IPTPP3/443A-49/11-2/BJ - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym pyłu węgla brunatnego zużywanego w w procesie produkcji wyrobów energetycznych o kodzie CN 27 15 0000.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443A-49/11-2/BJ Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym pyłu węgla brunatnego zużywanego w w procesie produkcji wyrobów energetycznych o kodzie CN 27 15 0000.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8. poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2011 r. (data wpływu 16 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy pyłu węgla brunatnego zużywanego w procesie produkcji mieszanek mineralno-bitumicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16.12. 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy pyłu węgla brunatnego, nabywanego wewnątrzwspólnotowo i zużywanego w procesie produkcji mieszanek mineralno-bitumicznych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadził w roku 2011 i będzie prowadzić w roku 2012 działalność w zakresie produkcji mieszanek mineralno-bitumicznych, będących wyrobem energetycznym w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, kod CN 27 15 0000, dla którego zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym stawka podatku akcyzowego wynosi 0 zł.

Proces produkcji mieszanek mineralno-bitumicznych będzie się odbywać w pełni zautomatyzowanej wytwórni mas bitumicznych (ciąg technologiczny). Materiały składowe mieszanek mineralno-bitumicznych stanowią:

* bitum naftowy (kod CN 2713, kod PKWiU 23.20.32),

* mączka wapienna,

* kruszywa mineralne,

* dodatki (środki adhezyjne i anty spływowe).

Proces wytwarzania mas mineralno-bitumicznych dzielimy na następujące operacje:

* przygotowanie i dozowanie wstępne kruszywa.

* suszenie i ogrzewanie kruszywa,

* mieszanie kruszywa, wypełniacza i-wtrysk bitumu naftowego,

* odbiór gotowej masy mineralno-bitumicznej.

Firma dokonywała w 2011 r. i będzie dokonywać w 2012 r. nabyć wewnątrzwspólnotowych wyrobu węglowego, tj. pyłu węgla brunatnego, który zużywany jest na potrzeby technologiczne instalacji produkcyjnej w celu uzyskania ciepła, potrzebnego do funkcjonowania instalacji produkcyjnej służącej do produkcji mieszanek mineralno-bitumicznych.

Nabywany pył węgla brunatnego pozwala na rozgrzanie substancji mineralnych (kruszywa) w bębnie suszącym instalacji produkcyjnej z pomocą specjalnego palnika. Proces suszenia kruszywa odbywa się przez cały okres cyklu produkcyjnego. Spółka jest w stanie określić ilość pyłu węglowego zużywanego na instalacji w celach technologicznych.

W związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym Wnioskodawca składał w 2011 r. i będzie składać w 2012 r. informacje podsumowująca o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach (druk VAT-UE) oraz deklaracje statystyczne, zawierające informacje o dokonanych obrotach towarowych z państwami członkowskimi wspólnoty (INTRASTAT).

Z dniem 1 stycznia 2012 r. nabywany w drodze nabycia wewnątrzwspólnotowego pył węgla brunatnego (kod CN 2702 10 00) zostanie objęty podatkiem akcyzowym (art. 9a ust. 1 znowelizowanej ustawy o podatku akcyzowym).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

* Czy poprzez zużycie wyrobu węglowego w procesie produkcji wyrobu energetycznego należy rozumieć zarówno sytuację kiedy jeden wyrób stanowi surowiec do produkcji drugiego, jak również sytuację, kiedy dany wyrób jest zużywany w toku procesu technologicznego zachodzącego w instalacji przemysłowej w celu produkcji innych wyrobów energetycznych, w brzmieniu przepisów podatku akcyzowego, obowiązujących z dniem 1 stycznia 2012 r.

* Czy pył węgla brunatnego, który będzie nabywany przez Spółkę w drodze nabycia wewnątrzwspólnotowego i zużywany w procesie produkcji mieszanek mineralno-bitumicznych zostanie zwolniony z podatku akcyzowego z dniem 1 stycznia 2012 r.

* Czy warunkiem zwolnienia z akcyzy pyłu węglowego zużywanego w procesie produkcji mieszanek mineralno-bitumicznych będzie prowadzenie przez Wnioskodawcę ewidencji zgodnie z dodanym art. 31a ust. 4-7 znowelizowanej ustawy o podatku akcyzowym w jej w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2012 r.

Zdaniem Wnioskodawcy: w chwili obecnej Spółka dokonuje na zasadach ogólnych nabycia wewnątrzwspólnotowego pyłu węgla brunatnego kod CN 2702 10 00 (składane są deklaracje VAT-UE oraz przesyłana jest informacja kwartalna do INTRASTAT), który z dniem 1 stycznia 2012 r. zgodnie z nowymi przepisami prawa zostanie opodatkowany podatkiem akcyzowym, zarazem jednak ustawodawca zdecydował, iż obrót wyrobami węglowymi przeznaczonymi na niektóre cele, wskazane w ustawie bądź na rzecz niektórych podmiotów może korzystać z przywileju zwolnienia z akcyzy.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 pkt 2 znowelizowanej ustawy o podatku akcyzowym przedmiotem opodatkowania akcyzą wyrobów węglowych jest ich nabycie wewnątrzwspólnotowe, ale jednocześnie z przywileju zwolnienia od akcyzy korzystają podmioty zużywające wyroby węglowe w procesie produkcji wyrobów energetycznych.

Wnioskodawca będzie dokonywał nabycia wewnątrzwspólnotowego pyłów węglowych, które będą zużywane w procesie produkcji mieszanek mineralno-bitumicznych. Mając na uwadze nieprecyzyjny zapis art. 31 a ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym w części "wyroby zużywane w procesie produkcji...", należy odnieść się do definicji procesu produkcyjnego, przez który rozumie się uporządkowany zestaw celowych działań wykonywanych w toku produkcji, począwszy od pobrania materiału wejściowego z magazynu poprzez wszystkie operacje technologiczne, transportowe, kontrolne, magazynowe (a także procesy naturalne), aż do zdania gotowego wyrobu włącznie. W działaniach tych wykorzystywane są określone zasoby do przekształcania danych wejściowych w dane wyjściowe.

Proces produkcyjny zawsze dotyczy:

* określonego wyrobu (jest to suma operacji produkcyjnych wykonywanych w uporządkowanej kolejności i mających na celu wytworzenie określonego wyrobu),

* określonych komórek produkcyjnych (jest sumą operacji produkcyjnych występujących w określonej komórce produkcyjnej).

Zdaniem Wnioskodawcy z powyższego przepisu, poprzez zużycie wyrobu węglowego w procesie produkcji wyrobu energetycznego należy rozumieć zarówno sytuację kiedy jeden wyrób stanowi surowiec do produkcji drugiego, jak również sytuację, kiedy dany wyrób jest zużywany w toku procesu technologicznego, zachodzącego w instalacji przemysłowej w celu produkcji mieszanek mineralno-bitumicznych.

Z punktu widzenia ustawy o podatku akcyzowym istotny jest cel zużycia, jakim jest produkcja wyrobów energetycznych, a nie podział na surowce oraz pozostałe wyroby zużywane w procesie produkcji wyrobów energetycznych.

W związku z powyższym Wnioskodawca zobowiązany jest wypełnić warunek zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 4 znowelizowanej ustawy o podatku akcyzowym, tj. po dniu 1 stycznia, a przed dokonaniem pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego rozpocząć prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych. Przedmiotowa ewidencja powinna być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej po uprzednim pisemnym powiadomieniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe jednak w oparciu o inne niż wskazano we wniosku argumenty.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwana dalej ustawą określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą" wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu tymi wyrobami, a także oznaczanie ich znakami akcyzy.

Artykuł 2 ust. 1 tej ustawy, będący słowniczkiem ustawowym zawiera definicję legalną niektórych określeń i zwrotów użytych w ustawie, i tak wyroby akcyzowe, zgodnie z definicją ustawową są to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do.ustawy.

W załączniku Nr 1 do ustawy umieszczono m.in.:

* pod pozycją 20 z kodem CN ex 2702 węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych.

Umieszczenie dopisku "ex" przy konkretnym kodzie CN ma na celu zawężenie tych wyrobów do tych, które spośród danego grupowania spełniają warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "Nazwa wyrobu (grupa wyrobów)". Dopisek "ex" umieszczony przy rozpatrywanej przez nas pozycji załącznika oznacza, iż wyrób o podanym tam kodzie należy traktować zawężająco czyli np. nie wszystkie wyroby oznaczone kodem CN 2702, lecz te spośród nich, które są opisane w danej pozycji.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się między innymi w punkcie 2 - wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715

Z kolei paliwami opałowymi w rozumieniu art. 86 ust. 3 ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2 czyli z wyłączeniem paliw silnikowych.

Analizując powyższe przepisy należy stwierdzić, iż wyrobem akcyzowym jest m.in. wyrób o podanym przez Wnioskodawcę kodzie CN 2702 10 00, jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych.

Należy wyraźnie podkreślić, iż ten sam produkt, używany w innych celach niż cel opałowy nie jest wyrobem akcyzowym oraz nie podlega ustawie o podatku akcyzowym i nie jest opodatkowany akcyzą.

W związku z powyższym nie można się zgodzić z argumentacją Wnioskodawcy, iż poprzez zużycie wyrobu węglowego w procesie produkcji wyrobu energetycznego należy rozumieć zarówno sytuację kiedy jeden wyrób stanowi surowiec do produkcji drugiego, jak również sytuację, kiedy dany wyrób jest zużywany w toku procesu technologicznego, zachodzącego w instalacji przemysłowej w celu produkcji mieszanek mineralno-bitumicznych.

Zużycie wyrobu węglowego w rozumieniu ustawy następuje wyłącznie poprzez użycie tego wyrobu do celów opałowych, tak więc w zdarzeniu przyszłym opisanym przez Wnioskodawcę zużycie pyłu węgla brunatnego następuje poprzez ogrzanie kruszywa podczas produkcji mieszanek mineralno-bitumicznych, będących wyrobem energetycznym w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. z 2011 r. Nr 232, poz. 1378) z dniem 2 stycznia 2012 r. znowelizowano ustawę o podatku akcyzowym m.in. poprzez dodanie art. 31 a, który dotyczy zwolnień od akcyzy wyrobów węglowych

Zgodnie z ww. art. 31a ust. 2 pkt 2 znowelizowanej ustawy zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane w procesie produkcji wyrobów energetycznych.

Warunkiem zwolnienia, zgodnie z art. 31a ust. 4 ustawy jest prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych z wyłączeniem podmiotów, o których mowa w ust. 2 pkt 3. Wnioskodawca nie korzysta z ww. wyłączenia.

Ewidencja może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. Ewidencja powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania, oraz informacje o dokumentach dostawy i kodzie CN wyrobów węglowych. Ewidencja oraz dokument dostawy powinny być przechowywane do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ewidencja została sporządzona, a dokument dostawy potwierdzony przez odbiorcę (art. 31a ust. 5-7 ustawy).

W zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca opisuje, iż będzie prowadzić w roku 2012 działalność w zakresie produkcji mieszanek mineralno-bitumicznych, będących wyrobem energetycznym w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, kod CN 27 15 0000, dla którego zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym stawka podatku akcyzowego wynosi 0 zł. Przy produkcji ww. wyrobów energetycznych Wnioskodawca zamierza wykorzystać nabywany wewnątrzwspólnotowo pył węgla brunatnego o kodzie CN 2702 10 00, pozwalający na rozgrzanie substancji mineralnych (kruszywa) w bębnie suszącym instalacji produkcyjnej z pomocą specjalnego palnika.

Należy stwierdzić, iż produkt o podanej przez Wnioskodawcę pozycji kodu CN 2715 jest wyrobem akcyzowym - energetycznym na podstawie art. 86 ust. 1 punkt 2: "Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715".

Mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego dokonany przez Wnioskodawcę oraz przytoczone wyżej przepisy należy stwierdzić, iż nabywany wewnątrzwspólnotowo wyrób akcyzowy o kodzie CN 2702 10 00, w celu zużycia w procesie produkcji wyrobów energetycznych o kodzie CN 27 15 0000, z dniem 2 stycznia 2012 r. na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 2 ustawy jest zwolniony z opodatkowania akcyzą, pod warunkiem prowadzenia przez Wnioskodawcę ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych. Sposób prowadzenia ww. ewidencji oraz okres jej przechowywania zostały określone w art. 31a ust. 4-7 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisanym zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto podkreślić należy, iż kwestie dotyczące zaklasyfikowania czynności wskazanych we wniosku do właściwego kodu Nomenklatury Scalonej, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym, niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o klasyfikacje CN wskazane przez Zainteresowanego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch, egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl