IPTPP3/443A-30/11-4/BJ - Możliwość opodatkowania podatkiem akcyzowym importu gęstwy drożdżowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443A-30/11-4/BJ Możliwość opodatkowania podatkiem akcyzowym importu gęstwy drożdżowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 sierpnia 2011 r. (data wpływu 22 sierpnia 2011 r.), uzupełnionego pismem z dnia 14 września 2011 r. (data wpływu 20 września 2011 r.) oraz pismem z dnia 16 września 2011 r. (data wpływu 20 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania importu gęstwy drożdżowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 14 września 2011 r. i 16.09..2011 r. (data wpływu 20 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie ustalenia czy import gęstwy drożdżowej zaklasyfikowanej do kodu CN 2102 1090 będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest producentem dodatków paszowych i suplementów diety wytwarzanych z drożdży piwowarskich. Surowiec do produkcji preparatów drożdżowych Spółki jest zawarty w odpadzie browarniczym jakim jest gęstwa drożdżowa.

Mając powyższe na uwadze Spółka wskazuje, iż:

1.

zamierza dokonywać importu gęstwy drożdżowej z Ukrainy;

2.

gęstwa drożdżowa zawiera w swym składzie m.in. alkohol, który pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji drożdżowej (piwnej), którego rzeczywista moc objętościowa przekracza 1,2% mocy (wynosi od około 5% do około 10%);

3.

poziom alkoholu w gęstwie drożdżowej jest zmienny, tj. zależy od ilości poszczególnych składników gęstwy oraz momentu pomiaru, co wynika z faktu, iż z jednej strony w gęstwie drożdżowej występują aktywne drożdże, zdolne do prowadzenia procesu fermentacji, z drugiej zaś możliwe jest konsumowanie przez drożdże alkoholu występującego w gęstwie i w konsekwencji zmniejszanie jego ilości;

4.

gęstwa drożdżowa będzie sprowadzana transportem drogowym (w cysternach);

5.

przewoźnik będzie działał na zlecenie Spółki;

6.

dla potrzeb celnych gęstwa drożdżowa będzie klasyfikowana do kodu CN 2102 1090

7.

(drożdże aktywne pozostałe);

8.

gęstwa drożdżowa będzie sprowadzana w procedurze dopuszczenia do obrotu, tj. nie będą stosowane zawieszające procedury celne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy import gęstwy drożdżowej będzie wywoływał jakiekolwiek skutki dla Spółki w podatku akcyzowym.

2.

W szczególności czy w przypadku importu gęstwy drożdżowej Spółka zostanie uznana za podatnika podatku akcyzowego i będzie zobowiązana do zapłaty kwoty akcyzy z tytułu importu wyrobu akcyzowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, import gęstwy drożdżowej nie będzie skutkował powstaniem jakichkolwiek obowiązków po stronie Spółki na gruncie podatku akcyzowego. W szczególności Spółka nie zostanie uznana za podatnika podatku akcyzowego i nie będzie zobowiązana do zapłaty kwoty akcyzy z tytułu importu gęstwy drożdżowej.

Podatek akcyzowy jest podatkiem selektywnym, tj. nakładanym wyłącznie na niektóre produkty, tj. wyroby akcyzowe. Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym opodatkowaniu podlega import wyrobów akcyzowych. Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym przez wyroby akcyzowe rozumie się wyroby energetyczne, energię elektryczną., napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodnie z art. 92 ustawy o podatku akcyzowym do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Zgodnie z art. 93 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

1.

wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;

2.

wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;

3.

napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Biorąc pod uwagę powyższe należy zauważyć, że aby można mówić o opodatkowaniu akcyzą gęstwy drożdżowej należałoby uznać gęstwę za alkohol etylowy, tj. wyrób akcyzowy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym.

Zdaniem Spółki o takim uznaniu nie może być mowy z rożnych przyczyn. Przede wszystkim sama gęstwa drożdżowa nie może być uznana za wyrób akcyzowy, gdyż nie spełnia definicji alkoholu etylowego zawartej w art. 93 ust. 1 pkt 1 -3 ustawy o podatku akcyzowym.

Ponadto, alkohol zawarty w gęstwie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji i nie jest destylowany, a więc nie spełnia wymogów zaklasyfikowania do alkoholu etylowego wynikających z Nomenklatury Scalonej.

Według informacji posiadanych przez Wnioskodawcę, powyższe stanowisko, tj. iż gęstwa i zawarty w niej alkohol nie podlegają opodatkowaniu akcyzą potwierdził Komitet Akcyzowy Unii Europejskiej obradujący na posiedzeniu w dniach 7-8 lipca 2011 r.

O wynikach obrad Komitetu Akcyzowego poinformowane zostały polskie organy celne przez Ministra Finansów Departamentu Podatku Akcyzowego i Ekologicznego w piśmie z dnia 20 lipca 2011 r. nr.

Biorąc pod uwagę stanowisko Komitetu Akcyzowego, należy uznać, że obrót gęstwą drożdżową nie podlega opodatkowaniu. W związku z taką decyzją Komitetu Akcyzowego ani obrót gęstwą na obszarze Unii Europejskiej ani tez import nie będzie podlegał opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwanej w dalszej części ustawą (tekst jedn. - Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) przedmiotem opodatkowania akcyzą jest import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Z opisu zdarzenia przyszłego dokonanego przez Wnioskodawcę, będącego producentem dodatków paszowych i suplementów diety, wytwarzanych z drożdży piwowarskich wynika, iż Wnioskodawca zamierza dokonywać importu z Ukrainy do Polski gęstwy drożdżowej, zaklasyfikowanej do kodu CN 2102 1090 jako drożdże aktywne pozostałe, zawierającej w swoim składzie alkohol, pochodzący wyłącznie z procesu fermentacji drożdżowej (piwnej), którego rzeczywista moc objętościowa przekracza 1,2% mocy i wynosi od około 5% do ok. 10%. Wyżej opisana gęstwa drożdżowa będzie sprowadzana do Polski w procedurze dopuszczenia do obrotu (nie będą stosowane zawieszające procedury celne). Należy zatem ustalić czy w danym przypadku będzie występować import wyrobu akcyzowego w rozumieniu ustawy.

Ze słownika wyrażeń ustawowych zawartego w art. 2 ust. 1 ustawy wynika, że:

1.

wyroby akcyzowe są to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy (art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy);

2.

import oznacza - przywóz:

a.

samochodów osobowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju,

b.

wyrobów akcyzowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju:

* jeżeli wyroby te z chwilą ich wprowadzenia na terytorium kraju nie zostają objęte zawieszającą procedurą celną,

* jeżeli wyroby te zostały zwolnione z zawieszającej procedury celnej lub procedura ta została zakończona i powstał dług celny (art. 2 ust. 1 pkt 7 ustawy).

Pod poz. 17 ww. załącznika nr 1 do ustawy został wymieniony alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone - o kodzie CN 2207.

Z kolei pod poz. 18 tego załącznika został wymieniony alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe - o kodzie CN 2208.

Do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie (art. 92 ustawy).

Do alkoholu etylowego w rozumieniu art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy zalicza się wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej.

Biorąc powyższe przepisy pod uwagę należy stwierdzić, iż alkohol zawarty w gęstwie drożdżowej, o ile zostanie zaklasyfikowany do kodu CN 2207 lub 2208 oraz o ile jego rzeczywista moc będzie przekraczać 1,2% objętości będzie wyrobem akcyzowym.

Tak więc gęstwa drożdżowa klasyfikowana do pozycji CN 2102 nie jest wyrobem akcyzowym. Wyrobem akcyzowym jest jednak alkohol etylowy zawarty w gęstwie drożdżowej.

W kwestii opodatkowania alkoholu etylowego zawartego w gęstwie drożdżowej należy jednak stwierdzić w ślad za ustaleniami Komisji Europejskiej i Komitetu ds. Akcyzy Komisji Europejskiej obradujących w dniach 17-18 lutego oraz 7-8 lipca 2011 r., iż brak jest uzasadnienia do stosowania do alkoholu etylowego zawartego w gęstwie drożdżowej opodatkowania i kontroli w ramach systemu podatku akcyzowego. W związku z faktem, iż w dyrektywach Rady Unii Europejskiej brak regulacji, które odnosiłyby się bezpośrednio do wyrobów takich jak gęstwa drożdżowa, dyrektywy te należy interpretować celowościowo. I tak z art. 25 dyrektywy Rady 92/83/EWG oraz z art. 7 ust. 4 dyrektywy 2008/118/WE można wywieść, że celem tych dyrektyw było generalnie umożliwienie państwom członkowskim nieopodatkowywania wyrobów ze względu na stan i/albo na fakt, że nie są one używane jako wyroby akcyzowe.

W związku z powyższym Minister Finansów w dniu 19 października 2011 r. wydał interpretację ogólną znak: w sprawie gęstwy drożdżowej klasyfikowanej do poz. CN 2102 oraz alkoholu etylowego zawartego w tej gęstwie i z niej odzyskiwanego. W interpretacji ogólnej Ministra Finansów podkreślono, iż gęstwa drożdżowa jest odpadem poprodukcyjnym nie nadającym się do spożycia przez ludzi, powstającym w fazie fermentacji piwa i stanowi ubytek piwa podczas jego produkcji., który na mocy art. 30 ust. 3 ustawy podlega zwolnieniu od akcyzy, jeżeli mieści się w normie ubytków ustalonej przez właściwego naczelnika urzędu celnego dla danego podatnika. Z gęstwą drożdżową mamy do czynienia od chwili zebrania po fermentacji piwa do momentu jej ewentualnego przerobu lub utylizacji. Składa się ona z komórek drożdży piwowarskich (żywych i/lub martwych) oraz z piwa resztkowego zawartego w przestrzeni międzykomórkowej drożdży. Z uwagi na fakt, że proces fermentacji alkoholu etylowego zawartego w gęstwie drożdżowej nie został zakończony, jego procentowa zawartość w gęstwie jest zmienna. Brak jest ponadto znormalizowanych metod oznaczania ilości alkoholu etylowego zawartego w gęstwie drożdżowej.

W świetle powyższego oraz stanowiska Komisji Europejskiej, z którego wynika, że w przypadku gęstwy drożdżowej dyrektywy Rady należy interpretować celowościowo, należy stwierdzić, że nie jest możliwe stosowanie do alkoholu etylowego zawartego w gęstwie drożdżowej systemu monitorowania i opodatkowania, o których mowa w przepisach ustawy.

W odniesieniu do zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej należy stwierdzić, iż w przypadku importu gęstwy drożdżowej przez Wnioskodawcę, będącego producentem dodatków paszowych i suplementów diety, Wnioskodawca nie wystąpi jako podmiot podatku akcyzowego i nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, zwrócić należy uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Wskazać również należy, iż tut. Organ nie przeprowadza postępowania dowodowego w toku wydawania interpretacji w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny załączonych dokumentów; jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego i dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy wyłącznie w oparciu o przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl