IPTPP4/443-149/11-4/ALN - Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z projektem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-149/11-4/ALN Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z projektem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, iż stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2011 r. (data wpływu 27 grudnia 2011 r.) uzupełnionego pismem z dnia 22 lutego 2012 r. (data wpływu 24 lutego 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy w związku z realizacją projektu pn. "...".

Pismem z dnia 22 lutego 2012 r. (data wpływu 24 lutego 2012 r.) wniosek został uzupełniony o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku).

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania "..." została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym w dniu 7 października 2008 r. i jest partnerstwem trójsektorowym składającym się z przedstawicieli sektora publicznego, gospodarczego i społecznego. Stanowi dobrowolne, samorządne i trwałe zrzeszenie osób fizycznych i osób prawnych w tym jednostek samorządu terytorialnego o celach niezarobkowych. Realizując jedno z działań w ramach PROW 2007-2013, polegające na wdrażaniu projektów współpracy, Stowarzyszenie LGD "..." nawiązało współpracę ze Stowarzyszeniem LGD "...". W ramach współpracy partnerzy złożyli wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 4.21 wdrażanie projektów współpracy. Na podstawie złożonego wniosku w dniu 22 listopada 2011 r. podpisano umowę przyznania pomocy nr zawartą pomiędzy Samorządem Województwa a partnerami projektu współpracy.

Na podstawie złożonego wniosku o przyznanie pomocy Stowarzyszenie LGD "..." otrzymało pomoc w wysokości 84.600,00 zł co stanowi 100% wydatków kwalifikowalnych. Podatek VAT został zaliczony jako wydatek kwalifikowalny.

Partnerzy projektu współpracy pt. "..." o akronimie X zobowiązali się do wspólnej realizacji operacji, której celem jest wypromowanie lokalnego dziedzictwa historycznego, kulturalnego i przyrodniczego jako naturalnego produktu o niepowtarzalnych walorach kulturowych. Stowarzyszenie LGD X oraz Stowarzyszenie LGD przystępują wspólnie do realizacji projektu współpracy pod nazwą "...", którego celem jest wzmocnienie potencjału turystycznego obszaru LGD "..." oraz LGD "...".

Cel ogólny partnerstwa to wypromowanie lokalnego dziedzictwa historycznego, kulturalnego i przyrodniczego jako naturalnego produktu o niepowtarzalnych walorach kulturowych, który realizowany będzie poprzez następujące cele szczegółowe:

1.

Oznakowanie lokalnego dziedzictwa historycznego, kulturalnego i przyrodniczego poprzez wyznaczenie maksymalnie 110 miejsc charakterystycznych dla obszarów LGD, ich opisanie i wskazanie na tablicach informacyjnych w trakcie realizacji projektu.

2.

Upowszechnienie informacji na temat potencjału obszarów LGD poprzez wykonanie witryny www obejmującej opisy tekstowe i fotografie, artykuły w prasie lokalnej, w trakcie realizacji projektu.

3.

Udokumentowanie lokalnych zasobów obszarów LGD poprzez wydanie albumu w trakcie realizacji projektu.

4.

Promocja walorów obszaru za pomocą produktów promocyjnych utożsamianych z obszarami LGD oraz przygotowanie filmu promocyjnego w trakcie realizacji projektu.

5.

Podniesienie świadomości mieszkańców, na temat obszaru objętego projektem poprzez organizację konferencji w ostatnim miesiącu realizacji projektu.

Przewidywane rezultaty projektu to wzrost rozpoznawalności lokalnego dziedzictwa historycznego, kulturalnego i przyrodniczego wśród mieszkańców obszarów LGD.

Spośród ww. zadań Stowarzyszenie LGD "..." odpowiedzialne jest za zakup, opracowanie, przygotowanie, druk lub powielenie oraz dystrybucję materiałów promocyjnych, organizację i przeprowadzenie konferencji oraz za opracowanie i przygotowanie wielkoformatowych tablic informacyjnych dotyczących projektu.

Wszystkie rezultaty projektu będą udostępniane mieszkańcom jak również turystom bezpłatnie.

Zgodnie ze Statutem, Stowarzyszenie LGD "..." jest organizacją non-profit.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Działalność Stowarzyszenia opiera się na działalności społecznej i w pełni bezpłatnej na rzecz lokalnej społeczności. Dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji wskazanego zadania będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zakupione materiały promocyjne będą wykorzystywane do celów promocyjnych podczas działań realizowanych przez Stowarzyszenie. Materiały promujące teren LGD zostaną rozdane podczas konferencji przedstawicielom administracji publicznej, osobom zajmującym się promocją regionu, przedstawicielom ośrodków kultury. Pozostałe materiały zostaną przekazane gminom partnerskim. Wszystkie materiały promocyjne będą udostępniane i rozdawane bezpłatnie turystom, osobom, które zajmują się promocją regionu. Będą dostępne również w biurach obu Stowarzyszeń i wykorzystywane do promocji regionu podczas imprez kulturalnych, targów. Tablice informacyjne, na których zostaną zaznaczone największe skarby przyrody i kultury obu Stowarzyszeń zostaną umieszczone na terenie każdej gminy w miejscu ogólnodostępnym dla mieszkańców i turystów.

Faktury VAT dokumentujące zakupy oraz usługi związane z realizowanym projektem będą wystawiane na Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania "...".

Zakupione towary i usługi zdaniem Wnioskodawcy nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w świetle art. 7 ust. 2 i ust. 3 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania "..." w odniesieniu do realizowanych zadań ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości czy części.

Zdaniem Wnioskodawcy, powołując się na art. 15 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z poz. zm.) Stowarzyszenie LGD "..." nie jest podatnikiem podatku VAT w związku z czym Stowarzyszenie nie będzie mogło odzyskać poniesionego podatku VAT, ponieważ ww. działanie nie będzie wykorzystane przez Stowarzyszenie LGD "..." na cele działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie, z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani, jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn., których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Na podstawie art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania "..." jest partnerstwem trójsektorowym składającym się z przedstawicieli sektora publicznego, gospodarczego i społecznego.

Partnerzy projektu współpracy pt. "..." o akronimie X zobowiązali się do wspólnej realizacji operacji, której celem jest wypromowanie lokalnego dziedzictwa historycznego, kulturalnego i przyrodniczego jako naturalnego produktu o niepowtarzalnych walorach kulturowych.

Cel ogólny realizowany będzie poprzez następujące cele szczegółowe:

1.

Oznakowanie lokalnego dziedzictwa historycznego, kulturalnego i przyrodniczego poprzez wyznaczenie maksymalnie 110 miejsc charakterystycznych dla obszarów LGD, ich opisanie i wskazanie na tablicach informacyjnych w trakcie realizacji projektu.

2.

Upowszechnienie informacji na temat potencjału obszarów LGD poprzez wykonanie witryny www obejmującej opisy tekstowe i fotografie, artykuły w prasie lokalnej, w trakcie realizacji projektu.

3.

Udokumentowanie lokalnych zasobów obszarów LGD poprzez wydanie albumu w trakcie realizacji projektu.

4.

Promocja walorów obszaru za pomocą produktów promocyjnych utożsamianych z obszarami LGD oraz przygotowanie filmu promocyjnego w trakcie realizacji projektu.

5.

Podniesienie świadomości mieszkańców, na temat obszaru objętego projektem poprzez organizację konferencji w ostatnim miesiącu realizacji projektu.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Działalność Stowarzyszenia opiera się na działalności społecznej i w pełni bezpłatnej na rzecz lokalnej społeczności. Dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji wskazanego zadania będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Faktury VAT dokumentujące zakupy oraz usługi związane z realizowanym projektem będą wystawiane na Zainteresowanego.

Jak wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi W przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi a ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym, podatnikiem podatku od towarów i usług. Brak jest zatem podstaw do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tytułu realizowanego projektu zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur dokumentujących zakupy w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ wydatki poniesione w związku z realizacją projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, a ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym zrejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Ponadto w zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Należy zauważyć, iż wydana interpretacja dotyczy jedynie kwestii objętej zakresem pytania. Inne kwestie zawarte we wniosku a nie objęte zakresem pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl