IPTPP4/443-168/12-4/ALN - Możliwość odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-168/12-4/ALN Możliwość odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2012 r. (data wpływu 6 marca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 maja 2012 r. (data wpływu 11 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług związku z realizacją projektu pn. "...".

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 maja 2012 r. (data wpływu 11 maja 2012 r.) w zakresie doprecyzowania zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku)

W związku z ubieganiem się o przyznanie dotacji unijnej z działania 4.2 E-usługi publiczne, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 Sp. z o.o. jako podmiot leczniczy prowadzący przedsiębiorstwo podmiotu leczniczego - NZOZ - będzie realizował projekt inwestycyjny pt. "..."

Projekt polega na zakupie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, oraz usług wdrożeniowo - szkoleniowych służących wprowadzeniu i użytkowaniu technologii informacyjno - komunikacyjnych poprawiających dostępność do świadczeń medycznych dla pacjentów, a także wdrożenie systemu prowadzenia dokumentacji medycznej w formie elektronicznej co znacznie przyczyni się do obniżenia kosztów funkcjonowania podmiotu leczniczego oraz przyczyni się do usprawnienia obiegu dokumentów, a także zapewni większe bezpieczeństwo posiadanych baz danych.

Zakupy środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych będą dokonywane przez Sp. z o.o. (organ założycielski NZOZ) na rzecz Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej i będą stanowiły majątek tego zakładu. Kupowane więc będą dla wydzielonego podmiotu zwolnionego ustawowo z VAT.

Wszystkie zakupione środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne będą wykorzystywane wyłącznie dla celów działalności Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej.

Wnioskodawca - Sp. z o.o. jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury VAT dokumentujące zakupy związane z realizowanym projektem wystawiane są na Sp. z o.o., który jest podmiotem leczniczym, prowadzącym działalność leczniczą w przedsiębiorstwie podmiotu leczniczego pod nazwą NZOZ.

Przedsiębiorstwo podmiotu leczniczego Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej jest ustawowo zwolniony z VAT. Towary i usługi zakupione w ramach projektu przez Wnioskodawcę są wykorzystywane tylko i wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Towary i usługi są bowiem wykorzystywane do prowadzenia praktyki lekarskiej ogólnej o kodzie 86.21. Z.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle obowiązujących przepisów prawa, Wnioskodawca (Sp. z o.o. prowadzący przedsiębiorstwo podmiotu leczniczego - Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej - ustawowo zwolniony z VAT) ma możliwość odzyskania podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu "..." z działania 4.2 E-usługi publiczne, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, jeśli wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi, lecz są wykorzystywane do świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, Sp. z o.o. pomimo faktu, że jest podatnikiem podatku od towarów i usług (i że faktury wystawiane są na Wnioskodawcę) - nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części od zakupu sprzętu medycznego, środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, usług wdrożeniowo - szkoleniowych zakupionych na rzecz NZOZ-u. Zakupione środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz usługi wdrożeniowo - szkoleniowe są i będą bowiem w całości wykorzystane do świadczenia usług zwolnionych z podatku VAT.

Od chwili utworzenia przez Sp. z o.o. Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej działa on jako podmiot zwolniony z VAT i wszelkie zakupy środków trwałych i oraz ponoszone przez NZOZ koszty księgowane są w kwotach brutto, gdyż przy działalności ustawowo zwolnionej z VAT nie odlicza się podatku VAT od dokonywanych zakupów.

Powyższe stanowisko Sp. z o.o. opiera na treści art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zgodnie z którym w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 18 ww. ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami wiązane, wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej.

W związku z powyższym skoro zakupy dokonywanie w ramach dotacji unijnej będą wykorzystywane tylko i wyłącznie do świadczenia usług, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18, a tym samym nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych, to Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów związanych z realizacją tego projektu, pomimo że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i na niego wystawiane są faktury VAT dokumentujące zakupy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca ubiega się o przyznanie dotacji unijnej z działania 4.2 E-usługi publiczne, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013. Wnioskodawca jako podmiot leczniczy prowadzący przedsiębiorstwo podmiotu leczniczego - NZOZ - realizuje projekt inwestycyjny pt. "..."

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury VAT dokumentujące zakupy związane z realizowanym projektem wystawiane są na Zainteresowanego, który jest podmiotem leczniczym, prowadzącym działalność leczniczą w przedsiębiorstwie podmiotu leczniczego pod nazwą NZOZ.

Towary i usługi zakupione w ramach projektu przez Wnioskodawcę są wykorzystywane tylko i wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis stanu faktycznego stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek ten nie jest spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - poniesione wydatki w ramach ww. projektu związane są z czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odzyskania podatku od towarów i usług związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż poniesione wydatki w ramach ww. projektu związane są z czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, w szczególności zmiany przeznaczenia zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl