IPTPP3/443A-47/14-4/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 października 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443A-47/14-4/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2014 r. (data wpływu 10 lipca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 października 2014 r. (data wpływu 13 października 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie warunków zwolnienia na gruncie § 9 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, dla używanego przez Wnioskodawcę częściowo skażonego alkoholu etylowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2014 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie warunków zwolnienia na gruncie § 9 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, dla używanego przez Wnioskodawcę częściowo skażonego alkoholu etylowego. Pismem z dnia 29 września 2014 r. wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku poprzez doprecyzowanie opisu sprawy. Wniosek uzupełniono w ustawowym terminie.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji szerokiej gamy kosmetyków, dezodorantów, pianek do golenia, odświeżaczy powietrza itp. Spółka produkuje kosmetyki na zlecenie największych producentów kosmetyków i artykułów chemii gospodarczej na świecie.

Produkcja wyżej wymienionych wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi odbywa się w składzie podatkowym Spółki. W toku produkcji Spółka wykorzystuje alkohol etylowy częściowo skażony, który na gruncie art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r., tj. z dnia 29 kwietnia 2011 r. (Dz. U. Nr 108, poz. 626, ze zm" dalej: ustawa akcyzowa) podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego. Spółka nabywa alkohol etylowy częściowo skażony zarówno w kraju, jak i za granicą - w Niemczech oraz we Francji. Jednocześnie Spółka nie wyklucza, że w przyszłości będzie nabywała również alkohol etylowy częściowo skażony z innych państw członkowskich Unii Europejskiej. Nabycie ww. alkoholu etylowego następuje w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Skład podatkowy Spółki wyposażony jest w wewnętrzne laboratorium, w którym poddawane są badaniu wyroby gotowe oraz półprodukty zawierające alkohol etylowy. Ponadto Spółka posiada dział techniczny, który odpowiedzialny jest za przeprowadzanie produkcji testowej. Alkohol etylowy częściowo skażony wykorzystywany jest przez pracowników laboratorium do dokonywania niezbędnych analiz i prób laboratoryjnych.

W laboratorium Wnioskodawcy przeprowadzane są dwa rodzaje analiz. Są to analizy jakościowe, które potwierdzają obecność danych substancji chemicznych w produkcie oraz analizy ilościowe, polegające na oznaczeniu zawartości jednego, kilku, bądź wszystkich składników badanej próbki.

W powyższych analizach skażony alkohol etylowy jest używany jako rozpuszczalnik do rozcieńczania próbek (próbek surowców oraz produktów aktywnych - głównie produktów APD tj. antyperspirantów), przy czym używany jest tylko wtedy, gdy w danej metodzie badania wskazane jest użycie etanolu. Ponadto skażony alkohol etylowy jest wykorzystywany do przygotowania odczynników chemicznych (jako rozpuszczalnik) niezbędnych do przeprowadzenia niektórych analiz.

Alkohol etylowy częściowo skażony zużywany jest również w laboratorium do mycia bądź odkażania szkła laboratoryjnego oraz sprzętu laboratoryjnego. Stosowany jest tutaj 70% roztwór alkoholu, który posiada właściwości antyseptyczne i działa silnie bakteriobójczo. Proces ten jest niezbędnym elementem przeprowadzanych analiz.

Próby laboratoryjne mają na celu stworzenie próbki produktów gotowych przygotowywanych w skali laboratoryjnej i w ograniczonej ilości, na życzenie klienta. Część próbek jest przeznaczona także na testy stabilizacyjne. Przygotowanie próbek polega na przygotowaniu tzw. bulku (tekst jedn.: formuły produktu aktywnego) zgodnie z instrukcją wytwarzania oraz napełnieniu opakowań (tekst jedn.: puszek, butelek) produktem aktywnym. Alkohol etylowy jest wykorzystywany w próbkach laboratoryjnych do przygotowania formuły produktu aktywnego wówczas, gdy jest składnikiem formuły. Ilość zużytego alkoholu zależy od ilości próbek i od składu formuły.

Natomiast w dziale technicznym Spółki alkohol zużywany jest do przeprowadzenia niezbędnych prób produkcyjnych. Próby produkcyjne są to próbki produktów gotowych przygotowywane w warunkach produkcyjnych jako testy. Przeprowadzenie testów produkcyjnych jest nadzorowane przez osoby z działu technicznego. Próbki z testów nie są produktem przeznaczonym na rynek. Testy służą sprawdzeniu poprawności funkcjonowania linii produkcyjnej (np. przy wprowadzaniu nowych komponentów czy też nowych rozwiązań technicznych na etapie przygotowania bulku lub napełniania na linii).

Analizy, próby laboratoryjne oraz niezbędne próby produkcyjne, o których mowa w niniejszym wniosku Spółki są przeprowadzane na terenie składu podatkowego Spółki.

Spółka chciałaby potwierdzić, jakie warunki formalne powinna spełniać, aby alkohol etylowy częściowo skażony pobierany na potrzeby laboratorium oraz przez dział techniczny mógł na gruncie przepisów akcyzowych podlegać zwolnieniu od podatku akcyzowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Jakie warunki powinna spełniać Spółka, aby alkohol etylowy częściowo skażony wykorzystywany przez laboratorium i dział techniczny Spółki na gruncie § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2013 r. poz. 212) podlegał zwolnieniu od podatku akcyzowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, na gruncie § 9 rozporządzenia w sprawie zwolnień w związku z art. 32 ust. 5-11 ustawy akcyzowej, zwolnieniu od podatku akcyzowego podlega alkohol etylowy częściowo skażony wykorzystywany przez laboratorium oraz dział techniczny jako próbki do analiz, do niezbędnych prób produkcyjnych oraz celów naukowych pod warunkiem, że Spółka dokumentuje zużycie alkoholu w ewidencji wyrobów zwolnionych od podatku akcyzowego oraz, że przepisy akcyzowe nie wymagają przedstawiania żadnej dodatkowej ewidencji czy dokumentacji w tym zakresie.

UZASADNIENIE

Na gruncie § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień, zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe używane jako próbki do analiz, niezbędnych prób produkcyjnych lub celów naukowych. Zgodnie z ust. 2 § 9 ww. rozporządzenia, zwolnienie od podatku akcyzowego wskazane w ust. 1, stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy akcyzowej, pod warunkiem, że spełnione zostały warunki określone w art. 32 ust. 5-11 ustawy akcyzowej.

W świetle art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy akcyzowej zwolnienie od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie stosuje się wyłącznie w przypadku:

* dostarczenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego oraz

* zużycia wyrobów akcyzowych przez podmiot prowadzących skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.

Mając na uwadze powyższe przepisy, Spółka pragnie wskazać, że prowadzi skład podatkowy i równocześnie posiada status podmiotu zużywającego, gdyż posiada siedzibę i miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju oraz zużywa na cele uprawniające do zwolnienia wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Zatem jej działalność wypełnia wskazane w art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy akcyzowej wymogi ustawowe określone dla podmiotu zużywającego.

Nawiązując natomiast do drugiej części § 9 powyższego rozporządzenia odnoszącej się do warunków określonych w art. 32 ust. 5-11 ustawy akcyzowej uprawniających do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy należy wskazać, że należą do nich:

* objęcie wyrobów akcyzowych, będących przedmiotem zwolnienia, zabezpieczeniem akcyzowym złożonym przez podmiot prowadzący skład podatkowy, w wysokości zobowiązania podatkowego, które powstałoby w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia lub naruszenia warunków zwolnienia,

* dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych, objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie, dokumentu dostawy, a w przypadku podmiotu odbierającego wyroby akcyzowe potwierdzanie odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy,

* prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych, objętych zwolnieniem ze względu na przeznaczenie przez podmiot prowadzący skład podatkowy,

* w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1, 3 i 5 ustany akcyzowej przedstawienie przez podmiot zużywający, prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych, objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, podmiotowi dostarczającemu te wyroby, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego dla potrzeb podatku akcyzowego.

Zanim Spółka przejdzie do szczegółowego omawiania powyższego katalogu, w pierwszej kolejności pragnie wskazać, że ostatni warunek odnoszący się do obowiązku pisemnego potwierdzania przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego dla potrzeb podatku akcyzowego nie ma zastosowania wobec Spółki, gdyż dotyczy jedynie przypadków o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1, 3 i 5 ustawy akcyzowej.

Tymczasem Spółka korzysta ze zwolnienia ze względu na zużywanie wyrobów akcyzowych przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 8 ustawy akcyzowej.

Odwołując się natomiast do pierwszego warunku, zdaniem Spółki, alkohol etylowy częściowo skażony przekazywany na potrzeby laboratorium oraz do działu technicznego, znajdujących się na terenie składu podatkowego, nie będzie objęty zabezpieczeniem akcyzowym. Wynika to z faktu, iż na gruncie art. 32 ust. 5 pkt 1 ustawy akcyzowej warunek objęcia zabezpieczeniem akcyzowym wyrobów akcyzowych, będących przedmiotem zwolnienia nie ma zastosowania wobec art. 32 ust. 3 pkt 8, tj. zużycia wyrobów akcyzowych przez podmiot prowadzący skład podatkowy, występujący jako podmiot zużywający, co ma zastosowanie w przypadku Spółki.

Nawiązując do drugiego warunku uprawniającego do skorzystania ze zwolnienia, w ocenie Spółki nie ma ona obowiązku dołączania do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy, a tym samym potwierdzania przez laboratorium oraz dział techniczny odbioru alkoholu etylowego na dokumentach dostawy. Stanowisko to znajduje odzwierciedlenie w przepisach akcyzowych. W § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 września 2013 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. z 2013 r. poz. 1108, dalej: rozporządzenie w sprawie dokumentu dostawy) został przedstawiony katalog zdarzeń, które obligują podmioty do wystawiania dokumentów dostawy. Należy podkreślić, że przepis ten nie przewiduje sytuacji, w której w przypadku przemieszczania alkoholu etylowego w obrębie składu podatkowego występuje obowiązek wystawiania dokumentów dostawy. Podmiot prowadzący skład podatkowy ma obowiązek wystawiania dokumentu dostawy w przypadku dostarczania wyrobów zwolnionych z jego składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego lub podmiotu zużywającego. Natomiast w przypadku Spółki alkohol etylowy częściowo skażony nie jest dostarczany do podmiotu zużywającego, a jedynie przekazywany jest wewnątrz składu podatkowego. Dlatego też, zdaniem Spółki rozpatrując przepisy akcyzowe nie ma on obowiązku wystawiania dokumentów dostawy w odniesieniu do alkoholu etylowego przekazywanego do wewnętrznego laboratorium oraz działu technicznego Spółki znajdującego się w granicach składu podatkowego.

Kolejnym warunkiem korzystania ze zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie wyrobów akcyzowych zgodnie z art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy akcyzowej jest obowiązek prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy.

W art. 32 ust. 7, 8 i 9 ustawy akcyzowej, zostały określone zasady prowadzenia przedmiotowej ewidencji, m.in. forma prowadzenia ewidencji czy długość okresu przechowywania ewidencji do celów kontroli. Jednakże szczegółowe zasady odnoszące się do ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od podatku akcyzowego reguluje rozporządzenie w sprawie dokumentu dostawy. § 4 przedmiotowego rozporządzenia określa informacje, które powinna zawierać ewidencja. Należą do nich:

* dane dotyczące wyrobów zwolnionych, w tym:

* nazwę wyrobów oraz ich kod CN,

* ilość opakowań oraz ich numery identyfikacyjne, jeżeli zostały nimi oznaczone,

* ilość wysłanych lub otrzymanych wyrobów zwolnionych, w tym ilość wyrobów zwolnionych zużytych na cele uprawniające do ich zwolnienia od akcyzy, oraz ich łączną ilość, obliczoną narastająco od początku roku kalendarzowego,

* data wysłania, otrzymania wyrobów zwolnionych lub ich zużycia,

* data wystawienia i numery identyfikujące dokument dostawy albo dokument, o którym mowa w art. 32 ust. 10 ustawy, na podstawie których wyroby zwolnione zostały wysłane, otrzymane lub zużyte,

* adres miejsca odbioru wyrobów zwolnionych.

Równocześnie § 5 rozporządzenia w sprawie dokumentu dostawy precyzuje kwestie odnoszące się do sposobu prowadzenia ewidencji. Zauważyć przy tym należy, że zgodnie z § 5 ust. 1 powyższego rozporządzenia ewidencję prowadzi się za okres obejmujący rok kalendarzowy, natomiast wpisów do ewidencji dokonuje się chronologicznie niezwłocznie po zużyciu wyrobów zwolnionych na cele uprawniające do zwolnienia, nie później jednak niż następnego dnia, który nie jest sobotą lub dniem ustawowo wolnym od pracy, po ich zużyciu.

Mając na uwadze powyższe regulacje Spółka pragnie wskazać, że prowadzi ewidencję wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem zgodnie z wszelkimi zasadami wskazanymi w ustawie akcyzowej oraz w rozporządzeniu w sprawie dokumentu dostawy. Informacje dotyczące daty oraz ilości zużytego alkoholu etylowego skażonego prezentowane są w prowadzonej przez Spółkę ewidencji. Co więcej, wpisy do ewidencji dokonywane są na podstawie dokumentów wewnętrznych - "Wydanie alkoholu", wystawianych przez Spółkę w przypadku każdorazowego poboru alkoholu etylowego z magazynu do zużycia na cele zwolnione. W dokumentach "Wydanie alkoholu" Spółka określa nr dokumentu, datę sporządzenia dokumentu (data jest tożsama z datą wydania alkoholu z magazynu do zużycia), podpis osoby wydającej alkohol oraz podpis osoby przyjmującej alkohol, kod alkoholu, nr zlecenia, dostawcę, kod dostawcy, miejsce przeznaczenia, cel wydania alkoholu oraz ilość wydanego alkoholu w kg.

Dodatkowo Spółka rejestruje każdorazowe zużycie alkoholu przez laboratorium oraz dział techniczny w dokumentach prowadzonych na potrzeby kontroli wyrobów akcyzowych, tj. w księdze kontroli obrotu alkoholem etylowym i jego skażenia. W księdze kontroli Spółka określa datę i cel pobrania oraz ilość zużytego alkoholu etylowego częściowo skażonego.

W ocenie Spółki, prowadzona przez nią ewidencja wyrobów zwolnionych objętych zwolnieniem zatwierdzona na podstawie akt weryfikacyjnych przez właściwego dla Spółki naczelnika urzędu celnego, dokumenty wewnętrzne - "Wydanie alkoholu" oraz Księga Kontroli umożliwiają precyzyjne określenie ilości alkoholu etylowego częściowo skażonego wykorzystywanego na potrzeby laboratorium i działu technicznego Spółki.

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Spółki w przypadku alkoholu etylowego skażonego wykorzystywanego do celów laboratoryjnych i działu technicznego warunkami stosowania zwolnień od akcyzy określonymi w ustawie akcyzowej i ww. rozporządzeniu są:

* zużycie wyrobów akcyzowych do celów zwolnionych oraz

* prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem.

Dlatego też, skoro Spółka wypełnia warunek materialny zwolnienia, tj. zużywa alkohol etylowy częściowo skażony jako próbki do analiz, do niezbędnych prób produkcyjnych oraz celów naukowych oraz wypełnia warunek formalny zwolnienia, tj. właściwie ewidencjonuje zużycie alkoholu, to jest uprawniona do korzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego. Co więcej Spółka pragnie podkreślić, że w jej ocenie nie ma obowiązku i potrzeby prowadzenia dodatkowej dokumentacji, np. rejestru zużycia alkoholu przez laboratorium czy protokołu zużycia alkoholu przez dział techniczny. Dodatkowa dokumentacja powielałaby jedynie informacje, jakie znajdują się w dokumentach W A oraz ewidencji i księdze kontroli. Tym samym Spółka nie widzi uzasadnienia dla generowania dodatkowych rejestrów czy protokołów, które nie są wymagane przez przepisy akcyzowe.

Reasumując Spółka pragnie podkreślić, iż jej zdaniem prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy w odniesieniu do alkoholu etylowego częściowo skażonego wykorzystywanego do celów laboratoryjnych oraz przez dział techniczny stanowi wystarczający warunek na gruncie § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień w związku z art. 32 ust. 5-11 ustawy akcyzowej, jaki musi spełnić podmiot posiadający skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający i wykorzystujący alkohol etylowy częściowo skażony do celów zwolnionych ze względu na przeznaczenie. Konsekwentnie Spółka nie jest zobowiązana do prowadzenia innych ewidencji czy też dodatkowej dokumentacji akcyzowej w tym zakresie, tj. rejestrów zużycia alkoholu przez laboratorium oraz protokołów zużycia alkoholu przez dział techniczny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwaną dalej "ustawą" (Dz. U. z 2014 r. poz. 752), ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, użyte w ustawie określenie "wyroby akcyzowe" oznacza - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodnie z art. 92 ustawy, do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

W myśl art. 93 ust. 1, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

1.

wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;

2.

wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;

3.

napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Stosownie do art. 93 ust. 3 ustawy, podstawą opodatkowania alkoholu etylowego jest liczba hektolitrów alkoholu etylowego 100% vol. w temperaturze 20°C zawartego w gotowym wyrobie. Zgodnie z art. 93 ust. 4 ustawy, stawka akcyzy na alkohol etylowy wynosi 5.704,00 zł od 1 hektolitra alkoholu etylowego 100% vol. zawartego w gotowym wyrobie.

W myśl art. 8 ust. ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych;

2.

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.

import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

5.

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6.

wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

1.

użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a.

było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b.

nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2.

dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3.

sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4.

nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Stosownie do art. 8 ust. 4 pkt 2 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również zużycie napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, przez podmiot zużywający.

Zasadą jest opodatkowanie wyrobów akcyzowych, tym niemniej ustawodawca przewidział ściśle określone zwolnienia od akcyzy.

Na podstawie art. 31 ust. 6 i art. 39 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy wydano rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2013 r. poz. 212 z późn. zm.).

Zgodnie z § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe używane:

1.

jako próbki do analiz, niezbędnych prób produkcyjnych lub celów naukowych;

2.

do badań naukowych;

3.

do procesów produkcyjnych, pod warunkiem że produkt końcowy nie zawiera alkoholu.

Stosownie do z § 9 ust. 2 ww. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1, stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-11 ustawy.

Z analizy § 9 ww. rozporządzenia wynika, że aby skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w tym przepisie należy spełnić dwa rodzaje warunków:

1.

warunki wskazane w § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia - tzw. warunki materialne zwolnienia oraz

2.

warunki wskazane w § 9 ust. 2 ww. rozporządzenia - tzw. warunki formalne zwolnienia.

Zatem aby skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w tym przepisie, należy użyć alkohol etylowy jako próbki do analiz, niezbędnych prób produkcyjnych lub celów naukowych.

Z powyższego wynika, że alkohol etylowy poddany badaniu w próbkach (do analiz, do niezbędnych prób produkcyjnych lub do celów naukowych) spełnia warunki materialne zwolnienia wskazane w § 9 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia.

Natomiast nie spełnia warunków materialnych zwolnienia i nie podlega zwolnieniu z powyższego przepisu, np. użycie alkoholu etylowego do przygotowania odczynników, za pomocą których będą badane wyroby, użycie alkoholu etylowego jako rozpuszczalnika lub do mycia i odkażania sprzętu. Zatem nie korzystają z przedmiotowego zwolnienia takie przypadki użycia alkoholu etylowego, w których to nie alkohol etylowy jest badany, lecz służy do przygotowania substancji za pomocą których jest badany jakiś wyrób lub służy do mycia i odkażania sprzętu.

Należy zatem stwierdzić, że niektóre wskazane w opisie sprawy przykłady użycia alkoholu etylowego nie spełniają wskazanych w § 9 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia warunków materialnych zwolnienia.

Przechodząc do analizy warunków formalnych zwolnienia wskazanych w § 9 ust. 2 ww. rozporządzenia należy stwierdzić, że z art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy wynika, że zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.

Warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 są to: Zgodnie z ust. 5, warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

1.

objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;

2.

dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej "dokumentem dostawy";

3.

prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

W myśl ust. 6, warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3.

Stosownie do ust. 7, ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia.

Zgodnie z ust. 8, ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o dokumentach dostawy.

W myśl ust. 9, ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona.

Zgodnie z ust. 10, dokument dostawy może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Unii Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy.

Stosownie do ust. 11, odbierający wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy.

Na podstawie art. 38 ust. 1 ustawy wydano rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 września 2013 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. z 2013 r. poz. 1108), zwane dalej rozporządzeniem w sprawie ewidencji.

Zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia w sprawie ewidencji, ewidencja wyrobów zwolnionych, zwana dalej "ewidencją", zawiera:

1.

dane dotyczące wyrobów zwolnionych, w tym:

a.

nazwę wyrobów oraz ich kod CN,

b.

ilość opakowań oraz ich numery identyfikacyjne, jeżeli zostały nimi oznaczone,

c.

ilość wysłanych lub otrzymanych wyrobów zwolnionych, w tym ilość wyrobów zwolnionych zużytych na cele uprawniające do ich zwolnienia od akcyzy, oraz ich łączną ilość, obliczoną narastająco od początku roku kalendarzowego;

2.

datę wysłania, otrzymania wyrobów zwolnionych lub ich zużycia;

3.

datę wystawienia i numery identyfikujące dokument dostawy albo dokument, o którym mowa w art. 32 ust. 10 ustawy, na podstawie których wyroby zwolnione zostały wysłane, otrzymane lub zużyte;

4.

adres miejsca odbioru wyrobów zwolnionych.

W myśl § 4 ust. 2 rozporządzenia w sprawie ewidencji, ilość wyrobów zwolnionych wysłanych, otrzymanych lub zużytych wpisuje się do ewidencji według kodów CN w jednostkach miary stosowanych przy obliczeniu akcyzy oraz w sposób umożliwiający obliczenie ilości tych wyrobów.

Stosownie do § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie ewidencji, ewidencję prowadzi się dla okresów obejmujących rok kalendarzowy. Wpisów do ewidencji dokonuje się chronologicznie.

Zgodnie z § 5 ust. 2 rozporządzenia w sprawie ewidencji, wpisów do ewidencji dokonuje się:

1.

przed wyprowadzeniem wyrobów zwolnionych ze składu podatkowego;

2.

niezwłocznie po otrzymaniu wyrobów zwolnionych, nie później jednak niż następnego dnia, który nie jest sobotą lub dniem ustawowo wolnym od pracy, po ich odebraniu;

3.

niezwłocznie po zużyciu wyrobów zwolnionych na cele uprawniające do zwolnienia, nie później jednak niż następnego dnia, który nie jest sobotą lub dniem ustawowo wolnym od pracy, po ich zużyciu;

4.

niezwłocznie po wystawieniu dokumentu dostawy albo dokumentu, o którym mowa w art. 32 ust. 10 ustawy, nie później jednak niż następnego dnia po ich wystawieniu.

W myśl § 5 ust. 3 rozporządzenia w sprawie ewidencji, dopuszcza się wpisanie do ewidencji ilości zużytych wyrobów zwolnionych raz w miesiącu, po zweryfikowaniu jej podczas dokładnej i rzeczywistej kontroli zużycia, gdy ilość zużytych wyrobów zwolnionych ustalana jest na podstawie współczynnikowo określonego poziomu ich zużycia przez poszczególne urządzenia, wskazanego w dokumentacji prowadzonej przez podmiot zużywający.

Zgodnie z § 6 rozporządzenia w sprawie ewidencji, ewidencja prowadzona w formie papierowej powinna mieć formę książkową. Karty ewidencji prowadzonej w formie papierowej podlegają zszyciu przed rozpoczęciem wypełniania. Karty ewidencji numeruje się kolejno od numeru jeden i opatruje stemplem podmiotu prowadzącego ewidencję. Naczelnik właściwego urzędu celnego nakłada na przeszycie zamknięcie urzędowe w formie plomby zaciśniętej na elemencie mocującym przy użyciu plombownicy, a na ostatniej stronie ewidencji wpisuje liczbę jej stron i składa podpis. Wpisów do ewidencji należy dokonywać w sposób trwały i wyraźny. Poprawki powinny być dokonywane w taki sposób, aby przekreślony pierwotny tekst pozostał czytelny. Każda poprawka powinna zostać potwierdzona podpisem osoby dokonującej poprawki, z podaniem daty wprowadzenia, oraz w razie potrzeby opisana w rubryce "uwagi".

Stosownie do § 7 ust. 1 rozporządzenia w sprawie ewidencji, ewidencja w formie elektronicznej jest prowadzona zgodnie z pisemną instrukcją obsługi programu komputerowego i w taki sposób, aby:

1.

umożliwiała wgląd w treść dokonywanych wpisów oraz ochronę przechowywanych danych przed zniekształceniem lub utratą;

2.

umożliwiała dokonywanie korekty danych opatrzonej adnotacją osoby dokonującej tej korekty oraz daty jej dokonania;

3.

pozwalała na uzyskanie czytelnego wydruku wpisów w porządku chronologicznym;

4.

uniemożliwiała usuwanie wpisów.

Zgodnie z § 7 ust. 2 rozporządzenia w sprawie ewidencji, podmiot prowadzący ewidencję w formie elektronicznej przechowuje jej kopię zapisaną na informatycznych nośnikach danych. Przepisy ust. 1 pkt 1, 3 i 4 stosuje się.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Spółka produkuje w składzie podatkowym kosmetyki, dezodoranty, pianki do golenia, odświeżacze powietrza itp., przy użyciu częściowo skażonego alkoholu etylowego, który Spółka nabywa w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w kraju i za granicą. Alkohol etylowy częściowo skażony podlega na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy zwolnieniu od akcyzy ze względu na przeznaczenie, to jest - wykorzystanie do produkcji produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi wyłącznie w przypadkach i przy spełnieniu warunków, o których mowa w ww. przepisie.

Na terenie składu podatkowego Spółki znajdują się laboratorium oraz dział techniczny, gdzie - jak wskazał Wnioskodawca - poddawane są badaniu wyroby gotowe i półprodukty zawierające alkohol etylowy, przeprowadzana jest produkcja testowa, dokonywane są niezbędne analizy, próby laboratoryjne oraz próby produkcyjne.

Jak wynika z wniosku, Spółka prowadzi ewidencję wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem zgodnie z wszelkimi zasadami wskazanymi w ustawie akcyzowej oraz w rozporządzeniu w sprawie dokumentu dostawy. Informacje dotyczące daty oraz ilości zużytego alkoholu etylowego skażonego prezentowane są w prowadzonej przez Spółkę ewidencji. W ocenie Spółki, prowadzona przez nią ewidencja wyrobów zwolnionych objętych zwolnieniem zatwierdzona na podstawie akt weryfikacyjnych przez właściwego dla Spółki naczelnika urzędu celnego, dokumenty wewnętrzne - "Wydanie alkoholu" oraz Księga Kontroli umożliwiają precyzyjne określenie ilości alkoholu etylowego częściowo skażonego wykorzystywanego na potrzeby laboratorium i działu technicznego Spółki.

Mając na uwadze zakres pytania oraz okoliczności sprawy należy wskazać, że zwolnienie przewidziane w § 9 ust. 1 pkt 1ww. rozporządzenia przysługuje tylko i wyłącznie w stosunku do wykorzystywanych do celów wskazanych w niniejszym przepisie napojów alkoholowych, tj. w stosunku do alkoholu etylowego, który jest poddany badaniu jako próbki do analiz, niezbędnych prób produkcyjnych lub celów naukowych. Natomiast nie korzystają z przedmiotowego zwolnienia takie przypadki użycia alkoholu etylowego, w których to nie alkohol etylowy jest badany, lecz służy do przygotowania substancji, za pomocą których wyrób jest badany lub służy do mycia i odkażania sprzętu.

Stosownie do z § 9 ust. 2 ww. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1, stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-11 ustawy.

Z powyższego wynika, że podmiot zużywający alkohol etylowy w prowadzonym składzie podatkowym do celów zwolnionych wymienionych w § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem. Jest to jedyny warunek spośród wymienionych w art. 32 ust. 5 ustawy, jaki musi spełnić ww. podmiot zużywający, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 8 ustawy. W przedmiotowej sprawie brak jest bowiem zdarzeń powodujących zaistnienie obowiązku objęcia wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym, jak i koniecznością wystawienia dokumentu dostawy.

Mając na uwadze opis sprawy przedstawiony we wniosku oraz ww. przepisy prawa należy stwierdzić, że dla zastosowania zwolnienia określonego w § 9 ww. rozporządzenia, w przypadku alkoholu etylowego wykorzystywanego do celów wskazanych w tym przepisie, konieczne jest spełnienie warunków materialnych i formalnych zwolnienia. Zatem Spółka powinna prowadzić ewidencję wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem według zasad zgodnych z ww. przepisami prawa; przy czym przepisy prawa nie wymagają prowadzenia dodatkowych ewidencji i dokumentacji w tym zakresie.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego.

Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Należy podkreślić, iż w postępowaniu w przedmiocie wydania interpretacji, Organ dokonał oceny prawnej przedstawionego opisu sprawy, natomiast nie dokonuje jakichkolwiek własnych ustaleń faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Bowiem wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na treści wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu faktycznego niż przedstawiony we wniosku udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl