IPTPP4/443-121/14-4/ALN - Prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-121/14-4/ALN Prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2014 r. (data wpływu 19 lutego 2014 r.) uzupełniony pismem z dnia 14 kwietnia 2014 r. (data wpływu 15 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 14 kwietnia 2014 r. (data wpływu 15 kwietnia 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny. (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu)

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania "..." z siedzibą w M. w listopadzie 2010 r. złożyła wniosek o dofinansowanie operacji w ramach programu osi 4 leader działanie 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja", której głównym celem jest aktywizacja społeczności lokalnej zamieszkałej na obszarze działania LGD "..." budowanie kapitału społecznego na obszarze objętym LSR, a przez to pobudzanie zaangażowania społeczności lokalnej w rozwój obszaru LSR oraz zapewnienie sprawnej i efektywnej pracy LGD uwzględniając koszty związane z administracją LGD m.in.: zatrudnienie, prawidłowe funkcjonowanie biura LGD "...". Operacja jest współfinansowane ze środków PROW na lata 2007-2013.

Do wniosku o dofinansowanie Wnioskodawca złożył oświadczenie o kwalifikowalności VAT, w którym oświadczył że nie może odzyskać kwoty podatku VAT zapłaconego w fakturach zakupu i w realizacji operacji jest to koszt kwalifikowalny. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług nie składa miesięcznych deklaracji VAT-7, a więc nie może odzyskać podatku VAT wykazywanego w fakturach VAT.

Lokalna Grupa Działania "..." nie prowadzi działalności zarobkowej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Rodzaj prowadzonej działalności wg Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) 9499z - działalność pozostałych organizacji członkowskich gdzie indziej niesklasyfikowanych.

Stowarzyszenie LGD ".." nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie skalda deklaracji VAT-7.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności zarobkowej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przyznana pomoc w ramach działania "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" objęte, PROW na lata 2007-2013 nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych, ale do świadczenia usług zwolnionych z podatku.

Stowarzyszenie LGD "..." nie wystawia faktur, ponieważ nie prowadzi działalności zarobkowej.

Stowarzyszenie LGD "..." dokonując zakupu na poniesione wydatki w ramach realizacji projektu, odbiera wystawione faktury na Wnioskodawcę.

Stowarzyszenie oczekuje rozstrzygnięcia w zakresie zaistniałego stanu faktycznego.

Zakupione przez Stowarzyszenie towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Stowarzyszenie kupując towary i usługi wykorzystuje je do:

1. Przedsięwzięć o charakterze społecznym, edukacyjnym, sportowym, promocyjnym i kulturalnym (pobudzenie, zaangażowanie społeczności lokalnej w rozwój obszaru);

2. Zapewnienia sprawnej i efektywnej pracy LGD - uwzględniając koszty związane z administracją i funkcjonowaniem LGD.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie. (ostatecznie postawione w uzupełnieniu)

Czy w odniesieniu do realizowanej operacji i złożonemu oświadczeniu Stowarzyszenie ma możliwość odliczania podatku VAT w całości.

Zdaniem Wnioskodawcy. (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu)

Zgodnie z obowiązującym stanem prawnym w odniesieniu do realizowanej operacji Stowarzyszenie nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części, a wydane oświadczenie jest zgodne z obowiązującymi przepisami i podatek VAT jest kosztem kwalifikowalnym a więc Wnioskodawca nie może odzyskać zapłaconego w fakturach podatku VAT.

Do współfinansowania przez Komisję Europejską nie kwalifikują się podatki, które są odzyskiwalne (odliczone).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. 54 z poz. 535 z późn. zm.) obniżenie lub zwrot podatku należnego zależy od związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności zarobkowej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że przyznana pomoc w ramach działania "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" objęta PROW na lata 2007-2013 nie będzie wykorzystywana do wykonania czynności opodatkowanych, ale do świadczenia usług zwolnionych z podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie złożyło wniosek o dofinansowanie operacji w ramach programu osi 4 leader działanie 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja", której głównym celem jest aktywizacja społeczności lokalnej zamieszkałej na obszarze działania LGD "..." budowanie kapitału społecznego na obszarze objętym LSR, a przez to pobudzanie zaangażowania społeczności lokalnej w rozwój obszaru LSR oraz zapewnienie sprawnej i efektywnej pracy LGD uwzględniając koszty związane z administracją LGD m.in.: zatrudnienie, prawidłowe funkcjonowanie biura LGD "...". Operacja jest współfinansowane ze środków PROW na lata 2007-2013.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zakupione przez Stowarzyszenie towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktury w ramach projektu wystawione są na Wnioskodawcę.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, bowiem zakupione towary i usługi w wyniku realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, a ponadto Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizowanego projektu. Tym samym z tego tytułu Wnioskodawca nie ma prawa do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze opis sprawy oraz przytoczone przepisy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu, ponieważ dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy i pytaniu tj. złożenie przez Stowarzyszenie oświadczenia - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl