IPTPP4/443-134/13-6/BM - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania w całości lub w części podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-134/13-6/BM Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania w całości lub w części podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2013 r. (data wpływu 4 marca 2013 r.), uzupełnionym pismami z dnia 24 maja 2013 r. (data wpływu 27 maja 2013 r.) oraz z dnia 14 czerwca 2013 r. (data wpływu 18 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania w całości lub w części podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." z zastosowaniem proporcji o której mowa w art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania w całości lub w części podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "....." z zastosowaniem proporcji o której mowa w art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 24 maja 2013 r. (data wpływu 27 maja 2013 r.) oraz z dnia 14 czerwca 2013 r. (data wpływu 18 czerwca 2013 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina, jako osoba prawna wykonująca zadania z zakresu administracji publicznej zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym i zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług realizuje jako Partner projekt pn.: "...". Celem Projektu jest podniesienie poziomu rozwoju społeczeństwa informacyjnego regionu poprzez stworzenie warunków do powszechnego stosowania usług e-administracji oraz podniesienie potencjału instytucjonalnego JST. Projekt dotyczy poprawy bezpieczeństwa sieci teleinformatycznych i systemów, wdrożenia systemu Elektronicznego Obiegu Dokumentów i Systemów Dziedzinowych w gminach i powiatach Województwa.., budowy i wyposażenia serwerowni w....

Projekt finansowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 (RPOW).

Podmiotem odpowiedzialnym za przygotowanie, realizację oraz jego rozliczenie jest Województwo. W celu realizacji Projektu pomiędzy Województwem jako Liderem Partnerstwa, a Partnerami (w tym Gminą..) zostały zawarte umowy partnerskie. Umowy te opisują realizację projektu partnerskiego w rozumieniu art. 28a ust. 1. ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. 09.84.712 j.t. z późn. zm.), której prowadzenie stanowi jedno z zadań samorządu województwa na podstawia art. 3 punkt 2) tejże ustawy. Umowy zawarte z Partnerami stanowią, że Województwo działając w swoim imieniu i na swoją rzecz oraz w imieniu i na rzecz Partnerów, wykonuje prawa i obowiązki beneficjenta Projektu, w tym m.in. przygotowuje dokumenty aplikacyjne i wdrożeniowe oraz występuje z wnioskiem o dofinansowanie, wykonuje obowiązki zamawiającego w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo Zamówień Publicznych (nie we wszystkich zadaniach wynikających z projektu). W przypadku niektórych zadań wynikających z projektu Gmina sama występuje jako zamawiający, aczkolwiek we wszystkich zadaniach na Gminie spoczywa obowiązek uregulowania płatności dla wykonawców poszczególnych postępowań i dokonanie rozliczeń. Gmina dokonuje także odbiorów i staje się właścicielem powstałego majątku.

Zadaniami, które realizuje Gmina samodzielnie (tekst jedn.: występuje jako zamawiający w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo Zamówień Publicznych) są:

1.

Budowa serwerowni (adaptacja pomieszczenia roboty budowlano-instalacyjne),

2.

Zakup sprzętu serwerowego i komputerowego (m.in. stacje robocze, pakiety biurowe, drukarki, serwery, macierze, przełączniki, biblioteki pamięci masowej) oraz przeniesienie systemów informatycznych używanych w Urzędzie Miasta na nową platformę sprzętową,

3.

Budowa sieci teleinformatycznej - VolP.

Pozostałe zadania dla Gminy, a wynikające z partnerstwa są realizowane przez Lidera, tj.:

1. Dostawa i montaż sprzętu komputerowego (stacje roboczne, pakiety biurowe, czytniki kodu kreskowego, system logowania kartą inteligentną, skanery, drukarki do kodów kreskowych) dla użytkowników systemu informatycznego Gminy.

W ramach wszystkich zadań od 1 do 4 Gmina ponosi bezpośrednio wydatki ze swojego budżetu a następnie przedstawia Liderowi wniosek o płatności celem ich rozliczenia i otrzymania refundacji.

W ramach zadań 1 i 2 oraz 4 Gmina wybuduje serwerownię oraz wyposaży serwerownię w sprzęt i systemy informatyczne w celu objęcia dotychczasowym systemem informatycznym Urzędu Miasta, wszystkich Jednostek organizacyjnych Gminy.

Jednocześnie zastosowane rozwiązania podniosą jakość pracy i bezpieczeństwo systemu informatycznego obejmującego Urząd Miasta oraz wszystkie jednostki organizacyjne zostaną włączone w sieć teleinformatyczną Gminy. Zadanie to będzie polegało na dostarczeniu przez Wykonawcę oraz skonfigurowaniu i przekazaniu do eksploatacji użytkowej serwerów, pamięci masowych aktywnych urządzeń sieciowych oraz systemów zabezpieczających właściwą pracę serwerowni takich jak: system gwarantowanego zasilania awaryjnego, system chłodzenia, system monitoringu parametrów środowiskowych serwerowni, system wczesnego wykrywania dymu, system ppoż, system kontroli dostępu, systemy zapewniające bezpieczeństwo przetwarzanych danych i bezpieczny dostęp do sieci Internet itp. oraz dostawie platformy wirtualnej umożliwiającej budowę prywatnej chmury obliczeniowej Gminy.

Jednoczenie Wykonawca dokona przeniesienia systemów informatycznych Urzędu Miasta na nową platformę systemowo-sprzętową.

Wymienione urządzenia i systemy będą zainstalowane w serwerowni Gminy i mają na celu zabezpieczenie pracy w całej Gminie i jej jednostkach organizacyjnych. Jednolity i zintegrowany miejski system informatyczny ma podnieść poziom jakości zarządzania miastem i przynieść następujące efekty:

* wszystkie jednostki organizacyjne Gminy będą pracować na wspólnej bazie danych zawierającej aktualne dane dostępne dla wszystkich jednostek zgodnie z obowiązującym prawem,

* wdrożone podsystemy pozwolą na wspólne planowanie, korekty i akceptację budżetu bezpośrednio w systemie elektronicznym bez zbędnych dokumentów papierowych,

* systemy obsługujące świadczenia rodzinne i socjalne mające dostęp do wspólnej bazy ewidencji ludności, nieruchomości itp. uproszczą procedurę weryfikacji danych i obsługi interesantów,

* wdrożenie wspólnego Systemu Elektronicznego Obiegu Dokumentów pozwoli na przesyłanie spraw i dokumentów drogą elektroniczną, co zmniejszy ilość dokumentów papierowych krążących między urzędami, przyspieszy załatwianie spraw, uszczelni system przekazywania informacji, pozwoli na szybkie uzyskanie informacji odnośnie statusu załatwianej sprawy,

* uruchomiona też zostanie wewnętrzna w systemie gminnym poczta elektroniczna,

* dodatkowo wszystkie jednostki edukacyjne zostaną objęte jednolitym systemem obsługi placówek oświatowych,

* koszt eksploatacji wspólnych systemów będzie dużo niższy niż przy jednostkowej eksploatacji,

* system informacji prawnej będzie dostępny w sieci także dla wszystkich jednostek,

* powstanie możliwość pracy grupowej nad dokumentami i projektami w ramach całej gminy.

Zadanie 3 ma na celu dostarczenie sprzętu teleinformatycznego, oprogramowania, udzielenie licencji oraz świadczenie usług instalacji, konfiguracji, instruktaży w celu uruchomienia systemu VolP, a także zapewnienie rękojmi na wdrożony system i asysty technicznej systemu.

System VolP jest systemem telefonii opartej na protokole IP, realizowanej poprzez sieć teleinformatyczną. Zadanie to jest możliwe do zrealizowania dzięki posiadaniu przez Gminę sieci światłowodowej łączącej wszystkie jednostki organizacyjne Gminy. System ten pozwoli w ramach istniejącej sieci teleinformatycznej, realizować darmowe połączenia telefoniczne, telekonferencyjne i videokonferencyjne. Telefonia VolP daje także możliwość uzyskania korzystniejszych cenowo ofert realizowania rozmów zewnętrznych.

Zadanie wykonawcy będzie polegało na dostawie instalacji, konfiguracji i wdrożeniu urządzeń serwerowych wraz z systemem telekomunikacyjnym realizującym połączenia w oparciu o protokół komunikacyjny IP, dla węzła centralnego zlokalizowanego w budowanej serwerowni oraz na dostarczeniu, zamontowaniu i uruchomieniu aktywnych urządzeń sieci telekomunikacyjnej i urządzeń końcowych (telefonów, komunikatorów) dla Gminy oraz jej jednostek organizacyjnych.

W piśmie z dnia 24 maja 2013 r., będącym uzupełnieniem wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż faktury dokumentujące zakupy związane z realizowanym projektem będą wystawiane na Wnioskodawcę, tj....

Gmina wykonuje zadania, dla których został powołana i które wynikają z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych, na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z uwagi na fakt, iż, do praktycznie wszystkich czynności realizowanych przez Gminę będą wykorzystywane towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu, należy stwierdzić, iż czynności te nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Gmina jednakże osiąga dochody z tytułu zawartych umów cywilnoprawnych. Aczkolwiek nie występuje bezpośredni związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy towarami i usługami zakupionymi w projekcie a umowami cywilnoprawnymi i nie nastąpi wzrost dochodu z tychże umów z tytułu realizacji projektu.

Obecnie Gmina, przed uzyskaniem efektów projektu, ma możliwość odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Potwierdzeniem tego stanu są składane deklaracje VAT 7. Przypisując realizowane zadania do konkretnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT lub niepodlegających podatkowi VAT, Gmina nie korzysta z proporcji o której mowa w art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), aczkolwiek w przypadku gdy Wnioskodawca nie będzie mógł przypisać zadań do konkretnych czynności, wówczas przy obliczaniu podatku VAT zastosuje proporcję, o której mowa powyżej.

Z uwagi na fakt, iż praktycznie wszystkie czynności realizowane przez Gminę, do których to została powołana i które wynikają z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, będą wykorzystywać w mniejszym lub większym stopniu efekty projektu, a określenie w jakim stopniu to nastąpi nie jest możliwe, Gmina, w przypadku wykorzystywania efektów projektu nie będzie miała obiektywnej możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Efekty projektu będą stanowiły własności Wnioskodawcy.

Efekty projektu nie będą przekazywane innym podmiotom.

Realizowane w ramach Projektu zadania należą do zadań własnych Wnioskodawcy, określonych w art. 7 ust. 1 pkt 3austawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 14 czerwca 2013 r. wskazano, iż towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z faktem, iż Wnioskodawca będzie wykorzystywał efekty projektu jedynie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawca nie będzie odrębnie określał kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego

Efekty projektu będą wykorzystywane i przekazywane zgodnie z poniższym opisem: "Wnioskodawca przekaże nieodpłatnie część efektów projektu umożliwiających włączenie wymienionych niżej jednostek do Zintegrowanego Miejskiego Systemu Informatycznego oraz do System Telefonii VoIP, na podstawie umów użyczenia oraz zarządzeń Prezydenta Miasta do nieodpłatnego korzystania do swoich jednostek organizacyjnych, placówek oświatowych i spółki, zgodnie z poniższym opisem:

Jednostki organizacyjne:

Straż Miejska - jednostka budżetowa Gminy; przekazanie nastąpi na podstawie zarządzenia Prezydenta Miasta do nieodpłatnego korzystania; efekty projektu będą wykorzystywane do realizacji statutowych zadań Gminy i statutowych zadań jednostki; straż wykonuje zadania własne gminy wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym

Targowiska Miejskie - samorządowy zakład budżetowy Gminy; przekazanie nastąpi na podstawie zarządzenia Prezydenta Miasta do nieodpłatnego korzystania; efekty projektu będą wykorzystywane do realizacji statutowych zadań Gminy i statutowych zadań zakładu; zakład wykonuje zadania własne gminy wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym

Miejska Biblioteka Publiczna wraz z filiami - samorządowa instytucja kultury; przekazanie będzie miało charakter nieodpłatny i nastąpi na podstawie umowy użyczenia; efekty projektu będą wykorzystywane do realizacji statutowych zadań Gminy i statutowych zadań instytucji; biblioteka wykonuje zadania własne gminy wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym

Biuro Wystaw Artystycznych - samorządowa instytucja kultury; przekazanie będzie miało charakter nieodpłatny i nastąpi na podstawie umowy użyczenia; efekty projektu będą wykorzystywane do realizacji statutowych zadań Gminy i statutowych zadań instytucji; instytucja realizuje zadania własne gminy wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym

Zakład Usług Miejskich - samorządowy zakład budżetowy; przekazanie nastąpi na podstawie zarządzenia Prezydenta Miasta do nieodpłatnego korzystania; efekty projektu będą wykorzystywane do realizacji statutowych zadań Gminy i statutowych zadań zakładu; zakład wykonuje zadania własne gminy wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 1, 2, 12 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej - jednostka budżetowa Gminy; przekazanie nastąpi na podstawie zarządzenia Prezydenta Miasta do nieodpłatnego korzystania; efekty projektu będą wykorzystywane do realizacji statutowych zadań Gminy i statutowych zadań jednostki; ośrodek wykonuje zadania własne gminy wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym

Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji - jednostka organizacyjna Gminy; przekazanie nastąpi na podstawie zarządzenia Prezydenta Miasta do nieodpłatnego korzystania; efekty projektu będą wykorzystywane do realizacji statutowych zadań Gminy i statutowych zadań jednostki; ośrodek wykonuje zadania własne gminy wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym

Miejskie Centrum Kultury - samorządowa instytucja kultury; przekazanie będzie miało charakter nieodpłatny i nastąpi na podstawie umowy użyczenia; efekty projektu będą wykorzystywane do realizacji statutowych zadań Gminy i statutowych zadań instytucji; instytucja realizuje zadania własne gminy wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym

Placówki oświatowe - jednostki organizacyjne Gminy.

Publiczne Przedszkola nr: 5, 7, 11, 12, 15, 16, 19, 21

Publiczne Szkoły Podstawowe nr: 1, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 12

Publiczne Gimnazja nr 1, 2, 3

Zespoły Szkół nr 1, 2, 3

Do wszystkich ww. placówek efekty projektu zostaną przekazane na podstawie zarządzenia Prezydenta Miasta do nieodpłatnego korzystania; efekty projektu będą wykorzystywane do realizacji statutowych zadań Gminy i statutowych zadań placówek; placówki wykonują zadania własne gminy wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym

Szkoły Ponadgimnazjalne - Centrum Kształcenia Ustawicznego - jednostka budżetowa Gminy; przekazanie nastąpi na podstawie zarządzenia Prezydenta Miasta do nieodpłatnego korzystania; efekty projektu będą wykorzystywane do realizacji statutowych zadań Gminy i statutowych zadań jednostki; Centrum wykonuje zadania własne gminy wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym

Spółki:

Miejskie Wodociągi i Kanalizacja Sp. z o.o. - spółka użyteczności publicznej ze 100% z udziałem Gminy; przekazanie będzie miało charakter nieodpłatny i nastąpi na podstawie umowy użyczenia; efekty projektu będą wykorzystywane do realizacji statutowych zadań Gminy i przedmiotu działalności spółki; spółka wykonuje zadania własne gminy wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją projektu "..." zachodzą przesłanki do odzyskania przez Gminę (będącej czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług) i odliczenia w całości lub części naliczonego podatku VAT, z zastosowaniem proporcji o której mowa w art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwaną również dalej ustawą o VAT, wynikającej z udziału rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie zachodzą przesłanki do odzyskania przez Gminę... (będącej czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług) do odliczenia w całości lub części naliczonego podatku VAT, z zastosowaniem proporcji o której mowa w art. 90 ustawy o VAT, ponieważ budowana serwerownia oraz nabywany przez Gminę w ramach realizowanego projektu sprzęt z oprogramowaniem nie służą czynnościom, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego.

W stosunku do zadań przewidzianych w partnerstwie i realizowanych przez Gminę (1, 2) oraz Lidera (4) budowana serwerownia oraz nabywany sprzęt informatyczny wraz z oprogramowaniem ma na celu objęcie systemem informatycznym Gminy wszystkich jednostek organizacyjnych, podniesienie jakości usług i pracy systemu, podniesienie bezpieczeństwa przetwarzania danych oraz bezpieczeństwa funkcjonowania i kontroli dostępu do systemu informatycznego i sieci teleinformatycznej Gminy i jej jednostek. Dostarczony sprzęt będzie zamontowany w budowanej serwerowni i będzie służył wszystkim pracownikom Gminy oraz jednostek i zadaniom jakie realizują.

Wszystkie jednostki organizacyjne Gminy wymienione w Projekcie będą doposażone w sprzęt komputerowy do pracy w systemie informatycznym Gminy.

W ramach zadania 3 nabywany sprzęt do budowy sieci teleinformatycznej zostanie częściowo przekazany do jednostek Gminy (szkoły, gimnazja, biblioteki, instytucje kultury, zakłady budżetowe, spółki) celem włączenia tych jednostek do wspólnej telefonii VolP. W drodze postępowania przetargowego zostanie także wyłoniony operator świadczący usługi VolP na zakupionym sprzęcie i oprogramowaniu.

Całością sprzętu i oprogramowania zarządzać będzie powołany do tego celu podmiot (nowy wydział), a cały wytworzony majątek należeć będzie do Gminy.

Wnioskodawca w ramach swojej statutowej działalności realizuje zdania typowo administracyjne o charakterze publicznoprawnym oraz czynności o charakterze cywilnoprawnym, w tym podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, jak również czynności niepodlegające opodatkowaniu. Należy przy tym wskazać, że większość czynności o charakterze cywilnoprawnym wynika z zadań ustawowych, które Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego realizuje. W zakresie czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w tym czynności o charakterze cywilnoprawnym. Gmina wykonuje następujące czynności:

a.

dzierżawa i najem nieruchomości,

b.

sprzedaż majątku.

W związku z powyższym w zakresie zadań dotyczących zakupu sprzętu komputerowego, serwerowego, oprogramowania systemowego i systemów informatycznych w ramach zadań 1-4 projektu pn.: "....", poniżej dokonano szczegółowej analizy czy istnieją przesłanki do odliczenia podatku VAT ujętego w fakturach dokumentujących poniesione koszty realizacji ww. zadania.

Wszystkie czynności (również zlecone), które wykonywane są przez Gminę i jej jednostki realizowane są przez pracowników samorządowych. Ponadto serwerownia, w tym sprzęt w niej znajdujący się i planowany do zakupu oraz system VolP ma zabezpieczać całość zadań realizowanych przez Wnioskodawcę i podległe jednostki i jego rolą nie jest oddziaływanie na poziom przychodów związanych z obsługą umów cywilno prawnych, a przede wszystkim umożliwienie poprawnego i bezpiecznego korzystania wszystkich pracowników zatrudnionych w Gminie i jej jednostkach ze sprzętu komputerowego oraz istniejących i wprowadzanych baz danych (wykorzystywanych dla typowych czynności administracyjnych lub też udostępnianych do publicznej informacji). W związku z tym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie można wykazać, że urządzenia, oprogramowanie, itp. w jakimś stopniu przyczynią się do wzrostu przychodów z umów cywilnoprawnych bądź ułatwią w jakiejś mierze pracę osobom zaangażowanym do ich obsługi (wykonujących głównie czynności o charakterze administracyjnym). Powyższe urządzenia są niezbędne dla funkcjonowania urzędu i jednostek tak samo jak np. wyposażenie elektryczne, instalacje c.o., czy też woda.

Brak w systemie nabywanych urządzeń służących do podniesienia bezpieczeństwa sieci teleinformatycznej może np. umożliwić przedostawanie się wirusów lub spamów zarówno z urzędu jak i do urzędu czy też wewnątrz w samym systemie pomiędzy stacjami roboczymi. Brak systemu gwarantowanego zasilania awaryjnego może np. prowadzić do utraty danych w sytuacji zaniku zasilania energią elektryczną. Zatem należy jednoznacznie stwierdzić, że nabywane urządzenia nie służą i nie będą w żaden sposób wykorzystywane do czynności związanych z zawartymi umowami cywilnoprawnymi. W związku z powyższym w zakresie zadania nr 1, 2, 3 oraz 4 nie zachodzą przesłanki do obniżenia kwoty podatku należnego przy zastosowaniu proporcji o której mowa w ust. 2 art. 90 ustawy o VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę Wnioskodawca stoi na stanowisku, że budowa serwerowni oraz nabywane urządzenia oraz usługi dla Gminy w ramach realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, zatem nie ma podstaw do obniżenia podatku należnego. W związku z tym kwota podatku VAT od dokonanych w projekcie robót budowlanych, zakupów i usług będzie w całości stanowić wydatki kwalifikowalne podlegające dofinansowaniu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa...na lata 2007-2013.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 14 czerwca 2013 r. Wnioskodawca dokonał uszczegółowienia własnego stanowiska w sprawie przekazywania efektów projektu innym podmiotom. Wskazał, iż nabywany sprzęt do budowy sieci teleinformatycznej zostanie częściowo przekazany zgodnie z odpowiedzią udzieloną w przedmiotowym piśmie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego, może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Zauważyć należy, iż w przypadku, gdy podatnik dokonuje zakupów, w stosunku do których przysługuje mu prawo do jego odliczenia i niedających takiego prawa, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ustawy o VAT.

Zgodnie zatem z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina wykonująca zadania z zakresu administracji publicznej zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym i zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług realizuje jako Partner projekt pn.: "....". Projekt finansowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 (RPOW.).

Podmiotem odpowiedzialnym za przygotowanie, realizację oraz jego rozliczenie jest Województwo. W celu realizacji Projektu pomiędzy Województwem jako Liderem Partnerstwa, a Partnerami (w tym Gminą) zostały zawarte umowy partnerskie. Umowy zawarte z Partnerami stanowią, że Województwo...działając w swoim imieniu i na swoją rzecz oraz w imieniu i na rzecz Partnerów, wykonuje prawa i obowiązki beneficjenta Projektu, w tym m.in. przygotowuje dokumenty aplikacyjne i wdrożeniowe oraz występuje z wnioskiem o dofinansowanie, wykonuje obowiązki zamawiającego w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo Zamówień Publicznych (nie we wszystkich zadaniach wynikających z projektu). W przypadku niektórych zadań wynikających z projektu Gmina sama występuje jako zamawiający, aczkolwiek we wszystkich zadaniach na Gminie spoczywa obowiązek uregulowania płatności dla wykonawców poszczególnych postępowań i dokonanie rozliczeń. Gmina dokonuje także odbiorów i staje się właścicielem powstałego majątku.

W ramach wszystkich zadań Gmina ponosi bezpośrednio wydatki ze swojego budżetu a następnie przedstawia Liderowi wniosek o płatności celem ich rozliczenia i otrzymania refundacji.

Wnioskodawca przekaże nieodpłatnie część efektów projektu umożliwiających włączenie wymienionych we wniosku jednostek do Zintegrowanego Miejskiego Systemu Informatycznego oraz do Systemu Telefonii VolP, na podstawie umów użyczenia oraz zarządzeń Prezydenta Miasta do nieodpłatnego korzystania do swoich jednostek organizacyjnych, placówek oświatowych i Spółki. Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Faktury dokumentujące zakupy związane z realizowanym projektem będą wystawiane na Wnioskodawcę. Efekty projektu będą stanowiły własność Wnioskodawcy. Realizowane w ramach projektu zadania należą do zadań własnych Wnioskodawcy, określonych w art. 7 ust. 1 pkt 3a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów w art. 7 ust. 2 ustawy oraz - w przypadku świadczenia usług w art. 8 ust. 2 ustawy.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych,

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W związku z faktem, iż Wnioskodawca przekaże nieodpłatnie część efektów projektu, na podstawie umów użyczenia oraz zarządzeń Prezydenta Miasta do nieodpłatnego korzystania do swoich jednostek organizacyjnych, placówek oświatowych i Spółki, należy wskazać, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych nieodpłatnie, lecz w związku z wykonywaniem przez Gminę zadań publicznych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Zatem nieodpłatne przekazanie - na podstawie umów użyczenia oraz zarządzeń Prezydenta Miasta - części efektów projektu będzie stanowiło czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Gmina wskazała, iż towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu, które nie będą przedmiotem przekazania, będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu, a zatem czynności w stosunku do których Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Tym samym oceny prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu nie dokonano na podstawie art. 90 ustawy - który ma zastosowanie do określenia kwot podatku naliczonego z tytułu zakupów towarów i usług, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwot podatku należnego i niedających takiego prawa. Oceny prawa do odzyskania przez Wnioskodawcę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu należy dokonać na podstawie przepisu art. 86 ust. 1 ustawy.

W myśl powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie więc zastosowania cytowany art. 86 ust. 1 ustawy. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie będzie spełniony, gdyż towary i usługi nabyte w ramach jego realizacji nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym z tego tytułu Wnioskodawca nie będzie miał prawa do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Ponadto, w zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania w całości ani w części podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ poniesione wydatki nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia w całości lub części podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." z zastosowaniem proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług, z uwagi na fakt, że towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznaczenia wymaga także, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania efektów projektu do czynności opodatkowanych, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl