IPTPP4/443-215/14-4/ALN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-215/14-4/ALN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2014 r. (data wpływu 21 marca 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 kwietnia 2014 r. (data wpływu 22 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości rejestracji sprzedaży na jednej kasie znajdującej się w siedzibie zarządu Koła - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* możliwości rejestracji sprzedaży na jednej kasie znajdującej się w siedzibie zarządu Koła;

* określenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży upolowanej zwierzyny na rzecz myśliwego.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 17 kwietnia 2014 r. (data wpływu 22 kwietnia 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe. (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

Koło Łowieckie zrzesza myśliwych na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1995 r. - Prawo Łowieckie (Dz. U. z 2005 r. Nr 127, poz. 1066) posiada osobowość prawną. Skład koła łowieckiego tworzy oznaczony krąg podmiotów - status członka oraz proces jego nabycia jest sformalizowany. W ramach swojej statutowej działalności Koło m.in. odstępuje tusze pozyskanych zwierząt na tzw. użytek własny swoim członkom. Działalność statutowa kół odbywa się na terenach wydzierżawionych przez starostów obwodów (1,2 lub więcej), które są położone w znacznej odległości od siedziby tych kół (70-100 km). Uprawnionymi do nabycia zwierzyny są wyłącznie członkowie Koła - zamknięty katalog osób. Na terenie dzierżawionym przez koło funkcjonuje kilka obwodów. Zgodnie z przepisami, od 2004 r. obroty na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności i rolników ryczałtowych powinny zostać sfiskalizowane i w Kole powinna być zainstalowana kasa rejestrująca.

Po zdarzeniu jakim jest upolowanie zwierzyny, jest ona badana przez lekarza weterynarii, mierzona, ważona a następnie sporządzany jest protokół z polowania. Czynności te często mają, miejsce w godzinach nocnych oraz w dni wolne od pracy. Protokół z polowania jest przekazywany do skarbnika zarządu, który ewidencjonuje sprzedaż na rzecz myśliwych na podstawie masy zwierzęcia określonej w protokole i przyjętego cennika. Na przekazanie protokołu oraz zapłatę za pozyskaną tuszę zwierzyny członek koła ma 14 dni. Paragon wydawany jest w momencie wpłaty gotówki do kasy zarządu Koła po otrzymaniu protokołu lub w przypadku przesłania protokołu pocztą, niezwłocznie w momencie otrzymania informacji o wpłacie na konto (paragon przesyłany jest nabywcy).

Wnioskodawca dokonuje rozliczeń z tytułu sprzedaży tusz wyłącznie w siedzibie zarządu:

* przyjęcie protokołu,

* przyjęcie zapłaty za odsprzedane tusze.

Tusza na sprzedaż jest pobierana przez myśliwego z chwilą upolowania a następnie niezwłocznie, w ten sam dzień, sporządzany jest protokół z przekazania tuszy (waga tuszy, informacje dla kogo przekazana oraz podpisy 2 osób upoważnionych, oraz protokół z oględzin tuszy sporządzony przez osobę uprawnioną). Dodatkowym działaniem jest obowiązek uzyskania wyniku weterynaryjnego badania tuszy (2-3 dni):

* jeśli jest pozytywny, to dochodzi wówczas do sprzedaży - termin zapłaty do 7 dni;

* jeśli jest negatywny, to Koło ma obowiązek dostarczyć tuszę do utylizacji pod nadzorem służb weterynaryjnych. Wówczas nie dochodzi do sprzedaży.

* Zarząd pracuje 1 dzień w tygodniu (czwartek po południu) i stąd termin 7 dni na dostarczenie dokumentów i rozliczenie się z zakupu przez myśliwego.

W siedzibie zarządu Koła Łowieckiego Wnioskodawca dokonuje sprzedaży tusz poprzez przyjęcie zapłaty i dokumentacji zezwalającej pod względem formalnym na dokonanie takiej transakcji (protokół i podpisy komisji).

Przekazanie tuszy myśliwemu jest ewidencjonowane dwudrogowo:

* poprzez zapis w dokumencie zezwalającym na odstrzał;

* poprzez sporządzenie protokołu z przekazania tuszy.

Dokumenty te pozwalają na transport tuszy albo do punktu skupu albo w przypadku zakupu na użytek własny do poddania badaniu weterynaryjnemu.

Datą faktycznej sprzedaży jest moment dostarczenia dokumentów do Zarządu Koła (1-7 dni od daty upolowania). Moment uzyskania protokołu i uzyskania wyniku badania jest podstawą do zgłoszenia do Zarządu Koła i w takiej sytuacji momentem sprzedaży jest złożenie tych dokumentów. Tusza jest w dyspozycji myśliwego od momentu dokonania odstrzału. Sam fakt przekazania tuszy na użytek własny następuje po zgłoszeniu do Zarządu Koła i dostarczeniu wyżej opisanych dokumentów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 1, ostatecznie postawione w uzupełnieniu wniosku)

Czy sprzedaż pozyskanych tuszy może być ewidencjonowana na jednej kasie znajdującej się w siedzibie zarządu Koła.

Zdaniem Wnioskodawcy. (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż pozyskanych tuszy może być ewidencjonowana na jednej kasie znajdującej się w siedzibie Zarządu w taki sposób, te rejestracja transakcji nastąpi w momencie faktycznego powzięcia przez skarbnika Koła wiedzy na temat zdarzenia jakim było upolowanie zwierzyny tj. w momencie otrzymania protokołu i uzyskania przez myśliwego pozytywnego wyniku badania weterynaryjnego i przyjęcia zapłaty (na miejscu) w formie gotówki bądź przelewem na konto zarządu.

Siedziba zarządu koła jest w odległości 70-100 km od miejsca wykonywania polowań. Podstawą, do zrealizowania transakcji sprzedaży są następujące dokumenty:

* protokół z przyjęcia tuszy

* badanie weterynaryjne tuszy (w przypadku negatywnego wyniku tj. zarażenia włośnicą tusza podlega utylizacji w wyspecjalizowanej firmie)

Czas na sporządzenie tych dokumentów to okres 7-10 dni. Obwody dzierżawione przez koło znajdują się w różnych powiatach, oddalonych od siedziby zarządu na znaczne odległości. Przyjęcie zasady, że transakcje sprzedaży są fiskalizowane w dniu przekazania dokumentów, pozwala na zainstalowanie jednej kasy w siedzibie zarządu.

Naszym zdaniem momentem do zaewidencjonowania sprzedaży jest dostarczenie do Zarządu (termin 7 dni od upolowania) kompletu dokumentów stwierdzających, że:

* myśliwy wszedł w posiadanie tuszy zgodnie z obowiązującymi zasadami;

* tusze nadają się bezpiecznego użytkowania (potwierdzone badaniem weterynaryjnym).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy.

Zgodnie z regulacjami art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wymóg stosowania przez określone grupy podatników kas rejestrujących został wprowadzony przede wszystkim ze względu na potrzebę zapewnienia kontroli nad rzetelnością deklarowanych przez pewne grupy podatników podstaw opodatkowania. Obowiązek ewidencjonowania w kasie dotyczy bowiem tych transakcji, w przypadku których nie ma bezwzględnego obowiązku wystawiania faktur je dokumentujących (faktury wystawiane są wyłącznie na żądanie nabywców - osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej). W tym przypadku, przy braku innych form dokumentowania transakcji (utrwalania tego, że miały one miejsce), istniałoby realne niebezpieczeństwo zaniżania obrotów (podstawy opodatkowania). Ewentualne wykrycie tego faktu byłoby znacznie utrudnione w przypadku, gdyby sprzedaż bezfakturowa nie została udokumentowana w żaden inny sposób. Obowiązek ewidencjonowania sprzedaży w kasie rejestrującej ma dyscyplinować podatników i przeciwdziałać przypadkom zaniżana obrotów.

Należy zatem uznać, iż celem wprowadzenia obowiązku ewidencjowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących było zobowiązanie podatników do ewidencjonowania tej sprzedaży, która nie jest dokumentowana w żaden inny sposób, a więc nie ma możliwości sprawdzenia, czy dana transakcja faktycznie miała miejsce.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Koło Łowieckie w ramach swojej statutowej działalności odstępuje tusze pozyskanych zwierząt na tzw. użytek własny swoim członkom. Działalność statutowa kół odbywa się na terenach wydzierżawionych przez starostów obwodów (1, 2 lub więcej), które są położone w znacznej odległości od siedziby tych kół (70-100 km). W siedzibie zarządu Wnioskodawca dokonuje sprzedaży tusz poprzez przyjęcie zapłaty i dokumentacji zezwalającej pod względem formalnym na dokonanie takiej transakcji (protokół i podpisy komisji).

Zasady prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących określono w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. poz. 363), zwanym dalej rozporządzeniem.

W myśl § 8 ust. 1 ww. rozporządzenia paragon fiskalny zawiera co najmniej:

1.

imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika;

2.

numer identyfikacji podatkowej podatnika (NIP);

3.

numer kolejny wydruku;

4.

datę oraz godzinę i minutę sprzedaży;

5.

oznaczenie "PARAGON FISKALNY";

6.

nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi;

8.

ilość i wartość sumaryczną sprzedaży danego towaru lub usługi z oznaczeniem literowym przypisanej stawki podatku;

9.

wartość rabatów lub narzutów, o ile występują;

10.

wartość sprzedaży brutto i kwoty podatku według poszczególnych stawek podatku po uwzględnieniu rabatów lub narzutów;

11.

wartość sprzedaży zwolnionej od podatku;

12.

łączną kwotę podatku;

13.

łączną kwotę sprzedaży brutto;

14.

oznaczenie waluty, w której rejestrowana jest sprzedaż, przynajmniej przy łącznej kwocie sprzedaży brutto;

15.

kolejny numer paragonu fiskalnego;

16.

numer kasy i oznaczenie kasjera - przy więcej niż jednym stanowisku kasowym;

17.

numer identyfikacji podatkowej nabywcy (NIP nabywcy) - na żądanie nabywcy;

18.

logo fiskalne i numer unikatowy kasy.

Mając powyższe na uwadze, wskazać należy, iż podstawowym wymogiem dotyczącym ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej jest obowiązek rejestrowania na kasie każdej sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1 ww. ustawy. O liczbie kas niezbędnych do prawidłowego prowadzenia ewidencji decyduje sam podatnik. W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca dokonuje sprzedaży tusz poprzez przyjęcie zapłaty i dokumentacji zezwalającej pod względem formalnym na dokonanie takiej transakcji (protokół i podpisy komisji) w siedzibie zarządu Koła. Z przytoczonych wyżej przepisów nie wynika aby rejestracja na kasie zapłaty za wyświadczoną usługę winna odbywać się w miejscu odbioru towaru. Wobec powyższego wskazać należy, iż skoro Zainteresowany dokonuje sprzedaży wyłącznie w siedzibie zarządu Koła, tym samym wydrukowany paragon, dokumentujący sprzedaż usług najmu spełniać będzie wymóg przepisu § 8 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących.

Zatem, biorąc pod uwagę opisane zdarzenie przyszłe oraz analizę powyższych przepisów stwierdzić należy, iż Wnioskodawca może ewidencjonować sprzedaż na jednej kasie fiskalnej, zainstalowanej w siedzibie zarządu Koła Łowieckiego.

W konsekwencji, oceniając stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego w zakresie możliwości rejestracji sprzedaży na jednej kasie znajdującej się w siedzibie zarządu Koła. Natomiast w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży upolowanej zwierzyny na rzecz myśliwego wydano interpretację znak IPTPP4/443-215/14-5/ALN.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl