IPTPP4/443-120/11-5/BM - Określenie stawki VAT właściwej dla sprzedaży pojazdu specjalistycznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-120/11-5/BM Określenie stawki VAT właściwej dla sprzedaży pojazdu specjalistycznego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2011 r. (data wpływu 7 grudnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 lutego 2012 r. (data wpływu 29 lutego 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży pojazdu specjalistycznego wymienionego w poz. 129 załącznika nr 3 do ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży pojazdu specjalistycznego wymienionego w poz. 129 załącznika nr 3 do ustawy.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 lutego 2012 r. poprzez przeformułowanie pytania oraz doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w piśmie z dnia 22 lutego 2012 r.).

Wnioskodawca jest autoryzowaną stacją dealerską i serwisową marki.... Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako spółka jawna podlegająca wpisowi do krajowego rejestru sądowego.

W najbliższym czasie Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży nowego samochodu dla straży pożarnej. Przedmiotem sprzedaży ma być samochód wymieniony w pozycji 129 punkt 1 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Samochód będzie przeznaczony na cele ochrony przeciwpożarowej, zaś nabywcą tego pojazdu będzie straż pożarna, będąca jednostką ochrony przeciwpożarowej, wymienionej w art. 15 ustawy o ochronie przeciwpożarowej.

Samochód będzie spełniał kryteria techniczne postawione przez wyżej wymienionych.

Wnioskodawca planuje wyposażyć nowy fabrycznie samochód dodatkowo w sygnalizację dźwiękową - syrenę i świetlną tzw. belkę sygnalizacyjną na dachu, nanieść stosowny napis "STRAŻ" na karoserii samochodu oraz zamontować radiotelefon.

W wyniku dokonanych zmian technicznych samochodu Wnioskodawca wystąpi o wykonanie stosownego przeglądu w stacji diagnostycznej w celu uzyskania dla tego pojazdu statutu auta specjalnego.

W wyniku powyższych działań Wnioskodawca zamierza sprzedać samochód jako auto specjalne spełniające warunki pojazdu specjalistycznego ze stawką 8% podatku od towarów i usług (poz. 129 załącznika 3 do ustawy z dn. 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 22 lutego 2012 r.).

Czy w wyniku tak dokonanych zmian sprzedaż specjalistycznego samochodu będzie podlegała opodatkowaniu stawką 8% podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, samochód (osobowy bądź ciężarowy) po wyposażeniu go w dodatkową sygnalizację dźwiękową - syrenę oraz światła - belkę sygnalizacyjną na dachu, zamontowaniu radiotelefonu, a także po naniesieniu na karoserię napisu "STRAŻ" oraz uzyskaniu zaświadczenia po przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu jako specjalny, spełniać będzie przesłanki do uznania go za samochód specjalny, specjalistyczny zgodny z przepisami prawa o ruchu drogowym (art. 2 pkt 36, art. 2 pkt 37 ustawy z dn. 20 czerwca 1997 r. prawo o ruchu drogowym), jak również zgodny z definicją zawartą w załączniku nr 3 poz. 129 do ustawy o VAT. Wnioskodawca uważa ponadto, że samochód nie musi być fabrycznie wykonany i oznakowany, gdyż zwrot użyty w definicji nie oznacza dodatkowego warunku, a jedynie rozszerza katalog wymienionych towarów. Zatem sprzedawany samochód będzie spełniał warunki wymienione w załączniku nr 3 poz. 129 do ustawy o podatku od towarów i usług, będzie on bowiem wykorzystywany do celów ochrony przeciwpożarowej przez straż pożarną. Wnioskodawca uważa, iż dostawa przedmiotowego samochodu może korzystać z obniżonej 8% stawki podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, w poz. 129-134, wymieniono towary pod ogólnym tytułem "Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej". W poz. 129 ww. załącznika wymieniono towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej - Sprzęt przewozowo-samochodowy;

1.

pożarnicze samochody specjalne i specjalistyczne (gaśnicze, rozpoznawcze, drabiny samochodowe, techniczne, chemiczne, ekologiczne, dźwigi i podnośniki, cysterny, sanitarki) oraz fabrycznie wykonane i oznakowane pojazdy straży pożarnej,

2.

sprzęt pływający, statki pożarnicze, łodzie, pontony i silniki oraz statki powietrzne dla ratownictwa i gaszenia pożarów.

Natomiast art. 41 ust. 10 ww. ustawy określa warunek ograniczający stosowanie obniżonej stawki do dostawy towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Stosowanie obniżonej - 8% stawki podatku - na podstawie art. 41 ust. 2, art. 146a pkt 2 w związku z art. 41 ust. 10 ustawy, przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej, jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:

* towar będący przedmiotem dostawy musi być wymieniony w poz. 129-134 załącznika do ustawy o VAT,

* dostawa jest dokonana na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,

* towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

Uwzględniając wymienione przepisy należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 8% uzależnione jest między innymi od faktu czy nabywca jest jednostką ochrony przeciwpożarowej oraz czy towary są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej oraz zaliczają się do towarów wymienionych w poz. 129 załącznika nr 3 do ustawy.

Zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380), jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

1.

jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej;

1a) jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej;

2.

zakładowa straż pożarna;

3.

zakładowa służba ratownicza;

4.

gminna zawodowa straż pożarna;

4a) powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna;

5.

terenowa służba ratownicza;

6.

ochotnicza straż pożarna;

7.

związek ochotniczych straży pożarnych;

8.

inne jednostki ratownicze.

Na podstawie art. 2 pkt 36 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. prawo o ruchu drogowym (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.) przez: "pojazd specjalny" należy rozumieć pojazd samochodowy lub przyczepę przeznaczone do wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia; w pojeździe tym mogą być przewożone osoby i rzeczy związane z wykonywaniem tej funkcji.

Natomiast "pojazd używany do celów specjalnych" jest to - pojazd samochodowy przystosowany w sposób szczególny do przewozu osób lub ładunków, używany przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej, Policję, Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencję Wywiadu, Służbę Kontrwywiadu Wojskowego, Służbę Wywiadu Wojskowego, Centralne Biuro Antykorupcyjne, Straż Graniczną, kontrolę skarbową, Służbę Celną, jednostki ochrony przeciwpożarowej, Inspekcję Transportu Drogowego i Służbę Więzienną (art. 2 pkt 37 ww. ustawy prawo o ruchu drogowym).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza w najbliższym czasie dokonać sprzedaży nowego samochodu dla straży pożarnej. Przedmiotem sprzedaży ma być samochód wymieniony w pozycji 129 punkt 1 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Samochód będzie przeznaczony na cele ochrony przeciwpożarowej, zaś nabywcą tego pojazdu będzie straż pożarna, będąca jednostką ochrony przeciwpożarowej, wymienionej w art. 15 ustawy o ochronie przeciwpożarowej. Samochód będzie spełniał kryteria techniczne postawione przez wyżej wymienionych.

Wnioskodawca planuje wyposażyć nowy fabrycznie samochód dodatkowo w sygnalizację dźwiękową - syrenę i świetlną tzw. belkę sygnalizacyjną na dachu, nanieść stosowny napis "STRAŻ" na karoserii samochodu oraz zamontować radiotelefon. W wyniku dokonanych zmian technicznych samochodu Wnioskodawca wystąpi o wykonanie stosownego przeglądu w stacji diagnostycznej w celu uzyskania dla tego pojazdu statusu auta specjalnego. W wyniku powyższych działań Wnioskodawca zamierza sprzedać samochód jako auto specjalne spełniające warunki pojazdu specjalistycznego ze stawką 8% podatku od towarów i usług (poz. 129 załącznika 3 do ustawy z dn. 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług).

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa podatkowego oraz przedstawione zdarzenie przyszłe, należy stwierdzić, iż skoro - jak wskazał Wnioskodawca - przedmiotem sprzedaży ma być samochód wymieniony w pozycji 129 pkt 1 załącznika nr 3 do ustawy, będzie on przeznaczony na cele ochrony przeciwpożarowej, dla straży pożarnej, będącej jednostką ochrony przeciwpożarowej wymienioną w art. 15 ustawy o ochronie przeciwpożarowej, to dostawa przedmiotowego samochodu będzie mogła korzystać z obniżonej 8% stawki podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, iż tut. Organ przyjął stwierdzenie Wnioskodawcy, że samochód dostosowany do potrzeb straży pożarnej w serwisie dealera będzie towarem wymienionym w poz. 129 punkt 1 załącznika nr 3 do ustawy, przeznaczonym na cele ochrony przeciwpożarowej, jako element opisu zdarzenia przyszłego.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej przepisów prawa podatkowego, w zdarzeniu przyszłym, w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży pojazdu specjalistycznego wymienionego w poz. 129 załącznika nr 3 do ustawy. Natomiast w części dotyczącej stwierdzenia czy nowy fabrycznie samochód dostosowany do potrzeb straży pożarnej w serwisie dealera spełnia warunek zawarty w definicji pojazdu specjalistycznego wynikającego z załącznika nr 3 poz. 129 ustawy o podatku od towarów i usług, wniosek został rozstrzygnięty postanowieniem znak IPTPP4/443-120/11-4/BM.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl