IPTPP4/443-113/11-4/ALN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-113/11-4/ALN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Przedszkola Miejskiego przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2011 r. (data wpływu 6 grudnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 marca 2012 r. (data wpływu 5 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2011 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej,

* prawa do zwolnienia od podatku.

Pismem z dnia 2 marca 2012 r. wniosek został uzupełniony o doprecyzowanie stanu faktycznego oraz uiszczenie brakującej opłaty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku).

Przedszkole Miejskie jest jednostką budżetową, której organem prowadzącym jest Gmina.

Przedszkole świadczy usługi wychowania przedszkolnego, zakwalifikowane jako symbol PKD 8510 Z. W ramach prowadzonej działalności Przedszkole gwarantuje dzieciom uczęszczającym do przedszkola posiłki (śniadanie, obiad, podwieczorek). Posiłki przygotowywane są w Przedszkolu przez personel placówki w stołówce przedszkolnej mającej charakter zamknięty, posiłki spożywają wyłącznie dzieci uczęszczające do przedszkola. Należność za "wsad do kotła" opłacają rodzice dzieci korzystających z posiłków. Ponadto rodzice opłacają tzw. "czesne" za pobyt dziecka w przedszkolu.

Zgodnie z poz. 29 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 26 lipca 2010 r. (Dz. U. Nr 138, poz. 930) usługi w zakresie edukacji symbol PKWiU "85" są zwolnione z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas fiskalnych.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z 2011 r.) usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

W roku 2003 Przedszkole dokonało zgłoszenia rejestracyjnego jako podatnik podatku od towarów i usług.

Od roku 2004 do chwili obecnej Przedszkole rejestruje przychody z tytułu sprzedaży posiłków i "czesnego" przy użyciu kasy fiskalnej.

Przedszkole jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Przedszkole jest wpisane do ewidencji szkół i placówek na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

Przedszkole świadczy wyłącznie usługi sklasyfikowane pod symbolem PKD 85.10.Z (wychowanie przedszkolne).

Przedszkole świadczy usługi w zakresie opieki nad dziećmi oraz odstawę towarów i usług na zasadach określonych ściśle w przepisach o systemie oświaty.

Przedszkole nie świadczy usług w zakresie opieki nad dziećmi wieku do lat 3 oraz dostawy towarów i usług w tymi usługami związanymi.

Sprzedaż posiłków jest ściśle związana z usługą podstawową i jest niezbędna do wykonania usługi podstawowej.

Obroty roku 2011 przekroczyły kwotę uprawniającą do zwolnienia podmiotowego:

* z tytułu opłat za czesne 106.285,52 zł,

* z tytułu opłat za wyżywienie 71.680,80 zł,

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Przedszkole ma obowiązek dokonywania sprzedaży przy użyci kasy fiskalnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas, usługi w zakresie edukacji (symbol PKWiU 85) są zwolnione z obowiązku ewidencji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054).

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Z przepisu art. 111 ust. 1 wynika ponadto, iż podatnicy, wobec których powstał obowiązek w zakresie stosowania kas rejestrujących, są obowiązani za pośrednictwem tych urządzeń ewidencjonować obrót i kwoty podatku należnego. Należy jednak zauważyć, iż opodatkowanie transakcji podatkiem od towarów i usług nie jest kryterium determinującym powstanie obowiązku w zakresie prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Przedmiotowy obowiązek dotyczy bowiem również sytuacji, gdy czynności sprzedaży są zwolnione od podatku lub wykonuje je podatnik zwolniony od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy.

Powyższą tezę wspiera pośrednio art. 111 ust. 5 ustawy, zgodnie z którym w przypadku, gdy podatnik rozpoczął ewidencjonowanie obrotu w obowiązujących terminach i wykonuje wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub jest podatnikiem zwolnionym od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, urząd skarbowy dokonuje zwrotu kwoty określonej w ust. 4 na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, w terminie do 25. dnia od daty złożenia wniosku przez podatnika.

Z powołanej normy prawnej wynika wprost, iż zamiarem ustawodawcy jest objęcie obowiązkiem prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej wszystkich podatników dokonujących sprzedaży na rzecz konkretnych nabywców, a mianowicie osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych bez względu na to, czy dokonywane transakcje podlegają opodatkowaniu i czy są dokonywane przez podatników będących podatnikami podatku od towarów i usług, bowiem zgodnie z art. 15 ust. 1 podatnikami są (...) osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej umożliwia również realizację prawa konsumenta w zakresie otrzymania dokumentu (paragonu) zawierającego podstawowe dane o zawartej transakcji, w tym strukturze ceny.

Jak wynika z art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.

Przy wydawaniu rozporządzenia minister właściwy do spraw finansów publicznych uwzględnia:

1.

wielkość i proporcje sprzedaży zwolnionej od podatku w danej grupie podatników;

2.

stosowane przez podatników zasady dokumentowania obrotu;

3.

możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących;

4.

konieczność zapewnienia realizacji obowiązku, o którym mowa w ust. 1, przy uwzględnieniu korzyści wynikających z ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz faktu zwrotu podatnikom przez budżet państwa części wydatków na zakup tych kas;

5.

konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczania podatku, w tym właściwego ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego;

6.

konieczność zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku;

7.

konieczność przeciwdziałania nadużyciom związanym z nieewidencjonowaniem obrotu przez podatników.

Zatem stosownie do powyższego, kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w tym zakresie.

Od 1 stycznia 2011 r. obowiązują w tym zakresie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Jak wynika z § 5 wyżej powołanego rozporządzenia, podatnicy, o których mowa w art. 111 ust. 5 ustawy, osiągnięty obrót ewidencjonują jako obrót zwolniony od podatku od towarów i usług.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 29 ww. załącznika wymieniono usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 85) - z wyłączeniem:

* usług w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKWiU 85.51.1),

* usług świadczonych przez szkoły tańca i instruktorów tańca (PKWiU 85.52.10).

Oznaczenie w załączniku danej grupy "ex" oznacza, że zwolnienie odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem wynikające z konkretnego załącznika zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Natomiast w poz. 45 ww. załącznika do rozporządzenia wymieniono usługi stołówek w placówkach wymienionych w art. 43 ust. 9 ustawy, prowadzonych przez te placówki, udostępnianych wyłącznie dla uczniów, studentów i innych podopiecznych oraz nauczycieli i personelu.

Z przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego wynika, że przedszkole jest jednostką budżetową, która świadczy usługi wychowania przedszkolnego, zakwalifikowane jako symbol PKD 8510 Z. Przedszkole świadczy usługi w zakresie opieki nad dziećmi oraz odstawę towarów i usług na zasadach określonych ściśle w przepisach o systemie oświaty.

W ramach prowadzonej działalności Przedszkole gwarantuje dzieciom uczęszczającym do przedszkola posiłki (śniadanie, obiad, podwieczorek). Posiłki przygotowywane są w Przedszkolu przez personel placówki w stołówce przedszkolnej mającej charakter zamknięty, posiłki spożywają wyłącznie dzieci uczęszczające do przedszkola. Należność za "wsad do kotła" opłacają rodzice dzieci korzystających z posiłków. Ponadto rodzice opłacają tzw. "czesne" za pobyt dziecka w przedszkolu.

Od roku 2004 do chwili obecnej Przedszkole rejestruje przychody z tytułu sprzedaży posiłków i "czesnego" przy użyciu kasy fiskalnej.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż Wnioskodawca dokonuje sprzedaży w zakresie czynności wymienionych w poz. 29 oraz w poz. 45 załącznika do ww. rozporządzenia. Ponadto Zainteresowany jest jednostką wymienioną w art. 43 ust. 9 ustawy o VAT. Zatem świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie edukacji oraz usługi wyżywienia dzieci (usługi stołówki) na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 29 i 45 załącznika do rozporządzenia będą zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej.

Reasumując mając na względnie przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane powyżej przepisy prawne należy stwierdzić, iż w sytuacji gdy Wnioskodawca będzie wykonywał jedynie czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania będzie miał prawo do korzystania ze zwolnienia przedmiotowego z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej obrotu (sprzedaży) na rzecz osób wymienionych w art. 11 ust. 1 ustawy, o ile w tym okresie nie wystąpią przesłanki ograniczające to prawo.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej. Kwestia dotycząca stanu fatycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwolnienia od podatku została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji nr IPTPP4/443-113/11-5/ALN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl