IPTPP4/443-187/14-8/JM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-187/14-8/JM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2014 r. (data wpływu 11 marca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 maja 2014 r. (data wpływu 19 maja 2014 r.) oraz pismem z dnia 13 czerwca 2014 r. (data wpływu 16 czerwca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży młodych zajęcy oraz prawa do odliczenia podatku od zakupów związanych z hodowlą zajęcy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży młodych zajęcy oraz prawa do odliczenia podatku od zakupów związanych z hodowlą zajęcy.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 maja 2014 r. (data wpływu 19 maja 2014 r.) oraz pismem z dnia 13 czerwca 2014 r. (data wpływu 16 czerwca 2014 r.) w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego, stanowiska oraz o opłatę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Obecnie Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie PKWiU 410Z (roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych). Przychody z działalności opodatkowane są w formie ryczałtu ewidencjonowanego. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca posiada zabudowaną działkę rolną o pow. 1,61 ha, od której płaci podatek rolny. Ziemię wraz z budynkiem Wnioskodawca wynajmuje firmie jako osoba fizyczna. Od przychodów z najmu Wnioskodawca odprowadza zryczałtowany podatek oraz podatek VAT.

Hodowlę zajęcy (PKWiU 01.49.19.0) Wnioskodawca planuje prowadzić w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej. W 2012 r., jako osoba fizyczna Wnioskodawca zakupił 5 par zajęcy do stada podstawowego z koncesjonowanej hodowli, w celu prowadzenia hodowli. Na posiadaną hodowlę Wnioskodawca posiada zgodę Ministra Środowiska. W roku 2013 pary rodzicielskie urodziły pierwsze młode zające, które będą nadawały się do sprzedaży w 2014 r. Cykl hodowli zajęcy trwa od 6 do 12 miesięcy. Młode zające Wnioskodawca będzie sprzedawał Kołom Łowieckim, które to będą je zasiedlały w swoich obwodach łowieckich. Hodowlę zajęcy Wnioskodawca prowadzi w miejscu zamieszkania w zbudowanych własnoręcznie klatkach. Wnioskodawca ponosi też koszty związane z utrzymaniem stada zwierząt (pasza, odżywki), oraz na przestrzeganie warunków weterynaryjno-sanitarnych. Wydatki te będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez dostawców, na rzecz nabywcy (Wnioskodawcy).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy jako osoba fizyczna Wnioskodawca będzie mógł zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 23% przy sprzedaży młodych zajęcy, oraz odliczać podatek VAT naliczony od dokonanych zakupów związanych z hodowlą zajęcy.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku) Wnioskodawca planuje zastosować 23% stawkę podatku VAT od towarów i usług, ponieważ dostawa żywych zajęcy klasyfikowana jest w grupie PKWiU 01.49.19.0.

Z powołanego PKWiU 01.49.19.0 żywe zające zostały wyłączone z wykazu towarów, których dostawa podlega opodatkowaniu stawką obniżoną 5% i 8%, więc analogicznie Wnioskodawca chce zastosować stawkę podstawową podatku VAT 23%.

Wnioskodawca zamierza opodatkować przychód ze sprzedaży w formie ryczałtu w wysokości 3% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5.

Wnioskodawca zamierza odliczać podatek VAT naliczony (od kosztów jakie Wnioskodawca ponosi na utrzymanie zajęcy) przez sprzedawców towarów i usług wynikający z faktur VAT wystawionych na rzecz firmy Wnioskodawcy (zgodnie z art. 86 ustawy o podatku VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Należy wskazać, iż zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Jednocześnie, w myśl art. 41 ust. 2a ustawy, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

W pozycji 14 załącznika nr 10 wymieniono - PKWiU ex 01.4 - Zwierzęta żywe i produkty pochodzenia zwierzęcego, z wyłączeniem:

1.

zwierząt żywych i ich nasienia,

2.

wełny strzyżonej, potnej z owiec i kóz, włączając wełnę praną z drugiej strzyży (PKWiU 01.45.30.0),

3.

jaj wylęgowych (PKWiU 01.47.23.0),

4.

kokonów jedwabników nadających się do motania (PKWiU 01.49.25.0),

5.

wosków owadzich i spermacetów, włączając rafinowane i barwione (PKWiU 01.49.26.0),

6.

embrionów zwierzęcych do celów reprodukcyjnych (PKWiU 01.49.27.0),

7.

produktów zwierzęcych niejadalnych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 01.49.28.0),

8.

skór futerkowych surowych oraz skór i skórek surowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 01.49.3).

W objaśnieniu do tego załącznika zaznaczono, iż symbol "ex" dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

W tym miejscu wskazać należy, iż z wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU wynika, że grupowanie 01.49.19.0 "Pozostałe żywe zwierzęta hodowlane, gdzie indziej niesklasyfikowane" obejmuje:

* renifery,

* pszczoły (nawet w skrzynkach do przewożenia, klatkach lub ulach),

* jedwabniki, motyle, chrząszcze i pozostałe owady,

* zebry, żyrafy, okapi, - hybrydy klaczy i zebry,

* jelenie, daniele, sarny, kozice lub dzikie kozy, łosie, elandy, kozły i antylopy właściwe,

* dzikie króliki (Oryctolagus cuniculus) i zające,

* wiewiórki, lisy, norki amerykańskie, bobry, świstaki i pozostałe zwierzęta futerkowe, gdzie indziej niesklasyfikowane,

* koty, psy (włączając przeszkolone psy przewodniki dla ociemniałych) i pozostałe zwierzęta domowe,- różne zwierzęta hodowlane, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Grupowanie to nie obejmuje:

* żab, krokodyli i robaków wodnych (morskich lub słodkowodnych), sklasyfikowanych w 03.00.69.0.

Należy wskazać, iż również w załączniku nr 3 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, w pozycji 14 wymieniono - PKWiU ex 01.4 - Zwierzęta żywe i produkty pochodzenia zwierzęcego, z wyłączeniem:

1.

wielbłądów i zwierząt wielbłądowatych, żywych (PKWiU 01.44.10.0),

2.

wełny strzyżonej, potnej z owiec i kóz, włączając wełnę praną z drugiej strzyży (PKWiU 01.45.30),

3.

pozostałych ptaków żywych hodowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 01.49.12.9),

4.

gadów żywych hodowlanych, włączając węże i żółwie (PKWiU 01.49.13.0),

5.

pozostałych zwierząt żywych (PKWiU ex 01.49.19.0), z zastrzeżeniem poz. 15,

6.

wosków owadzich i spermacetów, włączając rafinowane i barwione (PKWiU 01.49.26.0),

7.

produktów zwierzęcych niejadalnych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 01.49.28.0),

8.

skór futerkowych surowych oraz skór i skórek surowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 01.49.3).

Z kolei w pozycji 15 załącznika nr 3 wymieniono - PKWiU ex 01.49.19.0 - Pozostałe żywe zwierzęta hodowlane, gdzie indziej niesklasyfikowane - wyłącznie króliki dzikie, pszczoły, jedwabniki i przeszkolone psy przewodniki dla ociemniałych.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)".

Tym samym stosując obniżoną stawkę podatku odnośnie wyrobów - zwierząt żywych i produktów pochodzenia zwierzęcego, sklasyfikowanych w PKWiU w grupowaniu 01.4, należy mieć na względzie wyłączenia, wskazane w poz. 14 załącznika nr 3 oraz poz. 14 załącznika nr 10 do ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca planuje rozpocząć sprzedaż zajęcy żywych na cele zasiedleń łowisk kół łowieckich. Hodowlę zajęcy (PKWiU 01.49.19.0) Wnioskodawca planuje prowadzić w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej.

Z powołanych PKWiU 01.49.19.0 zwierzęta żywe zostały wyłączone z wykazu towarów, których dostawa podlega opodatkowaniu stawką obniżoną do wysokości 5% (w punkcie 1, pozycji 14 załącznika nr 10 - zostały wyłączone bez wskazania symbolu PKWiU - zwierzęta żywe i ich nasienie), jak również - w związku z brzmieniem pozycji 14 i 15 załącznika nr 3 - zostały wyłączone z wykazu towarów i usług, których sprzedaż podlega opodatkowaniu stawką obniżoną do wysokości 8%.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić że sprzedaż młodych zajęcy sklasyfikowanych przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 01.49.19.0, przy braku uregulowań dotyczących stosowania do tej sprzedaży stawki preferencyjnej, opodatkowana będzie podstawową stawką podatku, która w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. wynosi 23%.

Odnosząc się do prawa do odliczenia podatku od zakupów związanych z hodowlą młodych zajęcy, to należy zauważyć, że na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie PKWiU 410Z (roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych). Wnioskodawca planuje rozpocząć sprzedaż zajęcy żywych na cele zasiedleń łowisk kół łowieckich. Wnioskodawca ponosi koszty związane z utrzymaniem stada zwierząt (pasza, odżywki), oraz związane z przestrzeganiem warunków weterynaryjno-sanitarnych. Wydatki te będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez dostawców, na rzecz nabywcy (Wnioskodawcy). Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Sprzedaż młodych zajęcy sklasyfikowanych przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 01.49.19.0" opodatkowana będzie podstawową stawką podatku.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego będą spełnione, ponieważ wydatki związane z utrzymaniem stada zwierząt (pasza, odżywki), oraz związane z przestrzeganiem warunków weterynaryjno-sanitarnych będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem o towarów i usług, a Zainteresowany jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z hodowlą młodych zajęcy. Tym samym w przypadku, gdy w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, to Wnioskodawcy będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że Wnioskodawcy będącemu czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od zakupów związanych z hodowlą młodych zajęcy, ponieważ wydatki związane z utrzymaniem stada zwierząt (pasza, odżywki) oraz związane z przestrzeganiem warunków weterynaryjno-sanitarnych będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Przy czym prawo to będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejszą interpretacją został załatwiony wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług. Natomiast wniosek w części dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne został załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl