IPTPP4/443-112/14-4/ALN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-112/14-4/ALN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2014 r. (data wpływu 17 lutego 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 maja 2014 r. (data wpływu 14 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* braku obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego zmniejszającego podatek należny przy ponoszeniu wydatków remontowych - jest prawidłowe;

* w pozostałym zakresie - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług, podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od spadków i darowizn.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 maja 2014 r. (data wpływu 14 maja 2014 r.) w podatku od towarów i usług w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu zdarzenia przyszłego).

W dniu 19 sierpnia 1995 r. (aktem notarialnym repertorium A numer...) jako wspólnicy Spółki cywilnej X z siedzibą w B., w skład której wchodzą: FK, GK i MRK - Spółka nabyte zostało na współwłasność łączną (przez wspólników wymienionej Spółki cywilnej) prawo użytkowania wieczystego działki nr 358 z mapy 1 w K. (gmina L.) oraz budynki, obiekty i urządzenia znajdujące się na tejże działce stanowiące odrębny od gruntu przedmiot własności (opisane w § 1 tego aktu, objęte księgą wieczystą KW nr...) za łączną cenę w kwocie 105.000 zł, z czego na prawo użytkowania wieczystego gruntu przypada 3.500 zł, a na budynki, obiekty i urządzenia towarzyszące, posadowione na działce nr 358 #61485; 101.500 zł. Przedmiot umowy stanowił gospodarczo i funkcjonalnie zorganizowaną całość gospodarczą #61485; zakład usług mechanicznych w K. i był zbywany jako przedsiębiorstwo w rozumieniu przepisów ustawy z dnia stycznia 1993 r. o podatku od towarów usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. , Nr 11, poz. 50, z późn. zm.). Sprzedawcą była Spółdzielnia Kółek Rolniczych w L., która oświadczyła w dniu sprzedaży, że w budynku biurowym (administracyjnym) wchodzącym w skład nieruchomości KW nr 22622, część pomieszczeń o łącznej powierzchni użytkowej 43,5 m2 zajmuje lokator, który zobowiązuje się wyprowadzić, a także wydać stronie kupującej opróżniony budynek biurowy użytkowany jako mieszkalny w terminie sześciu miesięcy od daty zawarcia niniejszej umowy.

W dniu 27 października 2001 r. została zawarta umowa Spółki jawnej, pomiędzy dotychczasowymi wspólnikami Spółki cywilnej - otrzymując brzmienie: Przedsiębiorstwo Produkcyjno - Handlowo - Usługowe X Spółka jawna, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego - Rejestru Przedsiębiorców pod numerem KRS:, postanowieniem Sądu Rejonowego w O., VIII Wydziału Gospodarczego Krajowego Rejestru Sądowego z dnia 21 listopada 2001 r. - przekształcając Spółkę cywilną w Spółkę jawną.

W dniu 31 marca 2003 r. została zawarta umowa zbycia ogółu praw i obowiązków pomiędzy"zbywającym" MRK, a"nabywającą" BDP (siostrą M), zgodnie z którą z dniem 31 marca 2003 r."zbywający" przeniósł na"nabywającą" (w drodze darowizny) przysługujący mu jako wspólnikowi Spółki jawnej ogół praw i obowiązków, a"nabywająca" oświadczyła, że dokonaną darowiznę przyjmuje.

Powyższa zmiana została wpisana w KRS w dniu 5 maja 2003 r.

Na podstawie protokołu uzgodnień pomiędzy PPHU"X" Spółka jawna, a gminą L. - aktem notarialnym repertorium A numer 2807 z dnia 26 października 2010 r. przeniesiono nieodpłatnie prawa użytkowania wieczystego następujących działek:

* nr 358/4,

* nr 358/6 (stanowiącej poszerzenie drogi gminnej oznaczonej nr działki 359 o łącznej powierzchni 0,0237 ha) oraz

* działki nr 358/3 (użytkowanej przez właściciela nieruchomości przyległej oznaczonej nr działki 357/1).

Pozyskanie opisanych wyżej działek do gminnego zasobu pozwoliło na uregulowanie istniejącego stanu faktycznego i prawnego.

Nabyte obiekty były w złym stanie i wymagały znacznych nakładów remontowych. Do tego doszły skutki powodzi w 1997 r. (wszystkie obiekty były zatopione do wysokości ok. 1,20 m przez okres ok. 3 tygodni). W efekcie powyższego poniesione nakłady remontowe w latach 1996 #61485; 1998 wyniosły łącznie ok. 205.000 zł. Wyjątek stanowił budynek administracyjny, w którym wykonane zostały również prace adaptacyjne, przekształcające go w budynek mieszkalny, a wydatki na ulepszenie znacznie przekroczyły 30% ceny nabycia, od których przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego od należnego. Jak wynika z aktu notarialnego nabycia nieruchomości, już w dniu nabycia był on zamieszkiwany przez lokatora, a następnie po wykonaniu prac adaptacyjnych był wynajmowany wspólnikowi i jego rodzinie (MRK), który poza Spółką prowadził gospodarstwo rolne, dla potrzeb którego wynajmował również kilka innych obiektów do przechowywania sprzętu rolniczego. W związku z wysokimi nakładami na prace remontowe, główna księgowa prowadząc księgę rachunkową Spółki cywilnej uznała, że nie może tych wydatków ująć bezpośrednio w kosztach uzyskania przychodów i doliczyła je do cen zakupu poszczególnych obiektów, rozkładając je w czasie #61485; w postaci naliczanej amortyzacji. Pomimo tak dużych nakładów w stosunku do ceny nabycia, wartość rynkowa tej nieruchomości (poza budynkiem administracyjnym) niewiele odbiega od ceny nabycia, gdyż od kilku lat nie były one używane do działalności gospodarczej (poza stacją paliw), a w ostatnich latach obiekty odczuły ujemne skutki wichrów i gradobicia, które przeszły nad K., w których położona jest nieruchomość. Znaczna część ponoszonych wydatków remontowych pozwalała na obniżenie podatku należnego o podatek naliczony, natomiast w stosunku do nabytej nieruchomości (budynków i budowli) nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, gdyż faktura VAT nie zawierała podatku VAT.

Do końca 2013 r. prowadzona była stacja paliw, a od początku br. wszystkie obiekty wyłączone są z działalności gospodarczej, wobec czego w najbliższym czasie Spółka zamierza przekazać nieodpłatnie powyższą nieruchomość do majątku osobistego wspólników przy zachowaniu proporcji w udziale (w nieruchomości odpowiednio do udziałów w zyskach i stratach Spółki jawnej), a w dalszej kolejności dokonać sprzedaży całości, bądź części nieruchomości, jeżeli znajdzie się nabywca.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że: Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Na pytanie czy przekazywana przez Wnioskodawcę nieruchomość zabudowana należy do jego przedsiębiorstwa, Wnioskodawca wskazał, że tak, przekazywana nieruchomość zabudowana należy do PPHU "X" spółka jawna. Z tytułu nabycia nieruchomości (budynków i budowli) nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku nauczonego.

Nieruchomość zabudowana będąca przedmiotem zapytania była zawsze wykorzystywana wyłącznie na cele działalności opodatkowanej.

Na działce będącej przedmiotem zapytania znajdują się budynki i budowle - sklasyfikowane wg PKOB sposób następujący:

budynki:

* garaże PKOB 1242

* warsztat PKBO 1251

* szopogaraże PKOB 1242

* budynek socjalny PKOB 1274

* magazyn paliw PKOB 1252

* budynek administracyjny - w dniu nabycia PKOB 1220 (obecnie mieszkalny - PKOB 1121)

* portiernia PKOB 1274

budowle:

* zbiorniki paliw płynnych PKOB 1252

* dół gnilny - szambo PKOB 2420

* myjnia płytowa PKOB 1230

* droga dojazdowa PKOB 2112

* plac PKOB 2112

* instalacja elektryczna PKOB 2224

* ogrodzenie PKOB 2420

* boksy - skład opału PKOB 1252.

Budynki i budowle znajdujące się na działce będącej przedmiotem zapytania są trwale związane z gruntem. Na działce będącej przedmiotem zapytania brak innych urządzeń technicznych - poza ww. które tworzą wraz z budynkami całość użytkowo-techniczną. Brak urządzeń technicznych stanowiących odrębne od budynku budowle.

Na pytanie w jaki sposób są sklasyfikowane budynki, budowle, urządzenia techniczne, obiekty będące przedmiotem zapytania, Wnioskodawca wskazał, że odpowiedzi udzielił powyżej.

Dla wszystkich budynków i budowli miało miejsce pierwsze zasiedlenie. Jak Wnioskodawca zaznaczył wspólnicy spółki cywilnej przedsiębiorstwo produkcyjno-handlowo-usługowe X" nabyli na współwłasność łączną od Spółdzielni Kółek Rolniczych w L. już wybudowane i oddane do użytku ww. budynki i budowle. Przedmiot umowy stanowił gospodarczo i funkcjonalnie zorganizowaną całość gospodarczą - zakład usług mechanicznych w K. i był zbywany jako przedsiębiorstwo w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. W 2001 r. spółka cywilna została przekształcona w spółkę jawną, która przejęła cały majątek spółki cywilnej, w tym nabyte budynki i budowle.

Między pierwszym zasiedleniem a dostawą wszystkich budynków i budowli upłynie okres wielokrotnie przekraczający 2 lata. Przedmiotem najmu był budynek mieszkalny i część obiektów garażowych. W odniesieniu do budynku mieszkalnego jak i obiektów garażowych - wynajmowanych wspólnikowi i jego rodzinie - od oddania ich w najem do momentu dostawy upłynie okres dłuższy niż dwa lata.

Na pytanie czy w stosunku do budynków, budowli będących przedmiotem zapytania Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego Wnioskodawca wskazał, że nie przysługiwało Jemu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w stosunku do budynków i budowli będących przedmiotem zapytania. Ulepszeniu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych był poddany wyłącznie budynek administracyjny zaadaptowany na budynek mieszkalny. Cena nabycia tego budynku w 1995 r. wyniosła 7.122,90 zł, a po modernizacji została zwiększona do kwoty 122.194,90 zł. Nakłady na ulepszenie tego budynku były ponoszone w latach 1996-1998. Z ponoszonych wydatków udokumentowanych fakturami VAT Wnioskodawca odliczył podatek naliczony od podatku należnego.

Nabyte obiekty były w złym stanie technicznym a do tego doszły skutki katastrofalnej powodzi w 1997 r. zatem wymagały znacznych nakładów remontowych ponoszonych w latach 1996-1998. Były to prace remontowe a nie modernizacyjne - poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Po wykonaniu prac remontowych wszystkie budynki i budowle były wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT do chwili obecnej, czyli przez ok. 15 lat.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie. (pytanie oznaczone we wniosku jako Nr 3)

Czy nieodpłatne przekazanie nieruchomości na potrzeby własne wspólników będzie zwolnione od podatku od towarów i usług (poza nieodpłatnym przekazaniem budynku administracyjnego) i czy nie spowoduje to obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego zmniejszającego podatek należny przy ponoszeniu wydatków remontowych.

Zdaniem Wnioskodawcy (oznaczone jako ad. 3 we wniosku):

Nieodpłatne przekazanie nieruchomości na potrzeby własne wspólników będzie zwolnione od podatku od towarów i usług - poza nieodpłatnym przekazaniem budynku administracyjnego i nie spowoduje obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego zmniejszającego podatek należny przy ponoszeniu wydatków remontowych. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie do art. 7 ust. 2 przez dostawę towarów o której mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste wspólników jeżeli, podatnikowi przysługiwało w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych. W świetle postanowień art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części. Z wyjątkiem gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim zgodnie z art. 2 pkt 14 pod pojęciem pierwszego zasiedlenia rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków budowli lub ich części po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej. Warunek określony w art. 7 ust. 2 został spełniony tylko w odniesieniu do budynku administracyjnego, a zatem tylko jego przekazanie na potrzeby wspólników będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług w wysokości 8% (budynek mieszkalnym) za przekazanie pozostałych budynków i budowli będzie zwolnione od podatku.

Jednocześnie nie pojawi się też konieczność dokonania korekty podatku naliczonego zawartego w wydatkach remontowych, gdyż w tym zakresie należy uwzględnić art. 163 ust. 2 ww. ustawy, zgodnie z którym obowiązek dokonywania korekt odnosi się do środków trwałych nabytych po dniu 30 kwietnia 2004 r. w stosunku do środków trwałych nabytych przed dniem 1 maja 2004 r. Stosuje się przepis art. 20 ust. 5 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, który w chwili obecnej nie ma już zastosowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

* braku obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego zmniejszającego podatek należny przy ponoszeniu wydatków remontowych - jest prawidłowe;

* w pozostałym zakresie - jest nieprawidłowe.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Mając na uwadze powyższe regulacje należy wskazać, że co do zasady, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów (przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel), a także wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia (w szczególności darowizny), pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało przy ich nabyciu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Omawiany przepis jest odpowiednikiem art. 16 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L 347 str. 1 z późn. zm.), zgodnie z którym za odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług uznaje się wykorzystanie przez podatnika towarów stanowiących część majątku jego przedsiębiorstwa do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników, które przekazuje nieodpłatnie lub, w ujęciu ogólnym, które przeznacza do celów innych niż prowadzona przez podatnika działalność, gdy podatek od towarów i usług od powyższych towarów lub ich części podlegał w całości lub w części odliczeniu.

Jednocześnie przepisy art. 6 ustawy wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Stosownie do treści art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Zatem, w przypadku, gdy przedmiotem transakcji jest zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, czynność ta nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast w oparciu o art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Artykuł 43 ust. 1 pkt 2 ustawy stanowi, że zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Warunkiem zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy jest konieczność wykorzystywania towarów, w tym również nieruchomości, będących przedmiotem dostawy wyłącznie do działalności zwolnionej z podatku od towarów i usług.

Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, wówczas należy poddać badaniu zaistnienie przesłanek wynikających z przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z treści ww. przepisu wynika, iż dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynku lub budowli kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Według art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Użyte w art. 2 pkt 14 ustawy sformułowanie "w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu" wskazuje na katalog czynności wymienionych w art. 5 ustawy, czyli dana czynność musi podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, choć nie jest konieczne, aby faktycznie był naliczony podatek od tej czynności - może to być czynność zwolniona od podatku.

Co istotne, oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za taką można rozumieć m.in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość nie musi być faktycznie zamieszkała, lecz winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez właściciela (dokonującego dostawy) czynności podlegających opodatkowaniu.

Z powyższej definicji wynika, iż oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za taką należy rozumieć nie tylko umowę sprzedaży, ale także umowy najmu i dzierżawy podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem, należy uznać za pierwsze zasiedlenie moment oddania budynku do użytkowania pierwszemu nabywcy lub najemcy (dzierżawcy).

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, iż dostawa nieruchomości, spełniających określone w przepisach warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej dwa lata.

W tym miejscu należy zauważyć, iż w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b - zgodnie z zapisem art. 43 ust. 7a ustawy - nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Podkreślenia wymaga, że dla rozstrzygnięcia, czy możliwe jest skorzystanie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy ważne jest, czy Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Należy również zauważyć, iż w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, iż w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z trzech podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, iż stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Ponadto, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu, o czym stanowi art. 29a ust. 8 ustawy.

Wobec powyższego przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast, w świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Odnosząc się do powyższego należy wyjaśnić, iż w systemie podatku od towarów i usług obowiązuje zasada niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Jeżeli zaś dany towar lub usługa ma służyć czynnościom nieuprawniającym do odliczenia podatku VAT (niepodlegającym opodatkowaniu lub zwolnionym z podatku VAT) w momencie dokonywania zakupu podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku VAT.

Ponieważ cytowane wcześniej regulacje prawne nakazują oceniać zakres prawa do odliczenia w oparciu o finalne przeznaczenie towaru czy też usługi, w cenie której zawarty był podatek mający podlegać odliczeniu, to zmiana przez podatnika planów co do finalnego wykorzystania towarów lub usługi, ma wpływ na jego prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z ich nabyciem.

Wyrazem ścisłej zależności między uprawnionym odliczeniem podatku naliczonego, a wykonywaniem czynności opodatkowanych są regulacje zawarte w art. 90 oraz art. 91 ustawy, które w sposób technicznoprawny uzupełniają generalną zasadę wyrażoną w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy.

Stosownie do art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

W myśl art. 91 ust. 2 ustawy w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca - będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług - zamierza nieodpłatne przekazać nieruchomości na potrzeby własne wspólników.

W dniu 19 sierpnia 1995 r. (aktem notarialnym repertorium A numer 5022/95) jako wspólnicy Spółki cywilnej Przedsiębiorstwo Produkcyjno - Handlowo #61485; Usługowe"X" nabyte zostało na współwłasność łączną (przez wspólników wymienionej Spółki cywilnej) prawo użytkowania wieczystego działki nr 358 z mapy 1 w K. (gmina L.) oraz budynki, obiekty i urządzenia znajdujące się na tejże działce stanowiące odrębny od gruntu przedmiot własności za łączną cenę w kwocie 105.000 zł, z czego na prawo użytkowania wieczystego gruntu przypada 3.500 zł, a na budynki, obiekty i urządzenia towarzyszące, posadowione na działce nr 358 #61485; 101.500 zł. Przedmiot umowy stanowił gospodarczo i funkcjonalnie zorganizowaną całość gospodarczą #61485; zakład usług mechanicznych i był zbywany jako przedsiębiorstwo w rozumieniu przepisów ustawy z dnia stycznia 1993 r. o podatku od towarów usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. , Nr 11, poz. 50, z późn. zm.). Sprzedawcą była Spółdzielnia Kółek Rolniczych w L., która oświadczyła w dniu sprzedaży, że w budynku biurowym (administracyjnym) wchodzącym w skład nieruchomości KW nr 22622, część pomieszczeń o łącznej powierzchni użytkowej 43,5 m2 zajmuje lokator, który zobowiązuje się wyprowadzić, a także wydać stronie kupującej opróżniony budynek biurowy użytkowany jako mieszkalny w terminie sześciu miesięcy od daty zawarcia niniejszej umowy.

W dniu 27 października 2001 r. została zawarta umowa Spółki jawnej, pomiędzy dotychczasowymi wspólnikami Spółki cywilnej.

Nabyte obiekty były w złym stanie i wymagały znacznych nakładów remontowych. Do tego doszły skutki powodzi w 1997 r. (wszystkie obiekty były zatopione do wysokości ok. 1,20 m przez okres ok. 3 tygodni). W efekcie powyższego poniesione nakłady remontowe w latach 1996 #61485; 1998 wyniosły łącznie ok. 205.000 zł. Wyjątek stanowił budynek administracyjny, w którym wykonane zostały również prace adaptacyjne, przekształcające go w budynek mieszkalny, a wydatki na ulepszenie znacznie przekroczyły 30% ceny nabycia, od których przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego od należnego. Jak wynika z aktu notarialnego nabycia nieruchomości, już w dniu nabycia był on zamieszkiwany przez lokatora, a następnie po wykonaniu prac adaptacyjnych był wynajmowany wspólnikowi i jego rodzinie (MRK), który poza Spółką prowadził gospodarstwo rolne, dla potrzeb którego wynajmował również kilka innych obiektów do przechowywania sprzętu rolniczego. Pomimo tak dużych nakładów w stosunku do ceny nabycia, wartość rynkowa tej nieruchomości (poza budynkiem administracyjnym) niewiele odbiega od ceny nabycia, gdyż od kilku lat nie były one używane do działalności gospodarczej (poza stacją paliw), a w ostatnich latach obiekty odczuły ujemne skutki wichrów i gradobicia, które przeszły nad K., w których położona jest nieruchomość. Znaczna część ponoszonych wydatków remontowych pozwalała na obniżenie podatku należnego o podatek naliczony, natomiast w stosunku do nabytej nieruchomości (budynków i budowli) nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, gdyż faktura VAT nie zawierała podatku VAT.

Do końca 2013 r. prowadzona była stacja paliw, a od początku br. wszystkie obiekty wyłączone są z działalności gospodarczej.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Przekazywana nieruchomość zabudowana należy do Wnioskodawcy. Z tytułu nabycia nieruchomości (budynków i budowli) nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku nauczonego.

Nieruchomość zabudowana będąca przedmiotem zapytania była zawsze wykorzystywana wyłącznie na cele działalności opodatkowanej.

Wnioskodawca wskazał, że na działce będącej przedmiotem zapytania znajdują się budynki i budowle - sklasyfikowane wg PKOB sposób następujący:

budynki:

* garaże PKOB 1242

* warsztat PKBO 1251

* szopogaraże PKOB 1242

* budynek socjalny PKOB 1274

* magazyn paliw PKOB 1252

* budynek administracyjny - w dniu nabycia PKOB 1220 (obecnie mieszkalny - PKOB 1121)

* portiernia PKOB 1274

budowle:

* zbiorniki paliw płynnych PKOB 1252

* dół gnilny - szambo PKOB 2420

* myjnia płytowa PKOB 1230

* droga dojazdowa PKOB 2112

* plac PKOB 2112

* instalacja elektryczna PKOB 2224

* ogrodzenie PKOB 2420

* boksy - skład opału PKOB 1252.

Budynki i budowle znajdujące się na działce będącej przedmiotem zapytania są trwale związane z gruntem. Na działce będącej przedmiotem zapytania brak innych urządzeń technicznych - poza ww. które tworzą wraz z budynkami całość użytkowo-techniczną. Brak urządzeń technicznych stanowiących odrębne od budynku budowle.

Nabyte obiekty były w złym stanie technicznym a do tego doszły skutki katastrofalnej powodzi w 1997 r. zatem wymagały znacznych nakładów remontowych ponoszonych w latach 1996-1998. Były to prace remontowe a nie modernizacyjne - poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Po wykonaniu prac remontowych wszystkie budynki i budowle były wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT do chwili obecnej, czyli przez ok. 15 lat.

Z powyższego nie wynika, aby przedmiotem przekazanie było przedsiębiorstwo albo zorganizowana część przedsiębiorstwa. Wobec powyższego w przedstawionych okolicznościach sprawy nie będzie miał więc zastosowania art. 6 pkt 1 ustawy.

Zgodnie z powołanymi wyżej regulacjami, dla uznania nieodpłatnego przekazania towarów za odpłatną dostawę towarów muszą być spełnione łącznie dwie przesłanki, tj.:

* podatnik przekazuje nieodpłatnie lub zużywa towary należące do jego przedsiębiorstwa oraz

* podatnikowi przysługiwało w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych.

Należy stwierdzić, że w sytuacji przekazania nieruchomości dojdzie do zmiany właściciela majątku. W stosunku do przekazanego składnika majątku - budynku mieszkalnego (administracyjnego) - Spółka dokona na rzecz wspólników dostawy towarów, bowiem spełnione zostaną oba warunki wymienione powyżej. Przekazanie to nastąpi nieodpłatnie, a przy wytworzeniu - nakładach modernizacyjnych na ww. budynek Spółce przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zatem nieodpłatne przekazanie budynku mieszkalnego (administracyjnego) mieszczące się w definicji odpłatnej sprzedaży towarów wynikającej z art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

Natomiast w stosunku do przekazanych pozostałych składników majątku - garaży, warsztatu, szopogaraży, budynku socjalnego, magazynu paliw, portierni, zbiornika paliw płynnych, dołu gnilnego - szamba, myjni płytowej, drogi dojazdowej, placu, instalacji elektrycznej, boksu - składu opału - Spółka nie dokona na rzecz wspólników dostawy towarów, bowiem nie będą spełnione oba warunki wymienione powyżej. Przekazanie to nastąpi nieodpłatnie, a przy nabyciu ww. budynków Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz spółka nie ponosiła nakładów na ich ulepszenie.

Zatem nieodpłatne przekazanie - garaży, warsztatu, szopogaraży, budynku socjalnego, magazynu paliw, portierni, zbiornika paliw płynnych, dołu gnilnego - szamba, myjni płytowej, drogi dojazdowej, placu, instalacji elektrycznej, boksu - składu opału - nie mieści się w definicji odpłatnej sprzedaży towarów wynikającej z art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług zatem nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, iż nieodpłatne przekazanie ww. budynków będzie zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, należało uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się do oceny prawa do zwolnienia przedmiotowej dostawy budynku mieszkalnego (administracyjnego), należy stwierdzić, iż budynek nie był wykorzystywany wyłącznie do działalności zwolnionej. Zatem dostawa budynku mieszkalnego (administracyjnego) nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zatem, kluczowym elementem jest ustalenie, czy w odniesieniu do przedmiotowego obiektu nastąpiło pierwsze zasiedlenie, a jeżeli tak, to w którym momencie.

Z opisu sprawy wynika - wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy, że pierwsze zasiedlenie miało miejsce w związku z nabyciem przedsiębiorstwa w 1995 r. - że pierwsze zasiedlenie całej nieruchomości nie miało miejsca. Spółka nabyła działkę wraz z budynkami, w tym z budynkiem mieszkalnym (administracyjnym), w ramach czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe w pierwszej kolejności wskazać należy, że w celu wyliczenia procentu poniesionych nakładów na ulepszenie należy ich wartość odnosić do wartości historycznej, wynikającej z każdego kolejnego pierwszego zasiedlenia (pierwsze zasiedlenie w swoich skutkach - zwłaszcza w przypadku ulepszeń - jest równoważne nabyciu budynku, budowli). Obliczając procent ulepszeń, poszczególne zadania inwestycyjne stanowiące ulepszenia w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym, należy rozliczać odrębnie, odnosząc każdorazowo do wartości początkowej. Aktualizacja tej wartości o poprzednie ulepszenia następuje każdorazowo po przekroczeniu 30% poprzedniej wartości początkowej.

W celu zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy należy ustalić, czy i kiedy wartość ulepszeń przekroczyła 30% "ostatniej" wartości historycznej oraz w jaki sposób budynek (budowla) był wykorzystywany po tym ulepszeniu. Jeżeli wartość nakładów przekroczyła 30% wartości budynku i po ulepszeniu nie był on wydany w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu (np. najem, dzierżawa) dostawa nie może korzystać ze zwolnienia na podstawie tego przepisu.

Analizując powołaną wcześniej definicję pierwszego zasiedlenia stwierdzić należy, że aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu obiekt musi zostać oddany do użytkowania, a ponadto czynność ta powinna podlegać opodatkowaniu. Z powyższej definicji wynika zatem, że oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a za taką należy uznać umowę sprzedaży, najmu czy dzierżawy, pod warunkiem, że jest to czynność objęta zakresem ustawy o podatku od towarów i usług, nawet jeśli na podstawie przepisów szczególnych korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W stosunku do budynku mieszkalnego (wskazane PKOB 1121) pierwsze zasiedlenie miało miejsce w momencie oddania w najem przedmiotowego budynku. W stosunku do budynku mieszkalnego, na który poniesiono nakłady na ulepszenie, pierwsze zasiedlenie należy rozpatrywać ponownie od momentu poniesienia nakładów na ich ulepszenie przekraczających 30% wartości początkowej budynków, budowli lub ich części.

W odniesieniu do budynku mieszkalnego należy zaznaczyć, że z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca poniósł nakłady na ulepszenie ww. budynku, których wartość początkowa przekracza 30% wartości początkowej tego budynku. Analiza ponoszonych wydatków wskazuje, że wydatki przekraczające 30% wartości początkowej ww. budynku Wnioskodawca ponosił w latach 1996 -1998. Od tych wydatków na ulepszenie Wnioskodawca dokonywał odliczenia podatku naliczonego. Budynek w stanie ulepszonym był nadal przedmiotem umowy najmu. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynku mieszkalnego a planowaną jego dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

Budynek mieszkalny (administracyjny) znajdujący się na przedmiotowej działce będzie korzystał ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Dostawa tego budynku nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą upłynie okres dłuższy niż dwa lata.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, iż nieodpłatne przekazanie ww. budynku będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług należało uznać za nieprawidłowe.

Odnośnie korekty nakładów remontowych będących przedmiotem zapytania w myśl art. 91 ust. 2 ustawy korekty dokonuje się w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Ponieważ jak wskazał Wnioskodawca wydatki remontowe, które były ponoszone w stosunku do budynków i budowli z wyłączeniem budynku mieszkalnego (wcześniej administracyjnego), nie stanowiły ulepszenia środka trwałego w myśl ustawy od podatku dochodowym to nie znajdą zastosowania przepisy art. 91.

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego zmniejszającego podatek należny przy ponoszeniu wydatków remontowych.

Oceniając stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego zmniejszającego podatek należny przy ponoszeniu wydatków remontowych, pomimo niewłaściwej argumentacji należało uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wskazać należy, że przedmiotowy wniosek w zakresie pytania nr 1 dotyczącego podatku od spadków darowizn oraz pytań nr 2 i nr 4 dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych został rozpatrzony odrębnie.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem np. obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego zmniejszającego podatek należny przy ponoszeniu wydatków inwestycyjnych na ulepszenie budynku mieszkalnego - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

W związku z wydaniem w podatku od towarów i usług interpretacji w dwóch zdarzeniach przyszłych, z uiszczonej na podstawie art. 14f Ordynacji podatkowej a przypisanej do podatku od towarów i usług opłaty w kwocie 120 zł, kwota 40 zł zostanie zwrócona na numer konta bankowego Wnioskodawcy wskazany w części F. uzupełnienia wniosku ORD-IN z dnia 12 lutego 2014 r., zgodnie z art. 14f § 2a ww. ustawy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl