IPTPP3/443A-89/12-4/BJ - Opodatkowanie przerabianego i rozlewanego alkoholu etylowego zakupionego wcześniej od syndyka masy upadłości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443A-89/12-4/BJ Opodatkowanie przerabianego i rozlewanego alkoholu etylowego zakupionego wcześniej od syndyka masy upadłości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2012 r. (data wpływu 2 maja 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 sierpnia 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania przerabianego i rozlewanego przez Wnioskodawcę alkoholu etylowego zakupionego wcześniej od syndyka masy upadłości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą sprzedaży alkoholu etylowego znajdującego się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Przedmiotowy wniosek pismem z dnia 1 sierpnia 2012 r. został uzupełniony o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka planuje dokonanie rozlewu wódki z zakupionego alkoholu etylowego (luzem) oraz przerobu i rozlewu zakupionej wódki zabutelkowanej i zabanderolowanej. Wobec tych wyrobów powstał obowiązek podatkowy przed wprowadzeniem ich do składu podatkowego Spółki. Alkohol ten został wcześniej zakupiony poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy przez kontrahenta Spółki od syndyka masy upadłości. Upadły posiadał status składu podatkowego, który utracił decyzją urzędu celnego. Stosownie do przepisów ustawy o podatku akcyzowym, w związku z utratą statusu składu podatkowego został sporządzony przez urząd celny protokół z kontroli obrachunkowej, w którym wyszczególniono alkohol znajdujący się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na dzień utraty statusu składu podatkowego. Upadły złożył deklarację podatku akcyzowego, w której określił kwotę podatku od alkoholu etylowego luzem i wyrobów alkoholowych w butelkach, znajdujących się na terenie składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru podatku akcyzowego na dzień cofnięcia zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.

W związku z ogłoszeniem upadłości obejmującej likwidację majątku, zobowiązania te zostały włączone do zobowiązań upadłego i podlegają zaspokojeniu, zgodnie z przepisami dotyczącymi upadłości. Wobec faktu, że syndyk nie jest podatnikiem podatku akcyzowego z tytułu sprzedawanych wyrobów, ponieważ podatek został zadeklarowany przez upadłego, tym samym, w myśl art. 8 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym nie powstanie obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży alkoholu pochodzącego z likwidowanej masy upadłości. Nabywca alkoholu od syndyka nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego z tytułu sprzedaży zakupionych od syndyka alkoholi w stanie przetworzonym czy też nieprzetworzonym, zgodnie z art. 8 ust. 6 ustawy. Nabywca alkoholu zwrócił się do Wnioskodawcy z ofertą przerobu i rozlewu alkoholu poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Spółka - Wnioskodawca ma techniczne możliwości zorganizowania obiegu alkoholu z zapłaconą akcyzą w taki sposób, aby nie nastąpiło mieszanie go z alkoholem znajdującym się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i tylko z tego alkoholu sporządzi zestaw wódki, którą rozleje (oraz nałoży znaki akcyzy), a powstała z niego wódka będzie stosownie do art. 8 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym sprzedawana bez naliczenia akcyzy.

Ponadto Zainteresowany uzupełnił wniosek o następujące informacje:

1.

Kod CN dla alkoholu etylowego przewidzianego do zakupu luzem - CN 2207 10 00,kod CN dla wódki w opakowaniach jednostkowych przewidzianej do zakupu - CN 2208 60 11, kod CN dla wyrobów wyprodukowanych z powyższego alkoholu - CN 2208 60 11;

2.

Czynności, którym będzie poddawany alkohol etylowy luzem to: sporządzanie zestawu wódki, filtracja, rozlew w opakowania jednostkowe, nakładanie znaków akcyzy.Czynności, którym będzie podlegała zakupiona wódka w opakowaniach jednostkowych: zdjęcie banderol z opakowań jednostkowych, zlanie wódki z butelek, filtracja, rozlew w opakowania jednostkowe, nakładanie znaków akcyzy.

3.

Wnioskodawca przyjmie alkohol etylowy oraz dokona czynności wymienionych wyżej poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

4.

Wnioskodawca nie posiada wiedzy odnośnie wysokości zapłaty podatku akcyzowego od tych wyrobów przez upadłego.Wnioskodawca uważa jednak, że nie ma to znaczenia w przedmiotowej sprawie, ponieważ syndyk nie jest podatnikiem podatku akcyzowego z tytułu sprzedawanych wyrobów, gdyż podatek został zadeklarowany przez upadłego i tym samym zgodnie z art. 8 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym nie powstanie obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży alkoholu pochodzącego z likwidowanej masy upadłości.Ponadto Zainteresowany powołał się na interpretację wydaną w prawie identycznej sprawie o numerze: IPTPP3/443A-15/11-2/IB z dnia 14 września 2011 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z faktem, że Spółka - Wnioskodawca zakupi i następnie przyjmie do prowadzonego przez siebie składu podatkowego alkohol poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy i tylko z tego alkoholu sporządzi zestaw napoju spirytusowego i go rozleje (oraz nałoży znaki akcyzy), powstały z niego produkt może stosownie do art. 8 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym być sprzedawany bez naliczania podatku akcyzowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 8 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym obowiązek podatkowy powstaje, jeżeli zajdzie jedna z czynności wymienionych w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. Nie jest istotne czy naliczony w związku z tym zdarzeniem podatek akcyzowy został zapłacony, czy nie. Spółka zakupi i wprowadzi do swojego składu podatkowego alkohol poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Wyprodukowany z tego alkoholu produkt, stosownie do art. 8 ust. 6 nie będzie przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl