IPTPP3/443A-52/14-6/KK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 października 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443A-52/14-6/KK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2014 r. (data wpływu 17 lipca 2014 r.), uzupełnione pismem z dnia 15 października 2014 r. (data wpływu 15 października 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie powstania zobowiązania podatkowego i obowiązku zapłaty podatku akcyzowego z tytułu:

1.

wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdu specjalnego marki Mercedes S 500, klasyfikowanego do kodu CN 8705 90 80 w związku ze zmianą przeznaczenia pojazdu po jego zarejestrowaniu jako pojazdu specjalnego na terytorium kraju - jest prawidłowe

2.

wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdu specjalnego marki Mercedes S 500, klasyfikowanego do kodu CN 8705 90 80 i sprzedaży pojazdu specjalnego przed zarejestrowaniem pojazdu na terytorium kraju w związku ze zmianą przeznaczenia tego pojazdu na pojazd osobowy o kodzie CN 8703 24 90 przez nabywcę, po dokonaniu przez niego pierwszej rejestracji - jest prawidłowe

3.

wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdu specjalnego marki Mercedes S 500, klasyfikowanego do kodu CN 8705 90 80 i sprzedaży pojazdu specjalnego w związku ze zmianą przeznaczenia tego pojazdu na pojazd osobowy o kodzie CN 8703 24 90 przez nabywcę, przed zarejestrowaniem pojazdu na terytorium kraju - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lipca 2014 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 15 października 2014 r. (data wpływu 15 października 2014 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie powstania zobowiązania podatkowego i obowiązku zapłaty podatku akcyzowego z tytułu:

1.

wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdu ciężarowego marki BMW X5, klasyfikowanego do kodu CN 8704 21 39 i sprzedaży pojazdu osobowego klasyfikowanego do 8703 33 90 po uprzednim zarejestrowaniu tego pojazdu jako pojazdu ciężarowego na terytorium kraju przez Spółkę, wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdu ciężarowego marki BMW X5, klasyfikowanego do kodu CN 8704 21 39 i sprzedaży pojazdu ciężarowego przed zarejestrowaniem pojazdu na terytorium kraju w związku ze zmianą przeznaczenia tego pojazdu na pojazd osobowy o kodzie CN 8703 33 90 przez nabywcę po dokonaniu przez niego pierwszej rejestracji, wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdu ciężarowego marki BMW X5, klasyfikowanego do kodu CN 8704 21 39 i sprzedaży pojazdu ciężarowego w związku ze zmianą przeznaczenia tego pojazdu na pojazd osobowy o kodzie CN 8703 33 90 przez nabywcę przed zarejestrowaniem pojazdu na terytorium kraju.

2.

wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdu specjalnego marki Mercedes S 500, klasyfikowanego do kodu CN 8705 90 80 w związku ze zmianą przeznaczenia pojazdu po jego zarejestrowaniu jako pojazdu specjalnego na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdu specjalnego marki Mercedes S 500, klasyfikowanego do kodu CN 8705 90 80 i sprzedaży pojazdu specjalnego przed zarejestrowaniem pojazdu na terytorium kraju w związku ze zmianą przeznaczenia tego pojazdu na pojazd osobowy o kodzie CN 8703 24 90 przez nabywcę, po dokonaniu przez niego pierwszej rejestracji, wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdu specjalnego marki Mercedes S 500, klasyfikowanego do kodu CN 8705 90 80 i sprzedaży pojazdu specjalnego w związku ze zmianą przeznaczenia tego pojazdu na pojazd osobowy o kodzie CN 8703 24 90 przez nabywcę, przed zarejestrowaniem pojazdu na terytorium kraju.

Pismem z dnia 15 października 2014 r. (data wpływu 15 października 2014 r.) Wnioskodawca uzupełnił przedmiotowy wniosek w zakresie uzupełnienia braków formalnych wniosku przez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego, przyporządkowanie pytań do przedstawionego opisu sprawy, przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego zdarzenia.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Podmiot zamierza rozpocząć działalność gospodarczą, w zakresie nabywania wewnątrzwspólnotowego pojazdów samochodowych. Spółka chce nabyć pojazd ciężarowy - BMW X5 oraz pojazd specjalny - Mercedes S 500. Pojazd BMW X5 został wyprodukowany jako pojazd osobowy, lecz jego przeznaczenie zostało zmienione na pojazd ciężarowy, zasadniczo przeznaczony do przewozu towarów. Nabywany BMW X5 posiada następujące cechy: 1. jeden rząd siedzeń (miejsce dla kierowcy i jednego pasażera), 2. ściana grodziowa zamontowana za pierwszym rzędem siedzeń, niedająca się usunąć za pomocą zwykle dostępnych narzędzi, 3. zablokowane drzwi boczne tylne, w których dodatkowo usunięto mechanizm opuszczania szyb, 4. nieczynne punkty do mocowania siedzeń znajdujące się w towarowej części pojazdu, znajdującej się za ścianą grodziową, których nie da się uczynić czynnymi przy pomocy zwykle dostępnych narzędzi, 5. nieczynne punkty do mocowania pasów bezpieczeństwa w towarowej części pojazdu, znajdującej się za ścianą grodziową, których nie da się uczynić czynnymi przy pomocy zwykle dostępnych narzędzi, 6. brak elementów w towarowej części pojazdu, znajdującej się za ścianą grodziową, kojarzonych z przewozem osób, takich jak dywaniki, wentylacja, oświetlenie wnętrza, popielniczki, tapicerka, 7. możliwość przewożenia towarów o wadze przekraczającej masę osób, które mogą równocześnie podróżować pojazdem. Pojazd BMW X5 jest pojazdem silnikowym do transportu towarów, z silnikiem tłokowym wewnętrznego spalania z zapłonem samoczynnym, o masie pojazdu nieprzekraczającej 5 ton, o pojemności skokowej silnika 2993 cm3; jest to pojazd używany. Pojazd posiada nadwozie typu kombi; handlowa nazwa segmentu pojazdów, do których zalicza się przedmiotowy pojazd to SUV. Pojazd jest zarejestrowany na terytorium Niemiec. Kod CN opisanego pojazdu to CN 8704 21 39. Spółka zamierza nabyć wewnątrzwspólnotowo powyższy pojazd - BMW X5 i rozważa trzy opcje: 1. nabycie wewnątrzwspólnotowe pojazdu ciężarowego, zaliczanego na podstawie opisanych parametrów do kodu CN 8704 21 39 i dokonanie pierwszej rejestracji pojazdu w kraju jako pojazd ciężarowy "na siebie"; po nabyciu wewnątrzwspólnotowym i przed rejestracją pojazdu w pojeździe nie będą dokonywane żadne zmiany. Ewentualna zmiana jego przeznaczenia na pojazd osobowy nastąpi po pierwszej rejestracji, zaś jego późniejsza, pierwsza sprzedaż na terytorium kraju nastąpi jako sprzedaż samochodu osobowego, który należy zaliczyć należy do kodu CN 8703 33 90. 2. sprzedaż nabytego wewnątrzwspólnotowo pojazdu ciężarowego, kontrahentowi krajowemu, który dokona jego pierwszej rejestracji jako pojazd ciężarowy, i po pierwszej rejestracji, dokona ewentualnie zmiany jego przeznaczenia na pojazd osobowy. Pojazd nabyty wewnątrzwspólnotowo należy zaklasyfikować, zgodnie z jego parametrami, do kodu CN 8704 21 39; pojazd zostanie sprzedany kontrahentowi krajowemu w stanie niezmienionym, należy więc również zaklasyfikować go do kodu CN 8704 21 39. Przed pierwszą rejestracją nie zostaną dokonane żadne zmiany w pojeździe. Przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju będzie pojazd sklasyfikowany do tego samego grupowania CN, co pojazd uprzednio będący przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia. Pojazd nabyty i sprzedany będzie to ten sam pojazd, jego stan będzie niezmieniony, jego parametry techniczne również, nie będą w nim dokonywane żadne zmiany, w związku z tym wciąż będzie on sklasyfikowany do jednego kodu CN. 3. sprzedaż nabytego wewnątrzwspólnotowo pojazdu ciężarowego kontrahentowi krajowemu, który dokona zmiany jego przeznaczenia na osobowy przed pierwszą rejestracją w kraju, i zarejestruje pojazd po raz pierwszy w kraju jako osobowy. Pojazd nabyty wewnątrzwspólnotowo należy zaklasyfikować, zgodnie z jego parametrami, do kodu CN 8704 21 39; pojazd zostanie sprzedany kontrahentowi krajowemu w stanie niezmienionym, należy więc również zaklasyfikować go do kodu CN 8704 21 39. Przed pierwszą rejestracją kontrahent krajowy dokona zmiany przeznaczenia pojazdu i dokona pierwszej rejestracji pojazdu jako pojazdu osobowego, zaliczanego do kodu CN 8703 33 90. Przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju będzie pojazd sklasyfikowany do tego samego grupowania CN, co pojazd uprzednio będący przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia. Pojazd nabyty i sprzedany będzie to ten sam pojazd, jego stan będzie niezmieniony, jego parametry techniczne również, nie będą w nim dokonywane żadne zmiany, w związku z tym wciąż będzie od sklasyfikowany do jednego kodu CN. Pojazd Mercedes S 500 został wyprodukowany jako pojazd osobowy, lecz jego przeznaczenie zostało zmienione na pojazd specjalny, który pełnią funkcję specjalną - pomoc na drodze (pojazd pogotowia technicznego). Nabywany Mercedes S 500 posiada następujące cechy konstrukcyjne: 1. ostrzegawczy sygnał świetlny błyskowy barwy żółtej samochodowej, widoczny ze wszystkich stron pojazdu z odległości co najmniej 150 m2. nadwozie oznaczone pasem wyróżniającym barwy żółtej o szerokości 8-15 cm, umieszczone wokół pojazdu poniżej dolnej krawędzi okien.3. hol giętki do holowania motocykla i hol sztywny do holowania pojazdu, 4. ostrzegawczy sygnał świetlny błyskowy barwy żółtej o konstrukcji umożliwiającej umieszczenie na pojeździe holowanym, 5. dodatkowy zestaw świateł tylnych przeznaczony do umieszczania na pojeździe holowanym w przypadku tymczasowego zakrycia świateł pojazdu holującego. Pojazd Mercedes S 500 jest pojazdem silnikowym specjalnego przeznaczenia, innego niż pojazdy zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów; pełni on funkcję specjalną - pomoc na drodze (pojazd pogotowia technicznego). Posiada nadwozie typu sedan. Pojazd napędzany benzyną, o pojemności skokowej silnika 4663 cm3; pojazd używany. Pojazd jest zarejestrowany na terenie Niemiec. Właściwy kod CN dla opisanego pojazdu specjalnego to CN 8705 90 80. Spółka zamierza nabyć wewnątrzwspólnotowo powyższy pojazd - Mercedes S 500 - i rozważa trzy opcje: 1. nabycie wewnątrzwspólnotowe pojazdu specjalnego, zaliczanego na podstawie opisanych parametrów do kodu CN 8705 90 80, i dokonanie pierwszej rejestracji pojazdu w kraju jako pojazd specjalny "na siebie"; po nabyciu wewnątrzwspólnotowym i przed rejestracją pojazdu w pojeździe nie będą dokonywane żadne zmiany. Ewentualna zmiana jego przeznaczenia na pojazd osobowy nastąpi po pierwszej rejestracji, zaś jego późniejsza, pierwsza sprzedaż na terytorium kraju nastąpi jako sprzedaż samochodu osobowego, który należy zaliczyć do kodu CN 8703 2490 2. sprzedaż nabytego wewnątrzwspólnotowo pojazdu specjalnego kontrahentowi krajowemu, który dokona jego pierwszej rejestracji jako pojazd specjalny, i po pierwszej rejestracji, dokona ewentualnie zmiany jego przeznaczenia na pojazd osobowy. Pojazd nabyty wewnątrzwspólnotowo należy zaklasyfikować, zgodnie z jego parametrami, do kodu CN 8705 90 80; pojazd zostanie sprzedany kontrahentowi krajowemu w stanie niezmienionym, należy więc również zaklasyfikować go do kodu CN 8705 90 80. Przed pierwszą rejestracją nie zostaną dokonane żadne zmiany w pojeździe. Przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju będzie pojazd sklasyfikowany do tego samego grupowania CN, co pojazd uprzednio będący przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia. Pojazd nabyty i sprzedany będzie to ten sam pojazd, jego stan będzie niezmieniony, jego parametry techniczne również, nie będą w nim dokonywane żadne zmiany, w związku z tym wciąż będzie od sklasyfikowany do jednego kodu CN. 3. sprzedaż nabytego wewnątrzwspólnotowo pojazdu specjalnego kontrahentowi krajowemu, który dokona zmiany jego przeznaczenia na osobowy przed pierwszą rejestracją w kraju, i zarejestruje pojazd po raz pierwszy w kraju jako osobowy. Pojazd nabyty wewnątrzwspólnotowo należy zaklasyfikować, zgodnie z jego parametrami, do kodu CN 8705 90 80; pojazd zostanie sprzedany kontrahentowi krajowemu w stanie niezmienionym, należy więc również zaklasyfikować go do kodu CN 8705 90 80. Przed pierwszą rejestracją kontrahent krajowy dokona zmiany przeznaczenia pojazdu i dokona pierwszej rejestracji pojazdu jako pojazdu osobowego, zaliczanego do kodu CN 8703 24 90. Przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju będzie pojazd sklasyfikowany do tego samego grupowania CN, co pojazd uprzednio będący przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia. Pojazd nabyty i sprzedany będzie to ten sam pojazd, jego stan będzie niezmieniony, jego parametry techniczne również, nie będą w nim dokonywane żadne zmiany, w związku z tym wciąż będzie od sklasyfikowany do jednego kodu CN. żarowy - BMW X5 oraz pojazd specjalny - Mercedes S500 Pojazd BMW X5 został wyprodukowany jako pojazd osobowy, lecz jego przeznaczenie zostano zmienione na pojazd ciężarowy, zasadniczo przeznaczony do przewozu towarów. Nabywany BMW X5 posiada następujące cechy: 1. jeden rząd siedzeń (miejsce dla kierowcy i jednego pasażera), 2. Ściana grodziową zamontowana za pierwszym rzędem siedzeń, niedająca się usunąć za pomocą zwykle dostępnych narzędzi 3. zablokowane drzwi boczne tylne, w których dodatkowo usunięto mechanizm opuszczania szyb 4. nieczynne punkty do mocowania siedzeń znajdujące się w towarowej części pojazdu, znajdującej się za ścianą grodziową, których nie da się uczynić czynnymi przy pomocy zwykle dostępnych narzędzi 5. nieczynne punkty do mocowania pasów bezpieczeństwa w towarowej części pojazdu, znajdującej się za ścianą grodziową, których nie da się uczynić czynnymi przy pomocy zwykle dostępnych narzędzi 6. brak elementów w towarowej części pojazdu, znajdującej się za ścianą grodziową, kojarzonych z przewozem osób, takich jak dywaniki, wentylacja, oświetlenie wnętrza, popielniczki, tapicerka 7. możliwość przewożenia towarów o wadze przekraczającej masę osób, które mogą równocześnie podróżować pojazdem Pojazd BMW X5 jest pojazdem silnikowym do transportu towarów, z silnikiem tłokowym wewnętrznego spalania z zapłonem samoczynnym, o masie pojazdu nieprzekraczającej 5 ton, o pojemności skokowej silnika 2993 cm3; jest to pojazd używany. Pojazd posiada nadwozie typu kombi; handlowa nazwa segmentu pojazdów, do których zalicza się przedmiotowy pojazd to SUV. Pojazd jest zarejestrowany na terytorium Niemiec. Kod CN opisanego pojazdu to CN 8704 21 39. Spółka zamierza nabyć wewnątrzwspólnotowo powyższy pojazd - BMW X5 - i rozważa trzy opcje: 1. nabycie wewnątrzwspólnotowe pojazdu ciężarowego, zaliczanego na podstawie opisanych parametrów do kodu CN 8704 21 39, i dokonanie pierwszej rejestracji. pojazdu w kraju jako pojazd ciężarowy "na siebie"; po nabyciu wewnątrzwspólnotowym i przed rejestracją pojazdu w pojeździe nie będą dokonywane żadne zmiany. Ewentualna zmiana jego przeznaczenia na pojazd osobowy nastąpi po pierwszej rejestracji, zaś jego późniejsza, pierwsza sprzedaż na terytorium kraju nastąpi jako sprzedaż samochodu osobowego, który należy zaliczyć należy do kodu CN 8703 33 90 2. sprzedaż nabytego wewnątrzwspólnotowo pojazdu ciężarowego, kontrahentowi krajowemu, który dokona jego pierwszej rejestracji jako pojazd ciężarowy, i po pierwszej rejestracji, dokona ewentualnie zmiany jego przeznaczenia na pojazd osobowy. Pojazd nabyty wewnątrzwspólnotowo należy zaklasyfikować, zgodnie z jego parametrami, do kodu CN 8704 21 39; pojazd zostanie sprzedany kontrahentowi krajowemu w stanie niezmienionym, należy więc również zaklasyfikować go do kodu. CN 8704 21 39. Przed pierwszą rejestracją nie zostaną dokonane żadne zmiany w pojeździe. Przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju będzie pojazd sklasyfikowany do tego samego grupowania CN, co pojazd uprzednio będący przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia. Pojazd nabyty i sprzedany będzie to ten sam pojazd, jego stan będzie niezmieniony, jego parametry techniczne również nie będą w nim dokonywane żadne zmiany, w związku z tym wciąż będzie od sklasyfikowany do jednego kodu CN. 3. sprzedaż nabytego wewnątrzwspólnotowo pojazdu ciężarowego kontrahentowi krajowemu, który dokona zmiany jego przeznaczenia na osobowy przed pierwszą rejestracją w kraju, i zarejestruje pojazd po raz pierwszy w kraju jako osobowy. Pojazd nabyty wewnątrzwspólnotowo należy zaklasyfikować, zgodnie z jego parametrami, do kodu CN 8704 21 39; pojazd zostanie sprzedany kontrahentowi krajowemu w stanie niezmienionym, należy więc również zaklasyfikować go do kodu CN 8704 21 39. Przed pierwszą rejestracją kontrahent krajowy dokona zmiany przeznaczenia pojazdu i dokona pierwszej rejestracji pojazdu jako pojazdu osobowego, zaliczanego do kodu CN 8703 33 90. Przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju będzie pojazd sklasyfikowany do tego samego grupowania CN, co pojazd uprzednio będący przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia. Pojazd nabyty i sprzedany będzie to ten sam pojazd, jego stan będzie niezmieniony, jego parametry techniczne również, nie będą w nim dokonywane żadne zmiany, w związku z tym wciąż będzie od sklasyfikowany do jednego kodu CN. Pojazd Mercedes S 500 został wyprodukowany jako pojazd osobowy, lecz jego przeznaczenie zostało zmienione na pojazd specjalny, który pełnią funkcję specjalną - pomoc na drodze (pojazd pogotowia technicznego). Nabywany Mercedes S500 posiada następujące cechy konstrukcyjne: I. ostrzegawczy sygnał świetlny błyskowy barwy żółtej samochodowej, widoczny ze wszystkich stron pojazdu z odległości co najmniej 150 m2. nadwozie oznaczone pasem wyróżniającym barwy żółtej o szerokości 8-15 cm, umieszczone wokół pojazdu poniżej dolnej krawędzi okien. 3. hol giętki do holowania motocykla i hol sztywny do holowania pojazdu, 4. ostrzegawczy sygnał świetlny błyskowy barwy żółtej, o konstrukcji umożliwiającej umieszczenie na pojeździe holowanym 5. dodatkowy zestaw świateł tylnych przeznaczony do umieszczania na pojeździe holowanym w przypadku tymczasowego zakrycia świateł pojazdu holującego. Pojazd Mercedes S 500 jest pojazdem silnikowym specjalnego przeznaczenia, innego niż pojazdy zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów; pełni on funkcję specjalną pomoc na drodze (pojazd pogotowia technicznego). Posiada nadwozie typu sedan. Pojazd napędzany benzyną, o pojemności skokowej silnika 4663 cm3; pojazd używany. Pojazd jest zarejestrowany na terenie Niemiec. Właściwy kod CN dla opisanego pojazdu specjalnego to CN 8705 90 80 Spółka zamierza nabyć wewnątrzwspólnotowo powyższy pojazd - Mercedes S 500 - i rozważa trzy opcje: 1. nabycie wewnątrzwspólnotowe pojazdu specjalnego, zaliczanego na podstawie opisanych parametrów do kodu CN 8705 90 80, i dokonanie pierwszej rejestracji pojazdu w kraju jako pojazd specjalny "na siebie"; po nabyciu wewnątrzwspólnotowym i przed rejestracją pojazdu w pojeździe nie będą dokonywane żadne zmiany. Ewentualna zmiana jego przeznaczenia na pojazd osobowy nastąpi po pierwszej rejestracji, zaś jego późniejsza, pierwsza sprzedaż na terytorium kraju nastąpi jako sprzedaż samochodu osobowego, który należy zaliczyć do kodu CN 8703 2490. 2. sprzedaż nabytego wewnątrzwspólnotowo pojazdu specjalnego kontrahentowi krajowemu, który dokona jego pierwszej rejestracji jako pojazd specjalny, i po pierwszej rejestracji. dokona ewentualnie zmiany jego przeznaczenia na pojazd osobowy. Pojazd nabyty wewnątrzwspólnotowo należy zaklasyfikować, zgodnie z jego parametrami, do kodu CN 8705 90 80; pojazd zostanie sprzedany kontrahentowi krajowemu w stanie niezmienionym, należy więc również zaklasyfikować go do kodu CN 8705 90 80. Przed pierwszą rejestracją nie zostaną dokonane żadne zmiany w pojeździe. Przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju będzie pojazd sklasyfikowany do tego samego grupowania CN, co pojazd uprzednio będący przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia. Pojazd nabyty i sprzedany będzie to ten sam pojazd, jego stan będzie niezmieniony, jego parametry techniczne również, nie będą w nim dokonywane żadne zmiany, w związku z tym wciąż będzie od sklasyfikowany do jednego kodu CN. 3. sprzedaż nabytego wewnątrzwspólnotowo pojazdu specjalnego kontrahentowi krajowemu, który dokona zmiany jego przeznaczenia na osobowy przed pierwszą rejestracją w kraju, i zarejestruje pojazd po raz pierwszy w kraju jako osobowy. Pojazd nabyty wewnątrzwspólnotowo należy zaklasyfikować, zgodnie z jego parametrami, do kodu CN 8705 90 80; pojazd zostanie sprzedany kontrahentowi krajowemu w stanie niezmienionym, należy więc również zaklasyfikować go do kodu CN 8705 90 80. Przed pierwszą rejestracją kontrahent krajowy dokona zmiany przeznaczenia pojazdu i dokona pierwszej rejestracji pojazdu jako pojazdu osobowego, zaliczanego do kodu CN 8703 24 90. Przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju będzie pojazd sklasyfikowany do tego samego grupowania CN, co pojazd uprzednio będący przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia. Pojazd nabyty i sprzedany będzie to ten sam pojazd, jego stan będzie niezmieniony, jego parametry techniczne również, nie będą w nim dokonywane żadne zmiany, w związku z tym wciąż będzie od sklasyfikowany do jednego kodu CN.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy wewnątrzwspólnotowe nabycie przez Wnioskodawcę pojazdu specjalnego Mercedes S 500, o wyglądzie i parametrach opisanych w pkt 68, który był wyprodukowany jako pojazd osobowy, i dokonanie jego rejestracji na terytorium kraju przez wnioskodawcę jako pojazd specjalny, a następnie (po dokonaniu pierwszej rejestracji na terytorium kraju) ewentualna zmiana przeznaczenia pojazdu przez Wnioskodawcę na pojazd osobowy, spowoduje powstanie zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym i obowiązek jego zapłaty przez wnioskodawcę.

2. Czy wewnątrzwspólnotowe nabycie przez Wnioskodawcę pojazdu specjalnego Mercedes S 500, o wyglądzie i parametrach opisanych w pkt 68, który był wyprodukowany jako pojazd osobowy, następnie sprzedanie go w stanie niezmienionym krajowemu kontrahentowi, który dokona jego pierwszej rejestracji jako pojazd specjalny, i po pierwszej rejestracji, dokona ewentualnie zmiany jego przeznaczenia na pojazd osobowy, spowoduje powstanie zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym i obowiązek jego zapłaty przez Wnioskodawcę.

3. Czy wewnątrzwspólnotowe nabycie przez Wnioskodawcę pojazdu specjalnego Mercedes S 500, o wyglądzie i parametrach opisanych w pkt 68, który był wyprodukowany jako pojazd osobowy, następnie sprzedanie go w stanie niezmienionym krajowemu kontrahentowi, który dokona zmiany jego przeznaczenia na samochód osobowy przed pierwszą rejestracją na terytorium kraju spowoduje powstanie zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym i obowiązek jego zapłaty przez Wnioskodawcę.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1 Obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym nie powstanie, ponieważ zgodnie z art. 100 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, opodatkowaniu akcyzą podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Nabyty wewnątrzwspólnotowo samochód Mercedes S 500, nie jest samochodem osobowym, ponieważ należy zaklasyfikować go do kodu CN 8705 90 80. Zmiana jego przeznaczenia po pierwszej rejestracji na terytorium kraju nie jest wymieniona jako przedmiot opodatkowania akcyzą. Obowiązek zapłaty podatku akcyzowego u Wnioskodawcy nie powstanie.

Ad. 2 Uprzednie wewnątrzwspólnotowe nabycie i późniejsza sprzedaż w Polsce krajowemu kontrahentowi pojazdu specjalnego Mercedes S 500, zaliczonego do kodu CN 8705 90 80 oraz jego pierwsza rejestracja jako pojazd specjalny przez krajowego kontrahenta i ewentualna zmiana przeznaczenia pojazdu, dokonana po pierwszej rejestracji na pojazd osobowy, nie spowoduje powstania zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym, ponieważ zgodnie z art. 100 ust. 1 pkt 3 opodatkowaniu akcyzą podlega pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia. U Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek zapłaty podatku akcyzowego W przedmiotowym przypadku doszło do wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdu specjalnego, zaliczanego do kodu CN 8705 90 80, które to nabycie nie podlega podatkowi akcyzowemu. Sprzedaż samochodu specjalnego, zaliczanego do kodu CN 8705 90 80, na terytorium kraju, który to samochód nie jest zarejestrowany w kraju zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, nie podlega podatkowi akcyzowemu; u Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek zapłaty podatku akcyzowego. Zmiana przeznaczenia pojazdu po pierwszej rejestracji nie powoduje powstania obowiązku podatkowego u Wnioskodawcy, ponieważ zmiana jego przeznaczenia po pierwszej rejestracji na terytorium kraju nie jest wymieniona jako przedmiot opodatkowania akcyzą. Obowiązek zapłaty podatku akcyzowego u Wnioskodawcy nie powstanie.

Ad. 3 Uprzednie wewnątrzwspólnotowe nabycie i późniejsza sprzedaż w Polsce krajowemu kontrahentowi pojazdu specjalnego Mercedes S 500, zaliczonego do kodu CN 8705 90 80 oraz zmiana jego przeznaczenia i pierwsza rejestracja przez krajowego kontrahenta jako pojazdu osobowego na terenie kraju nie spowoduje powstania zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym, ponieważ zgodnie z art. 100 ust. 1 pkt 3 opodatkowaniu akcyzą podlegapierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia, nie zaś pierwsza sprzedaż w kraju samochodu specjalnego, który został nabyty wewnątrzwspólnotowo jako specjalny, następnie sprzedany po raz pierwszy w kraju jako specjalny, i którego przeznaczenie zostało zmienione przed pierwszą rejestracją przez podmiot, który kupił samochód specjalny od podmiotu, który nabył go wewnątrzwspólnotowo.

W przedmiotowym przypadku doszło do wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdu ciężarowego, zaliczanego do kodu CN 8704 21 39, które to nabycie nie podlega podatkowi akcyzowemu. Sprzedaż samochodu ciężarowego, zaliczanego do kodu CN 8704 21 39, na terytorium kraju, który to samochód nie jest zarejestrowany w kraju zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, nie podlega podatkowi akcyzowemu: u wnioskodawcy nie powstanie obowiązek zapłaty podatku akcyzowego. Zmiana przeznaczenia pojazdu przed pierwszą rejestracją na terytorium kraju nie powoduje powstania obowiązku podatkowego u wnioskodawcy, ponieważ zmiana jego przeznaczenia przed pierwszej rejestracją na terytorium kraju nie jest wymieniona jako przedmiot opodatkowania akcyzą. Obowiązek zapłaty podatku akcyzowego u Wnioskodawcy nie powstanie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

1.

prawidłowe w zakresie powstania zobowiązania podatkowego i obowiązku zapłaty podatku akcyzowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdu specjalnego marki Mercedes S 500, klasyfikowanego do kodu CN 8705 90 80 w związku ze zmianą przeznaczenia pojazdu po jego zarejestrowaniu jako pojazdu specjalnego na terytorium kraju.

2.

prawidłowe w zakresie powstania zobowiązania podatkowego i obowiązku zapłaty podatku akcyzowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdu specjalnego marki Mercedes S500, klasyfikowanego do kodu CN 8705 90 80 i sprzedaży pojazdu specjalnego przed zarejestrowaniem pojazdu na terytorium kraju w związku ze zmianą przeznaczenia tego pojazdu na pojazd osobowy o kodzie CN 8703 24 90 przez nabywcę, po dokonaniu przez niego pierwszej rejestracji.

3.

prawidłowe w zakresie powstania zobowiązania podatkowego i obowiązku zapłaty podatku akcyzowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdu specjalnego marki Mercedes S 500, klasyfikowanego do kodu CN 8705 90 80 i sprzedaży pojazdu specjalnego w związku ze zmianą przeznaczenia tego pojazdu na pojazd osobowy o kodzie CN 8703 24 90 przez nabywcę, przed zarejestrowaniem pojazdu na terytorium kraju.

Na wstępie podkreślić należy, iż kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym tutejszy Organ nie jest uprawniony do oceny stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego klasyfikacji statystycznej wyrobów. Za prawidłową klasyfikację wyrobu odpowiedzialny jest bowiem Wnioskodawca.

Zasadą jest, że Zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby) wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. Z powyższych przepisów wynika zarazem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do przedstawionej we wniosku sytuacji obejmującego zawartą klasyfikacje wyrobu.

Z przedstawionej sprawy, jak i stanowiska wynika, iż intencją Zainteresowanego jest potwierdzenie przez tut. Organ prawidłowości dokonanej klasyfikacji CN.

Kwestia ta wykracza jednak poza zakres kompetencji tut. Organu wynikający z przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa regulujących instytucje interpretacji indywidualnych - czego jednoznacznym potwierdzeniem jest również komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.

Zatem w niniejszej interpretacji dokonano oceny stanowiska Wnioskodawcy w świetle przedstawionych zdarzeń przyszłych wyłącznie w oparciu o kod CN 8705 90 80 wskazany przez Wnioskodawcę dla przedmiotowego pojazdu Mercedes S 500.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 108, poz. 626 z późn zm.), zwanej dalej ustawą, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 3 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.). Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza rozpocząć działalność gospodarczą, w zakresie nabywania wewnątrzwspólnotowego pojazdów samochodowych. Spółka chce nabyć pojazd ciężarowy - BMW X5 oraz pojazd specjalny - Mercedes S 500. Pojazd Mercedes S 500 jest pojazdem silnikowym specjalnego przeznaczenia, innego niż pojazdy zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów; pełni on funkcję specjalną - pomoc na drodze (pojazd pogotowia technicznego). Posiada nadwozie typu sedan. Pojazd napędzany benzyną, o pojemności skokowej silnika 4663 cm3; pojazd używany. Pojazd jest zarejestrowany na terenie Niemiec. Właściwy kod CN dla opisanego pojazdu specjalnego to CN 8705 90 80. Spółka zamierza nabyć wewnątrzwspólnotowo powyższy pojazd - Mercedes S 500 - i rozważa trzy opcje: nabycie wewnątrzwspólnotowe pojazdu specjalnego, zaliczanego na podstawie opisanych parametrów do kodu CN 8705 90 80, i dokonanie pierwszej rejestracji pojazdu w kraju jako pojazd specjalny "na siebie"; po nabyciu wewnątrzwspólnotowym i przed rejestracją pojazdu w pojeździe nie będą dokonywane żadne zmiany. Ewentualna zmiana jego przeznaczenia na pojazd osobowy nastąpi po pierwszej rejestracji, zaś jego późniejsza, pierwsza sprzedaż na terytorium kraju nastąpi jako sprzedaż samochodu osobowego, który należy zaliczyć do kodu CN 8703 24 90; sprzedaż nabytego wewnątrzwspólnotowo pojazdu specjalnego kontrahentowi krajowemu, który dokona jego pierwszej rejestracji jako pojazd specjalny, i po pierwszej rejestracji, dokona ewentualnie zmiany jego przeznaczenia na pojazd osobowy. Pojazd nabyty wewnątrzwspólnotowo należy zaklasyfikować, zgodnie z jego parametrami, do kodu CN 8705 90 80; pojazd zostanie sprzedany kontrahentowi krajowemu w stanie niezmienionym, należy więc również zaklasyfikować go do kodu CN 8705 90 80. Przed pierwszą rejestracją nie zostaną dokonane żadne zmiany w pojeździe. Przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju będzie pojazd sklasyfikowany do tego samego grupowania CN, co pojazd uprzednio będący przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia. Pojazd nabyty i sprzedany będzie to ten sam pojazd, jego stan będzie niezmieniony, jego parametry techniczne również, nie będą w nim dokonywane żadne zmiany, w związku z tym wciąż będzie od sklasyfikowany do jednego kodu CN; sprzedaż nabytego wewnątrzwspólnotowo pojazdu specjalnego kontrahentowi krajowemu, który dokona zmiany jego przeznaczenia na osobowy przed pierwszą rejestracją w kraju, i zarejestruje pojazd po raz pierwszy w kraju jako osobowy. Pojazd nabyty wewnątrzwspólnotowo należy zaklasyfikować, zgodnie z jego parametrami, do kodu CN 8705 90 80; pojazd zostanie sprzedany kontrahentowi krajowemu w stanie niezmienionym, należy więc również zaklasyfikować go do kodu CN 8705 90 80. Przed pierwszą rejestracją kontrahent krajowy dokona zmiany przeznaczenia pojazdu i dokona pierwszej rejestracji pojazdu jako pojazdu osobowego, zaliczanego do kodu CN 8703 24 90. Przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju będzie pojazd sklasyfikowany do tego samego grupowania CN, co pojazd uprzednio będący przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia. Pojazd nabyty i sprzedany będzie to ten sam pojazd, jego stan będzie niezmieniony, jego parametry techniczne również, nie będą w nim dokonywane żadne zmiany, w związku z tym wciąż będzie od sklasyfikowany do jednego kodu CN.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

3.

pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

a.

wyprodukowanego na terytorium kraju,

b.

od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

Stosownie do art. 100 ust. 2 w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju, następująca po sprzedaży, o której mowa w ust. 1 pkt 3, jeżeli wcześniej akcyza nie została zapłacona w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony. Zgodnie z art. 100 ust. 4 ww. ustawy, samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. W myśl powyższego samochody specjalne klasyfikowane do kodu 8705, co do zasady, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W związku z powyższym, wewnątrzwspólnotowe nabycie pojazdu ciężarowego marki Mercedes S 500 sklasyfikowanego do kodu CN 8705 90 80 nie jest przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym.

Zgodnie z art. 101 ust. 2 pkt 1 ustawy obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło po przemieszczeniu samochodu na terytorium kraju.

Stosownie do art. 102 ust. 1 podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 lub 2. Stosownie do art. 102 ust. 2, w przypadkach, o których mowa w art. 101 ust. 2 pkt 1 i 2, jeżeli przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju dokonał inny podmiot niż podmiot, który nabył prawo rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która nabyła prawo rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel. Równocześnie zauważyć należy, iż opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju w stosunku do których wystąpiły czynności określone w art. 100 ust. 1-2c ww. ustawy o podatku akcyzowym.

Natomiast w odniesieniu do sytuacji, w której Wnioskodawca dokona w pojeździe, będącym przedmiotem niniejszej interpretacji, ewentualnej zmiany jego przeznaczenia na pojazd osobowy to sama czynność zmiany przeznaczenia pojazdu nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym.

Zatem przedmiotem opodatkowania będzie pierwsza sprzedaż pojazdu osobowego na terytorium kraju od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności wewnątrzwspólnotowego nabycia tego pojazdu.

Zatem czynność przeklasyfikowania pojazdu Mercedes S 500, klasyfikowanego do kodu CN 8705 90 80 przez Wnioskodawcę, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Wskazać należy, że czynność polegająca na zmianie przeznaczenia pojazdu nie jest przedmiotem opodatkowania, gdyż nie została wymieniona w art. 100 ustawy.

W świetle powyższych przepisów, stwierdzić należy, iż decydujące znaczenie w sprawie ma ustalenie czy przedmiotem czynności polegającej na przemieszczeniu z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju lub czynności, o której mowa w art. 100 ust. 1 pkt 3 ustawy jest samochód osobowy w rozumieniu art. 100 ust. 4 ustawy tj. pojazd objęty pozycją CN 8703 przeznaczony zasadniczo do przewozu osób, czy też inny pojazd niespełniający ww. definicji samochodu osobowego. Jak wskazał Wnioskodawca przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia oraz przedmiotem sprzedaży będzie pojazd zaliczony przez Wnioskodawcę do kodu CN 8705 90 80. W związku z powyższym, będący przedmiotem wniosku pojazd zaklasyfikowany do CN 8705 nie jest samochodem osobowym w rozumieniu art. 100 ust. 4 ustawy i nie podlega tym samym podatkowi akcyzowemu z tytułu czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 ustawy.

Zatem decydujące znaczenie dla ustalenia charakteru nabywanego bądź sprzedawanego pojazdu w tym jego kodu CN, jest moment wystąpienia czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, w przypadku Wnioskodawcy decydujące znaczenie będzie miało wewnątrzwspólnotowe nabycie pojazdu niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym bądź pierwsza sprzedaż na terytorium kraju pojazdu niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, wyprodukowanego na terytorium kraju, lub od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 albo ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 101 ust. 3 obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem wydania, a w przypadkach, o których mowa w art. 100 ust. 5 pkt 2-9, z dniem wykonania tych czynności.

Stosownie do treści art. 101 ust. 4 ustawy, jeżeli sprzedaż samochodu osobowego powinna być potwierdzona fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z dniem wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania, a w przypadkach, o których mowa w art. 100 ust. 5 pkt 2-9, z dniem wykonania tych czynności. Sprzedawca jest obowiązany do wykazania na wystawionej fakturze kwoty akcyzy od dokonanej sprzedaży.

Natomiast za sprzedaż samochodu osobowego w rozumieniu ww. ustawy, stosownie do art. 100 ust. 5, uznaje się jego:

1.

sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

2.

zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

3.

wydanie w zamian za wierzytelności;

4.

wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;

5.

darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

6.

wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;

7.

przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;

8.

przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników;

9.

użycie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Zatem należy stwierdzić, iż w przedstawionej sytuacji tj. z tytułu sprzedaży pojazdu specjalnego (sklasyfikowanego do kodu CN 8705 90 80) w stanie niezmienionym, nie powstanie obowiązek zapłaty podatku akcyzowego. Samochody specjalne nie zostały wymienione w art. 1 ust. 1 ustawy jako wyrób podlegający opodatkowaniu, zatem ich sprzedaż w stanie niezmienionym nie rodzi obowiązku podatkowego. Natomiast w przypadku pierwszej sprzedaży na terytorium kraju samochodu osobowego 8703 niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, będącego uprzednio pojazdem specjalnym o kodzie CN 8705 obowiązek podatkowy powstanie odpowiednio na podstawie art. 101 ustawy.

Zasadnicze przeznaczenie do przewozu osób bądź towarów ustalane jest natomiast na podstawie ogólnego wyglądu i ogółu cech samochodu (zob. wyrok ETS z dnia 6 grudnia 2007 r. w sprawie C-486/06, Lex nr 337569). Nie chodzi przy tym o subiektywne przekonanie, czy nawet sposób faktycznego użytkowania konkretnego pojazdu, które zwłaszcza w przypadku samochodów osobowo - towarowych może być podwójne, lecz o obiektywne cechy samochodu pozwalające na stwierdzenie jego zasadniczego przeznaczenia, a więc głównego, dominującego charakteru. Szczególnie istotne w tym względzie jest niewątpliwie przeznaczenie określonego pojazdu przez producenta, który tworzy konstrukcję danego pojazdu - zgodnie z odpowiednimi przepisami i normami w tym zakresie, odpowiadającą jego przeznaczeniu. Z kolei użytkownicy samochodów, decydując o sposobie korzystania z nich, mogą dokonywać określonych przeróbek wnętrza, dostosowując je w ten sposób do indywidualnych potrzeb użytkowych, co zasadniczo nie zmienia jednak konstrukcyjnego przeznaczenia tych samochodów. Jeszcze raz należy podkreślić, że o zaklasyfikowaniu dla celów poboru podatku akcyzowego danego wyrobu jako wyrobu podlegającego opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, zgodnie z art. 3 ust. 1 i ust. 2 wyłączne znaczenie ma klasyfikacja statystyczna, w przypadku importu towarów klasyfikacja dokonana w oparciu o Nomenklaturę Scaloną (CN), stosowaną dla celów obrotu zagranicznego.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy, wskazany kod CN dla przedmiotowego pojazdu oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że:

1.

wewnątrzwspólnotowe nabycie samochodu specjalnego Mercedes S 500 klasyfikowanego do kodu CN 8705 90 80 nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, zarówno w okolicznościach sprawy objętych pytaniem nr 1, jak i w pytaniach nr 2 i nr 3.

2.

w przypadku gdy Wnioskodawca po uprzednim nabyciu wewnątrzwspólnotowym i zarejestrowaniu pojazdu o kodzie CN 8705 90 80 jako pojazdu specjalnego, dokona przeklasyfikowania tego pojazdu na pojazd osobowy o kodzie 8703 24 90, to czynność polegająca na zmianie przeznaczenia tego pojazdu nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

3.

w przypadku gdy nabywca (kontrahent) dokona jego pierwszej rejestracji jako pojazdu specjalnego, i po pierwszej rejestracji, dokona ewentualnie zmiany jego przeznaczenia na pojazd osobowy, to pierwsza sprzedaż przez Wnioskodawcę na terytorium kraju samochodu specjalnego o kodzie CN 8705 90 80 niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

4.

w przypadku gdy nabywca (kontrahent) dokona zmiany jego przeznaczenia na samochód osobowy przed jego pierwszą rejestracją na terytorium kraju to pierwsza sprzedaż przez Wnioskodawcę na terytorium kraju samochodu specjalnego o kodzie CN 8705 90 80 niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych.

Wskazać należy przy klasyfikowaniu danego pojazdu do określonej kategorii samochodów bez znaczenia jest to, w jaki sposób w praktyce pojazd będzie wykorzystywany. Kluczowe znaczenie ma bowiem ustalenie zasadniczego, właściwego, podstawowego przeznaczenia pojazdu. W tym zakresie, elementem mającym determinujący wpływ na ustalenie jego przeznaczenia są posiadane przez niego cechy świadczące o pełnieniu funkcji użytkowej, np. polegającej w głównej mierze na przewozie osób (por. wyrok WSA w Gdańsku z dnia 22 marca 2011 r. sygn. akt I SA/Gd 1337/10). Podkreślenia wymaga fakt, iż klasyfikację pojazdów dla celów ustalenia, czy dany samochód podlega opodatkowaniu akcyzą nie ustala się na podstawie przepisów z zakresu prawa o ruchu drogowym. Wskazane przepisy odnoszą się jedynie dla potrzeb rejestracji pojazdu i nie mają zastosowania do powstania obowiązku w podatku akcyzowym. Przepisy podatkowe są przepisami autonomicznymi względem innych przepisów niepodatkowych. Ustawa o podatku akcyzowym jednoznacznie wskazuje, że do celów podatku akcyzowego należy stosować przepisy i definicje zawarte w tej ustawie. A zatem w kontekście ustawy podatkowej należy dokonywać oceny rodzaju nabytego przez Wnioskodawcę pojazdu i skutków tego nabycia dla powstania obowiązku w podatku akcyzowym (por. WSA w Gdańsku w orzeczeniu z dnia 4 października 2011 r. sygn. akt I SA/Gd 685/11).

Należy także zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia podanego przez Wnioskodawcę. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania podatkowego lub kontrolnego właściwy organ ustali, inne przeznaczenie i klasyfikację przedmiotowego pojazdu, to interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 WKC, organy celne wydają, na pisemny wniosek i w sposób określony zgodnie z procedurą Komitetu, wiążące informacje taryfowe lub wiążące informacje dotyczące pochodzenia. Wiążąca informacja taryfowa lub wiążąca informacja dotycząca pochodzenia zobowiązuje organy celne wobec osoby, na którą wystawiono informację jedynie w zakresie, odpowiednio, klasyfikacji taryfowej lub określenia pochodzenia towaru. Wiążąca informacja jest ważna przez okres sześciu lat licząc od daty jej wydania w przypadku informacji taryfowej i trzech lat w przypadku informacji dotyczącej pochodzenia. Niezależnie od art. 8, informacja zostaje unieważniona, jeżeli została wydana na podstawie podanych przez wnioskodawcę nieprawidłowych lub niekompletnych danych (12 ust. 3 WKC). Wskazać też należy, że prawne działanie WIT jest przede wszystkim oparte na jakości opisu towaru. Opis towaru pozwala na zidentyfikowanie produktu bez żadnej wątpliwości. Na Wiążącą Informację Taryfową może powoływać się tylko jej posiadacz, czyli osoba, na której nazwisko wydana jest wiążąca informacja (art. 10 RWKC). W Polsce do wydawania wiążącej informacji taryfowej (WIT) uprawniony jest Dyrektor Izby Celnej w Warszawie, który wydaje w tym zakresie decyzje.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, w tym import pojazdów, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku akcyzowym w zakresie powstania zobowiązania podatkowego i obowiązku zapłaty podatku akcyzowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdu specjalnego marki Mercedes S 500, klasyfikowanego do kodu CN 8705 90 80 w związku ze zmianą przeznaczenia pojazdu po jego zarejestrowaniu jako pojazdu specjalnego na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdu specjalnego marki Mercedes S 500, klasyfikowanego do kodu CN 8705 90 80 i sprzedaży pojazdu specjalnego przed zarejestrowaniem pojazdu na terytorium kraju w związku ze zmianą przeznaczenia tego pojazdu na pojazd osobowy o kodzie CN 8703 24 90 przez nabywcę, po dokonaniu przez niego pierwszej rejestracji, wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdu specjalnego marki Mercedes S 500, klasyfikowanego do kodu CN 8705 90 80 i sprzedaży pojazdu specjalnego w związku ze zmianą przeznaczenia tego pojazdu na pojazd osobowy o kodzie CN 8703 24 90 przez nabywcę, przed zarejestrowaniem pojazdu na terytorium kraju.

Natomiast w zakresie powstania zobowiązania podatkowego i obowiązku zapłaty podatku akcyzowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdu ciężarowego marki BMW X5, klasyfikowanego do kodu CN 8704 21 39 i sprzedaży pojazdu osobowego klasyfikowanego do 8703 33 90 po uprzednim zarejestrowaniu tego pojazdu jako pojazdu ciężarowego na terytorium kraju przez Spółkę, wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdu ciężarowego marki BMW X5, klasyfikowanego do kodu CN 8704 21 39 i sprzedaży pojazdu ciężarowego przed zarejestrowaniem pojazdu na terytorium kraju w związku ze zmianą przeznaczenia tego pojazdu na pojazd osobowy o kodzie CN 8703 33 90 przez nabywcę po dokonaniu przez niego pierwszej rejestracji, wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdu ciężarowego marki BMW X5, klasyfikowanego do kodu CN 8704 21 39 i sprzedaży pojazdu ciężarowego w związku ze zmianą przeznaczenia tego pojazdu na pojazd osobowy o kodzie CN 8703 33 90 przez nabywcę przed zarejestrowaniem pojazdu na terytorium kraju, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Mając na uwadze fakt, że stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego jest Wnioskodawca zaznacza się, iż interpretacja nie ma mocy wiążącej dla jej kontrahenta nabywającego przedmiotowy pojazd Mercedes S 500, który chcąc uzyskać interpretację indywidualną może wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania dla tego podmiotu.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl