IPTPP3/4512-177/15-7/UNR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 września 2015 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/4512-177/15-7/UNR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 613) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) w związku z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2015 r. (data wpływu 22 maja 2015 r.), uzupełnione pismem z dnia 12 sierpnia 2015 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania podatkiem VAT odsprzedaży praw do projektów architektonicznych i stawki podatku VAT,

* braku obowiązku dokonania korekty VAT w zakresie odsprzedanych nakładów architektonicznych

* jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 maja 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* nieuznania transakcji sprzedaży 70/100 udziału w Nieruchomości za zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej część przedsiębiorstwa,

* nieuznania wydatków stanowiących tzw. inwestycję w toku, tj. wydatków na nabycie projektów architektonicznych oraz prace wyburzeniowe, za wydatki, o których mowa art. 2 pkt 14 lit. b oraz art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT,

* opodatkowania podatkiem VAT dostawy udziału 70/100 w prawie użytkowania wieczystego gruntu działek 11/2 oraz 11/3 i stawki podatku VAT,

* opodatkowania podatkiem VAT dostawy udziału 70/100 w prawie własności budynków niewynajętych i nieulepszonych i stawki podatku VAT,

* opodatkowania podatkiem VAT dostawy udziału 70/100 w prawie własności budynków niewynajętych ale ulepszonych i stawki podatku VAT,

* opodatkowania podatkiem VAT dostawy udziału 70/100 w prawie własności budynków wynajętych, lecz nieulepszonych i stawki podatku VAT,

* opodatkowania udziału 70/100 w prawie użytkowania wieczystego działek gruntu nr 10, 11/6, 11/7, 11/8 i stawki podatku VAT,

* opodatkowania podatkiem VAT odsprzedaży praw do projektów architektonicznych i stawki podatku VAT,

* braku obowiązku dokonania korekty VAT w zakresie odsprzedanych nakładów architektonicznych.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 sierpnia 2015 r. (data wpływu) w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe. (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

"H." Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: "Spółka" lub "Wnioskodawca") jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest wykonywanie robót ogólnobudowlanych związanych ze wznoszeniem budynków, najem i dzierżawa nieruchomości.

W dniu 29 listopada 2005 r. Wnioskodawca nabył od syndyka masy upadłości"E." S.A. w upadłości (dalej: "E. SA"), na podstawie aktu notarialnego Repertorium A nr...., przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego. Transakcja ta nie była objęta opodatkowaniem podatkiem VAT. W skład przedsiębiorstwa wchodziła nieruchomość (dalej: "Nieruchomość"). Na Nieruchomość składa się prawo użytkowania wieczystego 6-ciu działek gruntu, oraz własność zlokalizowanych na tych działkach budynków i budowli wybudowanych na przełomie XIX i XX wieku. Ich szczegółowy status zostanie opisany w dalszej części wniosku.

E. SA (a więc podmiot, od którego Spółka nabyła przedsiębiorstwo) stało się właścicielem Nieruchomości w wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w spółkę akcyjną. Przekształcenie to miało miejsce w 1997 r. i nie podlegało podatkowi VAT. Przedsiębiorstwo państwowe utworzone natomiast zostało około lat 50-tych XX wieku, a więc jeszcze przed wejściem w życie przepisów dotyczących podatku VAT w Polsce (jednocześnie żadna cześć Nieruchomości nie została nabyta przez przedsiębiorstwo państwowe po 1933 r. tj. po dacie wejścia w życie przepisów o VAT w Polsce). Część budynków zlokalizowanych na Nieruchomości była (w całości lub częściowo) w przeszłości wynajmowana przez E. S.A.

W 2005 r. Wnioskodawca odsprzedał 30/100 udziałów w Nieruchomości. W chwili obecnej Wnioskodawca jest więc właścicielem udziału 70/100 Nieruchomości.

Wnioskodawca rozważa sprzedaż ww. udziału 70/100 Nieruchomości do podmiotu, który na nieruchomości ma zamiar przeprowadzić projekt deweloperski (dalej: "Nabywca").

Ponieważ wątpliwości Spółki dotyczą zasad zakwalifikowania całej planowanej transakcji dla celów VAT, jak również zasad opodatkowania poszczególnych budynków, budowli oraz działek gruntu, w dalszej części wniosku Spółka opisuje status prawny (historię) budynków oraz budowli istotną z punktu widzenia przepisów podatku VAT.

Status prawny Nieruchomości

Na nieruchomość składa się sześć działek gruntu (prawo wieczystego użytkowania) oznaczone numerami 10, 11/2, 11/3, 11/6, 11/7, 11/8 oraz wzniesione na tych działkach, stanowiące odrębną własność, budynki oraz budowle (łącznie 25 budynków lub budowli).

W tym zakresie:

1. Działki gruntu o nr 11/2 oraz nr 11/3, odpowiednio o powierzchniach 1.952,00 m2 19.087,00 m2 nie są obecnie zabudowane żadnymi budynkami. Na działce nr 11/3 jest natomiast zlokalizowana budowla w postaci murowanego ogrodzenia. Na obu działkach zlokalizowana jest także ściana po dawnym budynku, która pełni funkcję ogrodzenia. Spółka nie dokonała zwiększenia wartości początkowej budowli na skutek wydatków ponoszonych na budowlę, które przekroczyłyby 30% wartości początkowej. Powierzchnia na ogrodzeniu była odpłatnie udostępniana do umieszczania na niej reklam.

2. Działka gruntu nr 10 o powierzchni 1.135,00 m2 jest zabudowana jednym budynkiem oznaczonym numerem 1 (99), który był w przeszłości częściowo przedmiotem wynajmu, (który rozpoczął się, co najmniej 2 lata przed planowaną transakcją). Spółka nie dokonała zwiększenia wartości początkowej budynku na skutek wydatków ponoszonych na budynek, które przekroczyłyby 30% wartości początkowej.

3. Działka gruntu nr 11/6 o powierzchni 81.032,00 m2, obecnie zabudowana kilkunastoma budynkami. Budynki te można podzielić na: (a) budynki nigdy niewynajmowane, (b) budynki wynajęte częściowo, (co najmniej 2 lata przed planowaną transakcją) oraz (c) budynki wynajęte w całości, (co najmniej 2 lata przed planowaną transakcją). Na dwa budynki, (które nigdy nie były wynajęte) Spółka poniosła nakłady inwestycyjne, które stanowiły ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o p.d.o.p., które przekroczyły 30% ich wartości początkowej. W zakresie pozostałych budynków Spółka nie dokonała zwiększenia wartości początkowej budynków na skutek wydatków ponoszonych na budynki, które przekroczyłyby 30% wartości początkowej.

4. Działka gruntu nr 11/7 o powierzchni 434,00 m2 jest obecnie zabudowana jednym budynkiem, o 2 (90), który w przeszłości był częściowo przedmiotem wynajmu, (który rozpoczął się co najmniej 2 lata przed planowaną transakcją). Spółka nie dokonała zwiększenia wartości początkowej budynku na skutek wydatków ponoszonych na budynek, które przekroczyłyby 30% wartości początkowej.

5. Działka gruntu nr 11/8 o powierzchni 2.196,00 m2 jest zabudowana dwoma budynkami, o 3 (36/37), które były w całości przedmiotem wynajmu, (który rozpoczął się, co najmniej 2 lata przed planowaną transakcją). Spółka nie dokonała zwiększenia wartości początkowej budynków na skutek wydatków ponoszonych na budynki, które przekroczyłyby 30% wartości początkowej.

Po nabyciu Nieruchomości Wnioskodawca ponosił na Nieruchomość nakłady, w odniesieniu, do których odliczany był podatek VAT naliczony. Nakłady te można podzielić na dwie kategorie:

* wydatki, które już zostały ujęte w wartości początkowej budynków (dokonano ulepszenia budynków w rozumieniu Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Tak, jak wskazano powyżej, ta kategoria nakładów dotyczy 2 budynków zlokalizowanych na działce 11/6, w odniesieniu, do których ulepszenie przekroczyło 30% ich wartości początkowej. Innymi słowy te nakłady dotyczą tylko i wyłącznie tych 2 budynków.

* wydatki, które stanowią tzw. inwestycję w toku - dotyczyło to nabycia przez Spółkę wstępnych prac architektonicznych oraz planistycznych związanych z przebudową/rozbudową, modernizacją oraz rozbiórką poszczególnych budynków, w tym dotyczące całej Nieruchomości. Wydatki te nie powiększyły wartości początkowej w rozumieniu Ustawy o p.d.o.p. budynków, z tego względu, że prace modernizacyjne/przebudowa nie rozpoczęły się (a tym samym nie doprowadziły jeszcze do ulepszenia) bądź nie da się ich przypisać do poszczególnych budynków. Zakładane jest, że część nakładów zostanie odsprzedana Nabywcy. Dotyczy to takich nakładów, których sprzedaż na gruncie prawa cywilnego jest możliwa jak przykładowo autorskie prawa majątkowe do projektów architektonicznych. Wydatki na projekty budowlane były udokumentowane fakturami VAT, od których Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego zawartego w tych fakturach (Spółka odliczyła podatek VAT).

Możliwe jest (w zależności od odpowiedzi tut. organu na pytania przedstawione przez Spółkę), że część budynków zlokalizowanych na ww. działkach gruntu będzie korzystała z opodatkowania (bądź z możliwości rezygnacji ze zwolnienia z podatku VAT, o którym mowa w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT), natomiast część będzie korzystała z obowiązkowego zwolnienia z podatku VAT, (o którym mowa w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT). Dodatkowo, może zdarzyć się sytuacja, w której na jednej działce znajdowały się budynki częściowo opodatkowane oraz częściowo zwolnione jak również budynki w całości opodatkowane i budynki w całości zwolnione. Dlatego też Spółka zamierza przypisać wynagrodzenie otrzymane od Nabywcy do poszczególnych budynków (a w konsekwencji również do poszczególnych działek gruntu) zgodnie z przyjętym kluczem powierzchniowym.

Dla Nieruchomości został uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (tereny przeznaczone pod zabudowę).

Należy także wskazać, że Spółka oraz Nabywca zamierzają wybrać opcję opodatkowania sprzedaży Nieruchomości w tym zakresie, w jakim wybór ten jest możliwy na gruncie przepisów ustawy o VAT (a więc np. nie dotyczy budynków obowiązkowo zwolnionych z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT).

Planowana transakcja.

W skład transakcji będą wchodziły:

* udział (70/100) w prawie użytkowania wieczystego opisanych powyżej działek gruntu;

* udział (70/100) w prawie własności Budynków oraz Budowli;

* z mocy prawa - Nabywca stenie się stroną umów najmu powierzchni usytuowanych w budynkach;

* odsprzedane koszty prac architektonicznych i projektowych związanych z przebudową/rozbudową Nieruchomości.

Natomiast w związku z planowaną transakcją, następujące składniki majątkowe nie zostaną zbyte na rzecz Nabywcy:

* zasadniczo, umowy związane z funkcjonowaniem Nieruchomości (inne niż umowy najmu) - z zastrzeżeniem, że w przypadku gdyby ze względu na okresy wypowiedzenia nie było możliwości rozwiązania powyższych umów przez Sprzedawcę na dzień sprzedaży, część tych umów może jednak zostać przejęta przez Spółkę;

* umowa rachunku bankowego oraz środki pieniężne należące do Wnioskodawcy;

* umowy z pracownikami;

* wierzytelności przysługujące Wnioskodawcy;

* zobowiązania Wnioskodawcy;

* księgi rachunkowe, rejestry i inna dokumentacja rachunkowa Wnioskodawcy;

* firma Wnioskodawcy;

* inne prawa majątkowe Wnioskodawcy.

Należy podkreślić, że intencją Wnioskodawcy jest objęcie planowaną transakcją składnika majątkowego (udziału w działkach gruntów, budynków i budowli), nie zaś przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, czy też zorganizowanej części przedsiębiorstwa Sprzedawcy.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że tak, jak wskazano w opisie stanu faktycznego wniosku, przedmiotem sprzedaży będzie jedynie prawo własności (użytkowania wieczystego) składającego się na kompleks budynków oraz budowli. Natomiast w skład przedmiotu sprzedaży nie będą wchodziły:

* oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

* wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

* koncesje, licencje i zezwolenia;

* patenty i inne prawa własności przemysłowej;

* majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

* tajemnice przedsiębiorstwa;

* księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

W skład transakcji nie będą także wchodziły składniki niematerialne (prawa majątkowe itp.).

Tak, jak Spółka wskazała w uzasadnieniu własnego stanowiska, w jej opinii przedmiot transakcji nie będzie stanowił ani przedsiębiorstwa, ani też zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Przedmiot sprzedaży nie stanowi wyodrębnionego na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej jak i na płaszczyźnie funkcjonalnej zespołu składników niematerialnych i materialnych przeznaczonego do prowadzenia działalności gospodarczej.

Składniki majątku przeznaczone do sprzedaży nie były i nie są wykorzystywane do działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.

Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem składników majątku mających być przedmiotem sprzedaży. Nabywca przedmiotowych nieruchomości jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca wraz z Nabywcą złożą, przed dniem dokonania przedmiotowej dostawy właściwemu Nabywcy naczelnikowi urzędy skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy poszczególnych budynków i budowli lub ich części.

Od dnia 08/11/2014 r. nakłady ponoszone przez Wnioskodawcę przekroczyły 30% wartości początkowej dwóch budynków nigdy niewynajętych znajdujących się na działce gruntu nr 11/6 o powierzchni 81.032,00 m2, zabudowanej kilkunastoma budynkami Na budynki o numerze:

Nr/Nr inwentarzowy/Nr budynku wg załącznika/budynek/Wyłączenie z użytkowania/Wartość początkowa/Nakłady

w pln

1)100043/5/Farbiarnia tkanin/05/2008/29 987,38/176 409,12

2)100034/6/Apretura, bielnik/05/2008/12736,07/105 969,88

(które nigdy nie były wynajęte) Spółka poniosła nakłady inwestycyjna, które stanowiły ulepszenie w rozumieniu przepisów Ustawy o p.d.o.p., które przekroczyły 30% ich wartości początkowej. W zakresie pozostałych budynków Spółka nie dokonała zwiększenia wartości początkowej budynków na skutek wydatków ponoszonych na budynki, które przekroczyłyby 30% wartości początkowej. Wykaz wydatków na ulepszenie budynków oznaczonych nr inwentarzowym 100043 i 100034.

Data wydatku/Nr dokumentu/Dostawca towaru lub usługi/kwota/opis

2014-04-04/02/04/14/...../7 700,00/Opinia techniczna, projekt wzmocnienia i rozbiórki budynku 34,43

2014-04-15/0004/14/FVS (...)8 400,00/projekt techniczny wzmocnień budynków 34,43

2014-06-05/007/14/FVS (...)1 400,00/projekt techniczny wzmocnień budynków 34,43

2014-11-08/7/2014(...)140 000,00/prace zabezpieczające budynek 34,43

2014-11-12/17/14/FVS (...)560,00/dodatkowe 4 kopie projektu wzmocnień bud. 34,43

2014-12-08/01AB/12/14/..../2 450,00/pełnienie funkcji Inspektora Nadzoru dla prac zabezpieczających bud. 34,43

2014-12-30/8/2014/..../112 000,00/prace zabezpieczające budynek 34,43

2015-01-20/01A/2015/...../2 450,00/pełnienie funkcji Inspektora Nadzoru dfa prac zabezpieczających bud. 34,43 (ABCEDARlO)

2015-02-02/0002/15/FVS/..../2 100,00/projekt techniczny zamienny wzmocnien bud. 34,43 (A8CEDARI0)

2015-03-02/29/2015/..../2 450,00/pełnienie funkcji Inspektora Nadzoru dia prac zabezpieczających bud. 34,43

2015-03-02/52/2015/...../2 450,00/pełnienie funkcji inspektora Nadzoru dla prac zabezpieczających bud. 34,43

(/Razem/281 960,00)

Dwa budynki znajdujące się na działce 11/6, na które Wnioskodawca poniósł nakłady ponad 30% ich wartości początkowej nie były wykorzystywane przez 5 lat do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Obiekty położone na dziełkach 10, 11/6, 11/7, 11/8 (które przedstawiono w poniższych tabelach) są budynkami w myśl art. 3 ustawy - Prawo budowlane i są trwale związane z gruntem. Kwalifikacja budynków wg PKOB/

Tabela nr 1

Nr działki/Nr księgi wieczystej/Nr w rejestrze/Nr inwentarzowy budynku/opis/Pow. użytkowa budynku w m2/Nr PKOB 11/8/..../d-1/100036/Składalnia, portiernia/99,00/1251

//d-2/100037/Składalnia, portiernia/1 322,00/1251

11)7/..../a-1/100090/Biurowiec-kamienica/341,74/1251

10)..../a-2/100099/Biurowiec-kamienica/2 700,00/1251

11)6/..../b-14/100062/Warsztat samochodowy/920,00/1251

11)6/..../b-16/100065/Warsztat hydrauliczny/232,00/1251

11)6/...../b-19/100038/Przędzalnia, przewijalnia/273,00/1251

11)6/...../b-20/100039/Magazyn przygotowalni/198,00/1251

11)6/..../b-21/100040/Biuro przędzalni/424,00/1251

11)6/...../I-1/100085/Magazyn chemikaliów/1 182,00/1251

11)6/..../k-1/100075/Garaż wózków/596,00/1251

11)6/...../e-9/100054/Wieża ciśnień/36,00/1251

11)6/...../j-1/100044/Kaliko cz pld/1 312,00/1251

//j-2/100045/Kaliko cz płn/150,00/1251

11)6/...../I-3/100113/Szatnia działu transportu/204,00/1251

11)6/.....1/I-2/100016/Warsztat stolarski/326,00/1251

11)6/..../f-3/100041/Drukarnia/299,00/1251

11)6/...../b-1/100046/Oddział przygotowalni/2 770,00/1251

//b-15/100064/Rozdzielnia pary/164,00/1251

//b-17/100063/Pomiesz klimatyzacji/132,00/1251

//c-2/100071/Trafostacja/135,00/1251

//e-1/100043/Farbiarnia tkanin/814,00/1251

//e-6/100086/100098/Farbiarnia tkanin/236,00/1251

//e-7/100066/Wykańczalnia/172,00/1251

//e-13/100034/Apretura, bielnik/523,00/1251

//h-3/100072/Trafo-stacja/72,00/1251

Wnioskodawca w ramach umów najmu przejętych od Syndyka jak i nowo zawiązanych umów najmu zawartych po dniu nabycia nieruchomości) uzyskiwał we wskazanych w tabeli nr 2 okresach opodatkowane podatkiem VAT przychody ze sprzedaży usług i wystawiał faktury VAT, a w konsekwencji naliczał podatek VAT.

Tabela nr 2 - pierwsze zasiedlenie określone na podstawie okresu najmu dla poszczególnych obiektów budowlanych.

Nr działki/Nr inwen-tarzowy/budynek/Pow. użytkowa bud./Łączna pow. wynajmowana/% pow. wynajmowany/Umowa najmu od dnia/pierwsze zasiedlenie w ramach wynajmu/Umowa najmu do dnia/Pow. wynajmu

11)8/100036/Składalnia, portiernia/99,00/83,40/84,24%/2006-01-12

2005-06-01/2006-01-31/28,40

55,00

11)8/100037/Składalnia, portiernia/1 322,00/1322,00/100%/2006-03-01

2007-03-01

2006-02-01/Obowiązuje

Obowiązuje

2012-08-31/19,5

130

1626

11)7/100090/Biurowiec-kamienica/341,74/283,00/82,81%/2004-12-01

2004-12-01/2005-05-31

2006-01-31/133,00

150,00

10)100099/Biurowiec-kamienica/2 700,00/705,00/26,11%/2005-12-01

2004-12-01/2006-12-31

2006-01-31/612,00

93,00

11)6/100062/Warsztat samochodowy/920,00/784,00/85,22%/2006-02-01

2003-02-01

2004-11-30/2012-10-31

2006-02-15

2006-04-30/390,00

300,00

94,00

11)6/100065/Warsztat hydrauliczny/232,00/153,00/65,95%/2004-12-01/2011-10-30/153

11)6/100038/Przędzalnia, przewijalnia/273,00/528,64//2006-02-01/2010-01-31/528,64

11)6/100039/Magazyn przygotowalni tkanin//198,00////

11)6/100040/Biuro przędzalni/424,00//59,07%///

11)6/100085/Magazyn chemikaliów/1 182,00/615,00/52,03%/2009-10-26

2006-06-01/2012-12-31/360

255

11)6/100075/Garaż wózków/596,00/105,60/17,72%/2006-09-19

2006-04-01/2006-11-03

2007-09-15/40

65,6

11)6/100054/Wieża ciśnień/36,00/30,00/83,33%/2006-07-01/Obowiązuje/30

11)6/100044/Kaliko cz pld/1 312,00/1312,00/100%/2006-02-01/Obowiązuje/1462,00

11)6/100045/Kaliko cz płn/150,00/150,00/100%///

11)6/100113/Szatnia działu transportu/204,00/204,00/100%/2009-12-01

2006-03-01

2006-02-01/Obowiązuje

Obowiązuje

Obowiązuje/23,50

158,00

22,50

11)6/100016/Warsztat stolarski/326,00/324,00/99,39%/2006-02-01

2012-01-01

2011-10-01/2012-05-31

2012-03-09

Obowiązuje/79,00

130,00

115,00

11)6/100041/Drukarnia/299,00/279,00/93,31%/2006-03-01

2007-01-02

2006-02-01/Obowiązuje

2007-08-31

obowiązuje/29,00

60,00

190,00

11)6/100046/Oddział przygotowalni/2 770,00//0,00%/Brak pierw. zasiedlenia//

11)6/100064/Rozdzielnia pary/164,00//0,00%/Brak pierw. zasiedlenia//

11)6/100063/Pomiesz klimatyzacji/132,00//0,00%/Brak pierw. zasiedlenia//

11)6/100071/Trafostacja/135,00//0,00%/Brak pierw. zasiedlenia//

11)6/100043/Farbiarnia tkanin/814,00//0,00%/Brak pierw. zasiedlenia//

11)6/100086 ( 100098/Farbiarnia tkanin/236,00//0,00%/Brak pierw. zasiedlenia/)

11)6/100066/Wykańczalnia/172,00//0,00%/Brak pierw. zasiedlenia//

11)6/100034/Apretura, bielnik/523,00//0,00%/Brak pierw. zasiedlenia//

11)6/100072/Trafo-stacja/72,00//0,00%/Brak pierw. zasiedlenia//

Pierwsze zasiedlenie w poszczególnych budynkach wystąpiło w ramach umowy najmu a miedzy pierwszym zasiedleniem a dostawą, upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy Wnioskodawca prawidłowo zakwalifikuje odsprzedaż praw do projektów architektoniczno-budowlanych - na które wydatki nie doprowadziły do ulepszenia budynków oraz budowli w rozumieniu przepisów ustawy o p.d.o.p. - jako świadczenie usług oddzielne od dokonanej dostawy Nieruchomości, które podlegało będzie opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1, w zw. z art. 8 ust. 1 pkt 1 oraz będzie podlegało opodatkowaniu standardową, 23% stawką, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

2. Czy w przypadku odsprzedaży przez Wnioskodawcę prawa do projektów architektoniczno-budowlanych - na które wydatki nie doprowadziły do ulepszenia budynków oraz budowli w rozumieniu przepisów ustawy o p.d.o.p. - i opodatkowania tej odsprzedaży z zastosowaniem stawki podstawowej, Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku dokonania korekty odliczonego podatku naliczonego na podstawie art. 91 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy.

1. Odsprzedaż praw do projektów architektoniczno-budowlanych - na które wydatki nie doprowadziły do ulepszenia budynków oraz budowli w rozumieniu przepisów ustawy o p.d.o.p.- powinny być zakwalifikowane, jako świadczenie usług dla celów podatku VAT oddzielne od dokonanej dostawy Nieruchomości, które podlegało będzie opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1, w zw. z art. 8 ust. 1 pkt 1 oraz będzie podlegało opodatkowaniu standardową, 23% stawką, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

2. Czy w przypadku odsprzedaży przez Wnioskodawcę prawa do projektów architektoniczno-budowlanych - na które wydatki nie doprowadziły do ulepszenia budynków oraz budowli w rozumieniu przepisów ustawy o p.d.o.p. - i opodatkowania tej odsprzedaży w zastosowaniem stawki podstawowej, Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku dokonania korekty odliczonego podatku naliczonego na podstawie art. 91 ustawy o VAT.

UZASADNIENIE stanowiska Spółki.

Ad. 1

W opinii Spółki odsprzedaż praw do projektów architektoniczno-budowanych - na które wydatki nie doprowadziły do ulepszenia budynków oraz budowli w rozumieniu przepisów Ustawy o p.d.o.p. - powinno być zakwalifikowane, jako świadczenie usług oddzielne od dokonanej dostawy Nieruchomości, które podlegało będzie opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1, w zw. z art. 8 ust. 1 pkt 1 oraz będzie podlegało opodatkowaniu standardową, 23% stawką, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Tak, jak wskazano w stanie faktycznym wniosku, wraz z nabyciem Nieruchomości Nabywca może być zainteresowany odkupieniem od Spółki zakupionych przez nią prac architektonicznych oraz planów dotyczących rozbudowy, przebudowy oraz modernizacji budynków zlokalizowanych na Nieruchomości. Wydatki na nabycie przez Spółkę ww. usług nie były traktowane, jako wydatki na ulepszenie nieruchomości w rozumieniu Ustawy o p.d.o.p. (a więc nie powiększyły wartości początkowej budynku), lecz traktowane były, jako wydatki inwestycyjne, które - w przypadku gdyby Spółka podjęła oraz zakończyła prace budowlane - zostałyby uwzględnione w wartości początkowej budynków (zwiększyłyby ich obecną wartość początkową).

W opinii Spółki, nakłady na ww. prace architektoniczne mogą być przedmiotem odrębnego obrotu (teoretycznie, mogłyby one zostać odsprzedane do innego podmiotu niż podmiot nabywający Nieruchomość). W konsekwencji, ich sprzedaż przez Spółkę powinna być potraktowana, jako odrębna od dostawy Nieruchomości transakcja opodatkowana VAT.

Na gruncie podatku VAT sprzedaż nakładów inwestycyjnych powinna zostać zakwalifikowana, jako odpłatne świadczenie usług, opodatkowane stawką 23%. Kwalifikacja sprzedaży nakładów inwestycyjnych, jako czynności podlegającej opodatkowaniu (świadczenie usług) została p.

Stanowisko takie zostało zaprezentowane, przykładowo, przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji o nr IBPP2/443-523/08/LŻ, w której wskazano: "Nakład jest prawem majątkowym, który może być przedmiotem obrotu gospodarczego. Zatem sprzedaż nakładów inwestycyjnych, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Województwo przekazuje w drodze darowizny 26/100 udziału w prawie własności nieruchomości zabudowanych budynkiem szkoły na rzecz Miasta. Prezydent Miasta zaproponował Województwu, iż w ramach rekompensaty za przekazanie mienia, Miasto zrefunduje poniesione przez Województwo koszty remontów przeprowadzonych w budynku szkoły. Z umowy wynika, iż Gmina, w związku z prowadzoną procedurą darowizny, na jej rzecz, 26/100 udziału Województwa. w prawie własności nieruchomości, zobowiązuje się do zwrotu nakładów poniesionych przez Województwo. w latach 2002-2005 na remont budynku. Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż opisana we wniosku czynność polegająca na zwrocie nakładów będzie stanowić odpłatne świadczenie, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem powyższa czynność powinna zostać udokumentowana fakturą VAT."

Ad. 2

W opinii Wnioskodawcy, w przypadku odsprzedaży do Nabywcy nakładów na projekty architektoniczno-budowlane, (na które wydatki nie doprowadziły do ulepszenia budynków oraz budowli w rozumieniu przepisów Ustawy o p.d.o.p.), i opodatkowania tej odsprzedaży z zastosowaniem stawki podstawowej, Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku dokonania korekty odliczonego podatku naliczonego na podstawie art. 91 Ustawy o VAT.

Artykuł 91 ust. 8 Ustawy o VAT wskazuje, że korekty odliczenia, o której mowa w ust. 5-7, dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia towaru, o którym mowa w ust. 2 (towarem, o którym mowa w ust. 2 powyżej są m.in. nieruchomości), zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem tego towaru do użytkowania. Jak wskazuje się w piśmiennictwie, powyższą regulację stosuje się odpowiednio do sytuacji sprzedaży nakładów inwestycyjnych służących nie wytworzeniu towaru, ale jego ulepszeniu. Jak w tym zakresie wskazał A. Bartosiewicz: "37. Zgodnie z przepisem art. 91 ust. 8 ustawy, konieczność korekty powstaje także wówczas, gdy towary i usługi nabyte w celu wytworzenia towarów zaliczanych do środków trwałych zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem tego towaru do użytkowania. Konieczność korekty powstanie oczywiście tylko wówczas, gdy poprzez zbycie albo inne przeznaczenie nastąpiła faktyczna zmiana wpływająca na prawo do odliczenia. Przykładowo, jeśli towary miały zostać zużyte do wytworzenia środka trwałego w całości służącego działalności opodatkowanej, zaś towary zbyto, opodatkowując ich dostawę, albo też w inny sposób przeznaczono je na cele działalności opodatkowanej, konieczność korekty nie powstanie. Wydaje się, że na analogicznych zasadach należy postąpić w sytuacji, gdy nabyto towary mające służyć ulepszeniu środka trwałego, zwiększające jego wartość początkową, a następnie je zbyto lub zmieniono ich przeznaczenie przed dokonaniem ulepszenia" (A. Bartosiewicz, Ustawa o VAT. Komentarz 2014, wyd. LEX).

Jeśli więc przed zakończeniem ulepszenia nieruchomości (np. przed zakończeniem modernizacji budynku) zostaną przez podatnika zbyte nakłady inwestycyjne, to zasadniczo należy dokonać korekty odliczenia zgodnie z regulacjami art. 91 ust. 5-7 Ustawy o VAT. Na podstawie art. 91 ust. 5 korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż.

Oczywiście, jak wskazano w wyżej cytowanym komentarzu, konieczność korekty powstanie tylko wówczas, gdy poprzez zbycie albo inne przeznaczenie nastąpiła faktyczna zmiana wpływająca na prawo do odliczenia. Kwestia ta wynika wyraźnie z regulacji art. 91 ust. 6 Ustawy o VAT zgodnie, z którym w przypadku, gdy towary i usługi zostaną zbyte i opodatkowane w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi. Dlatego też obowiązek korekty w praktyce nie wystąpi, jeżeli odsprzedaż nakładów jest dokonywana z zastosowaniem podstawowej stawki podatkowej.

Analogiczne konkluzje wynikają z interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 13 maja 2009 r., nr ITPP1/443-147/09/AJ, w której uzasadnieniu wskazano: "Natomiast w myśl art. 91 ust. 8 korekty, o której mowa w ust. 5-7, dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia towaru, o którym mowa w ust. 2, zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem tego towaru do użytkowania. Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca dokonywał odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowaną inwestycją w postaci budynku gospodarczego i dwóch wiat. Przedmiotem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej są wyłącznie czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. W 2006 r. podjął decyzję o sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntów wraz z prowadzonymi inwestycjami, tj. budynku gospodarczego i dwóch wiat, które miały służyć wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym. Powyższa sprzedaż została opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Wynika z tego, iż nie uległo zmianie przeznaczenie rozpoczętej inwestycji, skutkujące zmianą prawa do odliczenia podatku naliczonego. Tym samym, w przedmiotowej sytuacji nie mają zastosowania regulacje art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług."

W konsekwencji, Spółka nie będzie miała obowiązku dokonania korekty w odniesieniu do omawianych wydatków inwestycyjnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w świetle art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary - na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z cytowanego wyżej przepisu wynika, że przez usługę należy rozumieć każde odpłatne świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy), w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych.

Odpłatność czynności (dostawy towarów, czy świadczenia usług) oznacza wykonanie tej czynności za wynagrodzeniem. Aby uznać daną czynność za odpłatną konieczny jest bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem. Dostawcę towarów lub usługodawcę musi łączyć z odbiorcą stosunek prawny, z którego wynika obowiązek dostawy towarów lub świadczenia usług oraz wysokość wynagrodzenia za dokonanie tych czynności. Wynagrodzenie musi być konkretną wielkością wyrażalną w pieniądzu.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. Z powyższego wynika, iż w przypadku gdy ani ustawa, ani przepisy wykonawcze nie przewidują dla danego świadczenia obniżonej stawki, bądź zwolnienia należy je opodatkować według 23% stawki podatku.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest wykonywanie robót ogólnobudowlanych związanych ze wznoszeniem budynków, najem i dzierżawa nieruchomości.

W dniu 29 listopada 2005 r. Wnioskodawca nabył od syndyka masy upadłości "E." S.A. w upadłości, na podstawie aktu notarialnego Repertorium A nr...., przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego. Transakcja ta nie była objęta opodatkowaniem podatkiem VAT. W skład przedsiębiorstwa wchodziła nieruchomość ("Nieruchomość"). Na Nieruchomość składa się prawo użytkowania wieczystego 6-ciu działek gruntu, oraz własność zlokalizowanych na tych działkach budynków i budowli wybudowanych na przełomie XIX i XX wieku. W 2005 r. Wnioskodawca odsprzedał 30/100 udziałów w Nieruchomości. Wnioskodawca rozważa sprzedaż udziału 70/100 Nieruchomości do podmiotu, który na nieruchomości ma zamiar przeprowadzić projekt deweloperski ("Nabywca"). Po nabyciu Nieruchomości Wnioskodawca ponosił na Nieruchomość nakłady, w odniesieniu, do których odliczany był podatek VAT naliczony. Nakłady te, to m.in. wydatki, które stanowią tzw. inwestycję w toku - dotyczyło to nabycia przez Spółkę wstępnych prac architektonicznych oraz planistycznych związanych z przebudową/rozbudową, modernizacją oraz rozbiórką poszczególnych budynków, w tym dotyczące całej Nieruchomości. Wydatki te nie powiększyły wartości początkowej w rozumieniu Ustawy o p.d.o.p. budynków, z tego względu, że prace modernizacyjne/przebudowa nie rozpoczęły się (a tym samym nie doprowadziły jeszcze do ulepszenia) bądź nie da się ich przypisać do poszczególnych budynków. Zakładane jest, że część nakładów zostanie odsprzedana Nabywcy. Dotyczy to takich nakładów, których sprzedaż na gruncie prawa cywilnego jest możliwa jak przykładowo autorskie prawa majątkowe do projektów architektonicznych. Wydatki na projekty budowlane były udokumentowane fakturami VAT, od których Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego zawartego w tych fakturach (Spółka odliczyła podatek VAT).

Mając na uwadze opis sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego wskazać należy, że odsprzedaż praw do projektów architektoniczno-budowlanych podlega opodatkowaniu jako odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Odsprzedaż praw do projektów architektoniczno-budowlanych, które jest odpłatnym świadczeniem usług nie zostało uwzględnione w przepisach o podatku od towarów i usług jako objęte obniżoną stawką podatku lub zwolnieniem, zatem podlega opodatkowaniu według 23% stawki podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

Zgodnie z podstawową zasadą dotyczącą prawa podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje więc wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Jednocześnie realizacja tego prawa została obostrzona wieloma ograniczeniami ustawowymi wynikającymi z art. 88 i art. 90 ustawy oraz obowiązkami dokonywania korekt podatku naliczonego (art. 91 ustawy).

Ustawodawca przyznał zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia określonych przesłanek negatywnych.

I tak, w myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz odliczenia podatku dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług. Nieziszczenie się warunku pozytywnego, jakim jest wykorzystanie towaru (usługi) do realizacji czynności opodatkowanej - np. towar został częściowo wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT powoduje konieczność weryfikacji odliczenia podatku naliczonego. Z drugiej natomiast strony stwarza również możliwość odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług, które początkowo przeznaczone do wykonywania czynności nieuprawniających do odliczenia ostatecznie zostają wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Jeżeli zaś dany towar lub usługa ma służyć czynnościom nieuprawniającym do odliczenia podatku VAT (niepodlegającym opodatkowaniu lub zwolnionym od podatku VAT) w momencie powstania prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego gdyby prawo takie przysługiwało, podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku VAT.

Ponieważ cytowane wcześniej regulacje prawne nakazują oceniać zakres prawa do odliczenia w oparciu o finalne przeznaczenie towaru czy też usługi, w cenie której zawarty był podatek mający podlegać odliczeniu, to zmiana przez podatnika planów co do finalnego wykorzystania towarów lub usługi, ma wpływ na jego prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z ich nabyciem. Z chwilą podjęcia przez podatnika decyzji o zmianie przeznaczenia towarów lub usług na cele związane z działalnością opodatkowaną, podatnikowi przysługuje prawo do rozliczenia podatku naliczonego, związanego z tą działalnością, a wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na ich nabycie.

W przypadku, gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, zastosowanie znajdują przepisy art. 90 ustawy.

Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonania korekty zostały określone w art. 91 ustawy.

I tak, stosownie do treści art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Artykuł 91 ust. 2 ustawy stanowi, iż w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy, o czym stanowi art. 91 ust. 3 ustawy.

Ponadto, w świetle art. 91 ust. 4 ustawy, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy (art. 91 ust. 5 ustawy).

Na mocy art. 91 ust. 6 ustawy, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

1.

opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;

2.

zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Zgodnie z brzmieniem art. 91 ust. 7 ustawy, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Korekty, o której mowa w ust. 5-7, dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia towaru, o którym mowa w ust. 2, zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem tego towaru do użytkowania - art. 91 ust. 8 ustawy.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów stwierdzić należy, iż podatnik jest zobowiązany, co do zasady, dokonać korekty podatku naliczonego w sytuacji, gdy zmienia się przeznaczenie środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy lub podatnik dokonał odliczenia podatku naliczonego w wyższej lub niższej wartości niż wyliczona na dany rok.

Jak wynika z opisu sprawy, w związku z planowanym zbyciem praw do projektów architektoniczno-budowlanych Wnioskodawca rozważa czy będzie zobligowany do dokonania korekty VAT naliczonego z tytułu nabycia tych praw. Jak wyżej wskazano odsprzedaż praw do projektów architektoniczno-budowlanych jest odpłatnym świadczeniem usług, które podlega opodatkowaniu według 23% stawki podatku.

Zatem, skoro w przedmiotowej sprawie nastąpi odsprzedaż praw do projektów architektoniczno-budowlanych (z tytułu poniesienia których Wnioskodawca skorzystał z uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego), a ich zbycie stanowi czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług według stawki 23%, to Wnioskodawca nie jest zobowiązany do dokonania korekty odliczonego podatku naliczonego, bowiem nie dojdzie do zmiany przeznaczenia przedmiotowych projektów, gdyż związane będą one nadal z czynnościami opodatkowanymi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie

* opodatkowania podatkiem VAT odsprzedaży praw do projektów architektonicznych i stawki podatku VAT,

* braku obowiązku dokonania korekty VAT w zakresie odsprzedanych nakładów architektonicznych.

Natomiast wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w pozostałym zakresie został rozpatrzony odrębnymi rozstrzygnięciami.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie należy zauważyć, że powołane przez Wnioskodawcę interpretacje zostały wydane w indywidualnych sprawach, w których indywidualnie oceniano opis zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i stanowisko Wnioskodawcy. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa i tut. Organ nie jest nimi związany.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl