IPTPP4/443-108/12-4/BM - Prawo jednostki samorządu terytorialnego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na organizację imprezy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-108/12-4/BM Prawo jednostki samorządu terytorialnego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na organizację imprezy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2012 r. (data wpływu 10 lutego 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 marca 2012 r. (data wpływu 13 marca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "...".

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 marca 2012 r. o doprecyzowanie stanu faktycznego, wyjaśnienie kwestii związanych z prawem do reprezentacji Wnioskodawcy oraz o opłatę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w piśmie z dnia 8 marca 2012 r.).

PODMIOT WNIOSKU

Podmiotem wdrażającym jest Samorząd Województwa... reprezentowany przez Urząd Marszałkowski w...i, który jest jednostką budżetową.

PRZEDMIOT WNIOSKU

Wnioskodawca - Województwo...złożyło wniosek o dofinansowanie projektu pt: "..." w ramach....

Wniosek dotyczy organizacji cyklicznego wydarzenia "..." w latach 2011, 2012, 2013 i 2014. Jednym z najbardziej efektywnych działań marketingowych i wizerunkowych stosowanych przez Wnioskodawcę, ukierunkowanym na proces budowania i promocji marki regionalnej..., kreowania jej pozytywnego wizerunku wśród mieszkańców regionu, ale przede wszystkim przedsiębiorców i inwestorów, jest organizacja jednego z najważniejszych wydarzeń gospodarczych w regionie jakim jest impreza..... Głównym celem... jest zdynamizowanie współpracy pomiędzy podmiotami życia gospodarczego, tak aby możliwie najlepiej wykorzystać potencjał i nadać impuls do rozwoju gospodarczego regionu.... Zrealizowanie projektu przyczyni się do podniesienia innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw w regionie... oraz pozwoli uświadomić polskim i zagranicznym inwestorom potencjał ekonomiczny i możliwości jakie oferuje region.

Koszty

Planowane wydatki w ramach projektu obejmują koszty związane z następującymi zadnimi związanymi z organizacją cyklicznego wydarzenia "...: organizacją, promocją i merytoryką projektu.

Wnioskodawca nadmienia, że we wniosku o dofinansowanie przedmiotowych przedsięwzięć podatek VAT od ww. kosztów uznano za wydatek kwalifikowalny, w związku z czym przed podpisaniem umowy Wnioskodawca jest zobowiązany załączyć interpretację indywidualną w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją projektu, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej, właściwej ze względu na siedzibę Wnioskodawcy.

Jednocześnie Wnioskodawca informuje, że:

1.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

2.

Wydatki poniesione na realizację przedmiotowego projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy.

3.

Przewiduje, że wydatki poniesione na realizację przedmiotowego projektu będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.

W piśmie z dnia 8 marca 2012 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż:

1.

Realizacja projektu należy do zadań własnych Wnioskodawcy wynikających z:

a.

Ustawy o samorządzie województwa z dnia 5 czerwca 1998 r. (Dz. U. z 2001 nr 142 poz. 1590) z następujących przepisów:

* Art. 6 ust. 1 pkt 1 mówiący o tym, że samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność;

* Art. 14 ust. 1. mówiący, że "Samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie:

* pkt 1: edukacji publicznej, w tym szkolnictwa wyższego,

* pkt 12: ochrony praw konsumentów,

* pkt 15: przeciwdziałania bezrobociu i aktywizacji lokalnego rynku pracy,

* Art. 11 ust. 2, mówiący, że "samorząd województwa prowadzi politykę rozwoju województwa, na którą składa siię:

* pkt 1: tworzenie warunków rozwoju gospodarczego, w tym kreowanie rynku pracy;

* pkt 6: wspieranie rozwoju nauki i współpracy między sferą nauki i gospodarki, popieranie postępu technologicznego oraz innowacji,

* pkt 8: promocja walorów i możliwości rozwojowych województwa";

* Art. 11 ust. 3 mówiący, że "strategia rozwoju województwa jest realizowana przez programy wojewódzkie i regionalny program operacyjny, o których mowa w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 oraz z 2007 r. Nr 140, poz. 984)."

* Art. 11 ust. 1 .mówiący, ze "Samorząd województwa określa strategię rozwoju województwa, uwzględniającą w szczególności następujące cele:

* pkt 2 pobudzanie aktywności gospodarczej,

* pkt 3 podnoszenie poziomu konkurencyjności i innowacyjności gospodarki województwa,

b.

Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej z dnia 2 lipca 2004 r. (Dz. U. z 2010 nr 220 poz. 1447), Art. 8 ust. 1 mówiący, iż "Organy administracji publicznej wspierają rozwój przedsiębiorczości, tworząc korzystne warunki do podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej, w szczególności wspierają mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców."

2.

Projekt nie będzie wykorzystany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. We wniosku z dnia 6 lutego 2012 r. błędnie wskazano, że wydatki poniesione na realizację projektu będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.

3.

W związku z udostępnieniem ww. projektu Wnioskodawca nie będzie zawierał umów cywilnoprawnych przynoszących korzyści majątkowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w postaci zwrotu podatku VAT z tytułu przedmiotowego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, promocja marki regionalnej "..." mieści się w zakresie zadań własnych nałożonych ustawą z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 1998 nr 91 poz. 576) i w tym zakresie Województwo... jako organ władzy publicznej realizuje zadania nałożone przepisami prawa art. 11 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług to wyklucza odzyskanie podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie województwa (Dz. U. z 1998 nr 91 poz. 576): samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Podatnikiem VAT mogą być osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej praz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 1998 nr 91 poz. 576) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednocześnie w rozporządzeniu wykonawczym do ustawy w paragrafie 13 ust. 1 pkt 11 zostały zwolnione z VAT czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami "wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności dokonywanych na podstawie umów cywilno prawnych.

Reasumując należy stwierdzić, że Województwo... nie będzie miało możliwości odzyskania podatku VAT od poniesionych wydatków na zrealizowanie przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), obowiązującego od 6 kwietnia 2011 r., zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powołany wyżej przepis jednoznacznie wskazuje, iż zwolnieniem od podatku są objęte czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Według art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie województwa z dnia 5 czerwca 1998 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.) samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Wnioskodawca wskazał, iż realizacja projektu należy do zadań własnych Województwa, wynikających z przepisów art. 14 ust. 1 pkt 1, 12 i 15, art. 11 ust. 2 pkt 1, 6 i 8, art. 11 ust. 3, art. 11 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy o samorządzie województwa.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca - będący zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn: "..." w ramach.....

Wnioskodawca wskazał, że wydatki poniesione na realizację przedmiotowego projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy. Projekt nie będzie wykorzystany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. We wniosku z dnia 6 lutego 2012 r. błędnie wskazano, że wydatki poniesione na realizację projektu będą związane ze sprzedażą opodatkowaną. W związku z udostępnieniem ww. projektu Wnioskodawca nie będzie zawierał umów cywilnoprawnych przynoszących korzyści majątkowe.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, gdyż jak wskazał Wnioskodawca - projekt nie będzie wykorzystany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem brak jest podstaw do odzyskania podatku od towarów i usług wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 cytowanego rozporządzenia. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w postaci zwrotu podatku w związku z realizacją projektu pn. "...." ponieważ jak wskazał Zainteresowany, realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Województwo do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę powstałego w wyniku realizacji projektu efektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zauważa się, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl