IPTPP3/443A-26/12-4/KK - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym zużycia wyrobów węglowych na rzecz podmiotów korzystających ze zwolnienia oraz zużycia wyrobów węglowych do ogrzania lokali użytkowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443A-26/12-4/KK Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym zużycia wyrobów węglowych na rzecz podmiotów korzystających ze zwolnienia oraz zużycia wyrobów węglowych do ogrzania lokali użytkowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu Gospodarki Komunalnej, przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2012 r. (data wpływu 25 stycznia 2012 r.), uzupełnione pismem z dnia 26 kwietnia 2012 r. (data wpływu 27 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie:

* zwolnienia od akcyzy z tytułu zużycia wyrobów węglowych na rzecz podmiotów korzystających ze zwolnienia - jest nieprawidłowe

* opodatkowania wyrobów węglowych zużywanych do ogrzania lokali użytkowych - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2012 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim wpłynął wniosek Zakładu Gospodarki Komunalnej uzupełniony pismem z dnia 26 kwietnia 2012 r. (data wpływu 27 kwietnia 2012 r.) o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie:

* zwolnienia od akcyzy z tytułu zużycia wyrobów węglowych na rzecz podmiotów korzystających ze zwolnienia,

* opodatkowania wyrobów węglowych zużywanych do ogrzania lokali użytkowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny, sformułowany ostatecznie w uzupełnieniu wniosku.

Zakład Gospodarki Komunalnej jest samorządowym zakładem budżetowym nie posiadającym osobowości prawnej zajmujący się w ramach działalności statutowej określonej Uchwałą Rady m.in. administrowaniem zasobem mieszkaniowym Gminy, zbiorowym zaopatrzeniem w wodę i odprowadzaniem nieczystości płynnych. Przedmiotowy zasób mieszkaniowy obejmuje w przeważającej części lokale mieszkalne zajmowane przez najemców (osoby fizyczne) na podstawie stosownych umów najmu. Oprócz nich ZGK administruje lokalami użytkowymi udostępnianymi osobom prawnym na podstawie odpowiednich umów.

Jak wskazano wyżej oprócz najmu lokali stanowiących zasób mieszkaniowy Gminy Zakład zajmuje się dostarczaniem wody i odprowadzaniem nieczystości płynnych. Umowy z najemcami przewidują także dostawę energii cieplnej z kotłowni obsługiwanych przez Zakład usytuowanych w danych budynkach lub kotłowni obsługujących kilka budynków. Ponadto kotłownia znajduje się na terenie Zakładu i służy do ogrzewania siedziby Zakładu (biura). Celem zapewnienia dostawy energii cieplnej organizowane są w ramach ustawy z dnia 29.01.20041-. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm.) przetargi nieograniczone obejmujące dostawę węgla, koksu, miału węglowego oraz eco groszku W następstwie powyższego Zakład zajmuje się w ramach działalności statutowej zapewnieniem energii cieplnej do lokali mieszkalnych, lokali użytkowych - w obu przypadkach udostępnianych osobom fizycznym i prawnym na podstawie stosownych umów oraz ogrzewaniem siedziby Zakładu - pomieszczenia biurowe.

W wyniku nowelizacji ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r.o podatku akcyzowanym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) wprowadzono obowiązek opodatkowania akcyzą wyrobów węglowych.

Należy nadmienić, iż w myśl art. 9 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych do sektora finansów publicznych zalicza się m.in.;

1.

jednostki samorządu terytorialnego i ich organy,

2.

samorządowe zakłady budżetowe.

Pismem z dnia 26 kwietnia Wnioskodawca uzupełnił przedmiotowy wniosek o następujące informacje.

Wnioskodawca zużywa następujące wyroby węglowe;

* koks gruby G II wartość opałowa 27000 kJ/kg - CN 2704

* węgiel orzech II wartość opałowa 28000 kJ/kg -CN 2701

* miał węglowy wartość opałowa 24000 kJ/kg - CN 2701

* eco groszek wartość opałowa 28000 kJ/kg - CN 2701.

W ocenie wnioskodawcy, zakład nie spełnia wymagań art. 2 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym jako podmiot zwolniony od akcyzy z art. 31 ust. 1. W ocenie Wnioskodawcy zakład jest zwolniony na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 3 ww. ustawy. Powyższe w ocenie wnioskodawcy nie kwalifikuje do uznania go za podmiot odbierający wyroby węglowe.

W zakresie dotyczącym następujących wyrobów węglowych; węgiel orzech II, miał węglowy, eco gorszek, podmioty z którymi wnioskodawca posiada zawarte umowy na sprzedaż i dostawę wystawiają dokumenty dostawy.

Z kolei w przypadku koksu grubego podmiot, z którym Wnioskodawca posiada zawartą umowę na sprzedaż i dostawę nie wystawia dokumentu dostawy. W ocenie powyższego podmiotu wnioskodawca nie spełnia wymagań uprawniających w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym do korzystania w zakresie zwolnienia od akcyzy zużycia wyrobów węglowych w postaci koksu i tym samym odmówił wystawiania dokumentu dostawy.

W przypadku koksu wnioskodawca od sprzedawcy będącego równocześnie dostawcą nie otrzymuje dokumentów dostawy.

W dokumencie dostawy w części określanej jako "Przemieszczane wyroby węglowe zwolnione z akcyzy" - kolumna nr 5 wystawcy dokumentu dostawy podają podstawę prawną - art. 31a. ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) lub bezpośrednio wskazują art. 31a ust. 2 pkt 3 przy czym należy nadmienić, iż zapis art. 31 ust. 1 pkt 1 odsyła do ust. 2 w którym w pkt 3 jest mowa o zwolnieniach, które w ocenie wnioskodawcy dotyczą go. Poza podstawą prawną podmiot wpisuje zwrot np."organ administracji. Udział% lokali administrowanych przez wnioskodawcę do których dostarczana jest energia cieplna wynosi: gospodarstwa domowe - 80,06%, lokale użytkowe - 15 81%. Pozostałe 4,13% gospodarstw domowych do których jest dostarczana energia cieplna jest ogrzewanych przez inny podmiot od którego ZGK zakupuje przedmiotową energię cieplną.

Zakład Gospodarki Komunalnej, jako samorządowy zakład budżetowy nie jest w ocenie Wnioskodawcy zakładem energochłonnym w rozumieniu art. 31a ust. 10 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.). Udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział.

Udział zakupionych wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej w skali roku poprzedzającego rok w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział wyniósł w 2011 r-5,05%;

* zakupione wyroby węglowe w 2011 r. - 208.000,84 zł netto,

* wartość produkcji sprzedanej w 2011 r. - 4.116.769.92 zł netto.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy po stronie Zakładu jako samorządowego zakładu budżetowego nie mającego osobowości prawnej, który podlega pod jednostkę samorządu terytorialnego - Gminę, będącej z kolei organem administracji publicznej także w rozumieniu przepisów o finansach publicznych istnieje obowiązek płacenia podatku akcyzowego od nabywanych wyrobów węglowych wykorzystywanych na potrzeby ogrzewania siedziby Zakładu (biura) oraz lokali mieszkalnych do których dostawą ciepła zajmuje się w ramach działalności statutowej Zakład Gospodarki Komunalnej po nowelizacji ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowanym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) wprowadzono obowiązek opodatkowania akcyzą wyrobów węglowych nabytego po 1 stycznia 2012 r.

Czy po stronie Zakładu jako samorządowego zakładu budżetowego nie mającego osobowości prawnej, który podlega pod jednostkę samorządu terytorialnego - Gminę, będącej z kolei organem administracji publicznej i także w rozumieniu przepisów o finansach publicznych istnieje obowiązek płacenia podatku akcyzowego od nabywanych wyrobów węglowych wykorzystywanych na potrzeby ogrzewania lokali użytkowych do których dostawą ciepła zajmuje się w ramach działalności statutowej Zakład Gospodarki Komunalnej po nowelizacji ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r.o podatku akcyzowanym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) wprowadzono obowiązek opodatkowania akcyzą wyrobów węglowych nabytego po 1 stycznia 2012 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, Wyroby węglowe nabywane na podstawie umów z podmiotami wybranymi w ramach ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm.) wykorzystywane są przez Zakład do ogrzewania lokali mieszkalnych oraz siedziby Zakładu jako samorządowego zakładu budżetowego nie mającego osobowości prawnej, który podlega pod jednostkę samorządu terytorialnego - Gminę będącą w rozumieniu przepisów prawa organem administracji publicznej.

Zdaniem Zakładu ustawa z dnia 16.09.201 Ir. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. Nr 232, poz. 1378) dokonująca nowelizacji ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r.o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) zapewniła w art. 31a ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym zwolnienie od podatku akcyzowego m.in w przypadku wykorzystania wyrobów węglowych;

* przez gospodarstwa domowe,

* organy administracji publicznej.

Zakład ogrzewając lokale mieszkalne zapewnia dostawę energii cieplnej do gospodarstw domowych. Ponadto ogrzewa biuro w siedzibie Zakładu jako samorządowego zakładu budżetowego nie mającego osobowości prawnej, który podlega pod jednostkę samorządu terytorialnego - Gminę, będącą w rozumieniu przepisów prawa organem administracji publicznej. W powyższym stanie taktycznych w ocenie Zakładu nie zachodzą przesłanki do obciążenia nabywanych na powyższe cele wyrobów węglowych podatkiem akcyzowym obowiązującym od 2 stycznia 2012 r.

Wyroby węglowe nabywane na podstawie umów z podmiotami wybranymi w ramach ustawy z dnia 29.01,2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 201 Or, Nr 113, poz. 759 z późn. zm.) wykorzystywane są przez Zakład do ogrzewania kilku lokali użytkowych.

Zdaniem Zakładu ustawa z dnia 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. Nr 232, poz. 1378) dokonująca nowelizacji ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r.o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) zapewniła w art. 31a ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym zwolnienie od podatku akcyzowego m.in w przypadku wykorzystania wyrobów węglowych;

* przez gospodarstwa domowe,

* organy administracji publicznej.

Pomimo faktu, iż ilość lokali użytkowych administrowanych przez Zakład jest niewielka w stosunku do ilości lokali mieszkalnych, powyższe nie uprawnia jednak Zakładu do skorzystania w przypadku zakupu wyrobów węglowych do ogrzewania lokali użytkowych ze zwolnienia podatkiem akcyzowanym obowiązującym od 2 stycznia 2012 r. W przedmiotowym przypadku ilość lokali użytkowych nie ma żadnego znaczenia. Znaczenie jedynie ma fakt, iż lokale użytkowe nie mogą być zakwalifikowane do gospodarstw domowych korzystających ze zwolnienia. Tak samo lokale użytkowe nie podpadają pod organy administracji publicznej co zostało podniesione i wyjaśnione jako stanowisko wnioskodawcy w zakresie obejmującym pytanie nr 1.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w zakresie:

* zwolnienia od akcyzy z tytułu zużycia wyrobów węglowych na rzecz podmiotów korzystających ze zwolnienia - jest nieprawidłowe

* opodatkowania wyrobów węglowych zużywanych do ogrzania lokali użytkowych - jest prawidłowe

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 19 ww. załącznika pod kodem ex CN 2701 wymieniono węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych. Zaś w poz. 21 ww. załącznika pod kodem ex CN 2704 00 wymieniono koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych.

Wobec powyższego wyroby o kodzie CN 2701 i CN 2704 przeznaczone do celów opałowych - jak wynika z cyt. wyżej poz. 19 i 21 załącznika nr 1 do ustawy - są wyrobami akcyzowymi w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 9a ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych;

3.

dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów węglowych;

4.

import wyrobów węglowych;

5.

eksport wyrobów węglowych;

6.

użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2, przy czym za takie użycie uważa się naruszenie warunków zwolnienia, jak i sprzedaż, dostawę wewnątrzwspólnotową albo eksport wyrobów węglowych przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym, zamiast użycia go do celów zwolnionych;

7.

użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;

8.

powstanie ubytków wyrobów węglowych.

W myśl art. 9a ust. 2 ustawy, za sprzedaż wyrobów węglowych uznaje się ich:

1.

sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

2.

zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

3.

wydanie w zamian za wierzytelności;

4.

wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;

5.

darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

6.

wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;

7.

przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;

8.

przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników;

9.

użycie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym na podstawie art. 9a ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 pkt 9 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest m.in. użycie wyrobów węglowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z ust. 3 ww. artykułu, jeżeli w stosunku do wyrobów węglowych powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a) ustawy, podmiotem zużywającym jest podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Opodatkowując co do zasady użycie wyrobów węglowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej ustawodawca przewidział w art. 31a ustawy szereg zwolnień od akcyzy.

I tak na podstawie art. 31a ust. 2 ustawy zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane:

1.

w procesie produkcji energii elektrycznej;

2.

w procesie produkcji wyrobów energetycznych;

3.

przez gospodarstwa domowe, organy administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmioty systemu oświaty o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), żłobki i kluby dziecięce, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235, Nr 131, poz. 764 i Nr 171, poz. 1016), podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887, Nr 174, poz. 1039 i Nr 185, poz. 1092), jednostki organizacyjne pomocy społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.);

4.

do przewozu towarów i pasażerów koleją;

5.

do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;

6.

w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;

7.

w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej; procesy mineralogiczne oznaczają procesy sklasyfikowane w nomenklaturze NACE pod kodem DI 26 "produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych" w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (Dz. Urz. UE L 293 z 24.10.1990, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 02, t. 04, str. 177, z późn. zm.);

8.

przez zakłady energochłonne do celów opałowych;

9.

przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Wykładnia art. 31a ust. 2 pkt 3 ustawy, prowadzi do wniosku, że warunkiem zasadności zastosowania zwolnienia do wyrobów węglowych przeznaczonych do celów opałowych, jest ich docelowe zużywanie przez podmioty wskazane w tym przepisie, a więc m.in. przez gospodarstwa domowe lub organy administracji publicznej. A contrario, zwolnienie na podstawie powyższej regulacji, nie odnosi się do wyrobów węglowych zużywanych przez inne podmioty niż wymienione w tej normie prawnej.

Warunkiem zwolnienia, zgodnie z art. 31a ust. 4 ustawy jest prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych z wyłączeniem podmiotów, o których mowa w ust. 2 pkt 3. Ewidencja może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. Ewidencja powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania, oraz informacje o dokumentach dostawy i kodzie CN wyrobów węglowych. Ewidencja oraz dokument dostawy powinny być przechowywane do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ewidencja została sporządzona, a dokument dostawy potwierdzony przez odbiorcę (art. 31a ust. 5-7 ustawy).

Szczegółowy zakres danych, jakie powinna zawierać ewidencja wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy oraz sposób jej prowadzenia został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. Nr 160, poz. 1075 z późn. zm.).

Z treści wniosku wynika, że przedmiotem działalności Zakładu jest świadczenie usług w zakresie produkcji i dostawy wody, odbioru i oczyszczania ścieków, administrowania i utrzymania w należytym stanie technicznym budynków i urządzeń komunalnych stanowiących własność komunalną Gminy. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż posiada na terenie zakładu kotłownię służącą do ogrzewania siedziby Zakładu. Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca wytwarza i dostarcza energię cieplną m.in. do gospodarstw domowych oraz lokali użytkowych. Wnioskodawca w uzupełnieniu Wniosku wskazał, iż nabywa na cele opałowe węgiel orzech II, miał węglowy oraz eco groszek określone kodem CN 2701 dla który podmiot sprzedający wyroby węglowe wystawił dokumenty dostawy, w których zaznaczył podstawy prawne uprawniające do zwolnienia tj. art. 31a ust. 1 pkt 1 i art. 31a ust. 2 pkt 3. Natomiast w przypadku koksu grubego G II o kodzie CN 2704 podmiot sprzedający nie wystawił dokumentu dostawy. Ponadto Wnioskodawca stwierdził, iż nie jest zakładem energochłonnym w myśl przepisów o podatku akcyzowym.

W przypadku zużycia wyrobów węglowych celem wytworzenia i dostarczenia energii cieplnej do lokali użytkowych, zużycie tych wyrobów podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Jak wynika z wniosku zużycie wyrobów węglowych przez Wnioskodawcę do wytworzenia ciepła w celu jego sprzedaży (dostarczenia) gospodarstwom domowym, nie jest zużyciem wyrobów węglowych przez te podmioty ani bezpośrednio, ani pośrednio. Z uwagi, iż Wnioskodawca nie jest organem administracji publicznej, a jedynie podmiotem powołanym przez ten organ do wykonywania określonych zadań, to zużycie wyrobów węglowych celem ogrzania siedziby zakładu nie podlega zwolnieniu od akcyzy. Zatem samorządowy zakład komunalny nieposiadający osobowości prawnej powołany na podstawie odrębnych przepisów realizujący zadania gminy służące wytworzeniu energii cieplnej, a następnie jej sprzedaży gospodarstwom domowym, bądź celem ogrzania siedziby zakładu, nie jest uprawniony do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy z tytułu zużycia wyrobów węglowych na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 3 ustawy.

Mając na uwadze opis zaistniałego stanu faktycznego oraz przytoczone wyżej przepisy, w związku z faktem, iż Wnioskodawca nie jest jednym z podmiotów wymienionych w art. 31a ust. 2 pkt 3 ustawy, to zużycie przez niego wyrobów węglowych na cele opałowe o kodzie CN 2701 oraz CN 2704 służące wytworzeniu energii cieplnej, od dnia 2 stycznia 2012 r. nie korzysta ze zwolnienia od akcyzy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy podkreślić, iż w postępowaniu w przedmiocie wydania interpretacji, Organ dokonał oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, natomiast nie dokonuje jakichkolwiek własnych ustaleń faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Bowiem wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

Ponadto należy w tym miejscu dodatkowo wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu faktycznego niż przedstawiony we wniosku udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl