IPTPP3/443A-66/13-2/KK - Zasady sprzedaży butli z gazem propan-butan w ujęciu ustawy o podatku akcyzowym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443A-66/13-2/KK Zasady sprzedaży butli z gazem propan-butan w ujęciu ustawy o podatku akcyzowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2013 r. (data wpływu 15 listopada 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu wyrobami gazowymi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu wyrobami gazowymi.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Na podstawie wpisu do CEDIG Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie prowadzenia Stacji paliw LPG. Jest podatnikiem podatku VAT, nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku akcyzowego. Na swojej stacji sprzedaje paliwo LPG do zbiorników samochodowych. Paliwo dostarczane jest Wnioskodawcy z rozlewni - składu podatkowego, na potwierdzenie pobrania podatku akcyzowego i opłaty paliwowej sprzedawca-skład podatkowy przybija na fakturze pieczątkę o treści "w cenie produktu zawarty jest podatek akcyzowy i opłata paliwowa). W ofercie znajdują się również butle z gazem propan-butan, kupowane również w dwóch składach podatkowych. Na fakturach zakupowych dotyczących butli nie ma adnotacji o pobranym podatku akcyzowym. W rozmowie telefonicznej z pracownikami składów podatkowych Wnioskodawca potwierdził, że podatek akcyzowy ten jest nienależny od sprzedawanych butli. W rozmowie telefonicznej z pracownicą składu podatkowego Wnioskodawca potwierdził również symbol gazu w butlach - CN 2711 12 97.

Całą swoją sprzedaż Wnioskodawca ewidencjonuje przy użyciu kasy fiskalnej, na życzenie klientów wystawia do paragonów faktury VAT. Odbiorcami butli z gazem są zarówno osoby fizyczne jak też przedsiębiorcy, którzy używają je według swoich potrzeb. Wnioskodawca nie rejestrował się w Urzędzie Celnym jako podmiot pośredniczący, gdyż na podstawie interpretacji wydanej dla innego podmiotu uznał, że nie mam takiego obowiązku. (Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 8 września 2009 r. IPPP3/443-484/09-2/MPe)

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy w związku z ww. opisanym stanem faktycznym Wnioskodawca jest podmiotem pośredniczącym, czy też pośredniczącym podmiotem gazowym, czy tym samym musi rejestrować się w Urzędzie Celnym, lub uzyskiwać w nim zezwolenie na prowadzenie tej działalności, w świetle zmian jakie weszły od 1 listopada 2013 w zakresie wyłączenie ze zwolnienia od akcyzy gazu ziemnego.

2. Czy nadal sprzedaż butli gazowych nie wymaga prowadzenia ewidencji odbiorców tych butli i celu przeznaczenia kupowanego gazu w butlach.

Zdaniem Wnioskodawcy, zmiany w podatku akcyzowym dotyczące opodatkowania gazu ziemnego obowiązujące od 1 listopada 2013, nie dotyczą obrotu butlami z gazem propan butan, zakupywanych w składach podatkowych. Wnioskodawca uważa, że na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 3 nadal butle z gazem o symbolu CN 2711 12 97, zakupione w składzie podatkowym są zwolnione z podatku akcyzowego. A na podstawie § 6 pkt 2 rozporządzenia z dnia 16 września 2013 r. obrót butlami gazowymi rozlanymi w składach podatkowych zwolniony jest z prowadzenia odrębnych ewidencji mających na celu identyfikacje odbiorcy i celu przeznaczenia gazu w butli. Wnioskodawca uważa również, że nie dotyczy go obowiązek rejestracji jako podmiot pośredniczący, czy pośredniczący podmiot gazowy. Tym samym uważa że w związku z faktem iż od zakupionego przez Wnioskodawcę paliwa LPG, skład podatkowy pobiera podatek akcyzowy i opłatę paliwową, a butle z gazem propan-butan nadal korzystają ze zwolnienia od podatku akcyzowego, nie ma żadnych obowiązków rejestracyjnych wobec Urzędu Celnego, ani też nie musi naliczać podatku akcyzowego i składać deklaracji podatkowych (akcyzowych).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zasady opodatkowania akcyzą wyrobów akcyzowych na terenie kraju uregulowane zostały w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą" oraz w rozporządzeniach wykonawczych do tej ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy, określenie "wyroby gazowe" oznacza - wyroby energetyczne, o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

W poz. 28 przedmiotowego załącznika nr 1 do ustawy określony został jako wyrób akcyzowy o kodzie CN 2711 gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 23 podmiot pośredniczący to podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, inny niż podmiot prowadzący skład podatkowy, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie działalności polegającej na dostarczaniu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, a w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1, pochodzących również z importu.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 23d pośredniczący podmiot gazowy to - podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju lub posiadający koncesję na obrót gazem ziemnym na terytorium kraju:

a.

dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów gazowych, lub

b.

używający wyrobów gazowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów nieobjętych zwolnieniem od akcyzy, lub

c.

używający wyrobów gazowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów objętych zerową stawką akcyzy, lub

d.

będący spółką prowadzącą giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, nabywającą wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, lub

e.

będący towarowym domem maklerskim lub domem maklerskim w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, nabywającym wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywającym wyroby gazowe na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub

f.

będący giełdową izbą rozrachunkową, Krajowym Depozytem Papierów Wartościowych S.A. lub spółką, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywającymi wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, lub

g.

będący spółką prowadzącą jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywającą wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym

- który pisemnie powiadomił właściwego naczelnika urzędu celnego o tej działalności;

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 19a, finalny nabywca gazowy to podmiot, który:

a.

nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub

b.

posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe

- niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym;

Zgodnie z art. 9c. ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

2.

sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;

3.

import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

4.

użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;

5.

użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:

a.

uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

b.

jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,

c.

nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.

W myśl art. 9c ust. 2 za sprzedaż finalnemu nabywcy gazowemu wyrobów gazowych uznaje się czynności, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 1-8.

Stosownie do art. 9c ust. 3 ustawy, jeżeli w stosunku do wyrobów gazowych powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o której mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

W myśl art. 16 ust. 1 ustawy podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Natomiast podmiot zamierzający prowadzić działalność gospodarczą jako pośredniczący podmiot węglowy, pośredniczący podmiot gazowy lub pośredniczący podmiot tytoniowy, zamiast złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany powiadomić o tym pisemnie właściwego naczelnika urzędu celnego przed dniem rozpoczęcia tej działalności. Powiadomienie powinno zawierać dane dotyczące tego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania, NIP lub REGON albo inny numer identyfikacyjny używany w państwie siedziby lub zamieszkania podmiotu oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej (Art. 16 ust. 3a ustawy)

Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie wyroby akcyzowe:

* używane do celów opałowych, pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13. (pkt 3)

* używane do napędu stacjonarnych urządzeń w procesie łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00, w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5-13. (pkt 5)

Przypadki określone w art. 32 ust. 3 wprowadzone zostały w celu monitorowania obrotu wyrobami akcyzowymi zwolnionymi od akcyzy ze względu na przeznaczenie pod kątem spełnienia przez podmioty dokonujące obrotu tymi wyrobami warunków zwolnienia.

W myśl art. 84 ust. 1 pkt 5, wydanie, odmowa wydania, zmiana oraz cofnięcie zezwolenia na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący, następuje w drodze decyzji.

Na podstawie § 4 rozporządzenia z dnia 8 lutego 2013 w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2013 r. poz. 2012) zwalnia się od akcyzy rozlewane do butli gazowych w składzie podatkowym i przeznaczone do użycia w urządzeniach, maszynach oraz pojazdach niebędących pojazdami samochodowymi w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 i 1448) pozostałe węglowodory gazowe w stanie skroplonym o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Stosownie do § 6 pkt 2 rozporządzenia z dnia 16 września 2013 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 1109) w sprawie warunków stosowania niektórych zwolnień zostaje zniesiony obowiązek spełnienia warunków określonych w art. 32 ust. 3 i 5 -13- w przypadku zwolnienia, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy, w sytuacji używanych do celów opałowych pozostałych węglowodorów gazowych w stanie skroplonym, o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00, rozlewanych do butli gazowych w składzie podatkowym.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego w przedmiotowym wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie prowadzenia Stacji paliw LPG. Na swojej stacji sprzedaje paliwo LPG do zbiorników samochodowych. Paliwo dostarczane jest Wnioskodawcy z rozlewni - składu podatkowego, na potwierdzenie pobrania podatku akcyzowego i opłaty paliwowej sprzedawca-skład podatkowy przybija na fakturze pieczątkę o treści "w cenie produktu zawarty jest podatek akcyzowy i opłata paliwowa". W ofercie znajdują się również butle z gazem propan-butan o kodzie CN 2711 12 97, kupowane również w dwóch składach podatkowych. Na fakturach zakupowych dotyczących butli nie ma adnotacji o pobranym podatku akcyzowym. Sprzedaż Wnioskodawca ewidencjonuje przy użyciu kasy fiskalnej, na życzenie klientów wystawia do paragonów faktury VAT. Odbiorcami butli z gazem są zarówno osoby fizyczne jak też przedsiębiorcy, którzy używają je według swoich potrzeb. Wnioskodawca nie rejestrował się w Urzędzie Celnym jako podmiot pośredniczący.

Analizując stan faktyczny przedstawiony we wniosku w oparciu o wyżej powołane przepisy ustawy o podatku akcyzowym należy stwierdzić, iż Wnioskodawca dokonujący obrotu gazem płynnym LPG - tj. skroplonymi lekkimi węglowodorami - propan, butan lub ich mieszaniny stosowanym jako paliwo napędowe na cele nie objęte zwolnieniem oraz gazem w butlach przeznaczonym do użycia w urządzeniach, maszynach oraz pojazdach niebędących pojazdami samochodowymi, nabywanymi ze składu podatkowego nie wypełnia definicji podmiotu pośredniczącego. Wnioskodawca również w przedmiotowej sprawie nie jest pośredniczącym podmiotem gazowym, ponieważ nie dokonuje obrotu gazem ziemnym na terytorium kraju. Zatem w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nie jest zobligowany do wystąpienia do właściwego naczelnika Urzędu Celnego z wnioskiem o wydanie decyzji zezwalającej na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący.

Zatem dla zastosowania zwolnienia dla sprzedaży butli z gazem wynikającego z § 6 pkt 2 rozporządzenia nie muszą być spełnione ustawowe warunki uprawniające dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia. Jak wskazano powyżej, ustawa nie przewiduje spełnienia jakichkolwiek warunków wymienionych w art. 32 ust. 5-13, dla podmiotu dokonującego sprzedaży gazu w butlach o kodzie CN 2711 12 97, jak również warunków w stosunku do nabywców tego gazu.

Reasumując, Wnioskodawca nie jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji odbiorców gazu w butlach oraz zbierania oświadczeń o celu przeznaczenia kupowanego gazu w butlach.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Inne kwestie przedstawione w opisanym zaistniałym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Należy podkreślić, iż w postępowaniu w przedmiocie wydania interpretacji, Organ dokonał oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, natomiast nie dokonuje jakichkolwiek własnych ustaleń faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Bowiem wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu sprawy niż przedstawiony we wniosku, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl