IPTPP3/443A-26/11-4/BJ - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym alkoholu etylowego zawartego w kosmetyku, nabywanego wewnątrzwspólnotowo.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443A-26/11-4/BJ Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym alkoholu etylowego zawartego w kosmetyku, nabywanego wewnątrzwspólnotowo.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2011 r. (data wpływu 17 sierpnia 2011 r.), uzupełnionego pismem z dnia 20 października 2011 r. (data wpływu 24 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym alkoholu etylowego zawartego w kosmetyku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 20 października 2011 r. (data wpływu: 24 października 2011 r.) na wezwanie z dnia 13 października 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym alkoholu etylowego zawartego w kosmetyku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza wprowadzić na rynek krajowy produkt XXX, który zawiera w swoim składzie:

* czosnek 60%

* alkohol 40%

Wnioskodawca kupuje ten produkt w Czechach, gdzie tego rodzaju produkt nie jest opodatkowany akcyzą. Produkt ten jest zarejestrowany jako kosmetyk.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 20 października 2011 r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż:

1.

ww. produkt będzie wykorzystywany do użytku zewnętrznego;

2.

nie będzie przeznaczony do spożycia przez ludzi;

3.

alkohol zawarty w ww. preparacie jest skażony środkami dopuszczonymi rozporządzeniem Komisji Wspólnoty Europejskiej nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego;

4.

preparat jest kosmetykiem; nie jest produktem leczniczym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka powinna płacić podatek akcyzowy za dany produkt, nabywany wewnątrzwspólnotowo.

Zdaniem Wnioskodawcy, kosmetyk nabywany wewnątrzwspólnotowo przez Spółkę jest zwolniony z podatku akcyzowego zgodnie z art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Zasady opodatkowania podatkiem akcyzowym oraz organizacja obrotu wyrobami akcyzowym uregulowane zostały w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą oraz w rozporządzeniach wykonawczych do tej ustawy.

W ww. ustawie, w załączniku nr 1 wymieniony został wykaz wyrobów akcyzowych, przy czym kosmetyki nie zostały tam wymienione. Natomiast w poz. 43 przedmiotowego załącznika wymienione zostały (bez względu na kod CN) wyroby niebędące wyrobami akcyzowymi, zawierające alkohol etylowy o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 7,2% objętości.

Zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest import wyrobów akcyzowych oraz nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego.

Zatem zdaniem Spółki nabycie wewnątrzwspólnotowe alkoholu etylowego zawartego w przedmiotowych kosmetykach podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Natomiast zgodnie z art. 30 ust. 9 pkt 1-4 ustawy zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy:

1.

całkowicie skażony, importowany, nabywany wewnątrzwspólnotowo albo produkowany na terytorium kraju, wskazanymi przez dowolne państwo członkowskie Wspólnoty Europejskiej, środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, w tym zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi;

2.

zawarty w nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Wspólnoty Europejskiej pochodzenia wyrobu;

3.

zawarty w importowanych wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, skażony środkami skażającymi, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2;

4.

zawarty w produktach leczniczych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271, Nr 227, poz. 1505 i Nr 234, poz. 1570).

W konkluzji Wnioskodawca stwierdził, iż alkohol etylowy zawarty w kosmetykach, podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, jednakże przy spełnieniu warunków określonych ww. art. 30 ust. 9 pkt 1-4 ustawy opodatkowanie przedmiotowego alkoholu etylowego może korzystać ze zwolnienia.

Wnioskodawca przedstawiając powyższe stanowisko powołał się na pismo z Centrum Służby Celnej otrzymane w dniu 17 maja 2011 r., będące odpowiedzią na zapytanie Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwaną w dalszej części ustawą, wyrobami akcyzowymi są napoje alkoholowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W ww. załączniku pod pozycjami 17 i 18 określono alkohol etylowy o odpowiednio przyporządkowanym kodzie CN 2207 i 2208, który uznaje się za wyrób akcyzowy.

Jednocześnie w art. 92 ustawy określono, iż do napojów alkoholowych zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Przepisy mające istotne znaczenie dla opisanego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego są zawarte w art. 93 oraz art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 1 do alkoholu etylowego zalicza się wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej. Również w ww. załączniku nr 1 do ustawy pod pozycją 43 jako wyrób akcyzowy wskazano alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj., bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy.

W treści złożonego wniosku wskazano, że Spółka zamierza wprowadzić na rynek krajowy nabywany wewnątrzwspólnotowo preparat, posiadający w składzie alkohol w 40%.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej należy stwierdzić, że alkohol etylowy zawarty w przedmiotowym preparacie jest wyrobem akcyzowym.

Tak więc nabycie wewnątrzwspólnotowe takiego wyrobu będzie podlegać opodatkowaniu akcyzą, gdyż zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 4 przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, a więc również alkoholu etylowego, spełniającego opisane wyżej warunki, zawartego w innym produkcie, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego.

Należy jednak podkreślić, iż ustawodawca przewidział zwolnienie od akcyzy alkoholu etylowego na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy, zawartego w nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej pochodzenia wyrobu.

Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku stwierdził, iż wyrób nie jest przeznaczony do spożycia przez ludzi, jak również alkohol zawarty w preparacie jest całkowicie skażony środkami skażającymi dopuszczonymi rozporządzeniem Komisji Wspólnoty Europejskiej nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego.

Należy podkreślić, iż zgodnie z przepisem § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 159, poz. 1070), dla celów stosowania zwolnienia określonego w art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy przyjmuje się, że alkohol etylowy zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi nabywany wewnątrzwspólnotowo został skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwa członkowskie Unii Europejskiej pochodzenia wyrobu, o ile wyroby te były przedmiotem legalnego obrotu handlowego w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej przed ich przywozem na terytorium kraju (ust. 1).

Dokumentami potwierdzającymi dokonanie legalnego obrotu handlowego, o którym mowa powyżej, zgodnie z ustępem 2 ww. przepisu są faktury w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) lub inne dokumenty księgowe o równoważnej wartości dowodowej.

Mając na uwadze powyższe przepisy należy stwierdzić, iż alkohol etylowy zawarty w nabywanym wewnątrzwspólnotowo kosmetyku, przeznaczonym do użycia zewnętrznego podlega zwolnieniu od akcyzy, o ile alkohol w nim zawarty został skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej pochodzenia wyrobu oraz o ile pozostałe warunki określone w art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy będą spełnione.

Zgodnie z opisem dokonanym przez Wnioskodawcę nabywany w Republice Czeskiej preparat kosmetyczny zawiera alkohol etylowy, skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez ww. państwo członkowskie. Preparat ten posiada odpowiedni certyfikat, potwierdzający, iż wyrób ten jest kosmetykiem.

Reasumując należy stwierdzić, iż prawidłowe jest twierdzenie Wnioskodawcy, że alkohol etylowy zawarty w kosmetykach podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, jednakże przy spełnieniu warunków określonych w art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy będzie korzystać ze zwolnienia.

Nabycie wewnątrzwspólnotowe zawartego w kosmetyku alkoholu etylowego będzie podlegać zwolnieniu od akcyzy przy spełnieniu warunków określonych w art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy oraz w § 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, które to warunki, zgodnie z opisem Wnioskodawcy będą spełnione.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto należy zwrócić uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Wskazać również należy, iż tut. Organ nie przeprowadza postępowania dowodowego w toku wydawania interpretacji w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny załączonych dokumentów; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl