IPTPP4/443-141/13-4/OS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-141/13-4/OS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2013 r. (data wpływu 6 marca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 maja 2013 r. (data wpływu 23 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakup: usługi utwardzenia podwórza oraz zakup materiałów, takich jak: piasek, podsypka, kostka granitowa, tłuczeń, krawężniki, cement, kratki ściekowe oraz innych materiałów niezbędnych do utwardzenia podwórza - jest nieprawidłowe;

* prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakup pozostałych towarów i usług wymienionych w pytaniu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakup: usługi utwardzenia podwórza oraz zakup materiałów, takich jak: piasek, podsypka, kostka granitowa, tłuczeń, krawężniki, cement, kratki ściekowe oraz innych materiałów niezbędnych do utwardzenia podwórza,

* prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakup pozostałych towarów i usług wymienionych w pytaniu.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 20 maja 2013 r. (data wpływu 23 maja 2013 r.) w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Wnioskodawca prowadzi razem z małżonką gospodarstwo rolne o pow. 21.65 ha + dzierżawa I,70 ha. Zainteresowany zamierza zarejestrować się dla potrzeb podatku VAT jako czynny podatnik VAT. Sprzedaż płodów rolnych z naliczonym podatkiem VAT i zakupy towarów, materiałów i usług z podatkiem naliczonym zamierza rozliczać w deklaracjach dla potrzeb podatku VAT. W związku z powyższym Wnioskodawca ma wątpliwości o zakres przysługującego odliczenia podatku VAT w odniesieniu do zakupów wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał:

1.

Faktury VAT dokumentujące wydatki poniesione w związku z zakupem towarów i usług będą wystawiane wyłącznie na osobę zgłoszoną jako podatnika VAT czynnego, czyli na imię i nazwisko Wnioskodawcy.

2.

Zakupione towary i usługi wymienione w pytaniu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług tj. sprzedaży własnej produkcji roślinnej w postaci np. buraków cukrowych, pszenicy, żyta, rzepaku.

3.

W odpowiedzi na pytanie: w jakiej części będzie wykorzystywany do opodatkowanej działalności gospodarczej internet, energia elektryczna, telefon i podwórze Wnioskodawca informuje, że:

a.

internet będzie wykorzystywany wyłącznie do opodatkowanej działalności gospodarczej, ponieważ Zainteresowany nie korzysta z internetu w celach prywatnych. Jak już Wnioskodawca wyjaśnił we wniosku za pomocą internetu kontaktuje się z cukrownią i jej inspektorem w celu składania zamówień na nasiona buraka cukrowego, wapno, środki ochrony roślin, agrowłókninę. Tą drogą Zainteresowany otrzymuje od cukrowni materiały szkoleniowe dotyczące uprawy buraka cukrowego, zalecane dawki nawozów mineralnych, mikroelementów i wapna oparte na corocznej analizie gleb przeznaczonych pod tą uprawę. Przez internet wysyła informacje o wykorzystaniu materiału ze zbioru odmiany chronionej wyłącznym prawem jako materiału siewnego do Agencji Nasiennej. Korzysta z bankowości elektronicznej, monitoruje stan należności gospodarstwa oraz wysyła przelewy na pokrycie zobowiązań Wnioskodawcy. Ani Zainteresowany ani Jego małżonka nie posiadają kont na serwisach społecznościowych. Preferują tradycyjne formy utrzymywania kontaktów towarzyskich. Gdyby nie to, że internet uprościł i przyśpieszył kontakty z osobami i instytucjami niezbędnymi w działalności rolniczej, to internetu by nie było, ponieważ nie byłby potrzebny - dlatego też Wnioskodawca uważa, że usługi internetu są związane wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną i ma prawo do odliczenia 100% podatku VAT naliczonego zawartego na fakturach zakupu;

b.

W odniesieniu do energii elektrycznej, to na podstawie dwóch faktur obejmujących rok kalendarzowy Zainteresowany ustalił, że średnie miesięczne zużycie prądu w gospodarstwie rolnym wynosi 330 kWh tj. (2.002 kWh+1.961 kWh) / 12 = 330,25 kWh. Dane zużycia energii elektrycznej Wnioskodawca ustalił na podstawie:

* Fa nr, która obejmuje okres od 2012-02-23 do 2012-08-14 na kwotę brutto 1.030,71 zł i wykazuje zużycie 2.002 kWh;

* Fa nr, która obejmuje okres od 2012-08-15 do 2013-02-18 na kwotę brutto 1.014,96 zł i wykazuje zużycie 1.961 kWh.

Wnioskodawca dokonał rozliczenia średniomiesięcznego zużycia energii w gospodarstwie rolnym i ustalił, że:

Zużycie energii na cele domowe wynosi:

lodówka 0,8 kwh/dzień x 30 dni=24 kwh

oświetlenie domu 5 szt x 100 wat x 30 dni/1000=15 kwh

odkurzacz 1200 wat x 2 godz./miesiąc/1000=2,4 kwh

TV 80 wat x 2 godz./dzień x 30 dni/1000=4,8 kwh

ładowarka do telefonu, laptopa 65 wat x 20 godz./miesiąc/1000=1,3 kwh

żelazko 2000 wat x 4 godz./miesiąc/1000=8 kwh

czajnik bezprzewodowy 2000 wat x 0.25 godz./dzień x 30 dni/1000=15 kwh

mikrofalówka 800 wat x 0,25 godz./dzień x 30 dni/1000=6kwh

zamrażarka 1300 wat/dzień x 30 dni/1000=39 kwh

piekarnik elektryczny 1500 wat x 1 godz./tydzień x 4 tygodnie/1000= 6 kwh

pralka automatyczna 1500 wat x 2 godz./tydzień x 4 tygodnie/1000=12 kwh

Razem: 133,50 kwh co stanowi 40.45%=133,5 kwh/330 kwh x 100%

Zużycie energii związane z prowadzeniem gospodarstwa:

Spawarka 2000 wat x 0,5 godz./dzień x 30 dni/1000=30 kwh

ładowanie akumulatorów,

(prostownik) 2000 wat x 0,5 godz./dzień x 30 dni/1000=30 kwh

wiertarka 1300 wat x 0,25 godz./dzień x 30 dni/1000=9,75 kwh

szlifierka 2000 wat x 0,5 godz./dzień x 30 dni/1000=30 kwh

myjka ciśnieniowa 1500 wat x 0,5 godz./dzień x 30 dni/1000=22,5 kwh

sprężarka do pompowania kół,

malowania 1700 wat x 1 godz./dzień x 30 dni/1000=51 kwh

hydrofor 1500 wat x 0,5 godz./dzień x 30 dni/1000=22,5 kwh

oświetlenie garaży, wiaty 5 szt. 5 wat/godz. X 30 dni/1000=0,75 kwh

Razem 196,50 kwh co stanowi 59,55%=196,50 kwh/330 kwh x 100%

Na podstawie rozliczenia zużycia energii elektrycznej Wnioskodawca uważa, że ma prawo do odliczenia 60% podatku VAT naliczonego z faktury za energię elektryczną.

c.

Zainteresowany nie posiada telefonu stacjonarnego. Korzysta tylko z telefonu komórkowego. Wiele spraw związanych z prowadzeniem gospodarstwa, rozmowy z bankami, urzędem gminy, ubezpieczycielami, urzędem skarbowym, Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, odbiorcami płodów rolnych, dostawcami środków do produkcji rolnej odbywają się telefonicznie. Do tej, pory rachunek za korzystanie z telefonu przychodził na jednej fakturze łącznie z rachunkiem małżonki. W związku z rejestracją jako podatnik VAT czynny, Zainteresowany wystąpi do operatora telefonicznego z wnioskiem o wydzielenie połączeń telefonicznych Wnioskodawcy na osobnej fakturze, wystawianej na nazwisko Zainteresowanego. Wnioskodawca przyjął zasadę, podobnie jak przy telefonach służbowych osób prowadzących działalność gospodarczą, że telefon Zainteresowanego służy wyłącznie do wykonywania rozmów związanych z działalnością gospodarczą, natomiast telefon małżonki służy do wykonywania rozmów prywatnych. Z związku z tym Wnioskodawca uważa, że podatek naliczony wynikający z rozmów wykonywanych z numeru telefonu Zainteresowanego służy wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, zatem Zainteresowanemu przysługiwało będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do tej faktury.

d.

Od bramy wjazdowej do gospodarstwa prowadzi jedna droga wjazdowa o wymiarach 60 m długości x 4 m szerokości=240 m2. Na końcu drogi znajduje się plac manewrowy dla ciągników i maszyn rolniczych o wymiarach 12 m x 12m=144 m2. Droga wjazdowa służy zarówno do działalności opodatkowanej, jako wjazd do garaży dla ciągników i maszyn rolniczych, jak i osobistym celom podatnika, jako droga dojazdowa do domu mieszkalnego. Jednak wpływ użytkowania drogi wyłącznie w celach osobistych jest znikomy i porównywalny z poziomem użytkowania dróg dojazdowych i parkingu w celach prywatnych w firmach prowadzących działalność gospodarczą. Zły wpływ i ciągle pogarszający się stan drogi i placu manewrowego wynika z ciężaru własnego ciągników, kombajnów i innych maszyn rolniczych, który jest nieporównywalnie większy od ciężaru samochodu osobowego. Zatem Wnioskodawca uważa, że konieczność ponoszenia wydatków na polepszenie stanu drogi wynika głównie z użytkowania jej na działalność opodatkowaną gospodarstwa rolnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca będąc czynnym płatnikiem VAT będzie mógł odliczać podatek VAT naliczony z faktur dokumentujących zakup:

1.

usług projektowania, kosztorysowania oraz innych niezbędnych do uzyskania pozwolenia na rozbudowę i remont wiaty i garaży a ponadto materiałów budowlanych takich jak cement, pustaki, stal zbrojeniowa, blachodachówka, gwoździe, wkręty i inne materiałów niezbędnych do remontu garaży i wiaty.

2.

narzędzi i materiałów typu: wkrętarka, gumówka, spawarka, elektrody, gaz spawalniczy i inne urządzenia i narzędzia i materiały niezbędne do remontu i konserwacji maszyn rolniczych.

3.

dostępu do sieci internet.

4.

energii elektrycznej.

5.

materiałów biurowych w postaci: papieru do drukarki, tuszy do drukarki, druków faktur, zakup komputera i oprogramowania komputerowego.

6.

odzieży ochronnej (roboczej), obuwia roboczego, środków czystości, past bhp, proszków do prania.

7.

wody mineralnej zakupioną do spożycia.

8.

abonamentu i kosztów rozmów z telefonu komórkowego.

9.

usługi utwardzenia podwórza oraz zakup materiałów, takich jak: piasek, podsypka, kostka granitowa, tłuczeń, krawężniki, cement, kratki ściekowe oraz innych materiałów niezbędnych do utwardzenia podwórza.

10.

maszyn rolniczych i paliwa do ich silników.

11.

części zamiennych do samochodu osobowego Citroen Berlingo oraz inne koszty eksploatacyjne tego samochodu.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.

Garaże i wiata znajdująca się w gospodarstwie rolnym Zainteresowanego mają już ponad 40 lat i są zbyt małe do przechowywania wszystkich maszyn rolniczych. Z tego powodu garaże i wiata wymagają remontu generalnego oraz rozbudowy. Wykonanie projektu, kosztorysu oraz uzyskanie pozwolenia na rozbudowę i remont wiaty i garaży (w których Wnioskodawca przechowuję maszyny i urządzenia rolnicze) planuję powierzyć firmie specjalizującej się w przeprowadzaniu takich inwestycji. W tym celu Zainteresowany planuje zakup wszelkich materiałów budowlanych niezbędnych do przeprowadzenia tej inwestycji. Zdaniem Wnioskodawcy koszty remontów dotyczące garażu i wiaty dla maszyn rolniczych są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, zatem przysługiwało będzie Zainteresowanemu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

2.

Wnioskodawca wykonuje osobiście większość napraw i bieżących konserwacji maszyn rolniczych i urządzeń, którymi posługuje się w swoim gospodarstwie rolnym. W tym celu narzędzia, które Zainteresowany wymienił są niezbędne. W odniesieniu do wydatków poniesionych na naprawy i bieżącą konserwację maszyn rolniczych i urządzeń, które są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

3.

Dostęp do sieci internet w gospodarstwie rolnym Wnioskodawcy jest niezbędny. Za jego pomocą Zainteresowany planuje wysyłać deklaracje podatkowe do urzędu skarbowego. Od dawna za pomocą internetu Wnioskodawca kontaktuję się z cukrownią i jej inspektorem w celu składania zamówień na nasiona buraka cukrowego, wapno, środki ochrony roślin, agrowłókninę. Tą drogą Zainteresowany otrzymuję od cukrowni materiały szkoleniowe dotyczące uprawy buraka cukrowego, zalecane dawki nawozów mineralnych, mikroelementów i wapna oparte na corocznej analizie gleb przeznaczonych pod tą uprawę. Przez internet Wnioskodawca wysyła informacje o wykorzystaniu materiału ze zbioru odmiany chronionej wyłącznym prawem jako materiału siewnego do Agencji Nasiennej. Zainteresowany korzysta z bankowości elektronicznej, monitoruje stan należności gospodarstwa oraz wysyła przelewy na pokrycie jego zobowiązań. Dzięki internetowi Wnioskodawca oszczędza czas i pieniądze. Dlatego też uważa, że w odniesieniu do podatku naliczonego za zakup usługi internetowej przysługiwało będzie Zainteresowanemu prawo do odliczenia podatku naliczonego w 100%.

4.

Energia elektryczna w gospodarstwie Wnioskodawcy jest rejestrowana na jednym liczniku. Zdaniem Zainteresowanego, szacunkowe zużycie energii na cele gospodarstwa rolnego to 60% całego poboru prądu. W domu Zainteresowany korzysta z żarówek energooszczędnych, oświetlenia ledowego. Posiada kolektor słoneczny do ogrzewania wody na cele domowe i gospodarcze. Wnioskodawca nie grzeje wody za pomocą bojlera elektrycznego, który kiedyś bardzo podnosił zużycie energii elektrycznej. W gospodarstwie rolnym energię elektryczną Wnioskodawca zużywa min. do ładowania akumulatorów ciągników i kombajnu, mycie myjką elektryczną maszyn i urządzeń rolniczych, załadunek i rozładunek do silosu zboża - żmijką elektryczną, czyszczenie nasion zbóż i rzepaku elektryczną wialnią. W związku z powyższym uważa, że będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupu energii elektrycznej w wysokości 60% podatku naliczonego wynikającego z faktury zakupu.

5.

Do prowadzenia ksiąg podatkowych w gospodarstwie niezbędny staje się zakup komputera z licencjonowanym oprogramowaniem, a co za tym idzie zakup drukarki, tuszy do niej i innych materiałów biurowych. Zdaniem Wnioskodawcy wydatki te są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, zatem przysługiwało będzie Zainteresowanemu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podarku naliczonego.

6.

Zdaniem Wnioskodawcy pracując w gospodarstwie rolnym, w polu, przy naprawach i konserwacji maszyn rolniczych niezbędny staje się zakup odzieży, rękawic i obuwia roboczego spełniającego podstawowe wymogi bhp. Mając kontakt ze środkami ochrony roślin, smarami, olejami do silników, napędowymi Zainteresowany jest narażony na ich bezpośrednie działanie. Zakup środków czystości, pasty bhp, kremu ochronnego do rąk pozwoli zmniejszyć szkodliwe działanie wymienionych preparatów. Dlatego zdaniem Zainteresowanego wydatki te są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, zatem przysługiwało będzie Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

7.

Prowadzenie gospodarstwa rolnego wiąże się z tym, że Wnioskodawca pracuje często w polu, w znacznym oddaleniu od domu. W okresach nasilenia prac polowych, a więc od wiosny, poprzez szczególnie gorący czas, jakim są żniwa, do jesieni niezbędny jest zakup wody mineralnej do picia. Dlatego zdaniem Zainteresowanego wydatek ten jest wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych, zatem przysługiwało będzie Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

8.

Wnioskodawca nie posiada telefonu stacjonarnego. Korzysta tylko z telefonu komórkowego. Wiele spraw związanych z prowadzeniem gospodarstwa, rozmowy z bankami, urzędem gminy, ubezpieczycielami, urzędem skarbowym. Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, odbiorcami płodów rolnych, dostawcami środków do produkcji rolnej odbywają się telefonicznie. Zainteresowany nadmienia, że rachunek za korzystanie z telefonu przychodzi na jednej fakturze łącznie z rachunkiem małżonki. Małżonkowie przyjęli zasadę, że telefon wnioskodawcy służy wyłącznie do wykonywania rozmów związanych z działalnością gospodarczą, natomiast telefon małżonki służy do wykonywania rozmów prywatnych. W. związku z tym Zainteresowany uważa, że podatek naliczony wynikający z rozmów wykonywanych z numeru telefonu Wnioskodawcy służy wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, zatem przysługiwało będzie Zainteresowanemu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do tej części faktury.

9.

Podwórze, które jest jednocześnie jedyną drogą dojazdową do silosu magazynującego zboże, garaży, wiaty z maszynami rolniczymi, wymaga utwardzenia. Podczas opadów deszczu, mokrego śniegu tworzą się koleiny, błoto wpływa wręcz do garaży. Każdy wjazd i wyjazd ciągnika, kombajnu czy innych maszyn pogarsza stan podwórka. Dlatego zdaniem Wnioskodawcy wydatki poniesione na utwardzenie podwórza są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, zatem Zainteresowanemu przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

10.

Park maszynowy Wnioskodawcy jest mocno zużyty. Mimo ciągłych napraw i konserwacji często zawodzi. W ostatnich latach Zainteresowany powiększył areał gospodarstwa i obecnie posiadane przez Wnioskodawcę ciągniki i maszyny rolnicze stały się mało wydajne i niewystarczające. Konieczny jest zakup nowych, który podniesie wydajność i przyśpieszy prace polowe. W trakcie użytkowania tych maszyn w gospodarstwie Zainteresowany będzie zużywał również paliwo do napędzania ich silników. Dlatego też uważa, że w odniesieniu do wydatków poniesionych na zakup maszyn rolniczych i urządzeń i paliwa zużytego do ich silników, które są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, będzie Zainteresowanemu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

11.

Wnioskodawca prowadząc gospodarstwo, posługuje się jednym samochodem osobowym marki Citroen Berlingo. Używa go zarówno w celach prywatnych jak i do transportu środków do produkcji rolnej, przewozu narzędzi, 5 mniejszych maszyn jak również w celu dojazdu do cukrowni, na szkolenia, do banków, urzędów i innych wyjazdów ściśle związanych z prowadzeniem gospodarstwa rolnego. W związku z użytkowaniem tego samochodu ponosi koszty jego eksploatacji takie jak: koszty części zamiennych, wymiany opon, olejów i smarów. Zdaniem Wnioskodawcy w odniesieniu do tego typu wydatków o charakterze eksploatacyjnym będzie przysługiwało Zainteresowanemu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego. Przy czy Wnioskodawca zaznacza, że nie będzie odliczał podatku VAT od paliwa wlewanego do baku tego samochodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

* prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakup: usługi utwardzenia podwórza oraz zakup materiałów, takich jak: piasek, podsypka, kostka granitowa, tłuczeń, krawężniki, cement, kratki ściekowe oraz innych materiałów niezbędnych do utwardzenia podwórza - uznaje się za nieprawidłowe;

* prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakup pozostałych towarów i usług wymienionych w pytaniu - uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Powyższe regulacje oznaczają, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie z faktur na niego wystawionych oraz w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych na niego faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni (wydatek na nabycie towaru, który następnie zostanie przez podatnika sprzedany), bądź pośredni. Niezależnie od tego, czy dokonany zakup stanowi kompletny i zdatny do użytkowania towar czy środek trwały, czy też dokonywane są dopiero nakłady (inwestycja w toku) czy też dokonywane są płatności zaliczkowe, których efektem będzie środek trwały - podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, jeśli tylko zakup dokonywany jest w związku z obecnie prowadzoną lub planowaną działalnością opodatkowaną.

Przepisy art. 86 ust. 10 i ust. 11 ustawy wskazują na terminy, w jakich podatnik może z tego uprawnienia skorzystać.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy).

Natomiast, jeśli podatnik nie dokonał obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego - art. 86 ust. 13 ustawy.

Podatnik ma prawo do skorzystania z prawa do odliczenia w określonych przepisami terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego określonych warunków pozytywnych (związku nabytych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi), jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych m.in. w art. 88 ustawy.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się - w myśl art. 88 ust. 4 ustawy - do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Stosownie do art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" (...).

Artykuł 96 ust. 5 ustawy stanowi, że jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

1.

przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-13 oraz art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;

2.

przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;

3.

przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz w art. 113 ust. 1, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia;

4.

przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Jednocześnie ustawodawca na podstawie art. 99 ust. 1 ustawy nałożył na podatników, o których mowa w art. 15, obowiązek składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowych za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu (...).

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca zamierza zarejestrować się dla potrzeb podatku VAT jako czynny podatnik VAT. Faktury VAT dokumentujące wydatki poniesione w związku z zakupem towarów i usług będą wystawiane wyłącznie na osobę zgłoszoną jako podatnika VAT czynnego, czyli na imię i nazwisko Wnioskodawcy. Zakupione towary i usługi wymienione w pytaniu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług tj. sprzedaży własnej produkcji roślinnej w postaci np. buraków cukrowych, pszenicy, żyta, rzepaku.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. Wnioskodawca zamierza się zarejestrować jako podatnik czynny VAT. Ponadto - jak wskazał Wnioskodawca zakupione towary i usługi wymienione w pytaniu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem odnośnie:

I.

Usług projektowania, kosztorysowania oraz innych niezbędnych do uzyskania pozwolenia na rozbudowę i remont wiaty i garaży, a ponadto materiałów budowlanych takich jak cement, pustaki, stal zbrojeniowa, blachodachówka, gwoździe, wkręty i innych materiałów niezbędnych do remontu garaży i wiaty, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup ww. towarów i usług, ponieważ wydatki poniesione na zakup przedmiotowych towarów i usług będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Przy czym prawo to będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

II.

Narzędzi i materiałów typu: wkrętarka, gumówka, spawarka, elektrody, gaz spawalniczy i inne urządzenia i narzędzia i materiałów niezbędnych do remontu i konserwacji maszyn rolniczych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup ww. towarów i usług, ponieważ wydatki poniesione na zakup przedmiotowych towarów będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Przy czym prawo to będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

III.

Dostępu do sieci internet, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup ww. usługi, w takiej części, która będzie związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Przy czym prawo to będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

IV.

Energii elektrycznej, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup ww. usługi, w takiej części, jaka będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w prowadzonej działalności gospodarczej. Przy czym prawo to będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy. Nadto podkreśla się, iż prawidłowe określenie wysokości procentowego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup energii elektrycznej związanego z realizowanymi czynnościami opodatkowanymi należy do Wnioskodawcy, natomiast ocena prawidłowości przyjętych przez Zainteresowanego rozwiązań może nastąpić jedynie w drodze przeprowadzonego postępowania podatkowego przez właściwy organ pierwszej instancji.

V.

Materiałów biurowych w postaci: papieru do drukarki, tuszy do drukarki, druków faktur, zakup komputera i oprogramowania komputerowego, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup ww. towarów i usług, ponieważ wydatki poniesione na zakup przedmiotowej usługi będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Przy czym prawo to będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

VI.

Odzieży ochronnej (roboczej), obuwia roboczego, środków czystości, past bhp, proszków do prania, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup ww. towarów, ponieważ wydatki poniesione na zakup przedmiotowych towarów będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Przy czym prawo to będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

VII.

Wody mineralnej zakupioną do spożycia Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup ww. towarów, ponieważ wydatki poniesione na zakup przedmiotowych towarów będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Przy czym prawo to będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

VIII.

Abonamentu i kosztów rozmów z telefonu komórkowego Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup ww. usługi, w takiej części, która będzie związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Przy czym prawo to będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

IX.

Maszyn rolniczych oraz paliwa do ich silników, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup ww. towarów, ponieważ wydatki poniesione na zakup przedmiotowych towarów będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Przy czym prawo to będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

X.

W odniesieniu do części zamiennych do samochodu osobowego Citroen Berlingo oraz innych kosztów eksploatacyjnych tego samochodu, tut. Organ zauważa, iż:

Stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą nowelizującą - w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy do dnia 31 grudnia 2013 r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł, z zastrzeżeniem ust. 2.

Na mocy art. 4 cyt. ustawy, w okresie od dnia wejścia w życie tej ustawy do dnia 31 grudnia 2013 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 3 ust. 1.

Z kolei art. 3 ust. 2 powyższej ustawy stanowi, iż przepis ust. 1 nie dotyczy:

1.

pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;

2.

pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;

3.

pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;

4.

pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

5.

pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku do niniejszej ustawy;

6.

pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

7.

przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:

a.

odsprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub

b.

oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

W myśl art. 3 ust. 3 ustawy nowelizującej, spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 2 pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.

Z powyższych przepisów wynika, iż zasadą jest, że w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczajacej 3,5 tony wykorzystywanych na potrzeby działalności gospodarczej podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ograniczonej wysokości.

Odnosząc się zatem do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupu dotyczących części zamiennych do samochodu osobowego Citroen Berlingo oraz innych kosztów eksploatacyjnych tego samochodu, należy zauważyć, iż żaden z powołanych przepisów nie wskazuje na brak prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie ww. towarów oraz usług związanych z eksploatacją samochodu osobowego, wykorzystywanego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W tym przypadku znajdzie zastosowanie przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, tzn. Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących zakup usług związanych z eksploatacją samochodu osobowego, w takim zakresie, w jakim te towary i usługi będą związane z wykorzystaniem przedmiotowego pojazdu do wykonywania czynności opodatkowanych. Jednocześnie Wnioskodawca winien ustalić, w jakim zakresie zakupione towary i usługi wykorzystywane będą do działalności gospodarczej oraz w jakiej do celów prywatnych, i wyłącznie w zakresie zakupionych towarów i usług wykorzystywanych do czynności opodatkowanych w prowadzonej działalności gospodarczej, powyższe prawo do odliczenia będzie przysługiwało. Ponadto prawo to będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

XI. W odniesieniu do usług utwardzenia podwórza oraz zakup materiałów, takich jak: piasek, podsypka, kostka granitowa, tłuczeń, krawężniki, cement, kratki ściekowe oraz innych materiałów niezbędnych do utwardzenia podwórza, tut. Organ zauważa, iż:

W myśl art. 86 ust. 7b ustawy, w przypadku nakładów ponoszonych na nabycie, w tym na nabycie praw wieczystego użytkowania gruntów, oraz wytworzenie nieruchomości, stanowiącej majątek przedsiębiorstwa danego podatnika, wykorzystywanej zarówno do celów prowadzonej przez tego podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, których nie da się w całości przypisać działalności gospodarczej, podatek naliczony oblicza się według udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość wykorzystywana jest do celów działalności gospodarczej. Przy czym przez wytworzenie nieruchomości, stosownie do art. 2 pkt 14a ustawy, rozumieć należy wybudowanie budynku, budowli lub ich części, lub ich ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym.

Powyższy przepis art. 86 ust. 7b ustawy wprowadza szczególny tryb odliczeń podatku naliczonego w przypadku nieruchomości i nakłada obowiązek określenia wysokości udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość została lub zostanie wykorzystana do celów prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

Unormowanie to ma charakter doprecyzowujący ogólną zasadę w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT i znajduje zastosowanie w sytuacji, gdy nabyta, bądź wytworzona nieruchomość stanowi majątek przedsiębiorstwa Podatnika, i jest wykorzystywana przez niego zarówno do działalności gospodarczej, jak również np. do celów osobistych (mieszkaniowych). Wówczas w odniesieniu do tej części nieruchomości, w stosunku do której Podatnik nie jest w stanie przypisać w całości do działalności gospodarczej, podatek naliczony oblicza się przy zastosowaniu udziału procentowego.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa podatkowego należy wskazać, iż w celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, Wnioskodawca winien najpierw wydzielić z całości dokonanych zakupów tę ich część, która związana jest wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej.

W przypadku wydatków, które mogą zostać jednoznacznie przypisane do części nieruchomości, która będzie wykorzystywana do działalności gospodarczej, podatnikowi przysługiwać będzie prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki związane z usługami utwardzenia podwórza oraz zakupu materiałów, takich jak: piasek, podsypka, kostka granitowa, tłuczeń, krawężniki, cement, kratki ściekowe oraz innych materiałów niezbędnych do utwardzenia podwórza w takim zakresie, w jakim będą związane z prowadzoną działalnością gospodarczą i będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Z kolei w przypadku wydatków, które mogą zostać jednoznacznie przypisane do części nieruchomości, która będzie wykorzystywana na cele osobiste, podatnikowi nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących powyższe wydatki.

Natomiast odnośnie wydatków, które nie mogą zostać jednoznacznie przypisane do części nieruchomości, która będzie wykorzystywana do działalności gospodarczej lub do części przeznaczonej na cele osobiste, Wnioskodawca winien obliczyć udział powierzchni inwestycji wykorzystywanej dla celów działalności gospodarczej w powierzchni inwestycji ogółem oraz przyporządkować podatek naliczony poszczególnym częściom realizowanej inwestycji, według tak wyliczonego udziału procentowego.

Reasumując, Wnioskodawcy w odniesieniu do wydatków, które będzie w stanie przyporządkować do części nieruchomości przeznaczonej do celów prowadzonej działalności gospodarczej, będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zaś w odniesieniu do wydatków, które będzie w stanie przyporządkować do części nieruchomości przeznaczonej na cele osobiste nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Natomiast w odniesieniu do wydatków, których Wnioskodawca nie będzie w stanie przyporządkować do konkretnych części nieruchomości, będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego według udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość wykorzystywana będzie do celów działalności gospodarczej, związanej z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 i art. 86 ust. 7b ustawy, z uwzględnieniem ograniczeń wskazanych w art. 88 ustawy.

Dodatkowo tut. Organ informuje, że ciężar rzetelnego ustalenia udziału procentowego w celu rozliczenia wydatków związanych z usługami utwardzenia podwórza oraz zakupami materiałów, takich jak: piasek, podsypka, kostka granitowa, tłuczeń, krawężniki, cement, kratki ściekowe oraz innych materiałów niezbędnych do utwardzenia podwórza, w części przeznaczonej na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej i w części wykorzystywanej dla potrzeb osobistych osoby fizycznej prowadzącej działalność, spoczywa zawsze na podatniku.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, iż konieczność ponoszenia wydatków na polepszenie stanu drogi wynika głównie z użytkowania jej na działalność opodatkowaną gospodarstwa rolnego i w konsekwencji wydatki poniesione na utwardzanie podwórza są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, zatem Zainteresowanemu przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, należało uznać za nieprawidłowe.

W pozostałym zakresie stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl