IPTPP4/443-167/13-2/JM - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia bądź otrzymania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-167/13-2/JM Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia bądź otrzymania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2013 r. (data wpływu 15 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia bądź otrzymania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia bądź otrzymania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W związku ze złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu pt. "..." Wnioskodawca zobowiązany został do przedstawienia zaświadczenia z Izby Skarbowej dotyczącego potwierdzenia faktu, że Politechnika nie ma możliwości odliczenia podatku VAT z faktur zakupu dotyczących projektu.

Poniżej Wnioskodawca przedstawia najważniejsze informacje dotyczące projektu:

1.

Koordynator: mgr inż. X- z ramienia Politechniki, jako partner

2.

Okres realizacji: 1.06.2013-15.06.2014

3.

Źródło dofinansowania: Regionalny Program Operacyjny Województwa 2007-2013

4.

Przedmiot projektu (opis): Projekt składać się będzie z dwóch uzupełniających się elementów: Elektroniczna Multikarta stanowić będzie medium integrujące różnorodne usługi miejskie: bilety komunikacji autobusowej, wejściówki do ZOO, bilety do obiektów MOSiR (np. pływalnia, lodowisko).W ramach projektu do systemu multikarty włączone zostaną legitymacje studenckie, doktoranckie i pracownicze uczelni wyższych. Mobilna aplikacja na smartfony dla turysty i mieszkańca z informacjami o mieście i informacją pasażerską M (online). Wyszukiwanie miejsc pomaga zdobyć informacje interesujące odbiorcę: np. kultura, zabytki, noclegi, gastronomia jak i informacje o ośrodkach zdrowia, szpitalach, instytucjach pierwszej pomocy, policji itp. Panel turystyczny przedstawia dokładne i ciekawe informacje o interesujących miejscach, poprowadzi tematycznie szlakami po mieście, a dzięki opcji lektora możliwe jest odsłuchanie komunikatów głosowych i historii Miasta w kilku wersjach językowych. Aplikacja mobilna to także kalendarium, zawsze aktualny informator po bieżących oraz zaplanowanych wydarzeniach kulturalnych i rozrywkowych w mieście.

Ponadto Projekt obejmuje:

* Wdrożenie elektronicznej legitymacji na U

* Integracja systemu karty miejskiej z U i P

* Integracja bibliotek U i P

5.

Zakupy jakie będą dokonywane w ramach projektu: Politechnika planuje zakupić rozszerzenie oprogramowania umożliwiającego przygotowanie obecnie wykorzystywanych kart (legitymacji studenckich, doktoranckich, pracowniczych) o możliwość użycia ich w systemie karty miejskiej oraz jako identyfikatora w bibliotekach Uniwersytetu i bibliotekach miejskich. W ramach projektu planuje się również zakup sprzętu komputerowego (stacja robocza, serwer, drukarka do personalizacji i kodowania kart elektronicznych) pozwalającego na sprawne przeprogramowanie już wydanych legitymacji studenckich, doktoranckich, pracowniczych i zmniejszenie, czasu oczekiwania na nowe poprzez zwiększenie możliwości ich wydawania.

6.

Efekty projektu: Studenci, doktoranci oraz pracownicy Politechniki będą mogli przy pomocy swoich legitymacji korzystać z możliwości jakie oferuje miasto dla posiadaczy karty miejskiej, jak również z bibliotek Uniwersytetu i bibliotek miejskich.

7.

Beneficjenci projektu: Studenci, doktoranci oraz pracownicy Politechniki.

8.

Korzystanie z efektów projektu sposób i zasady: Studenci, doktoranci oraz pracownicy Politechniki będą korzystać z efektów projektu. Ww. rozszerzą zakres możliwości karty elektronicznej. Wykorzystanie karty jako identyfikator biblioteczny będzie bezpłatne. Wykorzystanie jej jako karty miejskiej będzie bezpłatne, jednakże zakup w oparciu o kartę miejską biletów komunikacji miejskiej, biletów do ZOO itp. będzie równoznaczne ze stosowną odpłatnością uiszczaną poprzez system płatności wskazany przez Miasto. Opłata dotyczy wyłącznie biletu, nie jest związana z użytkowaniem karty i nie będzie pobierana przez Politechnikę.

9.

Karta (elektroniczna legitymacja studencka, elektroniczna legitymacja doktoranta i elektroniczna legitymacja pracownicza) jest własnością Politechniki. Umieszczona na niej funkcjonalność karty miejskiej i bibliotecznej pozwalająca na zakup np. biletów jest własnością Urzędu Miasta.

10.

Projekt nie będzie generował przychodu dla Politechniki.

11.

Sprzęt zakupiony do projektu, który nie zostanie zużyty w toku projektu - po skończonej realizacji projektu będzie wykorzystywany do: sprzęt, do czasu jego zużycia, będzie przeznaczony tylko do tego celu (również po zakończeniu projektu).

12.

Zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu lub efekty projektu nie będą w jakikolwiek sposób wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Politechnikę. Karty elektroniczne będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, w przypadku sprzedaży przez Miasto np.: biletów komunikacji miejskiej itp.

13.

Oprogramowanie zakupione bądź stworzone dla projektu będzie własnością P i nie będzie nikomu przekazane. Oprogramowanie będzie kompatybilne z oprogramowaniem Urzędu Miasta. Politechnika jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Politechnika ma prawo odliczyć podatek VAT od zakupów realizowanych na potrzeby projektu bądź otrzymać zwrot tego podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, Politechnika nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów realizowanych na potrzeby projektu, ani nie ma możliwości odzyskania zwrotu tego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn.: "...". Wnioskodawca planuje zakupić rozszerzenie oprogramowania umożliwiającego przygotowanie obecnie wykorzystywanych kart (legitymacji studenckich, doktoranckich, pracowniczych) o możliwość użycia ich w systemie karty miejskiej oraz jako identyfikatora w bibliotekach Uniwersytetu i bibliotekach miejskich. W ramach projektu planuje się również zakup sprzętu komputerowego (stacja robocza, serwer, drukarka do personalizacji i kodowania kart elektronicznych) pozwalającego na sprawne przeprogramowanie już wydanych legitymacji studenckich, doktoranckich, pracowniczych i zmniejszenie, czasu oczekiwania na nowe poprzez zwiększenie możliwości ich wydawania. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu lub efekty projektu nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu lub efekty projektu nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją ww. zadania. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia lub otrzymania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "...", ponieważ efekty projektu nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem należy wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl