IPTPP4/443-160/13-4/BM - Prawo spółdzielni mieszkaniowej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z termomodernizacją budynków wchodzących w skład zasobów spółdzielni.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-160/13-4/BM Prawo spółdzielni mieszkaniowej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z termomodernizacją budynków wchodzących w skład zasobów spółdzielni.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2013 r. (data wpływu 13 marca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 maja 2013 r. (data wpływu 29 maja 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 maja 2013 r. (data wpływu 29 maja 2013 r.) w zakresie doprecyzowania stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia Mieszkaniowa realizuje od 2005 r. proces termomodernizacji swoich zasobów. Docieplenia są realizowane na osiedlach wybudowanych w latach 1958-1998. Zasady rozliczania kosztów termomodernizacji obowiązujące w Spółdzielni określa Uchwała Rady Nadzorczej.

W oparciu o te zasady rozliczenie wszystkich robót wykonywanych w poszczególnych budynkach docieplanych następuje po wstępnym podziale prac na:

a.

roboty dociepleniowe (docieplenie ścian zewnętrznych i stropodachów)

* dotyczące majątku Spółdzielni, które zwiększają wartość środka trwałego (budynku),

* dotyczące lokali stanowiących odrębną własność,

b.

roboty remontowe, które finansowane są z funduszu remontowego.

Poniesione koszty robót dociepleniowych rozlicza się indywidualnie dla każdego zmodernizowanego budynku po ostatecznym rozliczeniu z wykonawcami. Dla każdego budynku, w którym wykonane zostały roboty dociepleniowe ustalany jest indywidualny koszt tych robót przypadający na 1 m2 powierzchni użytkowej wszystkich lokali znajdujących się w danym budynku. Ustalony koszt jednostkowy stanowi podstawę wyliczenia kwoty przypadającej na każdy lokal mieszkalny lub użytkowy.

W przypadku lokali użytkowanych na zasadach spółdzielczych praw do lokali (lokatorskich, własnościowych) spłata kosztów docieplenia następuje poprzez uzupełnienie wkładów mieszkaniowych bądź budowlanych. W przypadku zasobów Spółdzielni ustanawianie praw do lokali oraz zasiedlenie tych lokali miało miejsce przed dniem 1 maja 2004 r., dlatego w odniesieniu do wpłat na uzupełnienie wkładów budowlanych lub mieszkaniowych dokonywanych przez osoby posiadające spółdzielcze lokatorskie i własnościowe prawa do lokali (zarówno mieszkalnych, jak i użytkowych) obowiązek podatkowy nie powstaje, ponieważ nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dlatego też Spółdzielnia stoi na stanowisku, że nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w części w jakiej podatek naliczony dot. zakupu usług przypadających na lokale ze statusem spółdzielczych praw do lokali, które to prawa zostały ustanowione przed 1 maja 2004 r.

Właściciele lokali - posiadacze odrębnej własności dokonują spłaty kwoty za docieplenie przypadającej na ich lokale na podstawie wystawionych faktur. W przypadku lokali z prawem odrębnej własności nie mamy już do czynienia z wkładami, ponieważ z chwilą zawarcia umowy w formie aktu notarialnego o ustanowienie odrębnej własności lokalu następuje zmniejszenie wartości środka trwałego Spółdzielni (budynku, w którym znajduje się wyodrębniony lokal) oraz wyksięgowanie wartości wkładów. W związku z tym, że w odniesieniu do odrębnych właścicieli niemożliwa jest dopłata do wkładu, dlatego w takich przypadkach Wnioskodawca przenosi na właścicieli lokali koszty wynikające z rozliczenia zadania stosownie do udziału powierzchni ich lokali w powierzchni lokali całego budynku. W tej sytuacji Spółdzielnia odlicza podatek VAT dot. zakupu usług tylko w części, w jakiej koszty tych usług przypadają na lokale z prawem odrębnej własności. Stosownie do zapisów art. 86 ust. 1 ustawy VAT Wnioskodawca korzysta z prawnej możliwości odliczenia podatku VAT, ponieważ podatek VAT naliczony jest powiązany z podatkiem należnym VAT jaki Wnioskodawca nalicza przy fakturach sprzedaży dla odrębnych właścicieli.

W przypadku robót remontowych, które towarzyszą dociepleniu stanowią one wydatki funduszu remontowego. Nie są one rozliczane indywidualnie, ponieważ wszyscy wnoszą wpłaty na fundusz remontowy. Wpłaty na fundusz remontowy są pobierane zgodnie z art. 4 ust. 1, 2,4 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, dlatego korzystają ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy VAT. Ponieważ zakupy te związane są ze sprzedażą zwolnioną nie dają prawa do odliczenia podatku naliczonego w oparciu o art. 86 ust. 1.

Obecnie Spółdzielnia przystępuje do realizacji projektu termomodernizacji swoich zasobów, przy którym to projekcie ubiega się o uzyskanie dofinansowania ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Rozliczanie planowanego zadania w kwotach brutto możliwe jest pod warunkiem, że podmiot ubiegający się o dofinansowanie nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku VAT. Składając wniosek o dofinansowanie Spółdzielnia zadeklarowała (w oparciu o stosowaną dotychczas zasadę odliczania VAT), że realizując projekt będzie miała prawo tylko w części do odliczenia podatku VAT.

Spółdzielnia Mieszkaniowa jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zakup usług związanych z termomodernizacją budynków dokumentowany jest fakturami VAT, które są wystawiane na Spółdzielnię Mieszkaniową jako nabywcę.

Właściciele lokali - posiadacze odrębnej własności dokonują spłaty kwoty za docieplenie przypadającej na ich lokale na podstawie wystawionych faktur, w których naliczany jest należny podatek VAT. Ponieważ w przypadku odrębnych właścicieli Wnioskodawca nie może wymagać uzupełnienia wkładów, a tylko zwrotu kosztów docieplenia ustalonych opisaną we wniosku metodą kwalifikuje tę czynność jako odpłatne świadczenie usług zgodnie z art. 8 ustawy VAT. Świadczenie to Wnioskodawca opodatkowuje ponieważ nie korzysta ono ze zwolnienia.

W art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy VAT przewidziano wprawdzie zwolnienie od podatku dla czynności wykonywanych na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych. Nakłady na docieplenie nie są jednak kwalifikowane do kosztów, które są podstawą ustalania opłat, o których mowa w tymże art. 43 ust. 1 pkt 11.

Reasumując Wnioskodawca uważa, że usługi nabyte w związku z termomodernizacją budynków w odniesieniu do lokali z prawem odrębnej własności są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Usługi nabywane w celu dokonania docieplenia budynku (nakłady na modernizację budynku) są związane z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (czynności świadczone na rzecz odrębnych właścicieli) oraz z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje (uzupełnienie wkładów przez użytkowników lokali o statusie spółdzielczych praw do lokali jest zdaniem Spółdzielni czynnością niepodlegającą podatkowi VAT).

Przepis art. 86 ust. 1 ustawy stwierdza jednoznacznie, że prawo do odliczenia przysługuje w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Nie przysługuje ono zatem w zakresie wykonywania czynności niepodlegających podatkowi.

Zdaniem Spółdzielni w opisywanym przypadku możliwe jest wyodrębnienie kwoty podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. W celu dokonania tego wyodrębnienia Spółdzielnia przyjęła metodę ustalania kosztu docieplenia przypadającego na 1 m2 powierzchni użytkowej. Metoda ta zdaniem Spółdzielni jest uzasadniona, ponieważ w ten sam sposób rozliczane były koszty zadania inwestycyjnego polegającego na budowie budynku, który obecnie jest modernizowany w wyniku docieplenia. Ustaliwszy koszt przypadający na lokale z prawem odrębnej własności można określić kwotę podatku naliczonego i tylko tę część podatku, która jest związana z czynnościami opodatkowanymi przypisać do podatku podlegającego odliczeniu.

Czynności uzupełnienia wkładów (uzasadnienie we wniosku) są zdaniem Spółdzielni poza zakresem przedmiotowym ustawy VAT. Wyklucza to w opisywanej sytuacji zastosowanie odliczenia podatku VAT wg struktury, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3, ponieważ strukturę stosuje się wówczas, gdy dane zakupy związane są z czynnościami w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (czynności opodatkowane) oraz z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje (czynności zwolnione). Potwierdzenie - wyrok NSA z dnia 8 stycznia 2010 r. I FSK 1605/08.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy prawidłowe jest stanowisko Spółdzielni, że przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT w części w jakiej dotyczy on kosztów nabywanych usług, które w wyniku rozliczenia inwestycji przypadają na lokale z prawem odrębnej własności.

2.

Czy prawidłowe jest stanowisko Spółdzielni, że nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT, w części w jakiej dotyczy on kosztów nabywanych usług, które w wyniku rozliczenia inwestycji przypadają na lokale o statusie spółdzielczego lokatorskiego i własnościowego prawa do lokalu, które z tego tytułu dokonują uzupełnienia wkładów.

3.

Czy prawidłowe jest stanowisko Spółdzielni, że nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach dot. nabywanych usług, które to usługi są finansowane z funduszu remontowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy VAT podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług o ile zakupy te mają związek z czynnościami opodatkowanymi. W przypadku podmiotów takich jak Spółdzielnia, które wykonują zarówno czynności zwolnione z podatku VAT jak i czynności opodatkowane w ustawie VAT zapisano w art. 90 ust. 1 i ust. 2 sposób postępowania, a mianowicie, że najpierw należy dokonać oznaczenia części podatku naliczonego związanego z działalnością opodatkowaną podatnika (z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego) oraz tej części podatku naliczonego, która jest związana z działalnością zwolnioną (z czynnościami, w związku z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego). Z przepisu wynika, że podatnik ma obowiązek wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami poszczególnego rodzaju, a dopiero jeśli jest to niemożliwe może rozliczać podatek z zastosowaniem proporcji opartej na strukturze sprzedaży. Zasady rozliczania kosztów termomodernizacji obowiązujące w Spółdzielni określają, że koszty przypadające na poszczególne lokale w modernizowanym budynku ustala się na 1 m2 powierzchni użytkowej wszystkich lokali znajdujących się w danym budynku, co stanowi podstawę do wyliczenia kwoty przypadającej na każdy lokal. W oparciu o to możliwe jest wyodrębnienie kwoty podatku VAT, która jest związana z czynnościami opodatkowanymi (dot. lokali z prawem odrębnej własności) oraz kwoty podatku VAT związanej z czynnościami, w związku z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (dot. lokali o statusie spółdzielczego lokatorskiego i własnościowego prawa do lokalu, w przypadkach gdzie pierwsze zasiedlenie oraz ustanawianie prawa do lokali miało miejsce przed 1 maja 2004 r.).

Lokale z prawem odrębnej własności obciążane są kosztami docieplenia na podstawie faktury, w której naliczany jest podatek VAT, ponieważ Spółdzielnia kwalifikuje tę czynność jako zwrot poniesionych kosztów modernizacji (docieplenia) budynku. Spółdzielnia stoi na stanowisku, że pobierając od osób posiadających odrębną własność lokalu kwoty z tyt. zwrotu poniesionych kosztów docieplenia dokonuje czynności opodatkowanych, dlatego w zakresie w jakim podatek VAT naliczony w kosztach docieplania będzie służył tym czynnościom przysługuje Spółdzielni prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur dokumentujących te koszty.

Rozliczenie kosztów termomodernizacji w odniesieniu do lokali o statusie spółdzielczego lokatorskiego i własnościowego prawa do lokalu (zasiedlenie i ustanowienie praw do lokali miało miejsce przed 1 maja 2004 r.) wiąże się z dopłatą do wkładu mieszkaniowego lub budowlanego. Dopłata ta powoduje wzrost wartości wniesionego wkładu. Po dokonaniu przedmiotowych dopłat członkom Spółdzielni przysługują te same tytuły prawne do lokali. W odniesieniu do tych wpłat nie powstaje zdaniem Spółdzielni obowiązek podatkowy, ponieważ nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wynika to z faktu, iż dopiero od dnia 1 maja 2004 r. ustawa VAT zrównała czynności wymienione w art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy z dostawą towarów.

Mowa tu o następujących czynnościach:

* ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu łub własności domu jednorodzinnego.

Obowiązek podatkowy powstaje w przypadku tych czynności na zasadach szczególnych, co wynika z art. 19 ust. 13 pkt 10 tj. powstaje on z chwilą otrzymania całości lub części wkładu budowlanego lub mieszkaniowego, nie później jednak niż z chwilą ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego lub ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, lub przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, lub ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu lub wydania albo przeniesienia własności lokalu lub własności domów jednorodzinnych.

W opisywanym przypadku wpłaty dotyczą uzupełnienia wkładów budowlanych lub mieszkaniowych z tytułu już posiadanych praw do lokali, które to prawa ustanowione były przed 1 maja 2004 r. i w związku z tym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnoszone wpłaty na uzupełnienie wkładu mieszkaniowego lub budowlanego nie rodzą zdaniem Spółdzielni obowiązku podatkowego, ponieważ obowiązek podatkowy powstał już z chwilą ustanowienia tych praw.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone m.in. w piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (interpretacja indywidualna z dnia 7 grudnia 2011 r. nr ILPP1/443-1189/11-4/AW). W konsekwencji jako czynności niepodlegające podatkowi od towarów i usług nie dają prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach usług związanych z realizacją zadania polegającego na dociepleniu budynku.

Prace towarzyszące dociepleniu budynków mieszkalnych (np. roboty malarskie) kwalifikowane są jako roboty remontowe i nie są one wówczas zaliczane do nakładów zwiększających wartość środka trwałego. Prace te Spółdzielnia ujmuje jako wydatki funduszu remontowego. Wpłaty na fundusz remontowy są pobierane zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych. Opłaty te pobierane przez Spółdzielnię od użytkowników lokali mieszkalnych korzystają ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy VAT. Ponieważ zakupy usług dot. robót remontowych związane są ze sprzedażą zwolnioną nie dają prawa do odliczenia podatku naliczonego w oparciu o art. 86 ust. 1.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści powyższego przepisu wynika, że odliczenie podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym czynnym podatnikom podatku od towarów i usług, jeżeli nabyte towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym, tzn. czynnościom, które generują podatek należny.

Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:

* wykorzystywanych do czynności nieobjętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),

* wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niemniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

Z uwagi na konstrukcję podatku od towarów i usług (opartą na zasadzie potrącalności w danej fazie obrotu), podatek ten jest z punktu widzenia jego podatników neutralny, gdyż pełnią oni jedynie rolę płatników, przerzucając jego ekonomiczny ciężar na kolejnych nabywców, czyli finalnie na konsumentów. Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związana jest jednak z wykonaniem przez podatnika takich czynności, które podlegają ustawie o podatku od towarów i usług, zaś jeśli dana czynność ustawie tej nie podlega, to nie powstaje ani obowiązek w zakresie podatku należnego, ani uprawnienie w zakresie podatku naliczonego.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełnia w sposób techniczno prawny regulacja zawarte w art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy, należy zauważyć, że obowiązkiem Wnioskodawcy w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych od podatku.

Wskazać należy, że sposób wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną, winien mieć charakter obiektywny, determinowany okolicznościami sprawy. Wybór metody wyodrębnienia kwot podatku naliczonego należy wyłącznie do obowiązków Wnioskodawcy. Ważne jest jedynie by przyjęta metoda stanowiła właściwe odzwierciedlenie odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi. Jednakże należy podkreślić, iż wyłącznie Wnioskodawca znający specyfikę, organizację i podział pracy w swojej jednostce jest w stanie wyodrębnić część podatku naliczonego, związaną z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, a nie organ podatkowy w trybie interpretacji indywidualnej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółdzielnia Mieszkaniowa, będąca zrejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, realizuje od 2005 r. proces termomodernizacji swoich zasobów. Rozliczenie wszystkich robót wykonywanych w poszczególnych budynkach docieplanych następuje po wstępnym podziale prac na:

a.

roboty dociepleniowe (docieplenie ścian zewnętrznych i stropodachów)

* dotyczące majątku Spółdzielni, które zwiększają wartość środka trwałego (budynku),

* dotyczące lokali stanowiących odrębną własność,

b.

roboty remontowe, które finansowane są z funduszu remontowego.

Poniesione koszty robót dociepleniowych rozlicza się indywidualnie dla każdego zmodernizowanego budynku po ostatecznym rozliczeniu z wykonawcami. Dla każdego budynku, w którym wykonane zostały roboty dociepleniowe ustalany jest indywidualny koszt tych robót przypadający na 1 m2 powierzchni użytkowej wszystkich lokali znajdujących się w danym budynku. Ustalony koszt jednostkowy stanowi podstawę wyliczenia kwoty przypadającej na każdy lokal mieszkalny lub użytkowy.

W przypadku lokali użytkowanych na zasadach spółdzielczych praw do lokali (lokatorskich, własnościowych) spłata kosztów docieplenia następuje poprzez uzupełnienie wkładów mieszkaniowych bądź budowlanych. W przypadku zasobów Spółdzielni ustanawianie praw do lokali oraz zasiedlenie tych lokali miało miejsce przed dniem 1 maja 2004 r., dlatego w odniesieniu do wpłat na uzupełnienie wkładów budowlanych lub mieszkaniowych dokonywanych przez osoby posiadające spółdzielcze lokatorskie i własnościowe prawa do lokali (zarówno mieszkalnych, jak i użytkowych) obowiązek podatkowy nie powstaje, ponieważ nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zdaniem Spółdzielni, uzupełnienie wkładów przez użytkowników lokali o statusie spółdzielczych praw do lokali jest czynnością niepodlegającą podatkowi VAT.

Właściciele lokali - posiadacze odrębnej własności dokonują spłaty kwoty za docieplenie przypadającej na ich lokale na podstawie wystawionych faktur, w których naliczany jest należny podatek VAT. Ponieważ w przypadku odrębnych właścicieli Wnioskodawca nie może wymagać uzupełnienia wkładów, a tylko zwrotu kosztów docieplenia ustalonych opisaną we wniosku metodą kwalifikuje tę czynność jako odpłatne świadczenie usług zgodnie z art. 8 ustawy VAT. Świadczenie to Wnioskodawca opodatkowuje ponieważ nie korzysta ono ze zwolnienia.

W przypadku robót remontowych, które towarzyszą dociepleniu stanowią one wydatki funduszu remontowego. Nie są one rozliczane indywidualnie, ponieważ wszyscy wnoszą wpłaty na fundusz remontowy. Wpłaty na fundusz remontowy są pobierane zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, dlatego korzystają ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy VAT. Ponieważ zakupy te związane są ze sprzedażą zwolnioną nie dają prawa do odliczenia podatku naliczonego w oparciu o art. 86 ust. 1.

Zakup usług związanych z termomodernizacją budynków dokumentowany jest fakturami VAT, które są wystawiane na Spółdzielnię Mieszkaniową jako nabywcę.

Zdaniem Spółdzielni w opisywanym przypadku możliwe jest wyodrębnienie kwoty podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. W celu dokonania tego wyodrębnienia Spółdzielnia przyjęła metodę ustalania kosztu docieplenia przypadającego na 1 m2 powierzchni użytkowej. Metoda ta zdaniem Spółdzielni jest uzasadniona, ponieważ w ten sam sposób rozliczane były koszty zadania inwestycyjnego polegającego na budowie budynku, który obecnie jest modernizowany w wyniku docieplenia. Ustaliwszy koszt przypadający na lokale z prawem odrębnej własności można określić kwotę podatku naliczonego i tylko tę część podatku, która jest związana z czynnościami opodatkowanymi przypisać do podatku podlegającego odliczeniu.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż wydatki dotyczące termomodernizacji budynków są związane zarówno z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT oraz niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Koszty termomodernizacji dotyczące:

* lokali z prawem odrębnej własności - są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT,

* lokali użytkowanych na zasadach spółdzielczych praw do lokali (lokatorskich, własnościowych) - są związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu.

Roboty remontowe, które towarzyszą dociepleniu, są związane z czynnościami zwolnionymi z podatku VAT.

Wnioskodawca wskazał, iż ma możliwość odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zatem Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu usług termomodernizacyjnych związanych z czynnościami opodatkowanymi tj. w odniesieniu do lokali z prawem odrębnej własności, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do usług związanych z czynnościami niepodlegającymi temu podatkowi tj. w odniesieniu do lokali użytkowanych na zasadach spółdzielczych praw do lokali (lokatorskich, własnościowych).

Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do odliczenia podatku naliczonego, związanego z czynnościami zwolnionymi od podatku tj. w odniesieniu do czynności za które pobierane są opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych tj. robót remontowych finansowanych z funduszu remontowego.

Oceniając zatem całościowo stanowisko Spółdzielni należało je uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl