IPTPP4/443-211/14-4/JM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-211/14-4/JM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2014 r. (data wpływu 20 marca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 czerwca 2014 r. (data wpływu 6 czerwca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy prawnej dotyczącej sprzedaży samochodu osobowego oraz wraków przeznaczonych do złomowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy prawnej dotyczącej sprzedaży samochodu osobowego oraz wraków przeznaczonych do złomowania.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 czerwca 2014 r. (data wpływu 6 czerwca 2014 r.) w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego oraz przedstawienia stanowiska Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Dom Pomocy Społecznej jest jednostką samorządu terytorialnego finansowaną z budżetu Miasta. Dochody odprowadza do budżetu Miasta, na wydatki otrzymuje środki z budżetu Miasta. Dom świadczy usługi pomocy społecznej wraz z zakwaterowaniem. Mieszkańcy są kierowani do DPS na podstawie decyzji Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej. Dom jest wpisany do rejestru prowadzonego przez Wojewodę. Dom Pomocy Społecznej poza dochodami z tytułu opłat za pobyt mieszkańców nie uzyskuje innych dochodów.

Samochód osobowy został zakupiony w roku 1996 z przeznaczeniem na realizację celów statutowych Domu - przewóz mieszkańców.

W roku 2014 Dom zamierza sprzedać samochód - obecnie środek trwały całkowicie umorzony.

W 2014 r. Dom zamierza oddać części zlikwidowanych środków trwałych całkowicie umorzonych) na złom.

Środki te były wykorzystywane do celów statutowych Domu.

Ponadto Wnioskodawca wyjaśnia co następuje:

1. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

2. Przedmiotem złomowania będą całkowicie umorzone środki trwałe to jest pralnice parowe.

3. Z tytułu nabycia pralnic Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

4. Pralnice były wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej z VAT.

5. Właścicielem samochodu osobowego, o którym mowa we wniosku jest Wnioskodawca.

6. Faktura dokumentująca zakup powyższego samochodu wystawiona jest na Wnioskodawcę.

7. Przedmiotowy samochód znajduje się w ewidencji środków trwałych Wnioskodawcy.

8. Samochód zaliczony jest do środków trwałych podlegających amortyzacji.

9. Wnioskodawcy w związku z nabyciem przedmiotowego samochodu nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

10. Samochód osobowy wykorzystywany był wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Przedmiotowy samochód przejechał 220.393 km

Wnioskodawca nie będzie sprzedawał towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z póżn.zm).

Sprzedaż towarów wymienionych w opisie zdarzenia przyszłego nie spowoduje przekroczenia wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 w zw. z art. 113 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. kwoty 150.00,-zł (wg wyceny rzeczoznawcy wartość przedmiotowego samochodu to 16.000,-zł).

W odpowiedzi na pytanie tut. Organu zawarte w wezwaniu z dnia 3 czerwca 2014 r. o następującej treści: "Czy Wnioskodawca będzie dokonywał sprzedaży, któregokolwiek z towarów wymienionych w załączniku nr 11 ustawy o podatku od towarów i usług. Jeżeli tak, to należy wskazać których z wymienionych w ww. załączniku oraz do jakiego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r. należą te towary oraz jaki jest ich symbol PKWiU..." Wnioskodawca wskazał, że jest to: 38.11.49.0 Wraki przeznaczone do złomowania inne niż statki i pozostałe konstrukcje pływające.

Dla dostawy wymienionej powyżej nie zostaną spełnione łącznie wszystkie warunki wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Jaką podstawę prawną zwolnienia z podatku VAT należy wskazać w dokumencie sprzedaży samochodu osobowego tj. w fakturze.

2. Jaką podstawę prawną zwolnienia z podatku VAT należy wskazać w dokumencie sprzedaży złomu.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku)

Ad. 1 - Dom Pomocy Społecznej świadczy wyłącznie usługi pomocy społecznej zwolnione z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z póżn.zm) i nie dokonuje żadnej sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 tj.: w ramach dozwolonej kwoty 150.000,-zł.

W związku z powyższym w ocenie Wnioskodawcy sprzedaż samochodu osobowego Mercedes wykorzystywanego wyłącznie do celów statutowych jest zwolniona z VAT na podstawie art. 113 ust. 1 w zw. z art. 113 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z póżn.zm).

Ad. 2 - Dom Pomocy Społecznej świadczy wyłącznie usługi pomocy społecznej zwolnione z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z póżn.zm) i nie dokonuje żadnej sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 tj.: w ramach dozwolonej kwoty 150.000,- zł.

W związku z powyższym w ocenie Wnioskodawcy sprzedaż towarów - wraków przeznaczonych do złomowania innych niż statki i pozostałe konstrukcje pływające - jest zwolniona z VAT na podstawie art. 113 ust. 1 w zw. z art. 113 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z póżn.zm).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W świetle art. 2 pkt 6 powołanej ustawy, towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z art. 7 ust. 1 ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Artykuł 17 ust. 1 pkt 7 ustawy stanowi, że podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

b.

nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15,

c.

dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1.

wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;

2.

odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a.

transakcji związanych z nieruchomościami,

b.

usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c.

usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3.

odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z przepisu art. 113 ust. 5 ustawy wynika, że jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Natomiast stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Ponadto, stosownie do art. 113 ust. 10 ustawy, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1 (art. 113 ust. 11 ustawy).

Natomiast w myśl art. 113 ust. 13 pkt 1 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników dokonujących dostaw:

a.

towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b.

towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

* energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0),

* wyrobów tytoniowych,

* samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c.

budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d.

terenów budowlanych,

e.

nowych środków transportu.

Jak wynika z przedstawionego opisu sprawy, Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca świadczy usługi pomocy społecznej wraz z zakwaterowaniem. Poza dochodami z tytułu opłat za pobyt mieszkańców nie uzyskuje innych dochodów. W roku 2014 Wnioskodawca zamierza sprzedać samochód - obecnie środek trwały całkowicie umorzony. Samochód osobowy został zakupiony w roku 1996. Przedmiotowy samochód znajduje się w ewidencji środków trwałych Wnioskodawcy. Samochód zaliczony jest do środków trwałych podlegających amortyzacji. Wnioskodawcy w związku z nabyciem przedmiotowego samochodu nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Samochód osobowy wykorzystywany był wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT. Przedmiotowy samochód przejechał 220.393 km Z opisu sprawy wynika również, że w 2014 r. Wnioskodawca zamierza oddać części zlikwidowanych środków trwałych (całkowicie umorzonych) na złom. Przedmiotem złomowania będą całkowicie umorzone środki trwałe to jest pralnice parowe. W odpowiedzi na pytanie tut. Organu: "Czy Wnioskodawca będzie dokonywał sprzedaży, któregokolwiek z towarów wymienionych w załączniku nr 11 ustawy o podatku od towarów i usług. Jeżeli tak, to należy wskazać których z wymienionych w ww. załączniku oraz do jakiego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r. należą te towary oraz jaki jest ich symbol PKWiU..." Wnioskodawca wskazał, że jest to: 38.11.49.0 Wraki przeznaczone do złomowania inne niż statki i pozostałe konstrukcje pływające. Dla dostawy wymienionej powyżej nie zostaną spełnione łącznie wszystkie warunki wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług. Z tytułu nabycia pralnic Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Pralnice były wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej z VAT. Wnioskodawca wskazał również, że nie będzie sprzedawał towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z póżn.zm). Sprzedaż towarów wymienionych w opisie zdarzenia przyszłego nie spowoduje przekroczenia wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 w zw. z art. 113 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. kwoty 150.000 zł.

Na mocy art. 2 pkt 10 lit. a ustawy, przez nowe środki transportu należy rozumieć pojazdy lądowe napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowata, jeżeli przejechały nie więcej niż 6.000 kilometrów lub od momentu dopuszczenia ich do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy; za moment dopuszczenia do użytku pojazdu lądowego uznaje się dzień, w którym został on pierwszy raz zarejestrowany w celu dopuszczenia do ruchu drogowego lub w którym po raz pierwszy podlegał on obowiązkowi rejestracji w celu dopuszczenia do ruchu drogowego w zależności od tego, która z tych dat jest wcześniejsza; jeżeli nie można ustalić dnia pierwszej rejestracji pojazdu lądowego lub dnia, w którym podlegał on pierwszej rejestracji, za moment dopuszczenia do użytku tego pojazdu uznaje się dzień, w którym został on wydany przez producenta pierwszemu nabywcy, lub dzień, w którym został po raz pierwszy użyty dla celów demonstracyjnych przez producenta.

Odnosząc przedstawiony opis sprawy do powołanych w sprawie przepisów prawa stwierdzić należy, że samochód będący przedmiotem sprzedaży nie jest nowym środkiem transportu, o którym mowa w art. 2 pkt 10 lit. a ustawy.

Zatem sprzedaż przedmiotowego samochodu osobowego nie wyklucza zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że kwota ze sprzedaży samochodu oraz pralnic nie przekroczy kwoty uprawniającej do korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 w zw. z art. 113 ust. 2 ustawy.

Mając zatem na uwadze opis sprawy oraz obowiązujące przepisy stwierdzić należy, że podstawą prawną do zwolnienia sprzedaży samochodu osobowego oraz sprzedaży złomu (pralnic parowych) będzie art. 113 ust. 1 ustawy.

W przedmiotowej sprawie nie będzie miał zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 7 ponieważ mechanizm odwrotnego obciążenia nie ma zastosowania w sytuacji gdy sprzedaż u dokonującego dostawy korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl