IPTPP3/443A-39/11-5/KK - Produkcja wyrobów na bazie alkoholu etylowego całkowicie skażonego poza składem podatkowym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443A-39/11-5/KK Produkcja wyrobów na bazie alkoholu etylowego całkowicie skażonego poza składem podatkowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2011 r. (data wpływu do Biura KIP w Piotrkowie Trybunalskim: 19 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie produkcji wyrobów na bazie alkoholu etylowego całkowicie skażonego poza składem podatkowym-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2011 r. do Naczelnika Urzędu Celnego wpłynął ww. wniosek Spółki z o.o. o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie produkcji wyrobów na bazie alkoholu etylowego całkowicie skażonego poza składem podatkowym.

W związku z § 5a ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Celnego, pismem z dnia 11 października 2011 r. przesłał ww. wniosek Dyrektorowi Izby Skarbowej, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej (data wpływu 19 października 2011 r.), celem załatwienia zgodnie z właściwością miejscową.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. zamierza rozpocząć produkcję rozpuszczalników z użyciem etanolu zawierającego alkohol etylowy skażony środkami dopuszczonymi do skażenia alkoholu etylowego na podstawie Rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażania alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego.

Przedmiotowy etanol pochodziłby z nabycia krajowego i był oznaczany na fakturze jako całkowicie skażony wskazanymi przez dowolne państwo członkowskie Wspólnoty Europejskiej środkami dopuszczonymi do skażenia alkoholu etylowego na podstawie Rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażania alkoholu etylowego.

Skażony alkohol używany byłby do produkcji następujących wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi:

Rodzaj rozcieńczalnika-Skład% wag

OR3

* spirytus porektyfikacyjny całkowicie skażony-94

* octan etylu-5

* etoksypropanol-1

OR31

* spirytus porektyfikacyjny całkowicie skażony-95

* izopropanol-5

OR32

* spirytus porektyfikacyjny całkowicie skażony 95

* octan etylu-5

OR33

* spirytus porektyfikacyjny całkowicie skażony-94

* glikol monopropylenowy -6

Denatura- OR

* spirytus porektyfikacyjny całkowicie skażony-73

* octan etylu-5

* fiolet krystaliczny -0,6

* woda demineralizowana-21,4

Denatura- OR1

* spirytus porektyfikacyjny całkowicie skażony-73

* octan etylu-5

* woda demineralizowana- 22

Są to rozpuszczalniki i rozcieńczalniki złożone zawierające w swym składzie alkohol etylowy (spirytus porektyfikacyjny) o kodzie CN 3814 00 90, zawierające w swym składzie powyżej 1,2% obj. skażonego alkoholu etylowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy produkcja wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi-rozpuszczalników i rozcieńczalników o kodzie CN 3814 00 90 zawierających w swym składzie powyżej 1,2% obj. skażonego alkoholu etylowego, z wykorzystaniem alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkami dopuszczonymi do skażenia alkoholu etylowego na podstawie Rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada, może odbywać się poza składem podatkowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, zwolnienie od akcyzy alkoholu etylowego, a także wyrobów zawierających taki alkohol jest uzależnione wyłącznie od zastosowania środków skażających dopuszczonych do skażenia alkoholu etylowego na podstawie Rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażania alkoholu etylowego (art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym). Skorzystanie z tego zwolnienia nie jest uzależnione od jakichkolwiek innych wymogów. Ze względu na bezwarunkowe zwolnienie z podatku skażonego alkoholu etylowego i wyrobów go zawierających, zobowiązanie podatkowe powstać nie może, a co za tym idzie nie stosuje się do nich procedury zawieszenia akcyzy, celem której jest przesunięcie w czasie, do momentu jej zakończenia, powstania zobowiązania podatkowego.

Tak więc alkohol etylowy skażony zgodnie z normami wspólnotowymi, który będzie wykorzystany w ramach prowadzonej przez Spółkę produkcji posiada status wyrobu akcyzowego, w stosunku do którego nie ma zastosowania procedura zawieszenia akcyzy. Dlatego produkcja wyrobów z wykorzystaniem skażonego etanolu nie będzie musiała mieć miejsca w składzie podatkowym, w którym zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku akcyzowym, odbywa się produkcja, magazynowanie.przeładowywanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia akcyzy. Ponadto, zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, obowiązek produkcji w składzie podatkowym dotyczy wyłącznie wyrobów akcyzowych, stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy rozpuszczalniki i rozcieńczalniki które zamierza produkować Spółka nie są wyrobami akcyzowymi (nie zostały wymienione w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym). Dlatego też, brak jest obowiązku produkowania tych wyrobów w składzie podatkowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie podkreślić należy, iż kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Ponadto, należy podkreślić, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest podatnik. W związku z powyższym tut. Organ odniósł się do klasyfikacji podanych przez Zainteresowanego we wniosku.

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod poz. 17 tego załącznika został wymieniony alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone - o kodzie CN 2207.

Ponadto stosownie do art. 93 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej.

Zgodnie z powyższym nabywany przez Wnioskodawcę alkohol etylowy jest wyrobem akcyzowym podlegającym przepisom dotyczącym podatku akcyzowego.

Ponadto ustawodawca określił zwolnienie dla alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93.

Przy czym zgodnie z art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy całkowicie skażony, importowany, nabywany wewnątrzwspólnotowo albo produkowany na terytorium kraju, wskazanymi przez dowolne państwo członkowskie Wspólnoty Europejskiej, środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, w tym zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi.

Zatem warunkiem zwolnienia alkoholu etylowego od akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym jest jego skażenie środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93. Stosownie do art. 1 ww. rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r., substancje skażające, które są wykorzystywane w każdym Państwie Członkowskim do celów całkowitego skażenia alkoholi, zgodnie z art. 27 ust. 1 lit. a) dyrektywy 92/83/EWG, są takie jak określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy składem podatkowym ustawodawca określił miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Zatem w myśl art. 47 ust. 1 ustawy produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inna niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym z wyłączeniem wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż nabywany przez Wnioskodawcę alkohol etylowy całkowicie skażonego środkami dopuszczonymi do skażenia alkoholu etylowego na podstawie ww. rozporządzenia Komisji będzie podlegał zwolnieniu z podatku akcyzowego.

Zgodnie z powyższym w przypadku nabycia przez Wnioskodawcy całkowicie skażonego alkoholu etylowego zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 3199/93, zwolnionego z akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1 procedura zawieszenia poboru akcyzy nie ma zastosowania. Powyższe ma zastosowanie zarówno do nabycia wewnątrzwspólnotowego jak i nabycia krajowego zwolnionego z akcyzy całkowicie skażonego alkoholu.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego nabywany całkowicie skażony alkohol będzie wykorzystywany jako główny składnik do dalszej produkcji wyrobów sklasyfikowanych jako CN 3814 00 90 wymienionych we wniosku. Aby otrzymać pożądany produkt w procesie produkcji nabywany ww. alkohol etylowy skażony (spirytus porektyfikacyjny) będzie modyfikowany, poprzez dodanie innych komponentów (tj. octan etylu, etoksypropanol, izopropanol, glikol monopropylenowy, woda demineralizowana, etc.).

Zgodnie z powyższym zarówno wyrób powstały przez rozcieńczenie wodą alkoholu etylowego oraz wzbogacony innymi komponentami, który spełnia warunki skażenia zgodnie z rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93, jak i alkohol całkowicie skażony zawarty w pozostałych wyrobach przedstawionych we wniosku o kodzie CN 3814 00 90 zawierający w swym składzie powyżej 1,2% obj. skażonego alkoholu podlega zwolnieniu na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym. Tym samym produkcja ww. wyrobów, z wykorzystaniem ww. alkoholu zwolnionego z podatku akcyzowego, może odbywać się poza składem podatkowym oraz poza procedurą zawieszenia akcyzy.

Reasumując, produkcja wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi tj. rozpuszczalników i rozcieńczalników o kodzie CN 3814 00 90 zawierających w swym składzie powyżej 1,2% obj. alkoholu etylowego skażonego wg Rozporządzenia Komisji WE Nr 3199/93 będzie mogła odbywać się poza składem podatkowym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl