IPTPP4/443-218/13-2/JM - Podatek od towarów i usług w zakresie włączenia do podstawy opodatkowania otrzymanych przez Wnioskodawcę środków pieniężnych stanowiących pokrycie przez kontrahenta Wnioskodawcy opłaty za przesyłkę towaru, dokonywaną przez operatora obowiązanego do świadczenia usług pocztowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-218/13-2/JM Podatek od towarów i usług w zakresie włączenia do podstawy opodatkowania otrzymanych przez Wnioskodawcę środków pieniężnych stanowiących pokrycie przez kontrahenta Wnioskodawcy opłaty za przesyłkę towaru, dokonywaną przez operatora obowiązanego do świadczenia usług pocztowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2013 r. (data wpływu 4 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie włączenia do podstawy opodatkowania otrzymanych przez Wnioskodawcę środków pieniężnych stanowiących pokrycie przez kontrahenta Wnioskodawcy opłaty za przesyłkę towaru, dokonywaną przez X lub innego operatora obowiązanego do świadczenia usług pocztowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie włączenia do podstawy opodatkowania otrzymanych przez Wnioskodawcę środków pieniężnych stanowiących pokrycie przez kontrahenta Wnioskodawcy opłaty za przesyłkę towaru, dokonywaną przez X lub innego operatora obowiązanego do świadczenia usług pocztowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest przedsiębiorcą, który prowadzi działalność gospodarczą w formie jednoosobowej działalności gospodarczej pod firmą: Z. Podatek dochodowy od osób fizycznych rozlicza na zasadach ogólnych, prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Jest również podatnikiem czynnym podatku od towarów i usług, który podatek rozlicza miesięcznie. W prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca prowadzi dwa przedsiębiorstwa: sklep spożywczy oraz solarium, w którym prowadzi również sprzedaż kosmetyków, galanterii damskiej i męskiej, biżuterii, ozdób, opakowań na perfumy, atomizerów i innych podobnych towarów.

Wnioskodawca podjął działania w celu rozszerzenia swej działalności gospodarczej o sklasyfikowaną w Polskiej Klasyfikacji Działalności pod symbolem PKD 47.91.Z "Sprzedaż detaliczną prowadzoną przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet". Przedmiotem sprzedaży mają być kosmetyki, galanteria damska i męska, biżuteria, ozdoby, opakowania na perfumy, atomizery i inne towary - które będą oferowane za pośrednictwem internetowego serwisu - prowadzonego przez Grupę, lub (w przyszłości) za pośrednictwem własnej strony internetowej. Poszczególne umowy sprzedaży zawierane będą zgodnie z Regulaminem Wnioskodawcy, przy uwzględnieniu postanowień Regulaminu serwisu. Docelowo, Wnioskodawca nie zamierza oferować usług pomocniczych wysyłki sprzedawanych towarów. Podstawową formą wydania zakupionych kosmetyków będzie odbiór osobisty w miejscu wykonywania działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Jednakże, celem ułatwienia klientom odbioru zakupionych towarów, kupujący będą mogli - na podstawie Regulaminu Wnioskodawcy i w trybie nim przewidzianym - udzielić Wnioskodawcy pełnomocnictwa rodzajowego (z prawem udzielania dalszych pełnomocnictw) do zawarcia w ich imieniu umowy o świadczenie powszechnych usług pocztowych w zakresie wysyłki zakupionych towarów, z X (lub innym operatorem obowiązanym do świadczenia powszechnych usług pocztowych). Co istotne, Wnioskodawca w ogóle nie będzie oferował odpłatnego dokonania takiej wysyłki, a umowy z X (lub innym operatorem obowiązanym do świadczenia powszechnych usług pocztowych) o przesyłkę sprzedawanych towarów będzie zawierał wyłącznie w imieniu i na rzecz odbiorców - na podstawie udzielonych mu pełnomocnictw. Jeśli zaś poszczególni klienci nie wyrażą woli udzielenia Wnioskodawcy pełnomocnictwa rodzajowego do dokonania wysyłki zakupionych towarów, to będą oni mogli je odebrać jedynie osobiście w miejscu wykonywania działalności gospodarczej Wnioskodawcy. W Regulaminie Wnioskodawcy znajdzie się następujący zapis: "Kupujący wybierając formę wydania towaru jako: przesyłkę pocztową i przekazując wraz z zapłatą ceny za towar również pieniądze na pokrycie należności względem poczty za usługę przesyłki udziela sprzedawcy pełnomocnictwa do zawarcia z X (lub innym operatorem obowiązanym do świadczenia powszechnych usług pocztowych) w swym imieniu i na swoją rzecz umowy o przesyłkę zakupionych towarów - z prawem udzielania dalszych pełnomocnictw.", a w opisie każdej aukcji zostanie zawarta informacja o treści: "Pamiętaj, że kupując u nas akceptujesz postanowienia naszego regulaminu." - z odnośnikiem do Regulaminu. Kupujący będą więc mieli wybór: albo dokonują zapłaty wyłącznie za zakupiony towar i odbierają go osobiście, albo też wraz z zapłatą ceny za towar przekazują również pieniądze na pokrycie należności względem X (lub innego operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych) za usługę przesyłki (zarówno zapłata, jak i przekazanie pieniędzy na należności względem poczty przyjmowane będą na rachunek bankowy Wnioskodawcy lub za pośrednictwem elektronicznego systemu płatności).

Opisany sposób wykonywania sprzedaży detalicznej przez Internet Wnioskodawca wprowadzi po publikacji wzmiankowanego Regulaminu - wszelako nie wcześniej, niż po otrzymaniu wnioskowanej interpretacji indywidualnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy środki pieniężne, które przekazywane będą Wnioskodawcy (jako pełnomocnikowi) na pokrycie zobowiązań kupującego (jako mocodawcy) względem X (lub innego operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych - umowy zawierane przez Wnioskodawcę w imieniu i na rzecz kupującego na podstawie pełnomocnictwa) stanowić będą dla Wnioskodawcy podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, środki pieniężne, które przekazywane mu będą (jako pełnomocnikowi) na pokrycie zobowiązań kupującego (jako mocodawcy) względem X (lub innego operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych - umowy zawierane przez Wnioskodawcę w imieniu i na rzecz kupującego na podstawie pełnomocnictwa) nie będą stanowić dla Wnioskodawcy podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarowi usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również: przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej; zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji; świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa. Zgodnie zaś z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 tej ustawy. Obrotem jest więc kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Wreszcie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi pocztowe oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną - realizowane przez operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych.

Chociaż przepisy regulujące instytucję pełnomocnictwa nie są przepisami prawa podatkowego, a kwestia trybu udzielania pełnomocnictw nie jest przedmiotem niniejszego wniosku, to jednak zważyć trzeba, że - stosownie do art. 95 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm. - powoływana dalej jako: "k.c.") - z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela.

Zgodnie z art. 95 § 2 k.c., czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego. Na podstawie art. 96 k.c. umocowanie do działania w cudzym imieniu może opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo).

Artykuł 106 k.c. stanowi zaś, że pełnomocnik może ustanowić dla mocodawcy innych pełnomocników tylko wtedy, gdy umocowanie takie wynika z treści pełnomocnictwa, z ustawy lub ze stosunku prawnego będącego podstawą pełnomocnictwa. Zatem pełnomocnictwo polega na dokonywaniu czynności prawnej przez osobę fizyczną lub prawną (pełnomocnika) w imieniu innej osoby fizycznej lub prawnej (reprezentowanego) ze skutkiem prawnym dla tej innej osoby, o ile pełnomocnik działa w granicach umocowania, rozumianego jako uprawnienie do dokonania czynności prawnych, z bezpośrednim skutkiem dla reprezentowanego. Pełnomocnictwo udzielone do określonego rodzaju czynności będzie pełnomocnictwem rodzajowym, charakteryzującym się tym, iż w jego treści określony jest rodzaj i przedmiot czynności, do których umocowany został pełnomocnik. Jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej, forma pełnomocnictwa może być dowolna. Pełnomocnictwo to nie może być jednak domniemane.

Stosownie do art. 79 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L nr 347, z późn. zm.), podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot otrzymanych przez podatnika od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy, a zaksięgowanych przez podatnika na koncie przejściowym.

W interpretacji indywidualnej z dnia 13 lutego 2012 r., znak: IPPP2/443-1301/11-2/AO, działający w imieniu Ministra Finansów Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał za prawidłowe stanowisko podatnika, że w przypadku gdy sprzedawca posiada stosowne pełnomocnictwo nabywcy, z którego jasno wynika umocowanie do zlecenia w jego imieniu X przesłania danej przesyłki pod wskazany adres, to właśnie nabywca występuje jako zleceniodawca wobec X. Ponieważ przepisy nie określają dla pełnomocnictwa formy szczególnej, a więc może być dowolna.

W takich okolicznościach nie występuje obowiązek refakturowania usługi pocztowej, a jedynie obciążenie nabywcy zwrotem kosztów, który nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT oraz obowiązkowi ujmowania ich w ewidencji podatkowej. Podobne stanowisko zostało zaprezentowane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacjach indywidualnych o sygnaturach: IPPP3/443-486/10-4/IB oraz IPPP2/443-766/11-2/JO. Działający w imieniu Ministra Finansów Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 3 kwietnia 2012 r., znak:..., uznał za prawidłowe stanowisko podatnika, iż udzielone przez kupującego pełnomocnictwo do zawarcia w jego imieniu umowy z Pocztą na wysyłkę towaru zwalnia podatnika z obowiązku uwzględnienia kwoty za opłatę pocztową na fakturze sprzedażowej oraz zwalnia z obowiązku naliczania podatku od towarów i usług od tej opłaty.

Faktura z Poczty nie stanowi ani przychodu podatnika, ani kosztu uzyskania przychodu. Wreszcie w interpretacji indywidualnej z dnia 29 sierpnia 2012 r. znak: ITPP1/443-680/12/KM, działający w imieniu Ministra Finansów Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy uznał za prawidłowe stanowisko podatnika, że przekazane podatnikowi środki pieniężne na pokrycie zobowiązań kupującego względem X (zawarcie umowy w imieniu i na rzecz kupującego na podstawie pełnomocnictwa) nie stanowią podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc przedstawiony wyżej stan faktyczny do powołanych w sprawie przepisów prawa stwierdzić należy, iż w przypadku, kiedy sprzedawca został ustanowiony pełnomocnikiem kupującego do zawarcia w jego imieniu i na jego rzecz umowy o usługi pocztowe, to przekazane przez kupującego na ten cel pieniądze stanowią zwrot kosztów i kwota ta nie wchodzi do podstawy opodatkowania, gdyż nie będzie stanowiła dla Wnioskodawcy obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W takim wypadku Wnioskodawca nie świadczy usługi pocztowej. Wobec tego po stronie Wnioskodawcy nie zachodzi również świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Wszakże w opisanym powtarzalnym zdarzeniu przyszłym usługę pocztową nabywać będzie kupujący bezpośrednio od Poczty (lub innego operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych) - i to właśnie X (lub inny operator obowiązany do świadczenia powszechnych usług pocztowych) występować będzie jako usługodawca - podatnik podatku od towarów i usług (przy czym korzystać będzie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT). Rola Wnioskodawcy będzie w takim stosunku prawnym zredukowana do działania w imieniu i na rzecz kupującego, a więc - w tym zakresie - jego czynności nie będą podlegały podatkowi od towarów i usług, a przekazane mu przez kupującego tym tytułem pieniądze stanowić będą jedynie zwrot kosztów, który nie podlega opodatkowaniu VAT, gdyż podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot otrzymanych przez podatnika od nabywcy lub klienta jako zwrot wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz tego nabywcy lub klienta. W takich okolicznościach, nie występuje również po stronie Wnioskodawcy obowiązek refakturowania usługi pocztowej, a jedynie obciążenie nabywcy zwrotem kosztów, który nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, nie jest przychodem Wnioskodawcy oraz nie jest ujmowany w jego ewidencji podatkowej.

Chociaż opisana instytucja pełnomocnictwa jest regulowana przepisami kodeksu cywilnego, które nie mogą stanowić przedmiotu wnioskowanej interpretacji indywidualnej, to jednak nie może budzić wątpliwości skuteczność zamierzonego przez Wnioskodawcę trybu upoważniania. Wszakże - skoro przepisy prawa nie wymagają formy szczególnej - to pełnomocnictwo rodzajowe do zawarcia z X (lub innym operatorem obowiązanym do świadczenia powszechnych usług pocztowych) umowy o świadczenie usługi przesyłki pocztowej może zostać udzielone w każdej formie - w tym również poprzez wybranie (stosownie do Regulaminu Wnioskodawcy) sposobu wydania towaru jako przesyłki pocztowej i przekazanie wraz z zapłatą ceny za towar również pieniędzy na pokrycie należności względem poczty. Zwłaszcza, że Regulamin Wnioskodawcy pozostawi w tym zakresie wybór kupującym, którzy będą mogli zdecydować się również na odbiór osobisty w miejscu wykonywania działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

Zatem przekazywane Wnioskodawcy (jako pełnomocnikowi) środki pieniężne na pokrycie zobowiązań kupującego (jako mocodawcy) względem X (lub innego operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych - umowy zawierane przez Wnioskodawcę w imieniu i na rzecz kupującego na podstawie pełnomocnictwa) nie będą stanowić dla Wnioskodawcy podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z przepisu art. 8 ust. 2a ustawy wynika, że w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 79 lit. c Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot otrzymanych przez podatnika od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy, a zaksięgowanych przez podatnika na koncie przejściowym.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W oparciu o art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

I tak, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy, zwalnia się od podatku powszechne usługi pocztowe świadczone przez operatora obowiązanego do świadczenia takich usług, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

Jednocześnie, w myśl art. 132 ust. 1 lit. a Dyrektywy, zwolnieniu od podatku przez państwa członkowskie podlegają świadczenie usług przez pocztę państwową i dostawa towarów z tymi usługami związana, z wyjątkiem przewozu osób i usług telekomunikacyjnych.

Powyższe zwolnienie ma charakter przedmiotowo-podmiotowy co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie do usług pocztowych świadczonych przez powołaną do tego instytucję (operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych).

Natomiast brak jest w przepisach podatkowych podstawy do stosowania wymienionego zwolnienia w dalszych fazach obrotu usługami (dokonywanego na zasadzie "refaktury"). Zgodnie z podstawową zasadą, podatnik występujący w charakterze sprzedawcy, który wysyła zamówiony przez nabywcę towar i korzysta przy tym z usług operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych, świadczy usługę pocztową na rzecz nabywcy towaru. Usługa ta nie jest jednak, ze względu na świadczący ją podmiot, usługą wymienioną w art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy, co oznacza, iż nie jest objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług.

Kwestia natomiast pełnomocnictwa została uregulowana w przepisach art. 98-109 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.), zwanej dalej Kodeksem cywilnym, a kwestia przedstawicielstwa w art. 95 § 1 i § 2 Kodeksu cywilnego.

Zgodnie z art. 95 § 1 i § 2 Kodeksu cywilnego, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela. Czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego.

Natomiast art. 96 Kodeksu cywilnego stanowi, iż umocowanie do działania w cudzym imieniu może opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo).

Pełnomocnictwo udzielone do określonego rodzaju czynności będzie pełnomocnictwem rodzajowym, charakteryzującym się tym, iż w jego treści określony jest rodzaj i przedmiot czynności, do których umocowany został pełnomocnik. Jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej, forma pełnomocnictwa może być dowolna. Pełnomocnictwo to nie może być jednak domniemane.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie jednoosobowej działalności gospodarczej. Wnioskodawca prowadzi dwa przedsiębiorstwa: sklep spożywczy oraz solarium, w którym prowadzi również sprzedaż kosmetyków, galanterii damskiej i męskiej, biżuterii, ozdób, opakowań na perfumy, atomizerów i innych podobnych towarów. Wnioskodawca podjął działania w celu rozszerzenia swej działalności gospodarczej o sklasyfikowaną w Polskiej Klasyfikacji Działalności pod symbolem PKD 47.91.Z "Sprzedaż detaliczną prowadzoną przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet". Przedmiotem sprzedaży mają być kosmetyki, galanteria damska i męska, biżuteria, ozdoby, opakowania na perfumy, atomizery i inne towary - które będą oferowane za pośrednictwem internetowego serwisu - prowadzonego przez Grupę, lub (w przyszłości) za pośrednictwem własnej strony internetowej. Poszczególne umowy sprzedaży zawierane będą zgodnie z Regulaminem Wnioskodawcy, przy uwzględnieniu postanowień Regulaminu serwisu "". Celem ułatwienia klientom odbioru zakupionych towarów, kupujący będą mogli - na podstawie Regulaminu Wnioskodawcy i w trybie nim przewidzianym - udzielić Wnioskodawcy pełnomocnictwa rodzajowego (z prawem udzielania dalszych pełnomocnictw) do zawarcia w ich imieniu umowy o świadczenie powszechnych usług pocztowych w zakresie wysyłki zakupionych towarów, z X (lub innym operatorem obowiązanym do świadczenia powszechnych usług pocztowych). Wnioskodawca w ogóle nie będzie oferował odpłatnego dokonania takiej wysyłki, a umowy z X (lub innym operatorem obowiązanym do świadczenia powszechnych usług pocztowych) o przesyłkę sprzedawanych towarów będzie zawierał wyłącznie w imieniu i na rzecz odbiorców - na podstawie udzielonych mu pełnomocnictw. W Regulaminie Wnioskodawcy znajdzie się następujący zapis: "Kupujący wybierając formę wydania towaru jako: przesyłkę pocztową i przekazując wraz z zapłatą ceny za towar również pieniądze na pokrycie należności względem poczty za usługę przesyłki udziela sprzedawcy pełnomocnictwa do zawarcia z X (lub innym operatorem obowiązanym do świadczenia powszechnych usług pocztowych) w swym imieniu i na swoją rzecz umowy o przesyłkę zakupionych towarów - z prawem udzielania dalszych pełnomocnictw.", a w opisie każdej aukcji zostanie zawarta informacja o treści: "Pamiętaj, że kupując u nas akceptujesz postanowienia naszego regulaminu." - z odnośnikiem do Regulaminu. Kupujący będą więc mieli wybór: albo dokonują zapłaty wyłącznie za zakupiony towar i odbierają go osobiście, albo też wraz z zapłatą ceny za towar przekazują również pieniądze na pokrycie należności względem X (lub innego operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych) za usługę przesyłki (zarówno zapłata, jak i przekazanie pieniędzy na należności względem poczty przyjmowane będą na rachunek bankowy wnioskodawcy lub za pośrednictwem elektronicznego systemu płatności).

Odnosząc przedstawioną treść wniosku do powołanych w sprawie przepisów prawa stwierdzić należy, iż przypadku kiedy sprzedawca posiada pełnomocnictwo do zawarcia umowy o usługi pocztowe w imieniu i na rachunek kupującego wówczas mamy do czynienia ze zwrotem kosztów. Skutecznie udzielone, przez nabywcę, pełnomocnictwo skutkuje tym, że otrzymana kwota na dostarczenie przesyłki zakupionego towaru nie wchodzi do podstawy opodatkowania, z uwagi na fakt, iż kwota ta nie będzie stanowiła dla Wnioskodawcy obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy. W takim przypadku Wnioskodawca nie świadczy usługi pocztowej, a nabywa ją od X lub innego operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych, bezpośrednio kupujący. W przedmiotowym przypadku następuje jedynie zwrot kosztów, który nie podlega opodatkowaniu VAT, gdyż podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot otrzymanych przez podatnika od nabywcy lub klienta jako zwrot wydatków poniesionych w imieniu i na rachunek tego nabywcy lub klienta.

Zaznaczyć jednak należy, iż w opisanej sytuacji nie będzie podlegać opodatkowaniu jedynie kwota stanowiąca zwrot kosztów przesyłki, natomiast opodatkowaniu podlegać będzie ewentualne dodatkowe wynagrodzenie Wnioskodawcy za zawarcie w ramach pełnomocnictwa umowy z pocztą lub innym operatorem obowiązanym do świadczenia powszechnych usług pocztowych.

Reasumując, w opisanej sytuacji środki pieniężne przekazywane Wnioskodawcy na pokrycie zobowiązań kupującego względem X (lub innego operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych) nie będą stanowić dla Wnioskodawcy podstawy opodatkowania i w konsekwencji nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy jednocześnie podkreślić, iż w przedmiotowej interpretacji tut. Organ przyjął - jako element zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku - że Wnioskodawca posiada skuteczne pełnomocnictwo, zawarte zgodnie z odrębnymi przepisami do występowania w imieniu i na rzecz Kupującego w celu wysłania przesyłki (zawarcia umowy z pocztą lub innym operatorem obowiązanym do świadczenia usług pocztowych). Przedmiotem niniejszej interpretacji nie jest natomiast kwestia, czy umieszczenie w regulaminie zapisu o udzieleniu przez klienta pełnomocnictwa wystarczy, aby takie pełnomocnictwo było zawarte. Analiza sposobu zawierania umów cywilnoprawnych czy też forma udzielenia pełnomocnictwa nie mieści się w ramach interpretacji przepisów prawa podatkowego, o której mowa w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Tym samym przedmiotem niniejszej interpretacji nie jest kwestia sposobu udzielenia pełnomocnictwa ani kwestia udokumentowania udzielenia tego pełnomocnictwa.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl