IPTPP4/443-180/14-2/BM - Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z budową kanalizacji sanitarnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-180/14-2/BM Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z budową kanalizacji sanitarnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2014 r. (data wpływu 10 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z budową kanalizacji sanitarnej w W. oraz będącej w budowie kanalizacji sanitarnej w B. w ramach kontynuacji przedsięwzięcia pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z budową kanalizacji sanitarnej w W. oraz będącej w budowie kanalizacji sanitarnej w B. w ramach kontynuacji przedsięwzięcia pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina realizując zadania nałożone przepisami ustawy o samorządzie gminnym o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym wykonała kanalizację sanitarną na terenie gminy w msc. W. oraz jest w trakcie realizacji w B., w ramach kontynuacji przedsięwzięcia pn. "...". Dla przedmiotowej inwestycji Gmina korzysta z dofinansowania zadania ze środków Funduszu Spójności. Budowa kanalizacji sanitarnej w msc. W. została zrealizowana w 2013 r. Budowa kanalizacji sanitarnej w msc. B. planowana jest do oddania w br.

Gmina w budżecie tego projektu zgodnie ze złożonym wnioskiem o dofinansowanie oraz z zawarta umową Nr...z dn.......uwzględniła jako koszty kwalifikowalne koszty podatku VAT. Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do projektu od zakupionych usług, ponieważ nie będzie dokonywać w tym zakresie sprzedaży i osiągać żadnych dochodów.

Głównym celem projektu jest podniesienie poziomu wyposażenia gminy w zakresie podstawowej infrastruktury technicznej, a także ograniczenie ilości zanieczyszczeń przedostających się do środowiska.

Po zakończeniu inwestycji sieć kanalizacyjna będąca własnością gminy zostanie przekazana nieodpłatnie na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego PT do administrowania zakładowi budżetowemu - Zakład Gospodarki Komunalno-Mieszkaniowej, który będzie pobierał opłaty za odprowadzenie ścieków. Gmina i zakład budżetowy, który będzie eksploatował inwestycję są odrębnymi podatnikami podatku VAT i posiadają odrębne numery identyfikacji podatkowej. Gmina nie będzie z tego tytułu osiągała żadnych przychodów generujących podatek VAT - należny. Inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przez Gminę. Faktury za wykonanie inwestycji są i będą wystawiane na Gminę. Wybudowana sieć kanalizacyjna w W. jak również będąca w budowie kanalizacja sanitarna w B. będą własnością Gminy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach wystawionych za realizację powyższej inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów, zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Gmina przekazała nieodpłatnie wybudowaną sieć kanalizacyjną na podstawie Protokołu zdawczo-odbiorczego PT do administrowania zakładowi budżetowemu, w związku z czym inwestycja nie służy działalności Gminy. Budowaną sieć kanalizacyjną w B. Gmina również przekaże nieodpłatnie zakładowi budżetowemu.

Gmina do czasu przekazania również nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych podatkiem VAT związanych z powyższą inwestycją.

Wybudowana sieć kanalizacyjna będzie stanowiła majątek Gminy. Zakład budżetowy będzie prowadził eksploatację sieci kanalizacyjnej w ramach realizacji zadań statutowych.

Umowy na odprowadzenie ścieków z poszczególnymi odbiorcami będzie zawierał zakład budżetowy Gmina nie będzie z tego tytułu osiągała żadnych przychodów generujących podatek VAT - należny. Gmina nie będzie mogła odliczyć podatku VAT od otrzymanych faktur za wykonanie kanalizacji sanitarnej, ponieważ zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. c podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnik nie ma prawa do pomniejszenia należnego podatku VAT o kwotę podatku naliczonego dla inwestycji, która nie będzie wykorzystywana do wykonania czynności opodatkowanych.

Zdaniem Wnioskodawcy Gmina nie spełnia przesłanki odliczenia podatku VAT naliczonego czyli związku zakupów Gminy z czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie: wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Gmina, będąca zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, realizując zadania nałożone przepisami ustawy o samorządzie gminnym o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym wykonała kanalizację sanitarną na terenie gminy w msc. W., oraz jest w trakcie realizacji w B., w ramach kontynuacji przedsięwzięcia pn. "...". Budowa kanalizacji sanitarnej w msc. W. została zrealizowana w 2013 r. Budowa kanalizacji sanitarnej w msc. B. planowana jest do oddania w br. Po zakończeniu inwestycji sieć kanalizacyjna będąca własnością gminy zostanie przekazana nieodpłatnie na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego PT do administrowania zakładowi budżetowemu - Zakład Gospodarki Komunalno-Mieszkaniowej, który będzie pobierał opłaty za odprowadzenie ścieków. Gmina i zakład budżetowy, który będzie eksploatował inwestycję są odrębnymi podatnikami podatku VAT i posiadają odrębne numery identyfikacji podatkowej. Gmina nie będzie z tego tytułu osiągała żadnych przychodów generujących podatek VAT - należny, inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przez Gminę. Faktury za wykonanie inwestycji są i będą wystawiane na Gminę.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przez Gminę. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu budowy kanalizacji sanitarnej w W. oraz będącej w budowie kanalizacji sanitarnej w B. w ramach kontynuacji przedsięwzięcia pn. "...". Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z budową kanalizacji sanitarnej w W. oraz będącej w budowie kanalizacji sanitarnej w B. w ramach kontynuacji przedsięwzięcia pn. "...", ponieważ efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie się pokrywał z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, a w szczególności wykorzystania przez Zainteresowanego efektów projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl