000 zł w następujących latach:

* w 2007 r. w marcu,

* w 2008 r. w lutym,

* w 2009 r. w lutym,

* w 2010 r. w styczniu,

* w 2011 r. w styczniu.

Łączna kwota z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) tj. z tytułu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła w roku 2012 r. kwotę 20.000 zł w miesiącu styczeń.

Łączna kwota z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) tj. Z tytułu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła w 2013 r. kwotę 20.000 zł w miesiącu styczeń.

W całkowitym obrocie za rok 2012 realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych udział procentowy usługi radia i telewizji mieszczącej się w grupowaniu PKWiU 61.10.5 wynosi 74,64%, natomiast zapewnienie dostępu do internetu za pomocą infrastruktury kablowej mieszczącej się w grupowaniu PKWiU 61.10.4 wynosi 25,30%. Łącznie udział tych usług w całkowitym obrocie na rzec osób fizycznych oraz rolników ryczałtowych wyniósł 99,94%.

Fakturą VAT, na której zawarte są w szczególności dane identyfikujące odbiorcę dokumentowane są tylko usługi zapewnienia dostępu do internetu (PKWIU 61.10.4). Wpłaty za usługi telewizji kablowej (PKWIU 61.10.5) przyjmowane są w biurze firmy na dowodzie k.p., na którym wpisywane są dane klienta lub poprzez konto bankowe przelewam: bankowymi, na których klienci podają swoje dane pozwalające zidentyfikować ich płatność. Nie każde świadczenie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych dokumentowane jest fakturą.

Za świadczone usługi klienci płacą tylko częściowo za pośrednictwem banku ponieważ mają też możliwość gotówkowej wpłaty w biurze firmy. Zapłata za świadczone usługi nie następuje w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej.

Usługi, z tytułu których pobierana jest opłata aktywacyjna zostały sklasyfikowane w grupowaniu 43.12.10.2 Roboty związane z wykonaniem pozostałych instalacji elektrycznych. Odpowiedzi takiej udzielono Zainteresowanemu przez Urząd Statystyczny w X z dnia 5 marca 2013 r. (sygnatura "...").

W piśmie z dnia 24 czerwca 2013 r. (data wpływu 18 lipca 2013 r.) Wnioskodawca wskazał, że "udział procentowy" z tytułu usług sklasyfikowanych w PKWiU 61.10.4 oraz w PKWiU 61.10.5 w całkowitym obrocie realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych wyniósł w poszczególnych latach:

ROK -PKWiU 61.10.4 -PKWiU 61.10.5 -RAZEM (61.10.4 i 61.10.5)

2007 I półrocze -0% -100% -100%

2007 II półrocze -0% -100% -100%

- -

2008 I półrocze -0,81% -98,43% -99,24%

2008 II półrocze -6,58% -91,54% -98,12%

- -

2009 I półrocze -12,72% -85,94% -98,66%

2009 II półrocze -16,05% -83% -99,05%

- -

2010 I półrocze -17,33% -81,96% -99,29%

2010 II półrocze -18,74% -80,04% -98,78%

- -

2011 I półrocze -21,85% -76,97% -98,82%

2011 II półrocze -25,79% -73,52% -99,31%

- -

2012 I półrocze -25,32% -74,02% -99,34%

2012 II półrocze -25,84% -73,53% -99,37%

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Wnioskodawca ma obowiązek zainstalowania kasy fiskalnej z tytułu przyjmowanych opłat za usługi telewizji kablowej.

2.

Czy Wnioskodawca ma obowiązek zainstalowania kasy fiskalnej do płatności za udzielenie dostępu do internetu, jak też za opłatę aktywacyjną.

3.

Czy Wnioskodawca ma obowiązek zainstalowania kasy fiskalnej z tytułu przyjmowania opłat za drobne ogłoszenia od momentu przekroczenia 20 tys. złotych.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on obowiązku instalacji kasy fiskalnej, gdyż świadczy Zainteresowany usługi wykazane w punkcie 22 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących tzn. usługi telekomunikacyjne - symbol PKWiU 61. Zgodnie z odpowiedzią udzieloną Zainteresowanemu przez Urząd Statystyczny w X. z dnia 5 marca 2013 r. rozprowadzanie programów telewizyjnych za pośrednictwem sieci kablowej bez dokonywania zmian w treści przekazu mieści się w grupowaniu PKWiU 61.10.5 Usługi radia i telewizji kablowej; oraz zapewnienie dostępu do internetu za pomocą Infrastruktury kablowej mieszczą się w grupowaniu PKWiU 61.10.4 Usługi udostępniania Internetu świadczone przez telekomunikację stacjonarną.

Procentowy udział usług ogłoszeń jest znikomy w ogóle świadczonych przez Zainteresowanego usług. Natomiast jednorazowa opłata aktywacyjna ujmowana jest zawsze na fakturze, która dokładnie identyfikuje odbiorcę. W ogóle sprzedaży za rok 2012 dla klientów indywidualnych wpłaty z tytułu ogłoszeń i jednorazowej opłaty aktywacyjnej nie przekroczyły 20 tys. złotych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

W art. 111 ust. 8 ustawy ustawodawca wskazał, iż Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, będący czynnym podatnikiem podatku VAT od września 2006 r. prowadzi działalność gospodarczą. Zainteresowany świadczy usługi telewizji kablowej mieszczące się w grupowaniu PKWiU 61.10.5. Wnioskodawca dostarcza także internet przez telekomunikację stacjonarną dla odbiorców indywidualnych i firm. Usługi te sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 61.10.4. Zawarta w klientami umowa określa jednorazową opłatę aktywacyjną w momencie podpisania umowy z nowym abonentem oraz comiesięczny abonament za dostarczenie internetu. Wnioskodawca nie pobiera żadnych opłat aktywacyjnych od nowych klientów przy pierwszym podłączeniu telewizji kablowej. Zainteresowany świadczy też usługi emitowania ogłoszeń na jednym z kanałów telewizji kablowej. Przed dniem 1 stycznia 2013 r. Zainteresowany nie ewidencjonował wykonywanych czynności przy użyciu kasy fiskalnej. Łączna kwota z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) tj. z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w miesiącu listopad 2006 r. (w pierwszym roku działalności) przekroczyła kwotę 20.000 zł Łączny udział świadczonych przez Wnioskodawcę usług radia i telewizji mieszczących się w grupowaniach PKWiU 61.10.5 oraz usług zapewnienia dostępu do internetu za pomocą infrastruktury kablowej mieszczących się w grupowaniach PKWiU 61.10.4, w całkowitym obrocie za rok 2012 realizowanym na rzec osób fizycznych oraz rolników ryczałtowych za pierwsze półrocze wyniósł 99,34%, za drugie półrocze wyniósł 99,37%. Ponadto, "udział procentowy obrotu" z tytułu usług świadczonych przez Wnioskodawcę, sklasyfikowanych w PKWiU 61.10.4 oraz w PKWiU 61.10.5, w całkowitym obrocie Wnioskodawcy realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w poszczególnych latach prowadzonej działalności, w pierwszym i drugim półroczu był wyższy niż 80%. Usługi, z tytułu których pobierana jest opłata aktywacyjna zostały sklasyfikowane w grupowaniu 43.12.10.2 Roboty związane z wykonaniem pozostałych instalacji elektrycznych.

W świetle § 3 ust. 6 obowiązującego od dnia 1 kwietnia 2006 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51, poz. 375, z późn. zm.) do dnia 31 grudnia 2006 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników rozpoczynających sprzedaż w 2006 r., z tym że w przypadku przekroczenia kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, zwolnienie obowiązuje do dnia przekroczenia tej kwoty.

W myśl § 2 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2007 sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W wykazie czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, stanowiącym załącznik do rozporządzenia pod pozycją nr 14 wymienione zostały wymienione "usługi telekomunikacyjne" symbol PKWiU 64.2

W świetle § 2 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2008 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807) do dnia 30 czerwca 2008 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia zwalnia się do dnia 30 czerwca 2008 r. z obowiązku ewidencjonowania również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był wyższy niż 70%

W wykazie czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, stanowiącym załącznik do rozporządzenia pod pozycją nr 13 wymienione zostały wymienione "usługi telekomunikacyjne" symbol PKWiU 64.2

W świetle § 2 obowiązującego od dnia 1 lipca 2008 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720) do dnia 31 grudnia 2008 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, o którym mowa w § 2 pkt 2, jeżeli w pierwszym półroczu 2008 r. udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był wyższy niż 70%;

W wykazie czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, stanowiącym załącznik do rozporządzenia pod pozycją nr 13 wymienione zostały wymienione "usługi telekomunikacyjne" symbol PKWiU 64.2

W świetle § 2 pkt 2 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2009 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej "ustawą", był wyższy niż 70%;

W wykazie czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, stanowiącym załącznik do rozporządzenia pod pozycją nr 13 wymienione zostały wymienione "usługi telekomunikacyjne" symbol PKWiU 64.2

W świetle § 2 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej "ustawą", był wyższy niż 70%;

W wykazie czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, stanowiącym załącznik do rozporządzenia pod pozycją nr 13 wymienione zostały wymienione "usługi telekomunikacyjne" symbol PKWiU 64.2

Od 1 stycznia 2011 r. obowiązywały w tym zakresie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-32 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności, określonej w art. 111 ust. 1 ustawy, był wyższy niż 80%.

W wykazie czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, stanowiącym załącznik do rozporządzenia pod pozycją nr 22 wymienione zostały wymienione "usługi telekomunikacyjne" symbol PKWiU 61.

W myśl § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.

Zgodnie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. również podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2010 r. sprzedaż, o której mowa w poz. 1-32 załącznika do rozporządzenia, w przypadkach gdy przewidywany przez podatnika udział obrotów z tytułu tej sprzedaż w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy, do zrealizowania do końca roku, w którym rozpoczęto wykonywanie sprzedaży, będzie wyższy niż 80%.

Ust. 2 ww. paragrafu stanowi, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od końca pierwszego półrocza danego roku, w którym podatnik korzysta z tego zwolnienia, jeżeli w okresie tego półrocza udział obrotów ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania, wymienionej w poz. 1-32 załącznika do rozporządzenia, w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był równy albo niższy niż 80%, z zastrzeżeniem ust. 3.

Od 1 stycznia 2013 r. natomiast obowiązują w tym zakresie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 grudnia 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. poz. 1382).

W myśl § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzez osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł.

Zgodnie natomiast, z § 3 ust. 2 rozporządzenia zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuję się w przypadku podatników którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia. Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem podmiotowym, tj. dotyczącym podmiotu.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz wysokość obrotu - do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

W myśl § 3 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników, którzy dokonują dostawy towarów lub świadczą usługi zwolnione z obowiązku ewidencjonowania, wymienione w części I załącznika do rozporządzenia, w przypadku gdy udział obrotu z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w całkowitym obrocie podatnika realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zwany dalej "udziałem procentowym obrotu", był w poprzednim roku podatkowym wyższy niż 80%.

W wykazie czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, stanowiącym załącznik do rozporządzenia pod pozycją nr 22 wymienione zostały wymienione "usługi telekomunikacyjne" symbol PKWiU 61.

Zgodnie z § 3 ust. 3 zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie stosuje się w przypadku podatników, którzy w pierwszym lub drugim półroczu poprzedniego roku podatkowego osiągnęli udział procentowy obrotu równy lub niższy niż 80%.

Zgodnie natomiast z § 5 ust. 3 w przypadku podatników, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3, zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od końca półrocza danego roku podatkowego, w którym podatnik korzysta z tego zwolnienia, jeżeli w okresie tego półrocza udział procentowy obrotu był równy albo niższy niż 80%, z zastrzeżeniem ust. 4.

W myśl wyżej powołanego ust. 4, w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3, którzy na skutek utraty zwolnienia obowiązani byliby do rozpoczęcia ewidencjonowania przy zastosowaniu więcej niż 5000 kas, zwolnienie traci moc po upływie roku, licząc od końca półrocza danego roku podatkowego, w którym podatnik korzysta z tego zwolnienia, jeżeli w okresie tego półrocza udział procentowy obrotu był równy albo niższy niż 80%.

Zgodnie natomiast z § 7 ust. 6 rozporządzenia, zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3, nie stosuje się w przypadku podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2013 r. przestali spełniać warunki do zwolnień, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wskazać należy, iż zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.), które obowiązywało dla potrzeb opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r., zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293), w dziale 64 mieściły się "usługi pocztowe i telekomunikacyjne", w tym pod symbolem PKWiU 64.2 - "usługi telekomunikacyjne".

Natomiast od dnia 1 stycznia 2011 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług obowiązuje Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług z 2008 r., stanowiąca załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

W klasyfikacji tej ustawodawca "usługi telekomunikacyjne" sklasyfikował w dziale 61.

Mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa wskazać należy, iż w związku z przekroczeniem kwoty obrotu w wysokości 20. 000 zł w roku 2006, w którym Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej, wobec Wnioskodawcy powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Przekroczenie kwoty obrotu 20.000 zł w roku rozpoczęcia działalności, czyli powstanie wobec Wnioskodawcy obowiązku ewidencjonowania w roku 2006, wyklucza korzystanie ze zwolnienia podmiotowego w kolejnych latach.

Z ww. obowiązujących regulacji wynika, że jeśli udział usług zwolnionych z obowiązku ewidencji na kasie rejestrującej w ogólnej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych za rok 2012 jest wyższy niż 80%, to wówczas podatnik może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia w zakresie całej działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, jednakże pod warunkiem, że przed 1 stycznia 2012 r. podatnik nie przestał spełniać warunków do zwolnień, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Należy również podkreślić, że jeżeli w okresie pierwszego półrocza udział usług zwolnionych z obowiązku ewidencji na kasie rejestrującej w ogólnej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych będzie równy lub niższy niż 80%, to podatnik po upływie dwóch miesięcy licząc od końca pierwszego półrocza danego roku nie będzie mógł dalej korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia.

Wskazać należy, iż z okoliczności sprawy wynika, iż "udział procentowy obrotu" z tytułu usług świadczonych przez Wnioskodawcę, sklasyfikowanych w PKWiU 61.10.4 oraz w PKWiU 61.10.5, w całkowitym obrocie Wnioskodawcy realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w poszczególnych latach prowadzonej działalności, w pierwszym i drugim półroczu był wyższy niż 80%, zatem Zainteresowany przed dniem 1 stycznia 2013 r. nie przestał spełniać warunków do zwolnień, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, iż uwagi na to, że w 2012 r. udział obrotu ze świadczonych przez Wnioskodawcę usług zwolnionych z obowiązku ewidencji na kasie rejestrującej, tj. sklasyfikowanych wg PKWiU 61.10.4 - "usługi udostępniania internetu świadczone przez telekomunikację stacjonarną" oraz 61.10.5 "usługi radia i telewizji kablowej", w ogólnej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych zarówno w pierwszym jak i drugim półroczu był wyższy niż 80%, Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych (w zakresie całej działalności, tj. również za usługi, z tytułu których pobierana jest opłata aktywacyjna, oraz za drobne ogłoszenia), na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Należy jednak podkreślić, że jeżeli w 2013 r. w okresie pierwszego półrocza udział usług zwolnionych z obowiązku ewidencji na kasie rejestrującej w ogólnej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych będzie równy lub niższy niż 80%, to Wnioskodawca po upływie dwóch miesięcy licząc od końca pierwszego półrocza będzie zobowiązany do zainstalowania kasy rejestrującej.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, że nie ma obowiązku instalacji kasy fiskalnej, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości klasyfikacji towarów i usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem ww. art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa,zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. Zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej towarów będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl