IPTPP4/443-13/11-2/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-13/11-2/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2011 r. (data wpływu 30 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zafiskalizowania i używania do ewidencji obrotu i kwot podatku należnego kasy rejestrującej dla której wygasła homologacja - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zafiskalizowania i używania do ewidencji obrotu i kwot podatku należnego kasy rejestrującej dla której wygasła homologacja.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca planuje uruchomienie stacji paliw, na której będzie można zakupić paliwo w trybie bezobsługowym, przy użyciu automatu do tankowania.

W tym celu chce zakupić automat do tankowania, który zgodnie z wymaganiami "Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących" wyposażony jest w kasę rejestrującą.

Producent automatu do tankowania stosuje w swoich automatach kasę rejestrującą typu DF-4T- produkcji firmy Orhmet.

Producent automatu do tankowania poinformował Wnioskodawcę, że decyzja Ministra Finansów dotycząca kasy rejestrującej Orhmet DF-4T (tzw. homologacja) została wydana w dniu 27 maja 2008 r. Termin jej obowiązywania wynosi 3 lata od daty doręczenia i upłynął 10 czerwca 2011 r.

Producent automatu do tankowania poinformował również Wnioskodawcę, że zakupił wyżej wymienioną kasę rejestrującą od producenta kas rejestrujących - firmy Orhmet, przed datą wygaśnięcia tzw. homologacji tj. przed datą 10 czerwca 2011 r. w celu wykorzystania jej jako komponentu do produkcji automatu do tankowania.

Oznacza to, że kasa rejestrująca została wprowadzona przez producenta do obrotu (w myśl ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności) przed datą wygaśnięcia tzw. homologacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może po zakupie automatu do tankowania u jego producenta zafiskalizować zabudowaną w nim kasę rejestrującą DF-4T produkcji Orhmet i używać do ewidencji obrotu i kwot podatku należnego pomimo tego, że wygasła homologacja zabudowanej w nim kasy rejestrującej.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionej sytuacji należy postąpić w następujący sposób:

Umożliwić Wnioskodawcy zafiskalizowanie (przez uprawniony serwis) zabudowanej w automacie do tankowania kasy rejestrującej DF-4T produkcji Orhmet i używać jej do ewidencji obrotu i kwot podatku należnego pomimo wygaśnięcia decyzji Ministra Finansów dotyczącej kasy rejestrującej Orhmet DF-4T (tzw. homologacji) ponieważ:

a.

Kasa rejestrująca DF-4T została wprowadzona przez jej producenta (Orhmet) do obrotu w okresie obowiązywania ważności tzw. homologacji.

b.

Obecnie na rynku nie istnieje inna kasa rejestrująca przeznaczona do automatów do tankowania, która posiadałaby ważną homologację. Nowy model kasy rejestrującej dedykowanej do automatów do tankowania jest dopiero w trakcie badań homologacyjnych, których termin zakończenia jest nieznany.

c.

Brak zgody na zafiskalizowanie zabudowanej w automacie do tankowania kasy rejestrującej DF-4T produkcji Orhmet i używania jej do ewidencji obrotu i kwot podatku należnego uniemożliwia Wnioskodawcy prowadzenie zaplanowanej działalności gospodarczej i odprowadzanie podatku należnego, co z pewnością nie jest korzystne dla budżetu naszego Państwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl art. 111 ust. 3a pkt 5 ustawy, podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani używać kas rejestrujących zgodnie z warunkami określonymi w przepisach wydanych na podstawie ust. 7a pkt 1.

Stosownie do ust. 7a pkt 1 ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia sposób prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym o zastosowaniu specjalnym dla specyficznego rodzaju działalności, oraz warunki używania kas przez podatników, uwzględniając potrzebę właściwego ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących przez podatników, o których mowa w ust. 1, oraz potrzebę przeciwdziałania nieewidencjonowaniu obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas przez tych podatników, jak również zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku.

Przepis art. 111 ust. 3c ustawy stanowi, że podatnicy mogą stosować do ewidencji obrotu i kwot podatku należnego wyłącznie kasy rejestrujące, które nabyli w okresie, kiedy kasy te były objęte potwierdzeniem Prezesa Głównego Urzędu Miar, o którym mowa w ust. 6b, z uwzględnieniem ust. 3d.

Należy zauważyć, że w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 sierpnia 2011 r., z art. 111 ust. 6b ustawy wynikało, iż producenci krajowi i importerzy kas rejestrujących obowiązani byli do uzyskania dla kas służących do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego, potwierdzenia ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

W przypadku gdy dla danego rodzaju czynności, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 17a pkt 1, są przewidziane kasy rejestrujące o zastosowaniu specjalnym - podatnik jest obowiązany stosować te kasy (art. 111 ust. 3d ustawy).

Stosownie do treści art. 111 ust. 6a ustawy, kasa rejestrująca służąca do prowadzenia ewidencji, o której mowa w ust. 1, musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie podstawowych danych dotyczących zawieranych transakcji, w tym wysokości uzyskiwanego przez podatnika obrotu i kwot podatku należnego, oraz musi przechowywać te dane lub też zapewniać bezpieczny ich przekaz na zewnętrzne nośniki danych. Pamięć fiskalna kasy rejestrującej powinna posiadać numer unikatowy, nadawany w ramach czynności materialno-technicznych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

W myśl art. 111 ust. 6b ustawy, producenci krajowi i podmioty dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu kas rejestrujących w celu wprowadzenia ich na terytorium kraju do obrotu są obowiązani do uzyskania dla danego typu kas rejestrujących, służących do prowadzenia ewidencji, o której mowa w ust. 1, potwierdzenia Prezesa Głównego Urzędu Miar, że kasy te spełniają funkcje wymienione w ust. 6a oraz kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać.

Zasady prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących określono ponadto w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338), zwanym dalej rozporządzeniem.

Przez fiskalizację, stosownie do § 2 pkt 2 rozporządzenia, rozumie się jednokrotną i niepowtarzalną czynność inicjującą pracę modułu fiskalnego kasy z pamięcią fiskalną kasy, zakończoną wydrukiem dobowego raportu fiskalnego.

Zgodnie z treścią § 8 ust. 1 rozporządzenia, podatnicy mogą stosować do ewidencji wyłącznie kasy lub system kasowy, które posiadają potwierdzenia ministra właściwego do spraw finansów publicznych o spełnieniu funkcji wymienionych w art. 111 ust. 6a ustawy oraz kryteriów i warunków technicznych, określonych w rozporządzeniu.

Potwierdzenie, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy, wydaje się na okres 3 lat. Po upływie tego okresu może ono być wydane na następne okresy po złożeniu wniosku wraz z wymaganymi dokumentami i urządzeniami i przeprowadzeniu wszystkich badań testowych (§ 10 rozporządzenia).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca planuje uruchomienie stacji paliw, na której będzie można zakupić paliwo w trybie bezobsługowym, przy użyciu automatu do tankowania. W tym celu chce zakupić automat do tankowania, który zgodnie z wymaganiami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących wyposażony jest w kasę rejestrującą.

Producent automatu do tankowania stosuje w swoich automatach kasę rejestrującą typu DF-4T- produkcji firmy Orhmet.

Producent automatu do tankowania poinformował Wnioskodawcę, że decyzja Ministra Finansów dotycząca kasy rejestrującej Orhmet DF-4T (tzw. homologacja) została wydana w dniu 27 maja 2008 r. Termin jej obowiązywania wynosi 3 lata od daty doręczenia i upłynął 10 czerwca 2011 r.

Producent automatu do tankowania poinformował również Wnioskodawcę, że zakupił wyżej wymienioną kasę rejestrującą od producenta kas rejestrujących - firmy Orhmet, przed datą wygaśnięcia tzw. homologacji tj. przed datą 10 czerwca 2011 r. w celu wykorzystania jej jako komponentu do produkcji automatu do tankowania. Wnioskodawca wskazał, że wobec tego kasa rejestrująca została wprowadzona przez producenta do obrotu przed datą wygaśnięcia tzw. homologacji.

Jak wskazano wyżej, zgodnie z art. 111 ust. 3c ustawy, podatnicy mogą stosować do ewidencji obrotu i kwot podatku należnego wyłącznie kasy rejestrujące, które nabyli w okresie, kiedy kasy te były objęte potwierdzeniem Prezesa Głównego Urzędu Miar. Wynika z tego, iż to podatnik musi nabyć kasę rejestrującą w czasie, kiedy objęta jest ona ww. potwierdzeniem. Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca chce zakupić automat z wbudowaną kasą rejestrującą, która nie posiada ważnego potwierdzenia.

Mając zatem na uwadze opisane zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, że jeżeli Wnioskodawca nabędzie automat do tankowania z wbudowana kasą rejestrującą DF-4T produkcji firmy Orhmet, w okresie kiedy wygasło dla niej potwierdzenie Ministra Finansów, że kasa ta spełnia funkcje o których mowa w ust. 6a ustawy tj. zapewnia prawidłowe zaewidencjonowanie podstawowych danych dotyczących zawieranych transakcji, w tym wysokości uzyskiwanego przez podatnika obrotu i kwot podatku należnego, oraz zapewni przechowanie tych danych lub bezpieczny ich przekaz na zewnętrzne nośniki danych, to w myśl w. cyt. art. 111 ust. 3c ustawy, nie będzie mógł zafiskalizować kasy i prowadzić przy jej zastosowaniu ewidencji obrotu i kwot podatku należnego.

Końcowo należy wskazać, iż analiza załączników dołączonych do wniosku o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem tut. Organ w związku z § 2 i § 5a ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest uprawniony do oceny załączników dołączonych do wniosku, a niniejszą interpretację wydano jedynie w oparciu o stan faktyczny w nim przedstawiony.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl