IPTPP4/443-11/11-4/JM - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-11/11-4/JM Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2011 r. (data wpływu 26 września 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 grudnia 2011 r. (data wpływu 19 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w postaci zwrotu podatku w związku z realizacją projektu pn. "" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w postaci zwrotu podatku w związku z realizacją projektu pn. "".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 grudnia 2011 r. (data wpływu 19 grudnia 2011 r.) w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

X w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 złożyło wniosek o dofinansowanie projektu"".

Wyżej wymieniony projekt nie jest projektem dużym w myśl art. 39 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006, ani nie jest projektem generującym dochód w rozumieniu art. 55 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006. Jego celem jest wypromowanie X jako prężnie działającego ośrodka naukowo-akademickiego stwarzającego idealne warunki do nauki i rozwoju. Upowszechnianie marki wśród mieszkańców x i kraju przyczyni się do podniesienia atrakcyjności regionu.

Marka będzie promowana poprzez: kampanię medialną przygotowanie materiałów promocyjnych, utworzoną stronę internetową, uczestnictwo w targach edukacyjnych i imprezach regionalnych, forum naukowo-akademickie, innowacyjny program stypendialny.

Podmiotem wdrażającym projekt jest x reprezentowane przez Urząd, będący jednostką budżetową.

Wydatki planowane w ramach projektu:

1.

Promocja marki:

a.

strona internetowa,

b.

materiały promocyjne - gadżety,

c.

materiały promocyjne - ulotki, plakaty, banery,

d.

bilboardy

2.

Kampania medialna

a.

spoty TV,

b.

spoty radiowe,

c.

reklamy i ogłoszenia w prasie,

d.

artykuły sponsorowane, wkładki do gazet,

3.

Udział w targach edukacyjnych i imprezach regionalnych na terenie miasta i x,

a.

organizacja i obsługa techniczna stoiska promującego markę, wynajęcie powierzchni wystawienniczej, wstęp na targi i imprezy regionalne,

b.

transport (podróże służbowe przedstawicieli uczestniczących w ww. imprezach, dowóz materiałów promocyjnych).

We wniosku o dofinansowanie złożono"...", w którym uznano, że zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu nie ma możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT, którego wysokość została określona w kategorii wydatki kwalifikowalne.

Załącznikiem obligatoryjnym, niezbędnym do podpisania umowy z Jednostką Pośredniczącą II jest interpretacja indywidualna właściwej Izby Skarbowej w sprawie prawnej możliwości odzyskania podatku VAT, w związku z realizacją, projektu, wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę Wnioskodawcy.

Opisane zdarzenie przyszłe zostało uzupełnione o następujące informacje:

1.

x jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

2.

Wydatki poniesione przez x w ramach realizacji projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy.

3.

Realizowany projekt należy do zadań własnych Zainteresowanego nałożonych ustawą z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa: Zgodnie z art. 11 ust. 2 pkt 4, 6 i 8 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.) samorząd województwa prowadzi politykę rozwoju województwa, na którą składa się m.in. wspieranie rozwoju nauki i współpracy między sferą, nauki i gospodarki, popieranie postępu technologicznego oraz innowacji, jak również wspieranie i prowadzenie działań na rzecz podnoszenia poziomu wykształcenia obywateli, a także promocja walorów i możliwości rozwojowych województwa.

Ponadto zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie edukacji publicznej, w tym szkolnictwa wyższego.

Projekt "" ma za zadanie ukazanie x jako regionu o dużym potencjale akademickim i naukowym, który stwarza młodym ludziom znakomite warunki do zdobycia wykształcenia oraz wszechstronnego rozwoju intelektualnego. Promowanie x jako prężnie działającego ośrodka naukowo-akademickiego, wspierającego swoich najzdolniejszych mieszkańców - uczniów, studentów, doktorantów, m.in. przy pomocy produktów regionalnych, którymi są w tym wypadku stypendia i konkursy organizowane przez x, ma zachęcić młodych ludzi do podejmowania nauki na uczelniach oraz prowadzenia działalności naukowej i artystycznej w regionie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w postaci zwrotu podatku z tytułu realizacji projektu"..".

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do realizowanego przez x projektu, nie zostanie dokonane odliczenie naliczonego podatku VAT, gdyż brak jest do takiego odliczenia podstaw prawnych.

Przedmiotowy projekt realizowany będzie w ramach Strategii Województwa, jest on związany i wpisuje się w Narodową Strategię Spójności na lata 2007-2013, Strategię Rozwoju Kraju 2007-2015, Strategię Rozwoju Województwa na lata 2007-2020 oraz Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2007-2013.

Głównym celem projektu jest upowszechnianie marki "" wśród mieszkańców x i kraju poprzez promocje województwa jako ośrodka naukowo - akademickiego stwarzającego idealne warunki do nauki i rozwoju, promocję kapitału intelektualnego, wspieranie i aktywizację środowiska naukowo-akademickiego.

Promocja marki".." miedzy innymi poprzez produkty już funkcjonujące jakimi są: stypendia naukowe, stypendia artystyczne oraz konkurs za najlepsze rozprawy habilitacyjne i doktorskie oraz prace magisterskie i dyplomowe tematycznie związane z niewątpliwie ma za zadanie uświadomić, jak duże znaczenie dla województwa ma stwarzanie przyjaznych warunków do nauki i rozwoju.

Proces promocji marki polega na zastosowaniu szeregu narzędzi marketingowych, których celem jest budowanie pozytywnych opinii o marce i wyróżnienie marki w umysłach odbiorców. Promocja w mediach (telewizja, prasa, radio, internet) jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych, głównie ze względu na możliwość dotarcia do różnorodnych grup docelowych.

Wyżej wymieniony projekt nie jest projektem dużym w myśl art. 39 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006, ani nie jest projektem generującym dochód w rozumieniu art. 55 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006. Jego celem jest wypromowanie marki wśród mieszkańców x i kraju.

Realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, ponieważ x nie uzyska profitów związanych z promocją marki. Realizacja projektu nie wiąże się z zakupem środków trwałych i inwestycją w infrastrukturę.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczanego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności podatkowych z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonego w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Natomiast zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady zwrotu różnicy zostały zawarte w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak z powyższych przepisów ustawy wynika prawo do obniżania podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tj. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zasada powyższa wyklucza możliwość dokonania odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami, które nie są wykorzystane do czynności opodatkowanych. Taka sytuacja ma miejsce w realizacji przedmiotowego projektu wnioskodawcy.

Oznacza to zdaniem wnioskodawcy, iż nie ma on prawnej możliwości odliczenia oraz uzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu"".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), obowiązującego od 6 kwietnia 2011 r., zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powołany wyżej przepis jednoznacznie wskazuje, iż zwolnieniem od podatku są objęte czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Według art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.) samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W świetle art. 11 ust. 2 pkt 4 ww. ustawy samorząd województwa prowadzi politykę rozwoju województwa, na którą składa się wspieranie i prowadzenie działań na rzecz podnoszenia poziomu wykształcenia obywateli.

Zgodnie z brzmieniem art. 11 ust. 2 pkt 6 tej ustawy, samorząd województwa prowadzi politykę rozwoju województwa, na którą składa się wspieranie rozwoju nauki i współpracy między sferą nauki i gospodarki, popieranie postępu technologicznego oraz innowacji.

Według art. 11 ust. 2 pkt 8 cytowanej ustawy samorząd województwa prowadzi politykę rozwoju województwa, na którą składa się promocja walorów i możliwości rozwojowych województwa.

Jak stanowi art. 12 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy samorząd województwa, przy formułowaniu strategii rozwoju województwa i realizacji polityki jego rozwoju, współpracuje w szczególności z szkołami wyższymi i jednostkami naukowo-badawczymi.

Natomiast art. 14 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy stanowi, iż samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie edukacji publicznej, w tym szkolnictwa wyższego.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 złożył wniosek o dofinansowanie projektu"". Jego celem jest wypromowanie województwa jako prężnie działającego ośrodka naukowo-akademickiego stwarzającego idealne warunki do nauki i rozwoju. Upowszechnianie marki wśród mieszkańców x i kraju przyczyni się do podniesienia atrakcyjności regionu. Marka będzie promowana poprzez: kampanię medialną przygotowanie materiałów promocyjnych, utworzoną stronę internetową, uczestnictwo w targach edukacyjnych i imprezach regionalnych, forum naukowo-akademickie, innowacyjny program stypendialny. Podmiotem wdrażającym projekt jest x reprezentowane przez Urząd, będący jednostką budżetową.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wydatki poniesione przez Zainteresowanego w ramach realizacji projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy. Realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, ponieważ x nie uzyska profitów związanych z promocją marki. Realizacja projektu nie wiąże się z zakupem środków trwałych i inwestycją w infrastrukturę.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, gdyż realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 cytowanego rozporządzenia. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w postaci zwrotu podatku w związku z realizacją projektu "", ponieważ jak wskazał Zainteresowany, realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez x do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę powstałego w wyniku realizacji projektu efektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl